SweClockers alternativa julkalender år 2020: "Veckans pryl" – varje dag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

Lucka 17 - kameror
https://youtu.be/ZAalc37maF8

Lite sen med dagens lucka, men det är fortfarande den 17:e i alla fall! Idag plockar jag fram mina kameror av Micro Four Thirds-typ, som jag lekt en del med de senaste åren. Med grundtanken att ge artiklar lite mer liv (i de fall det passar med egna bilder) har det vuxit till en hobby, som tyvärr legat på hyllan lite för mycket den senaste tiden. I våras gick jag en fotokurs som mynnade ut i det hårdvarucentrerade galleri som finns i forumet, men sedan dess har jag inte fokuserat på något specifikt område utan bara knäppt bilder lite då och då. Någon gång ska de väl organiseras och korrigeras också

Hur fotar du? Kör du med dedikerad utrustning, eller har telefonen allt du behöver?

Jag var länge på väg mot systemkamera-hållet, men vikten och storleken höll mig därifrån... senaste kameran vi har är Panasonic FZ200 vilket är en trevlig superzoom (lätt och smidig, men tyvärr bara en kompaktsensor). Intressant detalj är 2.8 bländare hela vägen till 600mm (motsvarande 35mm).

Det stod emellan den och FujiFilms excellenta X-S1 med en 2/3” sensor, men den dubbla vikten dödade alla fördelar för oss.

Oavsett så har vi inte tagit en enda bild med den kameran på flera år, trots ett litet barn hemma.

Mobilerna duger tyvärr allt för bra, det enda jag saknar är zoom-omfånget, men man får helt enkelt använda benen istället i den mån det går...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

Lucka 17 - kameror
https://youtu.be/ZAalc37maF8

Lite sen med dagens lucka, men det är fortfarande den 17:e i alla fall! Idag plockar jag fram mina kameror av Micro Four Thirds-typ, som jag lekt en del med de senaste åren. Med grundtanken att ge artiklar lite mer liv (i de fall det passar med egna bilder) har det vuxit till en hobby, som tyvärr legat på hyllan lite för mycket den senaste tiden. I våras gick jag en fotokurs som mynnade ut i det hårdvarucentrerade galleri som finns i forumet, men sedan dess har jag inte fokuserat på något specifikt område utan bara knäppt bilder lite då och då. Någon gång ska de väl organiseras och korrigeras också

Hur fotar du? Kör du med dedikerad utrustning, eller har telefonen allt du behöver?

Kör med systemkamera.
2st Pentax (K-1 och K-3II) med 6st objektiv (15-300mm) och en lagom del tillbehör.
Dessa använder jag ofta (eller så ofta jag kan), inget som bara samlar damm 😁
Adobe Lightroom och Photoshop för hantering och redigering.
Blir lite lyckade bilder till och från, finns några exempel på Instagram, länk i signatur.

Visa signatur
Permalänk
Lyxfällan 🎮

Lucka 19 - smart klocka för många telefonmakare

I dagens lucka pratar jag om Samsung Galaxy Watch 3, och varför jag valde den istället för ett Apple Watch-dito.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Skrivmaskin

Jag glömde visst att lägga in den 18:e luckan igår, så jag smyger in den lite diskret här.

@Loevet video om Peak Design-väskan inspirerade mig till att svepa ihop en lucka om den Lowepro-väska jag primärt använder för att bära runt teknikprylar, när jag väl lämnar hemmet. Med fokus på kamerautrymmen tycker jag ändå att det är en vettig väska för att samtidigt få med en hel del annat, även om det kanske får bli att köpa en lite nättare variant för de tillfällen jag inte behöver ha med mig hela bohaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Idag fick jag kasta mig ut i köket och spela in en video om min Peak Design-väska. Min 3 år+ gamla Iphone X gillade verkligen inte belysningen ute i köket, vilket ledde till den värsta bildkvaliteten jag sett på år och dar. Nåväl, det blev en video i alla fall om en väska jag tycker är väldigt bra.

https://youtu.be/-PXnkQYsUxI

Tänk på att denna (16 december) ligger som olistad på Youtube så syns inte på extrakanalen.
Tror inte så många har märkt det med tanke på visningar.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Wittwang:

Jag glömde visst att lägga in den 18:e luckan igår, så jag smyger in den lite diskret här.

https://www.youtube.com/watch?v=MRJn5J2i5FM&t

@Loevet video om Peak Design-väskan inspirerade mig till att svepa ihop en lucka om den Lowepro-väska jag primärt använder för att bära runt teknikprylar, när jag väl lämnar hemmet. Med fokus på kamerautrymmen tycker jag ändå att det är en vettig väska för att samtidigt få med en hel del annat, även om det kanske får bli att köpa en lite nättare variant för de tillfällen jag inte behöver ha med mig hela bohaget.

Nädu Arvid, det blir rapport på det här och kvartssamtal med @UndaC

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Skrivmaskin

Lucka 20 – Under skalet på Macbook Air M1

Som utlovat plockar jag idag bort bakstycket på min Macbook Air med M1-processor, vilket går hyfsat smärtfritt. Som väntat är mycket täckt av kåpor, men det är ändå alltid en speciell känsla att skruva isär något och titta närmare. Idag lärde jag mig även att den minimala skruv som används inte är en torx-variant, utan Apples proprietära Pentalobe...!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

Lucka 20 – Under skalet på Macbook Air M1

https://youtu.be/dIlZCJZkSLc

Som utlovat plockar jag idag bort bakstycket på min Macbook Air med M1-processor, vilket går hyfsat smärtfritt. Som väntat är mycket täckt av kåpor, men det är ändå alltid en speciell känsla att skruva isär något och titta närmare. Idag lärde jag mig även att den minimala skruv som används inte är en torx-variant, utan Apples proprietära Pentalobe...!

Snyggt! Är för övrigt grymt nöjd med den maskinen!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Jag måste ha VR nån gång. Har hoppats på att PS5 skulle släppa någon billigare lösning, men då måste jag köpa konsollen också. Det är framför allt till mina barn. De har sett så mycket av det på Youtube och hade blivit överlyckliga om de hade haft ett. Fått höra så mycket om job simulator, vacation simulator och jag vet inte vad.

Quest 2 har ändå närmat sig ett helt acceptabelt pris om man jämför med vad de kostade från början. Eller om man kollar på en Index. 8000 spännolitos är jävligt saftigt alltså.

Och så kommer den eviga frågan: Hur mycket tror ni Facebook samlar in med dessa?

Du kanske kan nöja dig med en första generationen oculus eller vive? De har jag sett gå för runt 3000kr beg, de har ju inte de högst upplösta skärmarna men det minskar ju även kravet på GPU. Har själv en Gen1 vive med deluxe audio strap och trådlösa adaptern är fortfarande nöjd.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivmaskin

Lucka 21 – robotarmen Ronin S

Idag plockar jag fram min gimbal, som sedan inköpet tyvärr samlat damm större delen av tiden. Det finns en hel del intressanta typer av videor som går att få till med styrda kamerarörelser, så det kanske får bli något att kika närmare på framöver. Peter McKinnon skapade nyligen en väldigt snygg filmsnutt i samband med släppet av den uppdaterade Ronin-familjen. Kan det vara ett vettigt första steg kanske?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Du kanske kan nöja dig med en första generationen oculus eller vive? De har jag sett gå för runt 3000kr beg, de har ju inte de högst upplösta skärmarna men det minskar ju även kravet på GPU. Har själv en Gen1 vive med deluxe audio strap och trådlösa adaptern är fortfarande nöjd.

3000kr för en Rift CV1 är en riktigt dålig deal när en helt ny Quest 2 går på strax över 3500kr direkt från tillverkaren. Även om man vill slippa Facebook och köra på original-Vive låter 3000kr lite i överkant, men där finns det förvisso inga alternativ i samma prisklass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

3000kr för en Rift CV1 är en riktigt dålig deal när en helt ny Quest 2 går på strax över 3500kr direkt från tillverkaren. Även om man vill slippa Facebook och köra på original-Vive låter 3000kr lite i överkant, men där finns det förvisso inga alternativ i samma prisklass.

Ja kanske är inte så uppdaterad på priser, menade mest att det inte måste bli dyrt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

Lucka 21 – robotarmen Ronin S

https://youtu.be/WD-ox3CAUsk

Idag plockar jag fram min gimbal, som sedan inköpet tyvärr samlat damm större delen av tiden. Det finns en hel del intressanta typer av videor som går att få till med styrda kamerarörelser, så det kanske får bli något att kika närmare på framöver. Peter McKinnon skapade nyligen en väldigt snygg filmsnutt i samband med släppet av den uppdaterade Ronin-familjen. Kan det vara ett vettigt första steg kanske?!

Gör en replika av den videon (oavsett hur bra du/ni lyckas) så blir jag mäkta imponerad

Permalänk
Skrivmaskin

Här fanns ju en hel hög med inlägg som jag helt missat att svara på

Skrivet av martinot:

Surface Book 3 15" med Surface Pen och Surface Dial. Kan läggas ner i ställ köpt på Amazon, så man får en behaglig vinkel med 15-20 graders lutning.

Huvudsakligen för att redigera foton, men även för att rita/skissa lite. Främst tekniska skisser, och inte så mycket konstnärliga alster, även om det kan bli lite konstigt ibland.

Jag har också Surface (Pro 3 för att vara exakt, men endast aluminiumpennan som tillbehör), men den är alldeles för klen för att vara särskilt behaglig och varm för att använda till något tyngre. Just tekniska skisser och produktkoncept är väl det som kommer att hamna i första rummet för min del också, av riktningen min utbildning hittills har haft.

På vilket vis använder du det i bildredigering? Min tanke har hittills varit att nyttja det som ett sätt för att göra markeringar mer exakta än vad polygonlasson och Magic Wand mäktar med, men det kanske finns spännande metoder som är mer effektiva eller roliga?

Skrivet av medbor:

Död åt lådor! Jag har inte plats för sånt, men sen köper jag inte så mycket dyra tekniksaker heller längre. Jag kan inte minnas någon tom låda som jag har kvar, men moderkortslådor fulla med tillbehör till den datorn finns såklart kvar

Haha Efter årets BF har jag insett att jag nog inte heller har plats för det egentligen, om mitt golv ska få se dagens ljus igen det vill säga. Det bär ju emot väldigt mycket att behöva skicka några, så det får bli en julstädning kantad av en god dos pusslande för att få plats med lådor i lådor!

Skrivet av Lagers:

Jag sparar lådor där det är garanti kvar på gfx, moderkort, nätagg, telefoner, m.m. Möss, tangentbord, chassi och smågadget kastar jag efter någon månad.

Monitorkartonger sparar jag i 3 år och tv-kartongen sparar jag tills jag inte har tvn kvar. Det underlättar otroligt mycket om man ska skicka en tv eller om man har sålt den vidare att kunna packa ner den i originalkartongen. Jag har arbetat med att ta emot tv-apparater som ska lagas och det är skrämmande att så många kastar sin Tv-kartong innan de kör igång tvn. Så den stora platsen den tar i förrådet är helt klart värt det. Helst nu när tv-apparater är tunna som löv.

Helt klart en bra poäng kring att spara TV- och skärmkartonger. Eftersom skärmlådorna är så intetsägande och otympliga brukar jag kasta dem efter en eller ett par månader, när allt ser ut att fungera som tänkt. Nu har jag aldrig investerat i några proffsskärmar eller dyra TV-apparater, men det tänket ska jag lägga mig till med för att motivera sparandet

Skrivet av Fishingrod:

Jag sparar alltid kartong till GPU, bra för om man behöver använda garanti eller sälja. Moderkort-lådan likaså. brukar klippa av serienummer etiketten på resten och lägga ner i mobo-lådan, om man skulle få för sig att behöva det i framtiden.
resten slänger jag

Också ett väldigt smart och platssparande tips!

Skrivet av medbor:

Jag var länge på väg mot systemkamera-hållet, men vikten och storleken höll mig därifrån... senaste kameran vi har är Panasonic FZ200 vilket är en trevlig superzoom (lätt och smidig, men tyvärr bara en kompaktsensor). Intressant detalj är 2.8 bländare hela vägen till 600mm (motsvarande 35mm).

Det stod emellan den och FujiFilms excellenta X-S1 med en 2/3” sensor, men den dubbla vikten dödade alla fördelar för oss.

Oavsett så har vi inte tagit en enda bild med den kameran på flera år, trots ett litet barn hemma.

Mobilerna duger tyvärr allt för bra, det enda jag saknar är zoom-omfånget, men man får helt enkelt använda benen istället i den mån det går...

Den första kameran jag skaffade var syskonet till den du nämner, nämligen FZ300, som jag också uppskattar mycket för zoommöjligheterna. Jag försöker dock också att använda benen i största möjliga mån, eftersom det komprimerade djupet som följer ofta helt förtar det fina i det man försöker avbilda, enligt mig.

Använder du någon telefon med fokus på fotofunktioner? Jag sitter kvar med min gamla Iphone 7 och en billigare Android som har ett par år på nacken, men det är ingen av dem som är höjdare utanför situationer med optimala ljusförhållanden. Duger dock alltid helt okej för bilder som bara ska ses på den lilla mobilskärmen

Skrivet av ztomten:

Kör med systemkamera.
2st Pentax (K-1 och K-3II) med 6st objektiv (15-300mm) och en lagom del tillbehör.
Dessa använder jag ofta (eller så ofta jag kan), inget som bara samlar damm 😁
Adobe Lightroom och Photoshop för hantering och redigering.
Blir lite lyckade bilder till och från, finns några exempel på Instagram, länk i signatur.

Kul! Mycket fina bilder på Instagram Om jag får tid under julhelgen ska jag nog göra slag i saken och redigera en del från sommaren och kanske peta ut någonstans på webben.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

Här fanns ju en hel hög med inlägg som jag helt missat att svara på

Jag har också Surface (Pro 3 för att vara exakt, men endast aluminiumpennan som tillbehör), men den är alldeles för klen för att vara särskilt behaglig och varm för att använda till något tyngre. Just tekniska skisser och produktkoncept är väl det som kommer att hamna i första rummet för min del också, av riktningen min utbildning hittills har haft.

På vilket vis använder du det i bildredigering? Min tanke har hittills varit att nyttja det som ett sätt för att göra markeringar mer exakta än vad polygonlasson och Magic Wand mäktar med, men det kanske finns spännande metoder som är mer effektiva eller roliga?

Haha Efter årets BF har jag insett att jag nog inte heller har plats för det egentligen, om mitt golv ska få se dagens ljus igen det vill säga. Det bär ju emot väldigt mycket att behöva skicka några, så det får bli en julstädning kantad av en god dos pusslande för att få plats med lådor i lådor!

Helt klart en bra poäng kring att spara TV- och skärmkartonger. Eftersom skärmlådorna är så intetsägande och otympliga brukar jag kasta dem efter en eller ett par månader, när allt ser ut att fungera som tänkt. Nu har jag aldrig investerat i några proffsskärmar eller dyra TV-apparater, men det tänket ska jag lägga mig till med för att motivera sparandet

Också ett väldigt smart och platssparande tips!

Den första kameran jag skaffade var syskonet till den du nämner, nämligen FZ300, som jag också uppskattar mycket för zoommöjligheterna. Jag försöker dock också att använda benen i största möjliga mån, eftersom det komprimerade djupet som följer ofta helt förtar det fina i det man försöker avbilda, enligt mig.

Använder du någon telefon med fokus på fotofunktioner? Jag sitter kvar med min gamla Iphone 7 och en billigare Android som har ett par år på nacken, men det är ingen av dem som är höjdare utanför situationer med optimala ljusförhållanden. Duger dock alltid helt okej för bilder som bara ska ses på den lilla mobilskärmen

Kul! Mycket fina bilder på Instagram Om jag får tid under julhelgen ska jag nog göra slag i saken och redigera en del från sommaren och kanske peta ut någonstans på webben.

Tetris och lådor i lådor är ju en intressant sport i sig, men att göra det i onödan med tomma lådor låter mest jobbigt.

Telefonerna jag fotar med för närvarande är iPhone X (totalt värdelös i mörker) och frugans P20 Pro (riktigt bra i de allra flesta lägen)

Permalänk
Skrivmaskin

Lucka 22 – En enkel spelskärm till överkomligt pris

Det har blivit dags att pensionera min gamla 144 Hz-skärm, som under sina 5-6 år i tjänst glömt bort de flesta färgerna. Ersätter gör den enklare MSI-modellen Optix G241, som med 144 Hz, IPS och 1080p uppfyller mina lågt ställda krav för att lira CS och skriva texter – hoppas jag.

Vilken upplösning spelar du i, och vilken skärm vilar du ögonen på?

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Wittwang:

Vilken upplösning spelar du i, och vilken skärm vilar du ögonen på?

4K or bust! Jag kör iofs också 60 Hz.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av Meantek:

4K or bust! Jag kör iofs också 60 Hz.

Jag var bra nära att byta i våras, men vill ju inte riskera att se alla detaljer i CS för tydligt... Idag kör jag med lagom gryniga 1 280 x 1 024 i stretched, men 2 560 x 1 600 på 13,3 tum (Macbook Air) har ju fått mig lite latent missnöjd med text som vågar sig upp på 1080p-skärmarna. Jag får helt enkelt backa skärmarna ett par meter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

Lucka 22 – En enkel spelskärm till överkomligt pris
Det har blivit dags att pensionera min gamla 144 Hz-skärm, som under sina 5-6 år i tjänst glömt bort de flesta färgerna. Ersätter gör den enklare MSI-modellen Optix G241, som med 144 Hz, IPS och 1080p uppfyller mina lågt ställda krav för att lira CS och skriva texter – hoppas jag.

Vilken upplösning spelar du i, och vilken skärm vilar du ögonen på?

Hur har du kännt nu med din nya skärm? Har den fungerat som ersättare?

Har nästan "ips-fobi" p.g.a backlight-bleed och att det inte ska kännas lika rappa.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av Zeedarn:

Hur har du kännt nu med din nya skärm? Har den fungerat som ersättare?

Har nästan "ips-fobi" p.g.a backlight-bleed och att det inte ska kännas lika rappa.

Efter några timmars användning är det en tydlig skillnad i Counter-Strike-sammanhang, men inte nödvändigtvis en förbättring. Eftersläpet är ganska påtagligt, men till skillnad från förut så kan jag ju faktiskt se fienden tydligt nu. Min gissning är att det bara är en fråga om ovana. Med 5000 timmar i urblekt läge sitter ju det gamla trötta utseendet i ryggmärgen

I andra sammanhang är det däremot ett tydligt lyft, eftersom video, bildbehandling och textredigering inte är natt och dag mellan mina två skärmar. Det går med andra ord ypperligt att använda båda som arbetsyta nu Jag har dock inte hunnit pilla särskilt mycket i inställningarna och måste dubbelkolla – men det kan vara något läge som är aktiverat by default: Tycker nämligen att skärmen är lite suddig ibland och att betraktningsvinklarna inte riktigt är vad de borde vara på IPS. Jag får återkomma på den punkten, när jag fått tid att kika!

Permalänk
Skrivmaskin

Lucka 24 – Min första dator

Som final på den teknikspäckade alternativa julkalendern vänder jag idag på kronologin och byter det senaste inköpet mot det första. I mitt fall handlade det om en begagnad laptop från Compaq, bestyckad med Pentium III och Windows XP. Den fungerar fortfarande, men skulle kanske inte vara mitt förstahandsval idag. Berätta om din första dator!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

https://youtu.be/NIytKXr5Ofk

Som final på den teknikspäckade alternativa julkalendern vänder jag idag på kronologin och byter det senaste inköpet mot det första. I mitt fall handlade det om en begagnad laptop från Compaq, bestyckad med Pentium III och Windows XP. Den fungerar fortfarande, men skulle kanske inte vara mitt förstahandsval idag. Berätta om din första dator!

Min första var familjens gamla hem-pc med p2-450(?) och 128 MB (senare 192) och 8GB HDD. Mycket Kazaa, DC och annat skräp fick den stå ut med tills jag fick tag i den ’bättre’ plattformen med P4 istället många år senare...

Roligaste jag gjorde med den var att ’spela’ BF2 på den via ett GeForce 5000 kort med 256MB VRAM. Inte många som har mer ram på sin GPU än CPU

Har för mig om att det rörde sig om flera sekunder per frame om jag minns rätt, men spelet startade och lyckades läsa input från spelaren (a.k.a slideshow-tittaren)