AMD Ryzen 7 5800X + Geforce RTX 3080 med ett 750W PSU?

Permalänk
Medlem

AMD Ryzen 7 5800X + Geforce RTX 3080 med ett 750W PSU?

Hej!

Har beställt denna burk, men några funderingar i efterkant om 750W kommer räcka? undrar om man ska gå upp sig i PSU
https://www.inet.se/kundvagn/visa/14585769

Samt, noterade att moderkortet endast supprotar 3200/mhz på ram, mina är 3600.. Kommer detta skapa några problem?

Några tankar? tack

MVH
Topppi

Permalänk
Medlem

Jag kör en 5900x + Asus Tuf 3080 (375w)+3 m2 nvme och 3 vanliga sata ssds och har noll problem.
750w räcker tom för lite overclocking på cpun.

5900x drar ca 180-190w med alla 12 kärnorna maxade. och sen 375w för Tuf kortet. Mer än tillräckligt över för allt annat.
Hade det varit de absurda 3080 med 450w power limit så hade det börjat bli problematiskt. men eagle har bara 340w.

Permalänk
Medlem

Det ska funka fint, bekymret med RAM är att 3600MHz inte kan garanteras, så i värsta fall får du köra dem i 3200MHz.
Just Zen3 har varit lite bekymmer för vissa att nå 3600MHz RAM med och kan behöva en uppdatering av BIOS för att nå det.

Vad gäller PSU kommer du nog inte över 600W även om du överklockar både CPU & GPU, såvida du inte tänkt bruka flytande kväve kan du nog vara lugn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xermalk:

Jag kör en 5900x + Asus Tuf 3080 (375w)+3 m2 nvme och 3 vanliga sata ssds och har noll problem.
750w räcker tom för lite overclocking på cpun.

5900x drar ca 180-190w med alla 12 kärnorna maxade. och sen 375w för Tuf kortet. Mer än tillräckligt över för allt annat.
Hade det varit de absurda 3080 med 450w power limit så hade det börjat bli problematiskt. men eagle har bara 340w.

Skrivet av Fenrisulvfan:

Det ska funka fint, bekymret med RAM är att 3600MHz inte kan garanteras, så i värsta fall får du köra dem i 3200MHz.
Just Zen3 har varit lite bekymmer för vissa att nå 3600MHz RAM med och kan behöva en uppdatering av BIOS för att nå det.

Vad gäller PSU kommer du nog inte över 600W även om du överklockar både CPU & GPU, såvida du inte tänkt bruka flytande kväve kan du nog vara lugn.

Strålande tack för era svar!
Det påverkar inte mer då att jag köpte en extra CPU fläkt? tänker ju att fler saker drar ström förutom processor å grafikkort. Men kanske de två som tar absolut mest?

MVH
Topppi

Permalänk
Medlem
Skrivet av topppi:

Strålande tack för era svar!
Det påverkar inte mer då att jag köpte en extra CPU fläkt? tänker ju att fler saker drar ström förutom processor å grafikkort. Men kanske de två som tar absolut mest?

MVH
Topppi

Moderkortet ska klara 5400 MHz RAM. Så det ska inte vara något problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Moderkortet ska klara 5400 MHz RAM. Så det ska inte vara något problem.

Skrivet av Karate Taco:

Fläktar använder försumbara mängder så det påverkar inte alls. Du har god marginal. Har själv nästan samma konfig, 5900X, 750W och väntar på ett 3080 men är inte alls orolig.

Tack! ja då verkar jag inte behöva oroa mig alls såg nämligen på grafikkortet att de rekommenderar 750, men förstod ej om det bara gäller kortet exkl resterande delar och att man då behöver mer. Men då räknar de in allt i dessa rekommendationer.

MVH
Topppi

Permalänk
Medlem

Kör inte med mindre än 750w som rekommenderas.
3080-korten har en tendens att spika i effektförbrukning.

Att säga att 600w kommer räcka till 5900x, valfritt 3080 och överklockning upp till LN2-nivå är att ta i rejält mycket.

- av någon som har både 5900x och 3080

Permalänk
Medlem

Jag kör 5950&3090 med AIO på 750w, inga problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av topppi:

Tack! ja då verkar jag inte behöva oroa mig alls såg nämligen på grafikkortet att de rekommenderar 750, men förstod ej om det bara gäller kortet exkl resterande delar och att man då behöver mer. Men då räknar de in allt i dessa rekommendationer.

Rekommenderad PSU för grafikkort är just rekommenderad PSU, inte strömförbrukningen hos kortet. Maximal strömförbrukning på ett RTX 3080 ligger på ca 320W.
Rekommendationerna för PSU brukar dessutom vara tilltagna med ganska rejäl marginal.

För RTX 3090 och RTX 3080 så angav Nvidia att rekommendationerna var baserade på ett system med en i9-10900K CPU - som ju är en av de strömhungrigaste CPUerna på marknaden, så mindre strömhungriga CPUer borde inte ha några problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Actually_Jonas:

Kör inte med mindre än 750w som rekommenderas.
3080-korten har en tendens att spika i effektförbrukning.

Att säga att 600w kommer räcka till 5900x, valfritt 3080 och överklockning upp till LN2-nivå är att ta i rejält mycket.

- av någon som har både 5900x och 3080

Skrivet av Grane:

Jag kör 5950&3090 med AIO på 750w, inga problem

Skrivet av Erik_T:

Rekommenderad PSU för grafikkort är just rekommenderad PSU, inte strömförbrukningen hos kortet. Maximal strömförbrukning på ett RTX 3080 ligger på ca 320W.
Rekommendationerna för PSU brukar dessutom vara tilltagna med ganska rejäl marginal.

För RTX 3090 och RTX 3080 så angav Nvidia att rekommendationerna var baserade på ett system med en i9-10900K CPU - som ju är en av de strömhungrigaste CPUerna på marknaden, så mindre strömhungriga CPUer borde inte ha några problem.

Fantastiskt, tack så mycket för era svar! då känner jag mig lugn i båten