Kan inte förstå bristen på Chip / CPU:er / Gfx kort

Permalänk
Medlem

Kan inte förstå bristen på Chip / CPU:er / Gfx kort

Jag är säkert dum - men jag kan inte förstå denna stora brist på produkter? Alla skriker "corona", men jag kan inte förstå hur det påverkar så mkt? All tillverkning är ju med robotar och i sterila fabriker?

Grafikkorten är ju lite lättare att förstå, då det är en mängd komponenter per kort - men en CPU är just bara EN CPU

TSMC producerar 13 miljoner "wafers" per år.

https://en.wikipedia.org/wiki/TSMC

Varje våffla är cirka 200 cpu:er

https://www.guru3d.com/articles-pages/amd-ryzen-9-5900x-and-5...

(13 miljoner / 365) *200 = cirka 7 miljoner cpu:er per dagsproduktion om de bara körde AMD Ryzen

Jag förstår att de tillverkar andra chips oxo, men ändå!

O en annan sak som luktar fisk, är att Nvidia helt plötsligt kan producera många Geforce 3060, men vi har fått vänta på 3080 i månader. För mig luktar det bara mygel - för Nvidias räkning så gissar jag på mkt högre marginaler på 3060 än 3080

AMD kan jag inte förstå, de har chansen att ta över marknaden och slå Intel rakt i pun*en, men väljer att inte tillverka något?

År 2020 - året då allt är upp och ner

// Lazze

Permalänk
Inaktiv

Jag håller med helt klart, framförallt på CPU-sidan. Hur mycket CPUer är det som handlas just nu egentligen? Känns som att ALLA ska uppgradera samtidigt, samtidigt som scalpers osv köper upp allt som finns och försöker sälja dyrare.

Jag har letat i evigheter nu efter en 5600X eller 5900X, för min del så ska jag ta det på företaget och måste därför göra köpet själv. Annars hade jag köpt av nån av de vänliga själar som sålt här på marknaden för självkostnadspris. Jag har inga problem att handla från andra länder inom EU, har letat och letat men det är helt sopslut överallt. Överväger helt ärligt just nu att beställa på faktura från samtliga butiker jag hittar inom EU, och sedan avbeställa så fort en av butikerna har skickat ut paketet.

Permalänk
Medlem

Kan finnas flera faktorer, tillgången har väl aldrig varit massiv vid lansering, det har dock priserna varit till skillnad från nu.

Miningen kan ha satt sina spår, folk är rädda för att inte få sina kort även om mining inte är en stor grej längre så man förbokar utifall man inte skulle kunna få tag på ett.

Covid-19, folk sitter hemma mer, har mer köplust och användning för komponenter.

OEM planerar nya modeller och vill ha massor för sina nya datorer.

Kan hända att man throttlar tillverkningen så att man inte får brist på andra komponenter som GDDR/Wafers bara för att hålla inköpspriserna nere och marginalerna höga.

Eller så vill de bara tjäna pengar, aktierna stiger oftast baserat på marknadsandelar av globala CPU/GPU och massa rykten så där faller teorin om att det bara handlar om att göra vinst på försäljningen.

Jag har aldrig köpt en enda komponent vid lansering, aldrig sett poängen med att betala överpris för något man kan få för väldigt mycket lägre priser om några månader + att jag inte orkar med barnsjukdomar.

Permalänk
Viking

Delen AMD får från TSMC ska ju också räcka till RDNA 1 och 2, Zen 2 och 3 (både mobila och för desktop), sedan även till både PS5 och Xbox Series X och S...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Delen AMD får från TSMC ska ju också räcka till RDNA 1 och 2, Zen 2 och 3 (både mobila och för desktop), sedan även till både PS5 och Xbox Series X och S...

Med andra ord är nog AMD en rätt stor kund till TSMC idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Covid-19, folk sitter hemma mer, har mer köplust och användning för komponenter.

THAT! Folk i hela världen har varit i mer eller mindre lock-down. Absolut att en del förlorat sina jobb, fått minskade inkomster, men den stora massan har "massa" pengar över p.g.a. inga resor, inga konserter, sport-evenemang o.s.v. som tagit deras pengar tidigare år och det man kan roa sig med är sådant man kan göra hemma.

Kombinera det sen med "perfect-storm" för TSMC fabriker som ska spotta ut AMD CPU:er, GPU:er, XSX/PS5 CPU/GPU och Apples alla nya chip...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Ni glömmer att HP, Lenovo, Acer m fl har beställt miljontals mid-range GPU:er och de har beställt dessa långt innan lanseringsdatum. Således använder Nvidia nästan all den produktionskapacitet de upphandlat att göra chip till RTX 3060 Ti. De högst binnade av dessa kallas RTX 3070 och skickas till Gigabyte, ASUS och andra. Nvidia hade förlorat ofantliga summor på att ställa om mer produktion till 3080/3090.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem

Enligt webben så säljs det cirka 50 miljoner datorer om året / världen. Så 7 dygn för att producera alla CPUer till alla nya datorer...o då får man väl ändå räkna med att Intel är MINST 50% av dem, o de har väl egen tillverkning....

Midrange kör väl CPU med inbyggd GPU?

Jag tror fortfarande bara att det är planerat fulspel för att maxa vinsten / aktiekursen och andra saker på marknaden som man som vanlig dödlig inte har koll på.

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Enligt webben så säljs det cirka 50 miljoner datorer om året / världen. Så 7 dygn för att producera alla CPUer till alla nya datorer...o då får man väl ändå räkna med att Intel är MINST 50% av dem, o de har väl egen tillverkning....

Intel/AMD x86 CPU:er är nog en försvinnande liten del av alla CPU:er de tillverkar, tänk på alla för embedded... bilar, tvättmaskiner, industriutrustning, IoT o.s.v. o.s.v. Sen har du mobiler, TV-boxar o.s.v. o.s.v. Sitter CPU:er i nästan allt numer och volymen på ALLT är mycket större än några PC’s.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

TSMC producerar 13 miljoner "wafers" per år.

https://en.wikipedia.org/wiki/TSMC

Kapacitet att producera 13 miljoner är inte detsamma som att 13 miljoner produceras. Den absoluta majoriteten av de som produceras är därtill inte de tillverkningstekniker de senaste processorerna använder.
https://www.digitimes.com/news/a20200902PD200.html

Skrivet av Tea42BBS:

Detta är alltså en kvalificerad gissning av artikelförfattaren, du kanske inte skall presentera sådant som fakta?
"When you use chiplets (multiple chips per package), you can fab perhaps 200 chips per wafer, and with the same yield ratio, you all of a sudden have 120 working die's."

Istället för att anamma vad som luktar rätt mycket som rena konspirationsteorier kanske du skall läsa någon av de artiklar som skrivits om ämnet? Den här är tämligen lättförståelig:
https://www.tomshardware.com/news/tsmc-prioritizing-apple-con...

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Avstängd

Allt är inte konspirationsteorier. Skärp er.

Corona påverkar mycket, där i bland frakt av prylar. GPU:er till Europa från Asien till exempel.

Att Nvidia skulle hålla nere lagrena för vad? Att sälja fler 3060 Ti? Skrattretande rent ut sagt.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Jag tror fortfarande bara att det är planerat fulspel för att maxa vinsten / aktiekursen och andra saker på marknaden som man som vanlig dödlig inte har koll på.

Ja, så klart, för de tjänar ju jättebra med pengar på att inte ha grejer att sälja! Det är så ekonomi funkar va? Att man tjänar mer ju mindre man säljer.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Enligt webben så säljs det cirka 50 miljoner datorer om året / världen. Så 7 dygn för att producera alla CPUer till alla nya datorer...o då får man väl ändå räkna med att Intel är MINST 50% av dem, o de har väl egen tillverkning....

Midrange kör väl CPU med inbyggd GPU?

Jag tror fortfarande bara att det är planerat fulspel för att maxa vinsten / aktiekursen och andra saker på marknaden som man som vanlig dödlig inte har koll på.

// LZ

Det säljs närmare 300 miljoner PC’s per år (servrar ej medräknade).

Permalänk
Medlem

Mängden PC försäljning jag fick fram var exkl kina o ryssland, då de inte handlar intel o amd primärt.

Står inte ett ord vad jag kan se på AMD:s hemsida om "försenade leveranser" eller prognos för när de kommer börja skeppa CPU:er igen. Är inte det märkligt att inte komma ut med någon info själva? IMHO så borde de veta ganska exakt när de har "nästa slot" hos tillverkaren?

Vad det gäller andra siffror, så kunde jag inte hitta några andra o bifogade därför mina källor. AMD själva - liksom Nvidia kommer ju inte ut med några detaljerade nyheter eller prognoser alls.

mvh Lazze

Permalänk
Medlem

Distarna i SE har en gigantisk backlog på beställningar.
Exvis 5900X som jag själv väntar på hade en dist igår 3751 i backloggen på, kommer in ca 800 under december.

Vi borde ju ha någon på SweC forum som jobbar hos dom större och kanske kan bidra med lite info
Folk kan inte resa, således kan man köpa en sjuhelvetes massa prylar ist

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Jag kan säga det att ställa om produktion från en typ av chip till en annan tar lång tid säkert en vecka.
Processstegen ska ändras och vissa saker kalibreras.

I AMDs fall tror jag de tjänar mer på att sälja CPUer än GPUer då man får ut många mer per wafer.

Notera att det plötsligt fanns många 3060 ti att köpa EFTER black friday

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Att just 3060ti finns fler av kan det finns många anledningar till. För det första är den en nedskalad GA104. Ofta används chip som inte uppfyller QC för de högre modellerna, i detta fall 3070. Sen är den mindre än GA102 vilket troligen rymmer fler per waffer. Sen är det nog denna som kommer sälja mest, *80 och *70 korten blir aldrig de riktiga storsäljarna utan förbli highend och Nvidia har nog allokerat tillverkning därefter. Man får skilja på när chip börjar tillverkas och när en produkt lanseras.

Men som det påpekats gång på gång så har nästan alla lanseringar haft brist på chip i början om produkten har vart attraktiv. Jag tror inte att det finns en konspiration mellan Microsoft, Sony, AMD, Nvidia och Apple att begränsa tillgång på chip.

Permalänk
Medlem

Är väl samma problem som i många andra branscher, allting har halkat efter, folk har fått lämna jobb och dessa ska nu återanställas eller ny personal ska hittas. Logistiken är just nu ett helvete och striktare än vad jag sett tidigare (förutom rena exportförbud). T.ex kan vi längre inte flygafrakta utrustning och materiel då nya lägre gränser infördes förra veckan, undantaget frakt via Herkules naturligtvis
Varenda fraktbåt är uppbokad sedan detta året och har varit stillastående i hamnar väldigt länge. Fraktbåtar låg utanför San Pedro Ports i månader innan de kunde och ville lasta av.
Så även om produktionen har legat stadigt genom pandemin så är det ett väldigt svårt att boka in frakter som inte ligger ett halvår bort, utan att betala hutlöst ska tilläggas.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Jag kan säga det att ställa om produktion från en typ av chip till en annan tar lång tid säkert en vecka.
Processstegen ska ändras och vissa saker kalibreras.

I AMDs fall tror jag de tjänar mer på att sälja CPUer än GPUer då man får ut många mer per wafer.

Notera att det plötsligt fanns många 3060 ti att köpa EFTER black friday

Kisel byggs på lager för lager, nu för tiden är upp till 100 process-steg för att skapa en wafer.
Varje steg tar lång tid, enligt denna artikel från 2017 https://semiengineering.com/battling-fab-cycle-times/ runt 1 dag.
Det ger dig 3 månader, give or take...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Intel/AMD x86 CPU:er är nog en försvinnande liten del av alla CPU:er de tillverkar, tänk på alla för embedded... bilar, tvättmaskiner, industriutrustning, IoT o.s.v. o.s.v. Sen har du mobiler, TV-boxar o.s.v. o.s.v. Sitter CPU:er i nästan allt numer och volymen på ALLT är mycket större än några PC’s.

absolut! Men de produceras inte på "fin fabriken" där de kör 7mm. De ligger nog på 28mm+ då det är absolut billigast och med nära 100% yield

// LZ

Permalänk
Medlem

- raderat -

kom ny info precis