Köpråd och tips för 4k-streaming och uppspelning av 4k-filer

Permalänk
Medlem

Köpråd och tips för 4k-streaming och uppspelning av 4k-filer

Hej,

Känner att jag behöver lite hjälp och råd inom detta område då jag verkligen inte är någon expert.

Nuvarande grejer:
TV: Samsung QE55Q7FNAT
Dator: Mac mini 2012
För streaming: Chromecast Ultra
Har både Android och Apple mobiler. Applen är dock modernast.

Idag streamar jag Netflix, Disney+, Comhem TV, etc från mobilerna, eller använder TV:ns inbyggda appar, och jag använder Macen till att surfa lite med men främst bara för att ladda ner torrents och spela upp dem. Men nu går Macen på knäna så jag måste uppgradera den.

Jag vill ha något att streama 4k med från tex Netflix men vill också kunna spela upp någon enstaka nedladdad film eller video då och då (tex motorcykelrace), även detta vill jag kunna göra i 4K.

Var inne på att bygga en HTPC med tex en NUC eller PN50, eller köpa en Chuwi Herobox eller liknande men det verkar ju vara så lurigt att veta om prylarna klarar 4K så då fick jag upp ögonen för tex Nvidia Shield som så många är lyriska över. Och det är kanske ingen dator jag egentligen behöver?

Då är mina frågor:

- Kan jag ladda ner filer mha torrentprogram till Shielden eller måste jag föra över filerna till den? Eller lägga filerna på en sticka och spela upp från den? Känner att jag helst inte vill hålla på med stickor och föra över filer osv. Alternativt casta från en annan dator som har filerna på sig? Vad krävs för att casta i så fall? Jag kan inget om Plex-server och vet inte vad för kringutrustning jag behöver för att nyttja den tex.

- Tanken är att skaffa en speldator och då skulle jag kunna ha filerna på den. Men om det inte blir så måste jag ha nån server med filerna på, eller? Då vet jag inte vad som krävs i hårdvaru-/mjukvaruväg för att få till ett smidigt system.

- Funkar det att surfa hjälpligt på Shielden? Jag surfar primärt med en laptop (denna kommer jag dock inte ladda ner filer på) så Shielden kommer i så fall bara användas för nödsurfning.

Jag skulle vara mycket tacksam om ni kan komma med råd och synpunkter

Permalänk
Medlem

Hej

Satsa på Plex media server. Jag streamar direkt från min NAS i 4K. Inga problem alls. Kör Apple TV 4K.

mvh
Njanja

Permalänk
Medlem
Skrivet av njanja:

Hej

Satsa på Plex media server. Jag streamar direkt från min NAS i 4K. Inga problem alls. Kör Apple TV 4K.

mvh
Njanja

OK, tack för tipset!