Veckans fråga: Vad har du för ljusstyrka på skärmen?

Permalänk
Cylon

Veckans fråga: Vad har du för ljusstyrka på skärmen?

Lyser din datorskärm starkare än solen? I veckans fråga undrar vi vad du har för ljusstyrka, och inte minst varför.

Läs hela artikeln här

Permalänk
Bildexpert 📺

Mitt förslag var "Mörkt tema – en sämre lösning på ett enkelt problem?". ¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem

Hehe rolig bild!

onT: "lagom" gillar inte när det är för ljust.

Permalänk
Medlem

Bokstavligen fullt ös. Skärmarna står vid fönstret så dom ligger på 100%. Allt annat känns mörkt och urvattnat.

Permalänk
Medlem

Lyder ett gott råd från TV-gurun och kör mina skärmar lika ljusa som omgivningen

Permalänk
Medlem

Absolut svagaste som går, "0", på min skärm. Och ändå är det onödigt ljust...

Permalänk
Medlem

Har reglaget på 15% på min Lenovo Y27q-20.

Permalänk
Medlem

Jag minns ända tillbaka när man satt där med 13" så tyckte man större skärmar var för ljusstarka och man sänkte, så höl det på. Nu sitter jag här med 2st 32" skärmar på defaultinställning och tycker det är lagom. -Vad nu defaultinställning är för någon ljusstyrka vet jag ej.

Permalänk
Medlem

Kör svagaste ljusstyrkan. Fick ont i ögonen av min nya skärm då den inte gick lika mörkt som min gamla... Fixade med en lampa på skrivbordet.

Permalänk
Medlem

15% ljusstyrka, XB270HU i rum med normal "hemmabelysning".

Inställt helt baserat på något slags känsla för vad som både ser okej ut OCH känns okej att titta på.

Permalänk
Medlem

5% vilket är ungefär lika ljust som rummet. Egentligen är det något svagare än rummet men eftersom jag sitter länge framför datorn och så kan det vara bekvämt för ögonen.

Permalänk
Medlem

OnT: Antagligen lite för högt. Aldrig brytt mig av ren vana. Tar och sänken en skvätt nu på direkten.
OffT: Får jag använda bilden och klistra in i alla trådar Laxpudding är med i? Alltså bilden är för underbar.

Permalänk
Medlem

Kalibrerade till ~80 nits. Ibland ökar jag lite till ~100 nits om det är lite ljusare i rummet.

Permalänk
Medlem

120 nits brukar jag kalibrera mina skärmar till. Funkar i mitt rum både dagtid och nattetid utan att behöva ändra ljusstyrka hela tiden.

Och kör såklart 6500k både natt och dag...

Permalänk

Har en Asus XG279Q och ställde ner ljusstyrkan bara för några dagar sen till 10 %. Känns mycket bättre.

Permalänk
Medlem

Ställer ljusstyrkan på skärmen med hjälp av Monitorian. Dagtid har jag runt 15% och kvällstid är det 0% som gäller.

Permalänk
Medlem

Har min på 20% på kvällstid och på dagtid har jag den på 77%. Lagom för mig.

Permalänk
Medlem

~7% är den alltid ställd på. Känns lagom på kvällen då jag oftast sitter vid datorn.

Permalänk
Medlem

11% på en LG 38GL950G, rum utan nämnvärt dagsljus.

Permalänk
Medlem

10% på dan med skärmen i sign, 5-7% på kvällen / natten

Permalänk
Medlem

Kalibrera skärmen med en spyder för att få rätt färg och ljus. skärm:asus vg248qe
Känns riktigt mörkt med rätt inställningar så jag har nog skruvat upp lite

Permalänk
ModeEEEErator

Brukar köra mellan 5-10% beroende på årstid. Känns ändå väldigt ljust

EDIT: Saknar lite min gamla Samsung-skärm som hade ljussensor. Det var sjukt smidigt!

Permalänk

Jag spelar mest EFT så den står på 100%

Permalänk
Skribent

80/100 nits. Försökte med 120 nits ett tag, men det var alldeles för ljusstarkt.

Det är 15% på min LG och 5% på min Philips.

Permalänk
Medlem

Det var 80 nits när jag kalibrerade den. Exakt vad det är nu vet jag inte. Är oftast relativt mörkt i rummet och mörklägger lite om det inte skulle vara det.

Permalänk
Medlem

Hur vet ni hur många nits ni har?

Permalänk
Medlem

Brightness 27 - Asus ROG Swift PG348Q. Ställer mycket hellre ner den än blir bländad.

Ser fram emot att testa Alienware med HDR600 och ljussensor imorgon. Lär bli 100% åtminstone i spel där.

Permalänk
Medlem

Samsung G7
1% på morgonen
5% på eftermiddagen
10% om taklampan är tänd
20% when game
0% efter 21.00

Permalänk
Medlem

Kör med skärmen avstängd.

Permalänk
Medlem

Intressant... min skärm är inställd på ljusautomatik och HDR. Har ingen aning om var eller om jag ens kan ändra ljusintensiteten. Jag är nöjd som det är ...