Ska man informera att man söker jobb och referens i person?

Permalänk
Medlem

Ska man informera att man söker jobb och referens i person?

Jag sitter i situationen att jag vill byta jobb ifrån hemtjänst till vårdboende och har hittat ett lovande som känns bra, särskilt efter väldigt bra första kontakt med chefen där. Har landat en intervju under morgondagen redan.

Nu till kråkan; Min nuvarande chef vet inte om att jag söker nytt jobb och nya chefen vill ha en chef/samordnare referens ifrån mitt nuvarande ställe. Nuvarande chefen jobbar hemifrån, och samordnaren är jag faktiskt lite skraj för även om jag kan meddela henne i person under morgondagen.

Konceptuellt, dvs inte bara i mitt fall, är det OK att informera att man söker nytt och be om referenser över telefon eller ska man visa en yrkesmässig respekt och göra det i person?

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Lite tips är väl dock att det är lite lätt kutym att man inte ger sin nuvarande arbetsgivare som referens utan något annat från längre tillbaka.

Beroende på en massa saker såklart, men ganska vanligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nesvop:

Lite tips är väl dock att det är lite lätt kutym att man inte ger sin nuvarande arbetsgivare som referens utan något annat från längre tillbaka.

Beroende på en massa saker såklart, men ganska vanligt.

Den har jag inte hört förut faktiskt! Har du någon tanke om varför?

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Be en arbetskollega som referens? Jag har aldrig varit med om en chef ska vara en referens. Man vill ju inte avslöja att man söker ett nytt jobb till sin chef.

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Avstängd

Jag tycker inte heller att man ska ge sin nuvarande chef som referens, kräver den nya potentiella arbetsgivaren det så vet de inte vad de sysslar med. Däremot en kollega. Jag vet inte vad en samordnare är men det känns som det är en chefsposition.

Jag har gett chefen som referens en gång men jag hade en väldigt bra relation med honom och det var han som pushade mig att söka nytt jobb då han inte fick igenom den löneökning han tyckte jag förtjänade, och han var också på väg ut från företaget själv även om jag inte visste det vid tillfället. Men ändå var han inte direkt villig att ställa upp utan vi fick liksom viska om det och han var tydlig med att det var ett undantag som bara gällde just den här gången.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Den har jag inte hört förut faktiskt! Har du någon tanke om varför?

Har jobbat en del med rekrytering vilket är en otroligt kass bransch, de flesta företag som sysslar med det gör det väl lika bra som en slantsingling.

Men det man faktiskt vet utifrån forskningen på vilka faktorer som ger bäst prediktionsvärde i en rekrytering är att referenser från nuvarande chef är ett väldigt dåligt mått på hur väl en medarbetare presterat. Det är stor risk för att chefen vill behålla en "bra" medarbetare och då ger sämre referenser, eller vill bli av med en "dålig" medarbetare och då ger överdrivet bra referenser.

Om man då istället talar med en tidigare chef så slipper man det potentiella problemet, även om det fortfarande finns kvar en hel del andra.

Edit: Det är för övrigt väldigt vanligt att arbetsgivare vill ha referens från nuvarande chef när de anställer, det verkar; "kännas bra".

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Är i precis samma sitts själv. Nyss varigt på interljuv ock allt kändes OK, men dom förstod att det är ett känsligt ämne att lämna referenser till nuvarande chef.
I alla fall så kommer dom först be om referenser i slutet av processen om jag är "klar" för jobbet. Med tanke på att jag sköter mitt nuvarande jobb bra så borde det inte vara några problem

Ock till frågan så är det självklart OK att meddela din nuvarande chef per telefon/video om hon nu jobbar hemifrån, med tanke på rådande läge och branschen du jobbar i.

Permalänk
Medlem

Hur tänker den nya arbetsgivaren om att be om referens från nuvarande chef? Ännu mer hål i huvudet om det är en konkurrerande verksamhet. Förstår om det är inom vård, offentlig sektor där alla handlingar, löner etc är offentliga.

Lämna inte din nuvarande chef som referens, ta en kollega. Allt annat känns som ett hot om att tappa en anställd och det kan bli jobbigt om du inte skulle få jobbet.

Permalänk
Medlem

Känns som du inte gjort ditt jobb och är rädd för att din nuvarande chef ska avslöja dig. Det är din chef som ska ja den övergripande överblicken hur du sköter ditt jobb etc, det kan inte en kollega svara på.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Hedersmedlem

De senaste gångerna när jag bytt jobb har jag varit tydlig med min chef om min agenda. De har vetat att jag sökte jobb och varför. De har varit nöjda med mig och velat behålla mig, men ibland lyckas man inte lösa saker ändå.

I inget av dessa fall har jag ens övervägt att använda min nuvarande chef som referens. Varför ska jag sätta dem i situationen att sälja ut en person som de själva vill behålla? Kommer de att göra ett bra jobb på det? Sedan skulle jag inte tveka på att använda dem som referens för nästa tjänst jag söker då eventuell affekt har lagt sig och de inte har något att förlora.

Måste hålla med om att jag inte förstår varför man vill ha nuvarande chef som referens. Jag har själv jobbat som anställande chef under många år, och den referensen är inte någon som jag skulle lita på.
De arbetsgivare som gett bäst intryck är faktiskt de som haft en diskussion med mig angående referenser. En arbetsgivare ville prata med en anställd jag haft som gått igenom svåra situationer. Jag förstod att de ville veta hur jag stöttade personen i fråga eftersom det var viktigt för dem. Andra alternativ kan vara referenser som är gemensamma bekanta.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Frågan: Ja, du kan be om det på telefon eftersom denne jobbar hemma, inget konstigt alls givet nuvarande situation.

Men kolla läget med tjänsten du sökt, att detta är sista steget och om det inte kommer fram något konstigt så får du ett erbjudande. Som flera redan påpekat, det kan ju absolut vara känsligt att be nuvarande arbetsgivare att vara referens. Blir det inget med nya så kan man ju hamna i en halvtrist situation.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Alltså, du verkar ju vara inne på att byta inriktning från hemtjänst till vårdboende - något som jag antar inte är möjligt vid din nuvarande arbetsgivare? Är det inte väldigt lätt att faktiskt ta upp detta med din chef och helt enkelt vara ärligt - du vill byta tjänst då du inte längre trivs med nuvarande tjänst/eller vad din anledning nu kan vara.

Detta hade förmodligen vart trevligare för din chef än att helt plötsligt få veta att du drar utan att ha sagt något, lite lättare att ge goda referenser då också

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Den har jag inte hört förut faktiskt! Har du någon tanke om varför?

För att det inte alls är säkert att man öppet vill annonsera att man söker annat, det kan ju ta tid innan man hittar det där andra och då vill man ju förstås ha så roligt som möjligt på nuvarande och inte bli satt på undantag (eftersom nuvarande arbetsgivare vet att man är halvvägs ut genom dörren)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Har varit rekryterande chef ett flertal gånger och har aldrig krävt referenser från nuvarande arbetsgivare. Det sätter ju uppenbarligen den sökande i en svår situation - inte alltid man vill berätta för sin chef att man söker andra jobb.
I din sits skulle jag prata med den "nya chefen" och förklara situationen. Kanske har du en tidigare chef (kanske från samma arbetsgivare som du har nu?) som du kan ange i stället?

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Har varit rekryterande chef ett flertal gånger och har aldrig krävt referenser från nuvarande arbetsgivare. Det sätter ju uppenbarligen den sökande i en svår situation - inte alltid man vill berätta för sin chef att man söker andra jobb.
I din sits skulle jag prata med den "nya chefen" och förklara situationen. Kanske har du en tidigare chef (kanske från samma arbetsgivare som du har nu?) som du kan ange i stället?

Exakt, sen är referens alltid svårt som flera påpekat, nån som vill bli av med en dålig anställd o.s.v. jag tycker personligen det är rätt ointressant vad referensen har att säga eftersom jag inte känner personen i andra änden (och bilden av vem nån är har man redan från intervjuerna), referenstagningen för mig handlar bara om hygienfaktor, d.v.s. att kandidaten inte ljugit under intervjuerna d.v.s. att fakta om roll m.m. stämmer.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk

Jag har svårt att se vad man som anställd har att vinna på att berätta för sin nuvarande arbetsgivare innan avtal är tecknat med ny arbetsgivare. Om den nya arbetsgivaren ändå har detta som ett krav innan avtal så bör det hanteras sent i processen.

Sedan bör man inte krångla till det mer än nödvändigt. Har du bestämt dig för att "lämna" så kommer du göra det oavsett om detta första skott inte går i mål,och då är framtida utveckling på nuvarande arbetsplats inte viktig att underhålla.

Välj väg Ta det nu eller ta det sen

Visa signatur

SpelBork: i9 10900K | Prime Z490-P | Mesh | 32GB | 3TB | GTX780Ti
GarageServer: HP MicroServer | Xeon 1265L | 16GB | 8TB | UNRAID
EnExtraBork: HP MicroServer | Xeon 1265L | 4GB | 8TB | Hmmm

Permalänk
Medlem

Jag har också reagerat på detta att berätta för gamla chefen innan avtalet är rott i hamn med nya. Jag kan förstå att man som potentiell ny chef för en arbetstagare vill ha dagsfärsk information om arbetstagaren men det finns ju bra skäl till att man inte frågar den nuvarande chefen.

Anywho, har meddelat nuvarande bossen som var något mindre än imponerad men jag får säga att hon ändå tog det väldigt boss-like.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av wunderbaum123:

Jag har svårt att se vad man som anställd har att vinna på att berätta för sin nuvarande arbetsgivare innan avtal är tecknat med ny arbetsgivare. Om den nya arbetsgivaren ändå har detta som ett krav innan avtal så bör det hanteras sent i processen.

Sedan bör man inte krångla till det mer än nödvändigt. Har du bestämt dig för att "lämna" så kommer du göra det oavsett om detta första skott inte går i mål,och då är framtida utveckling på nuvarande arbetsplats inte viktig att underhålla.

Välj väg Ta det nu eller ta det sen

Det man har att vinna är att det ofta uppskattas av chefer för att de då får en förvarning om att de kan behöva rekrytera samt att de då får chansen att förhandla om att "behålla" dig om de vill det. Jag tror att man generellt har mer att vinna än förlora på att vara öppen med det med sin chef, men det är klart att det inte alltid stämmer.

Om man har tänkt använda nuvarande chef som en framtida referens är det än viktigare att köra med öppna kort, det uppskattas som chef.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

samt att de då får chansen att förhandla om att "behålla" dig om de vill det.

Dåligt chefskap! En anställd som kommit så långt kommer sluta i slutändan (haha) ändå, som bra chef är man mer proaktiv och fångar upp och hanterar missnöje innan de börjar söka andra tjänster (om man nu VILL ha kvar den anställde). Så har i alla fall alltid jag resonerat, har aldrig försökt förhandla med någon som annonserat att de söker annat eller när de säger upp sig.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Jag brukar alltid ange de jag har jobbat tillsammans med då chefen har, enligt min erfarenhet, dålig koll på vad som händer eller vad jag har gjort.

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Dåligt chefskap! En anställd som kommit så långt kommer sluta i slutändan (haha) ändå, som bra chef är man mer proaktiv och fångar upp och hanterar missnöje innan de börjar söka andra tjänster (om man nu VILL ha kvar den anställde). Så har i alla fall alltid jag resonerat, har aldrig försökt förhandla med någon som annonserat att de söker annat eller när de säger upp sig.

Äh, det är inte alla som uttrycker missnöje eller vågar beskriva att de önskar något annat. Behöver inte vara ett tecken på att chefen är dålig. För vissa kan just en sån här signal vara att de försöker testa chefen om den vill ha kvar en, om man är "bra". Det går liksom inte att uttala sig generellt på ett sätt som gäller alla.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Äh, det är inte alla som uttrycker missnöje eller vågar beskriva att de önskar något annat. Behöver inte vara ett tecken på att chefen är dålig. För vissa kan just en sån här signal vara att de försöker testa chefen om den vill ha kvar en, om man är "bra". Det går liksom inte att uttala sig generellt på ett sätt som gäller alla.

OT: Men då har jag ju misslyckats som chef om jag inte fångat upp det under våra samtal... och skulle någon få för sig att "testa mig" så får de gärna sluta, ingen är oersättlig, inte ens jag! Samma sak som att man aldrig betalar lösensumma till terrorister eller om man får ransomware, dåligt beteende ska aldrig belönas.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig falla mig in att begära referens från nuvarande chef, synnerligen olämpligt.

När det gäller huvudfrågan gällande om man ska be om referens på telefon eller ansikte mot ansikte duger telefon utmärkt. Har aldrig själv gjort annat och blivit tillfrågad att vara referens ett tiotal gånger, alltid över telefon

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Den har jag inte hört förut faktiskt! Har du någon tanke om varför?

För min del handlar det om att det ofta kan vara lite lätt känsligt att man söker nytt jobb.
Jag har bara i vissa fall angivit min nuvarande chef som referens (det har varit när jag har sökt en "objektivt sett bättre tjänst"). Vill ju inte vanligtvis att min chef ska veta att jag inte trivs (ganska oavsett varför, arbetsuppgifter/lön etc.).

Om man inte får det nya jobbet kan det ju bli ganska knepigt med utbildningar etc., man lär ju inte satsa på den som är på väg bort.

Permalänk
Medlem

Jag var (ung och) dum nog att vara öppen med att jag sökte nytt jobb på annan ort (för att flytta ihop med min dåvarande flickvän) och jag kan säga att jag var inte mycket värd det närmaste dryga halvåret i arbetsgivarens ögon. Sedan öppnades ett behov hos samma arbetsgivare men på en ort betydligt närmare tilltänkt ort och jag blev tillfrågad om att flytta över dit, tackade ja, och vips så var jag värd lite mer igen. Ett tag. När värsta krisen hade lagt sig letade arbetsgivaren i fråga bara efter minsta grej för att göra sig av med mig, och tre år senare hade jag försovit mig vid två tillfällen och vips så var jag rökt. Inte så kul just då, och låt säga att jag inte nyttjat mig direkt av honom som referens därefter, men ja ... på längre sikt är jag glad att jag kom därifrån.

Men, samtidigt beror det väldigt mycket på hur man lägger fram det hela och vilket förhållande man har till sin arbetsgivare. Jag var bara för två år sedan öppen med min nuvarande arbetsgivare att jag hade fått ett erbjudande som jag övervägde att nappa på. Var så långt gången i processen att det var dags att skriva på. Gick till min närmaste chef, sade som det var och att jag hoppades på att de skulle kunna matcha lönen, vilket givetvis inte kunde göras omgående, men till nästa omförhandling av kontrakt med kund. Utöver det fick jag även möjligheten att fixa körkort på företagets bekostnad och betald arbetstid, vilket var värt rätt så mycket eftersom jag aldrig skulle ha fått tummen ur för det annars.

Ursäkta, jag raljerar. Poängen är att vissa arbetsgivare är bättre än andra att ha att göra med, och är du inte helt säker på vilken kategori av arbetsgivare du jobbar för bör du nog undvika att nämna att du ens söker annat förrän du redan skrivit på det nya kontraktet.

Gällande att be om referenser så går det utmärkt via telefon. Jag har förvisso alltid bett om det öga mot öga, men det har snarast med min aversion mot telefoner att göra. Och nu i pandemitider är väl snarast telefonledes att föredra.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Anywho, har meddelat nuvarande bossen som var något mindre än imponerad men jag får säga att hon ändå tog det väldigt boss-like.

Hur gick det, fick du jobbet?

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Hur gick det, fick du jobbet?

Tack för att du frågade

Jodå precis allt har gått i raketfart, så ska dit imorgon och skriva på lite papper så börjar man nya jobbet i mars

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Tack för att du frågade

Jodå precis allt har gått i raketfart, så ska dit imorgon och skriva på lite papper så börjar man nya jobbet i mars

Grattis, hoppas det blir riktigt bra!

Visa signatur

Dator: Mac