Datorn i fönstret - element under - utblås i botten?

Permalänk
Medlem

Datorn i fönstret - element under - utblås i botten?

Min dator står på fönsterblecket och under finns ett element. Fönsterblecket är inte helt täckande dvs en springa finns i blecket där varmluft kan träng igenom.
Se bild: setup
För att hålla temperaturerna i datorn nere bör jag istället för att ha utblås i toppen, vända på ordningen och ha utblås nedåt?

Min nuvarande setup:
Chassi: O11 dynamic
Inblås: 2st sidan + 2st botten
Utblås: 2st toppen
GPU: GTX 970 (Asus strix 3 fläktar) - horisontellt monterad
CPU-kylare: Pure Rock Slim

Planen är då följande:
Inblås: 2st sidan + 2st toppen
Utblås: 2st botten

Är detta något ni rekommenderar?

Är lite kluven gällande gpu'n. Kommer dess fläktar (3st) kriga mot utblåset i botten? Hade ni istället rekommenderat vertikal montering av GPU?
PC'n ska inom kort bytas ut med nya delar. Nytt moderkort, cpu, gpu, ram, aio och fler fläktar (lian li uni fan) - chassi ska behållas.

Möjligheten att flytta på PC'n finns dessvärre inte i dagsläget. Antar att en flytt annars hade varit det bästa alternativet..? Gillar dock att ha datorn vid fönstret då fönstret "läcker" och drar in luft från utsidan.
Att stänga av elementet helt är heller inget alternativ då rummet snabbt blir rätt kallt.

Tacksam för alla former av rekommendationer!

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid prova.
Men varm luft stiger ju så min gissning är att det kommer bli varmare.

Av två anledningar.
1,Du tvingar varm luften från cpu/gpu/etc att gå åt fel håll för att så fort det kommer ut ur datorn börja gå uppåt igen dels för värmen den har men även för anledning 2.
2,Elementet värmer ju luften i rummet vilket gör att luften stiger vid elementet och det blir ett naturligt luft flöde i rummet som kommer ta datorns värme och skicka det uppåt och troligen sugas in igen.

Kommer det bli några stora skillnader?
Troligen inte men hur mycket är svårt o gissa sig till!

Permalänk
Medlem

Tack för återkoppling.

Ja, det får väl bli så att jag får testa mig fram och kontrollera temperaturen med olika luftflöden för att se vad som blir det bästa.
Väntar nog dock tills min nya hårdvara finns på plats.