Permalänk
Medlem

Två separata trådlösa nätverk

Hej

Har ett problem som jag inte riktigt vet hur jag ska lösa, så jag vänder mig till er.

Idag har jag router med trådlöst nätverk och en massa enheter som är uppkopplade trådlöst. Lekserver och NAS samt de flesta datorerna ligger trådat.

Jag kör idag på att endast godkända enheter på MAC-adressen har tillgång till det trådlösa nätverket.

Har nu märkt på senare tid att smarta hem lösningar inte alltid har utskrivet vad de har för MAC-adress och jag kan inte i detta fall koppla upp dem.

Jag funderade på om man skulle kunna köra två trådlösa nätverk. En för datorer och telefoner och ett annat för Smarta hem lösningar.

Skulle helst vilja ha kvar mitt bef. Mac adress system och på det nya för smarta hem någon typ av kryptering.

Permalänk
Medlem

Det beror på vad du har för router/switch(ar), men om dessa har stöd för VLAN så är det vad du söker efter.

Permalänk
Medlem

Om du vet ip adressen till enheten så pinga den och sedan kan du göra arp -a för att få ut mac adressen.
Fing appen är också bra för detta.

Finns ju många lösningar med flera wifi:
Eget VLAN som redan nämts
En extra router bakom den ordinarie, blir dubbel nat
En del kan skapa extra nätverk direkt i Access punkten

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W