Permalänk
Avstängd

Domän, vilken registrar?

Har i flera år haft en .eu domän registrerad hos loopia, bara för personligt bruk och att enkelt komma åt min hobby-server.

När jag registrerade var det en struntsumma, ett lockpris på typ 29:- eller liknande, sen vid förnyelse var det ju lite dyrare. Men sen har de fortsatt smyghöja år för år, och nu vill de ha 268,75:- för nästa år.

Någon som har erfarenhet av de billigare alternativen? typ egensajt.se och liknande? enligt vad jag kan läsa så skulle det kosta 79:-/år att istället låta dem administrera min domän. Är ju mindre än 1/3 av priset, finns det någon hake?

Behöver dyndns

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

så skulle det kosta 79:-/år

Är du säker på att det inte också är ett lockpris, d.v.s. bara första året?

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

I de där 268,75, visst får du betala för DNS-tjänsten va? En *.eu-domän kostar runt 205:-

Om det bara gäller en domän så skulle du kunna fortstätta betala domänen hos loopia men använda dig av zoneedits (https://www.zoneedit.com/free-dns) namnservrar (dom har även dyndns).

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av PointMan:

Är du säker på att det inte också är ett lockpris, d.v.s. bara första året?

I deras prislista står det även 79:- vid förnyelse, men kan ju såklart ändras.

Skrivet av ekstam:

I de där 268,75, visst får du betala för DNS-tjänsten va? En *.eu-domän kostar runt 205:-

Om det bara gäller en domän så skulle du kunna fortstätta betala domänen hos loopia men använda dig av zoneedits (https://www.zoneedit.com/free-dns) namnservrar (dom har även dyndns).

Det har du rätt i:

".eu: XXXXXXXX.eu 119,00
LoopiaDNS - Domain administration 96,00
Total 215,00
VAT (25%) 53,75
To pay: 268,75 SEK"

Blir ju helt klart ett alternativ, 119:-+moms kan jag nog leva med

Permalänk
Medlem

Om du har domänen bara för att komma åt din server utan att behöva skriva IP-adress så duger det väl att använda någon dyndns-tjänst?

Permalänk
Medlem

Jag kör Loopia som registrar och Cloudflare för DNS.

Cloudflare ska även ha stöd för DynDNS-program.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Jag kör också Loopia där jag köper domännamn sedan har jag dns hanteringen i Azure