Microsoft ny app "Meet now" dök upp i aktivitetsfältet plötsligt

Permalänk
Medlem

Microsoft ny app "Meet now" dök upp i aktivitetsfältet plötsligt

Det dök plötsligt upp en ny jävla ikon i taskbaren jag inte bett om. Tydligen har Microsoft återigen fått för sig att tvinga in skit på användarna är det bästa sättet att sälja in sina appar. Min är på engelska eftersom jag kört det språket i Windows 10, kan heta annat på svenska om den dyker upp i svenska versionen.

https://www.ghacks.net/2020/11/28/what-is-meet-now-in-windows...
"Meet Now is a feature of the communication software Skype. Microsoft introduced Meet Now in Skype earlier this year as a way to set up a video conference with just a few clicks."

Appen finns inte bland appar eller program så den går inte att avinstallera på ett enkelt sätt.

I övrigt Microsoft, denna typ av introduktion av "features" suger.

Permalänk
Medlem

Spretig historia det här med Skype etc.

Som jag förstår hade Microsoft en plattform som hette Microsoft Office Communicator som sedan blev Microsoft Lync. När man sedan köpte Skype så lät man den kodbasen främst rikta sig till konsumenter medan Skype for Business fick mycket kod från Lync.

Skype for Business fasades sedan ut mot Microsoft Teams. Så då har man Skype för konsumenter och Teams för företag.

Det känns dock som att Teams börjar bli riktigt bra och nyss läste jag på IDG att Teams kommer att få funktioner för konsumenter. Kanske är det så att Teams i längden kommer att ersätta Skype.

Formspråket samt ikonerna i Meet Now är ju typiskt för Teams.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Det dök plötsligt upp en ny jävla ikon i taskbaren jag inte bett om. Tydligen har Microsoft återigen fått för sig att tvinga in skit på användarna är det bästa sättet att sälja in sina appar. Min är på engelska eftersom jag kört det språket i Windows 10, kan heta annat på svenska om den dyker upp i svenska versionen.

https://www.ghacks.net/2020/11/28/what-is-meet-now-in-windows...
"Meet Now is a feature of the communication software Skype. Microsoft introduced Meet Now in Skype earlier this year as a way to set up a video conference with just a few clicks."
https://www.ghacks.net/wp-content/uploads/2020/11/meet-now-windows-10.png

Appen finns inte bland appar eller program så den går inte att avinstallera på ett enkelt sätt.

I övrigt Microsoft, denna typ av introduktion av "features" suger.

Är det där inte bara Skype som det står? Och ingen ny app
"Feature of the communications software Skype"

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Spretig historia det här med Skype etc.

Som jag förstår hade Microsoft en plattform som hette Microsoft Office Communicator som sedan blev Microsoft Lync. När man sedan köpte Skype så lät man den kodbasen främst rikta sig till konsumenter medan Skype for Business fick mycket kod från Lync.

Skype for Business fasades sedan ut mot Microsoft Teams. Så då har man Skype för konsumenter och Teams för företag.

Det känns dock som att Teams börjar bli riktigt bra och nyss läste jag på IDG att Teams kommer att få funktioner för konsumenter. Kanske är det så att Teams i längden kommer att ersätta Skype.

Formspråket samt ikonerna i Meet Now är ju typiskt för Teams.

Är inte riktigt sant, Skype for business lever kvar än idag även om många företag bytt till teams.

Vi använder fortfarande Skype for business, och det är precis lika dåligt som det alltid varit.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Avstängd

Det är bara en ny funktion i Skype. Jag vet inte om man kan avinstallera Skype men det borde gå, om inte så borde man kunna avaktivera Skype på något sätt om man inte använder det. I värsta fall får man gå via grupp-policys.

Jag ser fram emot när/om Teams tar över även för konsumenter då det är en väldigt mycket bättre app. Jag försökte köra Teams med familjen för att planera lite julfirande och sånt, men det gick inte alls. Teams har stöd för privata användare men bara i mobilappen, ska man köra desktop så hänvisas man bara till Skype. Således körde vi på Slack istället. (Jag vägrar att använda FB som resten av familjen gärna kör)

Permalänk
Medlem

Om jag förstått det rätt är Meets Now integrerat i Windows och går inte att avinstallera. Det är gjort för att man ska kunna ansluta till Skype utan att ha ett Skype konto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Är inte riktigt sant, Skype for business lever kvar än idag även om många företag bytt till teams.

Vi använder fortfarande Skype for business, och det är precis lika dåligt som det alltid varit.

Jodå, det är sant men såklart finns det en grace period. Ni borde verkligen planera in en migrering.

"Skype for Business Online will be retired on July 31, 2021"
https://techcommunity.microsoft.com/t5/microsoft-teams-blog/s...

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Joppis:

Jodå, det är sant men såklart finns det en grace period. Ni borde verkligen planera in en migrering.

"Skype for Business Online will be retired on July 31, 2021"
https://techcommunity.microsoft.com/t5/microsoft-teams-blog/s...

Vi kör både och. Men den enda som fortfarande använder Skype är IT-supporten. Lite oroväckande...

Permalänk
Medlem

Så trött på MS som påtvingar en massa dynga man inte bett om. OneDrive installeras trots att man avvisar och väljer "spara endast lokalt" under Windows 10 setupen. Skype letar sig tillbaka på något magiskt sätt trots att man loggat ut och försökt avinstallera. Edge kräver flera bekräftelser när man går till Chrome. Och när jag läste denna tråden upptäckte jag Möte Nu och nog fasen hade man någon okänd fiskare som hade skickat kontaktförfrågan.

Ju mer "moln"-skit MS slänger på, desto fler hål

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av flightsim18:

Så trött på MS som påtvingar en massa dynga man inte bett om. OneDrive installeras trots att man avvisar och väljer "spara endast lokalt" under Windows 10 setupen. Skype letar sig tillbaka på något magiskt sätt trots att man loggat ut och försökt avinstallera. Edge kräver flera bekräftelser när man går till Chrome. Och när jag läste denna tråden upptäckte jag Möte Nu och nog fasen hade man någon okänd fiskare som hade skickat kontaktförfrågan.

Ju mer "moln"-skit MS slänger på, desto fler hål

För att permament bli av med oönskbara appar kan jag rekommedera AppBuster från O&O Software med vilket man enkelt kan avinstallera de flesta appar som Win 10 har som standard installerade.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Jag fick denna för några veckor sedan på bärbara, och under förra veckan på den stationära. Det är bara o högerklicka på den och välja typ dölj så försvinner den

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Rekordmedlem

Från början fanns skype och messenger, sedan köpte MS skype och kombinerade deras sämsta egenskaper och tog bort det som fungerade bra och så fick vi det "nya skype" som innehåller det sämsta från 2 världar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.