Ris och ros: Återförsäljare under Black Friday

Permalänk
Medlem

Blev en hel del köpt under BlackFriday, skönt att man kunde fixa alla julklappar under en vecka!

Det blir en 4/5 ROS för Elgiganten i Uppsala för mitt största teknikköp denna vecka.
Fick prismatcha en Philips 65OLED805 mot andra affärers andra modeller. Endast stativet skiljer dom åt och jag ville ha just de på Elgiganten. Även den kostnadsfria leveransen några dagar efter gick bra.

Rosen hade dock några vissna blad. Var inne på måndagen för att fråga om de ens gjorde prismatch innan jag skulle diskutera med sambon, och där fick jag OK på ett papper från säljchefen där det tydligt står att vi fick prismatcha mot webhallen trots annan modell. Så efter diskussion med sambon åker vi dit på tisdagen för att beställa men, hör och häpna, denna säljare vågade inte lita på pappret från säljchefen så vi var tvungna att komma tillbaka på torsdagen när säljchefen var tillbaka. Så blev ytterligare en vända till Elgiganten.

Men nu, mindre än en vecka efter beställning så är TVn hemma och uppsatt!

Permalänk
Avstängd

Sambon behöver en ny laptop så jag höll koll. Inget jättebra men landade på en Acer Swift 3 (4700U) för 9990:-. Förhoppningsvis kmr inget bättre eller att den blir lägre snart men håller koll (fortfarande oöppnad).

Kan dock säga att alla laptops hade meh, priser för vad man fick. Vi snackar alltså intel processorer som kostar mer än AMDs när de är tekniskt sett sämre. Vi snackar 2400Mhz RAM på en produkt som inte borde ha det. Vissa high end laptops hade inte USB-C laddning och/eler hörlursuttag (Zenbook wtf?) och massa andra detaljer. Hur som haver, jag har inte riktigt letat efter laptops på ett tag, men generellt inga maffiga kap precis. De som hade flera tusen rabatt är sådant som egentligen inte ens borde kostat det den originellt kostade (i jämförelse med annat såklart). Så lite besviken men samtidigt, it is what it is.

I övrigt var det mkt ny hårdvara och inget som direkt var BF-relaterat. ny GPU, CPU, etc. Många här var säkert som jag; F5-warriors vid iprincip varje släpp.

Annars så kommer ju fler reor mellan nu och typ mars där det ibland tom. blir lägre priser än BF (har hänt förut) så man får ha ögonen öppna.

Hade man ingen OLED förut så var det ett ypperligt tillfälle dock. 55 tummaren var nere på 14k och 65 tummaren på 20k. Du får ingen bättre kvalitet än så och för det priset. Hoppas folk passade på (speciellt iom nya 3000-series kort som är perfekt kombo för 4k gaming)!

Permalänk
Medlem

Aldrig köpt så mycket dyra prylar samtidigt... Blev Sonos Move & Sonos One Gen 2, Philips Hue Sync Box + 3st Play Lights, Svive Gemini Gamingstol, Jamie Oliver Tefal Stekpanna och igår (även om BF var över) blev det en importerad Chromecast med Google TV från Inet! Trodde inte någon hade tagit in den så blev överlycklig.

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Medlem

Köpte en router på Webhallen som det stod skulle finnas 17 i lager. När jag senare på kvällen kollade min order så var routern inte alls i lager utan skulle skickas från något lager till en butik i Sthlm för att sedan skickas vidare till mig. Skulle ta en dag extra. "Var ju inte så shysst gjort, men ok, jag väntar en dag till", tänkte jag. Dagen efter så hade status ändrats igen till att de inte visste när routern ens skulle komma till Sthlm. Då avbeställde jag och köpte på Komplett istället. Som tur är hade de samma pris och hade det över hela helgen. Hade routern i tisdags. Så kanske funderar en extra runda nästa gång jag halkar in på Webhallens sida. Detta då det dessutom är andra gången detta händer mig hos just dem.

Permalänk

Blev superbluffad när det gäller presentkortkoder. Köpte för 2k x 5 men lyckades bara lösa in en och trodde jag blivit scammad till döds på 7000kr. Låg som en stelfryst fisk hela natten innan jag fick svar från supporten som lovade att pengarna fanns kvar på resterande kort men kunde inte säga hur jag kunde komma åt dom. Sedan råkade jag swipa höger på appen efter hundra försök som hånade mig med kod redan använd på alla koder jag fick via sms.

Löste in alla och fick tillslut min snordyra lg cx för 12999kr samt en spastisk hjärnblödning. Men det var inte scamming som jag spammade tråden med och smått anklagade användare för att ha lett mig till! Det var bara konstigt vansinne av säljarna. Vem visste att 13999kr med konstig rabatt på 1000kr som fick en att köpa för 12999kr kunde fucka upp en så mycket.. Tog tolv år av mitt liv men jag hade inte råd med 14k..

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem

Jag köpte ingenting och hade heller inga planer på det men hjälpte en vän att kolla på TV. Elgiganten körde mycket av klassiska knep som att påstå att standardpris på en TV är 18990:- men att den på BF kostar 9999:- tex. På flera modeller var det samma visa. Kollar man prishistorik på det så låg TVn på ca 3000-4000:- över BF priset hela sensommar/höst. Så rean var bra men de känner ändå att de måste luras och sätta högre ordinarie pris än vad det faktiskt är vilket jag tycker är ganska fult.

Permalänk
Medlem

Blev en del från @inet och där är jag riktigt imponerad. Väldigt snabbt inpå beställning var det skickat. Fick dessutom flera sweclockers-erbjudanden som kändes vettiga.

@webhallen löste också snabb leverans. Tyvärr inte så många erbjudanden som var prismässigt värda köp, men deras 10% presentkort gjorde att det blev ett köp som slutligen blev billigast på prisjakt.

Blev en beställning av Elgiganten men därifrån har jag inget hört än. Vem vet om det ens kommer något? Alla ordrar som jag hämtat ut tidigare i år står fortfarande som reserverade, så deras system känns som ett notepad i avancerad form, kanske stämmer det, men troligen inte, allt är väl manuellt hanterat.

Generellt så hade de flesta butiker bra erbjudanden, men de var få i antal och lagersaldot få, och det är väl ganska typiskt Black Week. Man måste vara snabb. Därför väljer jag alltid pålitliga butiker med öppet köp och fri frakt och på faktura. Elgiganten var ett undantag och det gick ju därefter 😜

Permalänk
Medlem

Blev en hel del för min del, men mycket av det hade legat som prisbevakning på prisjakt tidigare

Två st SSD'er från @inet (970 Pro 1TB och WD Black 1TB), blev impad av deras SweC-rea på tisdagen, sjukt bra priser på en hel del prylar! Köpte ett PCIe-NVMe instickskort också för att få plats med dem, samt en ny CPU-kylare - dock utan reapriser på dessa..

Hos Elgiganten blev det fyra Philips Hue GU10 lampor, bra pris. Även en webbkamera (Sandberg) som var lite billigare än vanligt, men framför allt fanns den i lager(!).

Netatmo hade bra erbjudanden, hade först tänkt köpa allt hos @Inet då de hade väldigt bra priser, men det föll på att Netatmo erbjöd fästen för utomhusprylarna när man köpte genom deras egen webbshop, plus de hade allt jag ville ha i lager där.

Clas Ohlsson hade bra priser på Philips Hue Smartplugs, vilket jag tänkt köpa ett tag.

Sen fyndade man såklart lite spel hos Nintendo och Steam.

Såg även lite trädgårdsverktyg som var prissänkta under en dag hos Granngården, men jag fick bromsa mig själv lite där..

I övrigt så håller jag väl med, det var en bättre rea förra året. Största skillnaden tycker jag nog är att priserna dök rätt rejält på många saker direkt efter tolvslaget förra året, medan denna vecka var det lite mer utdraget och nästan inget sådär "pang wow måste ha" på flera prylar.

Hela denna hösten har varit vansinnig med tekniksläpp, måtte TSMC få mer produktionskapacitet snart! Att producera för Apple, Sony PS5, MS Xbox och AMD Ryzen+Radeon när _alla_ gör släpp av nya produkter inom 1-2 månader kan inte vara en lätt uppgift.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | Corsair 32GBDDR4 3200MHz | ASUS TUF RTX 3080 OC | Fractal Design Ion+ Platinum 760W | Fractal Design Define C TG | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Beställde ett par trådlösa hörlur som Inet ska leverera. Har fått fakturan men inga hörlurar än... "skickades" 26 november?

Permalänk
Medlem

Kollar alltid prishistorik på prisjakt innan jag köper, väldigt enkelt.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Hade en hel del grejor i kassan på Webhallen i början på black week, men hade missat helt att dessa erbjudanden inte skulle gälla för självaste black friday. Jag väntade in en annan butik för att jämföra. Men det slutade med att samtliga saker i kassan på Webhallen hade inte längre sitt black friday-erbjudande på black friday. Den andra butiken hade ingen av de produkterna i sin rea. Började black week med att jag skulle börja bygga en dator men slutade med att jag inte köpte något alls.

Visa signatur

5900X & 6700 XT

Xperia 1 mk. V

Permalänk
Medlem

Ganska nöjd, allt har fungerat smidigt (fått hem allt), priserna överlag ok med tanke på vad min "whislist" hade för krav innan rean började:

Philips The One 70PUS8535 8990kr (innan rean 13990kr och nu efter så ligger den på 12990kr)
Bose QuietComfort 35 1690kr (innan rean 2490kr och nu efter så ligger det fortsatt på 1690kr)
Huawei FreeBuds 3i 490kr (innan rean 899kr (låg dock för 490kr tidigare i november) och nu efter så ligger den på 908kr)
Corsair 32GB (2KIT) DDR4 3200MHz 999kr (innan rean 1390kr (men varit nere på 1090kr) och nu efter så ligger det på 1390kr)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Köpte en Roborock S6 MaxV på Komplett för 4990 kr och en Galaxy S10 på NetOnNet för 4490 kr.
Dammsugaren var planerad, och sänkningen med c:a 10% är väl mer att betrakta som en prisjustering maskerad som extrapris (dollarn har ju sjunkit).
När det gäller telefonen, så har jag vid tidigare mobilbyten alltid köpt fjolårets toppmodell för kraftigt sänkt pris, men på sistone upplever jag det som att butikerna håller inne med gamla telefoner. Så pass länge att S10 knappt är fjolårets längre, snarare förrförra modellen... Nåja, en fin ersättare till en S7:a är den i alla fall.

Permalänk

Köpte en OMEN 30L Desktop GT13-0155no från HP's online store, produkten fanns i lager.
Leveransdatum enligt beställningsbekräftelse 30/11, jag fick ett meddelande att paket "skickats" 30/11. I PostNord appen ser jag att jag det enda som hänt är att PostNord mottagit elektroniskförhandsinformation kl 10:00 den 30/11...

Viss förståelse för en extra mängd paket, men att paketet inte ens lämnat HP >48h senare är är kasst.

Permalänk
Medlem

Ros till Elgiganten som verkade ha relativt riktig rea, Inet för SweClusive (eller vad det heter).

Ris till ungefär alla, inklusive Inet, för att man blandar de få erbjudanden man har med massa vanliga produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrueType:

igår (även om BF var över) blev det en importerad Chromecast med Google TV från Inet! Trodde inte någon hade tagit in den så blev överlycklig.

Vad kostade den och den är slut på Inet nu eller?

Permalänk
Medlem

Köpte:
- Ett Batteri, Ryobi One+ 5ah för 800:- (Bevakat i flera år)
- En sticksåg, inget superpris. Vet inte ens om det var en BF-deal, behövde en sticksåg 🤷‍♀️

Överlag var det väldigt mycket ljud över nästan ingenting. Hoppades på att hitta ett kylskåp, men den enda intressanta dealen var på fysisk plats typ 20 mil bort.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem

Då jag tänkt bygga ny dator som bygger på Ryzen 5900x, RTX 3080 och VR headset HP Reverb G2 så hade jag inte mycket att hämta på BF. Alla grejorna (delvis beställda) bara flyttas fram i leveranstid. Nu tror jag knappt de kommer fram i år ens. Suck. Övriga komponenter sisådär bra deals. Men i övrigt så har jag haft en del bra deals med spel och brädspel bl.a.
Tidigare år har jag dock kunnat spara tusenlappar på BF när jag byggt dator. Men då har jag valt snäppet under det senaste/bästa och ändå fått bra prestanda. Nu har man inte de möjligheterna riktigt då det ju är AMD/Nvidia som står på tronen med det senaste (oköpbara).

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Hos Webhallen blev det lite knas. Jag hade lagt saker i korgen och gått till kassan, gick igenom de olika valen och valde betalning via Swish, klickade på "bekräfta" eller vad det nu står, och sen kom det upp en ruta med "väntar på swish" eller liknande. Jag tog fram min mobil och började starta Swish, och efter bara 3-5 sekunder försvann vänterutan på Webhallen, sidan laddade om och jag var tillbaks på min profilsida, med korgen tom, ingen beställning skapad. Det var som om inget hade hänt... Jag hade valt fri frakt genom ett sånt där "frimärke" som man får då och då, och det försvann med ordern.

Exakt samma sak hände mig. Väntar fortfarande på svar från supporten (nu är det nästan 72 timmar sen jag mailade).

Skulle köpa ett brädspel och få det levererat som julklapp till lillebror som bor på andra sidan landet.

Permalänk
Medlem

Köpte en Omega från Secretlab, men fick inte klartecken förrän på fredagen så jag hamnade i deras "third wave" med leverans I slutet av januari.

Återstår att se hur det går. Har läst en del om många som fått vänta väääldigt länge tidigare.

Permalänk

Köpte ett par Jaybirds vista från @webhallen för 949 kr. Dessa har legat på >1500 kr hela året fram tills för två veckor sedan.

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk

Köpte nya minnen från proshop... tyvärr brann postnords bil upp innan paketet kom till Sverige! Väntar på att få tillbaks pengarna nu.....

Visa signatur

ASUS ROG Strix z390-F Gaming__Corsair Vengeance 32GB
Intel i9 9900K+NZXT Z73__ASUS TUF GAMING RTX 3080 OC
2xM.2 512GB 1xM.2 1TB + 2,5TB ssd:er_Corsair HX1000i
LIAN LI O11D XL__ASUS ROG PG348Q_ASUS ROG CHAKRAM
Logitechprylar: G25, Z-4, G815 TACTILE

Permalänk
Medlem

Blev ett TV köp hos MediaMarkt under BF fick en Sony A87 55" kalibrerad för 13000
helt OK deal

Permalänk
Medlem

Köpte en Logitech G502 wireless + Powerplay matta. Var 34% nedsatt pris på musen, så det var en bra deal.

Det andra jag skaffade, var ett par planar magnetic hörlurar.
De säljs tyvärr bara i USA, och grundpriset är 180 USD.
De har haft rea i ett par veckor, och priset har legat på 160 USD.

Men på BF hade de satt ner priset till 120 USD, plus frakt på 10 USD till Sverige. Helt okej prisskillnad.

Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3418DW 34" 3440x1440p G-Sync + Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Valve Index + FBT

Permalänk
Medlem
Skrivet av x86:

Överlag var det väldigt mycket ljud över nästan ingenting.

Även jag var på jakt efter vitvaror, räknar med att bygga nytt kök nästa år så är en del att köpa! Var inte många hundralappar som gick att spara mot återkommande kampanjpriser, så blir att hålla koll under våren istället...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

För mycket fusk som sker, om man inte har någon koll
XXL kör en kampanj på lite grejer till imorgon 03.00. Fick ett mejl med ett par skor, 70%
https://www.xxl.se/exani-capitan-hi-vandringskanga-herr-svart...
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=4986767
Har kostat 500 kronor nästan alltid. Precis nu innan kampanjen höjer dem priset till 1000 kronor för att sänka det till 300 kronor.
Går det inte att anmäla detta?

Permalänk
Medlem

Supernöjd med Inet.se , köpte Asus RT-AX82U (1699:-) router samt två Imou LOOC övervakningskameror (499:- st).
GRATIS hemkörning till dörren med postnord. allt gick snabbt och smidigt.

Visa signatur

**ASUS GL502VS (i7-7700HQ, GTX 1070, 16 GB ram, 512 GB M2, 120hz G-sync)**

Permalänk
Medlem

Jag vill veta vilka 15 som knyckte 32 tummarna på swec/inets special rea =D

köpte:
2st asus router 86 med cash back
jabra 75t active som inte direkt var någon rea på men hälften av butikerna sa det var rea
32 gb minne
7 wonders brädspel
En kurs bok som inte var rea på

Jag har missat 32 tums skärmen!
jag behövde ett tangentbord först , men sen fixade jag mitt gamla så det löste sig
Jag hittade inte kontorsstolen som ajg fortfarande behöver
Jag hittade inte el-skrivbordet som jag behöver har sneglat på de där DJP lurendrejeriarna med deras priser men inte beställt något
Jag behövde m2 NVMe disk 2T men verkar inte vara riktigt mogen marknad för det än, (att det blir er standard) utan det reades mest på 1T stickorna, så kanske nästa år?

Visa signatur

IBM 486:a 66Mhz 8mb ram (uppg till 12mb!)RedAlert lagg 10fps
I7-E6850 3.0Ghz::Gainward 8800Gts 512mb::4096 Mb Ram
I7-930 2.8GHz Gigabyte 480 SDD Corsair 120GB 6GB Ram
i7-3770K@3.5Ghz 680GTX mITX 16GB ram SSD Intel 250GB
i7-8700K@3.7Ghz 1070 Gaming X 16GB3000mhz SSD860EVO1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattromaniac:

Köpte nya minnen från proshop... tyvärr brann postnords bil upp innan paketet kom till Sverige! Väntar på att få tillbaks pengarna nu.....

Fick mail även jag om att min beställning kan har brunnit upp.
En Tado termostat samt en Lenovo smart watch upp i rök.
Uppdaterat: Proshop fixar fram ersättningsprodukter, bra service i en mycket speciell situation.

Föll för grupptrycket och beställde en Anovo sous vide och vakuumpackare, supererbjudande.
Sen blev det en Xiaomi dammsugare från webhallen med presentkort, ännu ett bra tips vad gäller presentkorten.
Jäsbackar från Gerdmans för tunnbröd och sommarens pizzabak.
Sist och minst (paket iaf) ddr4 minne från Amazon, letar passande X570 moderkort och processor nu.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

Köpte en LEGO Ideas 92176 NASA Apollo Saturn V från toyspace för 1085kr, ordinarie pris hos LEGO se 1399kr.
Och andra butiker på näter har ungefär det priset också.
Förutom Webhallen, där priset för den varit 2499kr. Inte ens deras kampanjpris i början av Black Week? var rimlig, 1595kr. Nu nere på 1995kr.
Jag har aldrig tidigare sett Webhallen klanta till sig med sina priser på varor. Förrän nu.

Skrivet av quattromaniac:

Köpte nya minnen från proshop... tyvärr brann postnords bil upp innan paketet kom till Sverige! Väntar på att få tillbaks pengarna nu.....

Vänta lite, var och när brann denna bil upp?
Jag har väntat på ett rek brev från Tyskland i över en vecka nu.
..
Den har registrerats i Sverige idag, säger deutchepost, men ingen uppdatering på postnord, sedan 2 veckors tid.
Så då borde den inte vara i den brända postnord bilen.

tillägg
Visa signatur

-<[ Trust No One ]>--<[ Deny Everything]>--<[ The Truth Is Out There ]>-