Permalänk

Packetloss och hög latency

Hej!

Kort bara om min bakgrund. Har gått flertalet kurser i nätverksteknik och har jobbat med datorer och routrar större delen av mitt liv, så jag är på inget sätt en nybörjare på det här. Däremot så behöver jag er hjälp för att se om jag har missat något.

Problemet: Har massiva packet loss ibland och hög latency mot första hoppet i pingkedjan.

Vad jag har gjort:

  • Köpt ny router

  • Bytt ut kabeln mellan fiberkonvertern och routern till en helt ny, skärmad, cat 6 kabel

  • Kört med både kabel och trådlöst mellan router och klient

  • Testat flertalet olika enheter (när problemet uppstår händer det på samtliga enheter i nätverket samtidigt)

  • Bytt ut fiberkonvertern

  • Testat att koppla förbi routern och köra med en ethernetkabel direkt i fiberkonvertern

  • Kört Pingplotter och lämnat till leverantören

Jag har även bytt leverantör, för att se ifall problemet låg där.

Problemet försvinner i princip helt när jag kopplar datorn till fiberkonvertern, vilket troligen tyder på att problemet ligger i min utrustning. Nu känner jag dock att jag inte kan göra så mycket mer från min sida då jag testat två olika routrar, återställt dessa till fabriksläge, inaktiverat allt som inte behöver vara aktiverat i routrarna, sett över brandväggar, inställningar i datorn, satt fasta IP adresser, testat dynamiska IP, bytt kablar, testat med iPad, Bärbar dator (en som köptes i somras och en som är HELT ny från förra veckan), stationära datorer 2 st, mobiltelefoner 3 st. Bytt ut fiberkonvertern (leverantören av fibernätet hade mätt upp fel på den).

Problemet uppstår framför allt när flera enheter är kopplade till routern och använder internet samtidigt. Ju tyngre belastning, ju större problem. När jag hade endast en dator kopplad till fiberkonvertern så belastade jag den med streamad 4k video, och streaming av en vanlig film i viaplay, samtidigt som jag kör pingplotter. Denna belastning verkar inte vara tillräcklig för att orsaka några större paketförluster eller latencys.

Jag kör 99% av enheterna på 5Ghz, och har testat i princip alla olika kanalinställningar. Routrarna jag har är dels en helt ny AX5400 (Nighthawk) för 2790kr, samt ett meshnätverk (Jensen Omni 3 pack).

Det blir ingen skillnad om jag lägger enheterna på 2,4 eller 5 Ghz.

Vad kan jag ha missat?

Första bilden är paketförlusterna med routern, andra är när jag har datorn kopplad direkt till konvertern.

Lade till att jag bytt leverantör
Permalänk
Medlem

När du testat med olika devices, har du då stängt av/kopplat från övriga enheter från nätverket så att de inte kan ligga och störa?
Någon gemensam felkälla på insidan av nätet är det ju bevisligen.

Visa signatur

---

Permalänk
Skrivet av Gorian:

När du testat med olika devices, har du då stängt av/kopplat från övriga enheter från nätverket så att de inte kan ligga och störa?
Någon gemensam felkälla på insidan av nätet är det ju bevisligen.

Ja jag har försökt isolera det efter reset av router (och då koppla upp en och en enhet). Jag hittar dock ingen röd tråd, utan problematiken verkar uppstå när det blir ett visst antal enhet på nätverket som använder internet samtidigt. Jag har ca 20 enheter, men båda routerna jag har ska klara detta utan problem.

Permalänk
Medlem

Har haft problem med en del routrar som inte tycker om när man blandar olika wifi-standard.
Går bra så länge man bara kör N / G / B osv, men så fort man får en mix så börjar routern strula.
Så har du en bunt olika trådlösa enheter prova att köra endast N, B, G osv och se om det gör skillnad.

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Potatismoose:

Ja jag har försökt isolera det efter reset av router (och då koppla upp en och en enhet). Jag hittar dock ingen röd tråd, utan problematiken verkar uppstå när det blir ett visst antal enhet på nätverket som använder internet samtidigt. Jag har ca 20 enheter, men båda routerna jag har ska klara detta utan problem.

Hm, och inga knepiga IP-konflikter som råkat uppstått när du satt statiska IP:n på vissa enheter och dynamiska på andra? Är ju lite av en klassiker.

Visa signatur

---

Permalänk
Skrivet av Gorian:

Hm, och inga knepiga IP-konflikter som råkat uppstått när du satt statiska IP:n på vissa enheter och dynamiska på andra? Är ju lite av en klassiker.

Har inga IP konflikter i nätverket, dessutom så har jag nu de senaste två dagarna endast haft en enhet inkopplad till routern efter att jag gjort reset på routern. Så IP konflikt har jag uteslutit då jag endast haft en enda enhet uppkopplad och ändå uppmätt fel när jag börjat skicka data mot internet.

Permalänk
Skrivet av WarWolf.667:

Har haft problem med en del routrar som inte tycker om när man blandar olika wifi-standard.
Går bra så länge man bara kör N / G / B osv, men så fort man får en mix så börjar routern strula.
Så har du en bunt olika trådlösa enheter prova att köra endast N, B, G osv och se om det gör skillnad.

Det blir ingen skillnad, och packet loss får jag även om jag kör enheterna med kabel.

Permalänk
Rekordmedlem

Man kan säga att du iblan har problem när klienten får ett privat ip men inte när den får ett publikt ? Kan det kanske bero på nån underlig regel i nått säkerhetsprogram ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Man kan säga att du iblan har problem när klienten får ett privat ip men inte när den får ett publikt ? Kan det kanske bero på nån underlig regel i nått säkerhetsprogram ?

Jag kör Windows defender, inga regler satta. Dessutom har jag ominstallerat laptopen för att se om det gjorde någon skillnad. Tänkte först om något program låg och skickade ut broadcastingpaket som orsakade nån broadcastloop. Dock så ska ju alla routrar idag ha inbyggda mjukvaror som tar hand om och hanterar dessa genom att slänga såna paket efter de loopat ett visst antal gånger.

Permalänk

Kan tillägga att jag har senaste windowsversionen 20H2