Tips på film/spel som är bra för att verkligen testa IPS glow?

Permalänk

Tips på film/spel som är bra för att verkligen testa IPS glow?

Har precis monterat ihop och lekt lite med min LG 27GL83A och kört en helt svart bild för att kolla IPS glowen. Har en del (men skulle tippa på att det är normal mängd), men man sitter ju sällan och tittar på en svart bild, så jag skulle vilja ha era bästa tips för att testa IPS glow i mer realistiska scenarion. Finns det kanske rent av en filmsekvens eller ett spel som folk kör lite som måttstock?

Att man får mer eller mindre IPS glow verkar oundvikligt, men visst är det så att man helst inte ska märka av det särskilt mycket i realistiskt bruk?

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Bildexpert 📺

Glow syns när du har en mörk bakgrund där svart är enklast. Det varierar med hur starkt ljus du kör på skärmen och sin vinkel till skärmen. Ställ dig upp och vrid på skärmen och det blir rätt annolrunda – fast på olika sätt – men alla skärmar.

Trenden att köra mörkt tema istället för att sänka ljusstyrkan till att passa rummet torde annars göra det uppenbart. Märker man inte av någon glow ens då är det nog detta inget problem i praktiken.

Permalänk

Du kan prova mörka bilder, filmer eller spel i allmänhet, det är kanske det mest praktiska då man förmodligen inte har helsvart bild på skärmen särskilt ofta.

Jag har nyligen fått hem samma skärm som du, det är min första IPS-skärm och jag blev faktiskt rätt besviken på hur mycket glowen syns. För mig syns det till exempel i ena hörnet om jag har en mörkblå bakgrundsbild på skrivbordet, detta trots sänkt ljusstyrka till runt 20-25. Ska sägas att jag då sitter i ett relativt mörkt rum och ganska nära (kanske 50-60 cm) också.