Är 59*c normalt på en i9 9900K? När man precis bytt kylpasta

Permalänk
Medlem

Är 59*c normalt på en i9 9900K? När man precis bytt kylpasta

Hej!

Jag tog och bytte kylpasta på min älskade i9 9900K
Anlednigen till varför jag gjorde det va för att Northon security sa att det va för hög CPU prestanda samt tempratur när jag spela COD WZ, Jag kände samtidigt att det va dags då jag inte gjort det på länge.
Jag bytte och tog bort gammal kylpasta på både kylare samt CPU,
Kollade sen efter att jag startat daton tempraturen på CPU och den ligger på 59*C

Nu är min fråga
Är 59*c normalt på I9 när man inte har något krävande igång?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muskot:

Hej!

Jag tog och bytte kylpasta på min älskade i9 9900K
Anlednigen till varför jag gjorde det va för att Northon security sa att det va för hög CPU prestanda samt tempratur när jag spela COD WZ, Jag kände samtidigt att det va dags då jag inte gjort det på länge.
Jag bytte och tog bort gammal kylpasta på både kylare samt CPU,
Kollade sen efter att jag startat daton tempraturen på CPU och den ligger på 59*C

Nu är min fråga
Är 59*c normalt på I9 när man inte har något krävande igång?

Det låter onekligen högt om det är idle... Min 9700k med en Noctua NH-D15 (monterad i ett NZXT H500i och RTX2060) ligger på 27-28C idle och snuddar runt 60C i Battlefield 5.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 9700k@4.9 Ghz | Moderkort: ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING | Ram: 2x8 GB DDR4 Corsair 3000Mhz | GPU: Gigabyte Windforce 2X OC RTX 2060 | Chassi: NZXT H500i | PSU: Corsair HX750i | CPU Kylning: Noctua NH-D15

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muskot:

Hej!

Jag tog och bytte kylpasta på min älskade i9 9900K
Anlednigen till varför jag gjorde det va för att Northon security sa att det va för hög CPU prestanda samt tempratur när jag spela COD WZ, Jag kände samtidigt att det va dags då jag inte gjort det på länge.
Jag bytte och tog bort gammal kylpasta på både kylare samt CPU,
Kollade sen efter att jag startat daton tempraturen på CPU och den ligger på 59*C

Nu är min fråga
Är 59*c normalt på I9 när man inte har något krävande igång?

Är den överklockad? annars önskas lite mer information, som tex vad det är för kylare.
En bild på det hela kan även det hjälpa till med eventuell diagnos.

Är det tex en gammal AIO-vattenkylare så kan tillräckligt mycket vätska ha dunstat för att inte längre ska fungera optimalt.

Permalänk

Jag har en i9 9900k överklockad till 5 GHz och den ligger på 36-38 grader idle. Har också ett rätt varmt rum (kylare Noctua NH-D15).
Så din temp låter hög

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Är den överklockad? annars önskas lite mer information, som tex vad det är för kylare.
En bild på det hela kan även det hjälpa till med eventuell diagnos.

Är det tex en gammal AIO-vattenkylare så kan tillräckligt mycket vätska ha dunstat för att inte längre ska fungera optimalt.

Har en Bequiet Pure Rock
Ej överklockad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sötgroda:

Jag har en i9 9900k överklockad till 5 GHz och den ligger på 36-38 grader idle. Har också ett rätt varmt rum (kylare Noctua NH-D15).
Så din temp låter hög

Väldigt spännande...
Hur gör jag för att få ner tempen?

Permalänk
Medlem

Sedan närdå har Northon security inbyggd varning för CPU temperatur?
Vilket program använder du när du mätte upp 59 grader?
Hur har du ställt in din fläktkurva?

Själv har jag aldrig bytt pasta på min 2500K sedan jag installerade den 2011 och temperaturen har inte ökat med mer än någon enstaka grad i full belastning, jag förstår mig inte på folk som byter flera ggr per år.

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk
Medlem

jag tycker jag får best temperatur från min kylpasta efter att den har suttit några månader, sedan stiger temperaturen någon enstaka grad över åren. Men i princip bara när jag byter cpu då det är nästintill den enda gången jag tar av kylaren..

Hur mycket kylpasta använde du? bra täckning?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Installera HWmonitor och kolla din temperatur. Ligger du och idlar 59c så borde du installera om din kylare och försöka igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muskot:

Har en Bequiet Pure Rock
Ej överklockad

Ja, med den kylaren bör det inte vara några problem, såvida inte:
- kylaren är felaktigt monterad.
- alla 4 (8?) heatpipsen fysiskt gått sönder så vätskan evaporerat.
- fläkten står still (snurrar inte).
- du har monterat fläkten att blåsa mot bakstycket och fläkten i bakastycket är monterad att blåsa mot cpu-fläkten. Då kan man i mycket speciella fall få stillastående luft i delar av kylflänsen.

Går det att lita på att norton läser av korrekta värden från sensorer på moderkort/cpu?

Som redan nämnts i tråden, HWmonitor, kan även nämna HWinfo
https://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html
https://www.hwinfo.com/

Kan även rekommendera att titta på spänningar för cpu/ram, så det inte är dessa som står helt galet. (Kan tyvärr inte ge några riktvärden.)
Det kan även vara värt att kolla över vilket "energischema" man valt i Windows.
Kör man tex "High Performance", Max Prestanda? så kan jag tänka mig att detta kan bidra till att processorn körs hårdare utan att man för den saken skull kör något cpu-krävande eller att Windows rapporterar att mycket CPU-kraft används.