Kan jag lämna tillbaka trots bruten förpackning?

Permalänk

Kan jag lämna tillbaka trots bruten förpackning?

Hej,

Jag köpte en dammsugare från ICA. Öppnade förpackningen och började använda produkten. Efter en stund märker jag ett pipande/visslande ljud från dammsugaren som är irriterande och får en troligtvis att bli döv efter ett tag. Tror absolut inte att det ska vara så, med tanke på att mina tidigare dammsugare inte haft detta ljud.

På grund av detta vill jag lämna tillbaka den, MEN på kvittot står det öppet köp endast vid obruten förpackning. Är det kört alltså? Även om det är med stor sannolikhet fel på varan? Vill inte lämna tillbaka på garanti och få den lagad!

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av dvcorleone:

På grund av detta vill jag lämna tillbaka den, MEN på kvittot står det öppet köp endast vid obruten förpackning. Är det kört alltså? Även om det är med stor sannolikhet fel på varan? Vill inte lämna tillbaka på garanti och få den lagad!

Bidrar med lite relevant terminologi efter bästa förmåga:

  • Öppet köp är något återförsäljaren kan välja att erbjuda sina kunder.

  • Garanti är något tillverkaren kan välja att erbjuda på sina produkter.

  • Ångerrätt är en lagstadgad rättighet du som konsument har gentemot återförsäljaren när du genomför ett distansköp. Du får ångra ditt köp inom 14 dagar, och du har i regel rätt att bryta förpackningen så mycket som krävs för att undersöka varan.

  • Reklamationsrätt är en lagstadgad rättighet du som konsument har gentemot återförsäljaren (distansköp eller ej). Den gäller i tre år och naturligtvis bara om det är fel på varan.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Du får nog prata med den Ica-affären du köpt dammsugaren av, vi kommer enbart att kunna gissa. Men går de stenhårt efter villkoren för sitt Öppet köp så kommer du ju då inte att kunna lämna tillbaka den.

Permalänk
Medlem

Det är inte lämna tillbaka du ska få den åtgärdad eller utbytt.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Skrivet av Alling:
  • Reklamationsrätt är en lagstadgad rättighet du som konsument har gentemot återförsäljaren (distansköp eller ej). Den gäller i tre år och naturligtvis bara om det är fel på varan.

Ok, så med andra ord har jag rätt att reklamera den och få pengarna tillbaka eftersom jag anser det är fel på varan och jag köpt den i butik?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dvcorleone:

Ok, så med andra ord har jag rätt att reklamera den och få pengarna tillbaka eftersom jag anser det är fel på varan och jag köpt den i butik?

Det brukar vara så att försäljaren har rätt att laga/åtgärda produkten i första hand tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dvcorleone:

Ok, så med andra ord har jag rätt att reklamera den och få pengarna tillbaka eftersom jag anser det är fel på varan och jag köpt den i butik?

Återförsäljaren får typ 3 försök på sig att laga felet, efter det kan köpet hävas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dvcorleone:

Ok, så med andra ord har jag rätt att reklamera den och få pengarna tillbaka eftersom jag anser det är fel på varan och jag köpt den i butik?

Ja, du har rätt att reklamera. Däremot kan butiken rent lagligt välja att byta ut varan mot en ny eller reparera den istället för att ge dig pengarna åter.

Börja diskussionen med dem med att lugnt och sansat förklara att du vill ha pengarna åter, inte en ny likadan eller reparationsförsök. Den som tar emot reklamationen har förmodligen en viss handlingsfrihet men de blir oftast inte mer vänligt inställda om du skäller och gormar.

Du kan läsa mer här: https://www.hallakonsument.se/omrade/reklamationsratt-och-gar...

Permalänk
Medlem

Prata med butiken och beskriv ditt problem och att du gärna vill lämna tillbaka produkten, jag har inte haft några som helst problem med returer till min lokala ICA Maxi vid problem! Ska nog gå bra! Se till att förpackningen är snygg och allt rent o fint bara!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

Kanske låter helt sjukt men har du testat prata med butiken?

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Det är struntsummor för ICA så bara att prata med dem vänligt men stå på sig. De tar säkerligen hellre tillbaka den och kastar den i kontainern än att göra en potentiell stamkund upprörd. De flesta av deras kunder spenderar tiotusentals kronor i butikerna per år.