Dra nätverkskabel i lght?

Permalänk
Medlem

Dra nätverkskabel i lght?

Hej jag har lite stilla funderingar nu när jag ska renovera lite hemma.

Sitter på en HSB lght som jag ska måla om och smälla upp nya socklar foder och taklister. inkommande sitter i hallen och skulle vilja ha fasta kontakter i sovrum och vardagrum. Har hittat en hel del fina socklar som har kabelkanaler bakom men funderar på hur man gör runt dörrar osv för att gömma dom.

Är det någon som gjort något liknande eller löst problemen på andra sätt? Jag letar bra produkter och inspiration helt enkelt!

MVH Marcus

Visa signatur

"Övning ger träning"

Permalänk
Medlem

Runt dörrar? Själv drog jag genom dörrkarmen och under listerna. Tänk på att du själv kan fräsa ur med handöverfräs eller beställa lister från sågverk.

Är det bara betongväggar?

Permalänk

Jag slog loss tröskeln såga ur ett spår med cirkelsåg och huggmejsel och drog förbi dörren under tröskeln.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Jag slog loss tröskeln såga ur ett spår med cirkelsåg och huggmejsel och drog förbi dörren under tröskeln.

Om du menar genom väggen kan du ju borra igenom bakom dörrfodret om den inte får plats mellan karmen och väggen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Om du menar genom väggen kan du ju borra igenom bakom dörrfodret om den inte får plats mellan karmen och väggen.

Stor del av dörrkarmen sitter bakom dörrfodret/list. Dörrkarmar brukar vara i trä, och väggar kan vara 30 cm betong, så dörrkarmen är som sagt mitt tips om man inte har gipsskivor att dra bakom/igenom. Även om du inte har betongväggar så är en dörrkarm lättare att borra igenom än en regel som reglar upp öppningen.

Sen finns chans att det redan finns mellanrum mellan dörrkarm och väggen, men det är sällan 7-8 mm utrymme på bägge sidorna av dörröppningen.

Permalänk
Medlem

Ah smutt! jag har både kap o gir såg och en klyvsåg så kan såga rent för dragning, har tänkt att dra igenom väggar för att komma fram smidigare

Det är yttre betongväggar och en stor öppning för kök på väg till sovrum, ska ta lite bilder för bättre överblick

Visa signatur

"Övning ger träning"

Permalänk
Medlem
Skrivet av iiTungii:

Hej jag har lite stilla funderingar nu när jag ska renovera lite hemma.

Sitter på en HSB lght som jag ska måla om och smälla upp nya socklar foder och taklister. inkommande sitter i hallen och skulle vilja ha fasta kontakter i sovrum och vardagrum. Har hittat en hel del fina socklar som har kabelkanaler bakom men funderar på hur man gör runt dörrar osv för att gömma dom.

Är det någon som gjort något liknande eller löst problemen på andra sätt? Jag letar bra produkter och inspiration helt enkelt!

MVH Marcus

japp ett par gånger det jag funnit vara smidigast är att gå "kortaste" vägen, dvs inte försöka gå igenom dörröppningar utan i stället gå igenom bakom golvlist eller bakom taklist i hörn om det ligger rum i rum, det kan vara lite bökigt att borra riktigt tight i hörnen särskilt om du ska gör det med slagborr, där borrar vi vanligen lite snett och ibland fick man göra det från två håll. snyggast blir helt klar om du går genom bakom golvlist annas ska ju kabel ner någonstans igen, anledningen till att man gärna borrar i hörnen är att det är svårt att får till en bra vinkel som inte skadar kabel tex installations kabel cat6a stp är hård och kan inte böjas så mycket som man får göra om man ska kunna svänga direkt efter hålet. vill du köra lite mer diskreta uttag finns keystone ramar som är i samma storlek som själva honan, dvs det är bara en tunn ram.

En annan lösning är ju att flytta inkommande till ett ställe som är mer lämpligt för att förgrena ut anslutningarna, har du fiber med media converter, mäter du enkelt upp exakt längs du behöver sedan införskaffar du en fiber patch från tex: fs.com (billiga och kan göra exakt längs du behöver) fiberpatch är väldigt mycket lätta att gömma undan än nätverkskabel.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Jag har använt platta nätverkskablar och lagt bakom lister. De är inte mer än kanske 1mm tjocka. Fungerat prima. Aldrig behövt runt hörn, så har ingen lösning där.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Som sagt, jag skulle skippat ta hål i tjocka betongväggar när man kan dra runt/under lister och dörrfoder, genom dörrkarmar eller under trösklar. Andra typer av väggar visst.

Nu kanske man inte kan undvika det överallt och ska du borra där en sladdansluten för 400 kr inte räcker så titta då på att hyra en maskin.

Återkommer du med lite mer info kanske diskussionen tar fart igen, finns många sätt att lösa det på.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av iiTungii:

Hej jag har lite stilla funderingar nu när jag ska renovera lite hemma.

Sitter på en HSB lght som jag ska måla om och smälla upp nya socklar foder och taklister. inkommande sitter i hallen och skulle vilja ha fasta kontakter i sovrum och vardagrum. Har hittat en hel del fina socklar som har kabelkanaler bakom men funderar på hur man gör runt dörrar osv för att gömma dom.

Är det någon som gjort något liknande eller löst problemen på andra sätt? Jag letar bra produkter och inspiration helt enkelt!

MVH Marcus

Härligt att se någon som vill dra kablar! Pluspoäng på det!

Jag hade gjort som så att jag dragit från inkommande till någon hörna där man kan ha ett litet skåp med patchpanel. Där kan man då ställa router och switch. Jag hade dragit uteslutande installationskabel och satt upp uttag på lämpliga ställen inkl något/några uttag där det skulle vara lämpligt att sätta upp AP. Med installationskabel så blir det inte lika stora hål heller eftersom man inte behöver få kontakterna förbi hinder.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Härligt att se någon som vill dra kablar! Pluspoäng på det!

Jag hade gjort som så att jag dragit från inkommande till någon hörna där man kan ha ett litet skåp med patchpanel. Där kan man då ställa router och switch. Jag hade dragit uteslutande installationskabel och satt upp uttag på lämpliga ställen inkl något/några uttag där det skulle vara lämpligt att sätta upp AP. Med installationskabel så blir det inte lika stora hål heller eftersom man inte behöver få kontakterna förbi hinder.

håller fullständigt med att man bör dra installationskabel för denna typ av installation, dock kan man alltid klippa av huvud på patchkabel och sätta dit ett nytt efter man är igenom hålet.
ps: ts tänk på att patch på rulle är inte ovanligt, så ta inte fel typ så du inte försöker sätta uttag på patchkabel.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

håller fullständigt med att man bör dra installationskabel för denna typ av installation, dock kan man alltid klippa av huvud på patchkabel och sätta dit ett nytt efter man är igenom hålet.
ps: ts tänk på att patch på rulle är inte ovanligt, så ta inte fel typ så du inte försöker sätta uttag på patchkabel.

Köp den typ av kabel som passar situationen. Finns olika varianter i de båda kategorierna också.

Finns nätverksuttag som passar flerkarderlig kabel och det finns "rj45"-kontakter som passar solid kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Köp den typ av kabel som passar situationen. Finns olika varianter i de båda kategorierna också.

Finns nätverksuttag som passar flerkarderlig kabel och det finns "rj45"-kontakter som passar solid kabel.

förvisso sant dock är dom både dyra och rätt svåra att få tag i.
(förvisso ett tag sedan jag köpte in dom rj45 huvudena)

uttag för för flertrådigt har jag inte sett mer än modifierade keystone där det sitter en rj45 i ena änden.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.