Röstassistenten Alexa betatestas i Sverige

Permalänk
Medlem

Ingen som läst 1984? Jag har så fruktansvärt svårt att förstå hur man kan vilja ta in sånna här saker i sitt hem. För mig är åtminstone mitt hem en fristad där jag får vara ifred.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI 4090 Suprim Liquid X | Gigabyte Aorus X570 XTREME | 64GB Vengeance RGB Pro 3600MHz | Corsair MP600 M.2 - 500GB | Corsair MP600 M.2 - 2TB | Samsung 970 EVO 1TB M.2 | EVGA Supernova G2 1300W | Phanteks Eclipse P500A DRGB | Alienware 34" QD-OLED – AW3423DW

Permalänk
Medlem

Kört med en Echo Dot i två år nu och det är sjukt skönt att kunna styra mina IKEA Trådfri-lampor utan att behöva leta upp någon fjärrkontroll eller, gud förbarma, klicka på en lampknapp.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Ge mig gärna exempel där denna typer av produkter tillför något riktigt värde utöver att man sparar några sekunder här och där för gemene man i sin vardag.

Om man har en fysisk funktionsnedsättning som gör det svårt att hantera skärmar, tangentbord och fjärrkontroller så kan jag se att det vore väldigt användbart att kunna styra med rösten istället.

Permalänk
Medlem

Hoppas Alexa har bättre översättningar än vad amazon.se sida hade när den lanserades 😂

Visa signatur

CPU: i9-10900k @ stock MB: ASUS ROG STRIX Z490-F GAMING GPU:3090 Gigabyte gaming OC RAM: 32GB DDR4 @ 3600mhz HDD: Samsung 970 evo plus

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Sebban84:

Ingen som läst 1984? Jag har så fruktansvärt svårt att förstå hur man kan vilja ta in sånna här saker i sitt hem. För mig är åtminstone mitt hem en fristad där jag får vara ifred.

Har du en smartphone? Om ja, så är du redan "övervakad".

Använder du google? facebook? Chrome? Fan, javascript öht?

Om du sitter och använder internet med Kali Linux och en Tor-browser så visst, det får stå för dig, resten av planeten väljer smidighet och bekvämlighet först. Du behöver inte hålla med, bara acceptera att det är så

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

"Alexa I'd like to betatest the swedish language"
"Hm I don't know that one"
?
inte sett till någon beta inbjudan, men jag har ju ingen svensk mail så jag får nog vänta på att de släpper gold i framtiden.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem

gärna med svenska tjänster men inte om jag måste köra kommandon på svenska, skulle få döpa om allt, sedan gillar jag att ungarnas uttal av engelska ord blivit mycket bättre.
har svårt att förstå rädslan folk har mot mot denna typ av pryl, ok någon kan lyssna på dig, men det kan dom göra via din telefon, modern tv, dator osv med?

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Nej du tack! Inga mikrofonbuggar är välkomna i mitt hem inte!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Avstängd

Jag är nöjd med Google. Det enda jag är aningen avundsjuk på i Amazons assistenter är den där Echo Dot med LED-klocka, men nu har jag beställt en smart alarmklocka från Lenovo med touchskärm och Google Assistant så den borde täcka det behovet.

Google är inte direkt trevliga i mina ögon, speciellt inte nu med deras anti-fackåtgärder, men Amazon är ändå några snäpp värre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Om man har en fysisk funktionsnedsättning som gör det svårt att hantera skärmar, tangentbord och fjärrkontroller så kan jag se att det vore väldigt användbart att kunna styra med rösten istället.

Absolut, men det är inte gemene man.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk

Jag ville ju testa... darn.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Som nämnts tidigare, värdet i dessa röstjänster är så minimal att jag har svårt att se var folk finner detta påstådda värde. Du tjänar några sekunder, till en kostand av belastad ekonomi, bidragande till ökande av konsumering och därtill ger du företagen mer frihet att exploatera din integritet.

Ge mig gärna exempel där denna typer av produkter tillför något riktigt värde utöver att man sparar några sekunder här och där för gemene man i sin vardag.

När man ligger i sängen och säger godnatt, men inte vill att tex lyset ute ska slå av, nästa dag vill du inte lyset ska slå av på toan för frugan är där men allt annat ska stänger ner, låser, larmar, Ska du köra detta med scener blir det jobbigt och desutom ska du gå och hämta telefonen,starta appen, hitta just den scenen som ska köras osv

När du går hemifrån sitter i bilen och kör och kommer på att du glömt låsa eller slå av kaffe bryggare. Ska du slå av det med en app "måste" du först hitta en plats att stanna på innan du kan göra något.

När man undrar var ungarna är men hittar inte telefonen då ringer jag alltid via alexa.

När det ringer på dörren men ryggen låter mig inte gå upp,sjukt smidigt att prata och se personen genom alexa spot.

Slå på/av tv när jag jag inte kan stå eller röra armarna, höja sänka volymen. Sitter på toan och skiter men har inget papper, saknar telefon och frugan är ute osv osv

För oss finns massor exempel där vi inte bara spar tid utan får en klar förbättring av funktion.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

När man ligger i sängen och säger godnatt, men inte vill att tex lyset ute ska slå av, nästa dag vill du inte lyset ska slå av på toan för frugan är där men allt annat ska stänger ner, låser, larmar, Ska du köra detta med scener blir det jobbigt och desutom ska du gå och hämta telefonen,starta appen, hitta just den scenen som ska köras osv

När du går hemifrån sitter i bilen och kör och kommer på att du glömt låsa eller slå av kaffe bryggare. Ska du slå av det med en app "måste" du först hitta en plats att stanna på innan du kan göra något.

När man undrar var ungarna är men hittar inte telefonen då ringer jag alltid via alexa.

När det ringer på dörren men ryggen låter mig inte gå upp,sjukt smidigt att prata och se personen genom alexa spot.

Slå på/av tv när jag jag inte kan stå eller röra armarna, höja sänka volymen. Sitter på toan och skiter men har inget papper, saknar telefon och frugan är ute osv osv

För oss finns massor exempel där vi inte bara spar tid utan får en klar förbättring av funktion.

Och sedan måste insparad tid användas till att träna för att den moderna människan har suttit för mycket på röven...

Tillägg: Avser förstås då normalrörliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Och sedan måste insparad tid användas till att träna för att den moderna människan har suttit för mycket på röven...

den moderna människan använder bionicgym så han kan sitt eller ligga och ändå få en puls på 190

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

den moderna människan använder bionicgym så han kan sitt eller ligga och ändå få en puls på 190

Nu poppade alla möjliga tv-postorderprodukter som skulle leda till att man nästan såg ut som Schwarzenegger i hans glansdagar, helt utan ansträngning, upp i huvudet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Nu poppade alla möjliga tv-postorderprodukter som skulle leda till att man nästan såg ut som Schwarzenegger i hans glansdagar, helt utan ansträngning, upp i huvudet.

till skillnad mot dom funkar denna sjukt bra, nackdelen är att man blir totalt jäkla slutkörd efter ett pass och väldigt svettig vid hårdare pass, så egentligen är det ingen höjdare att varken sitta eller ligga med, (blir väldigt blött) dock kör många "Walking" program under hela dagen när dom är på jobbet vilket ska fungera bra. För mig som inte kan träna vanligt har detta gjort under för min vilopuls som varit över 100.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

När man undrar var ungarna är men hittar inte telefonen då ringer jag alltid via alexa.

Sjukt praktiskt att bara köra PA för att ropa upp ungarna från bottenvåningen, "drop in on all devices"
Man kan ju förstås skrika så att grannarna faller ur soffan...

Det går också att använda för att kontakta vilsna barn från jobbet när de verkar ha tappat bort sin telefon eller glömt att ladda den.

Annars används de mest för att tända lampor i trädgården (nyinstallerade saker får sällan tryckknappar eller fjärr numera)
eller spela bra bakgrundsljus att somna till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Sjukt praktiskt att bara köra PA för att ropa upp ungarna från bottenvåningen, "drop in on all devices"
Man kan ju förstås skrika så att grannarna faller ur soffan...

Det går också att använda för att kontakta vilsna barn från jobbet när de verkar ha tappat bort sin telefon eller glömt att ladda den.

Annars används de mest för att tända lampor i trädgården (nyinstallerade saker får sällan tryckknappar eller fjärr numera)
eller spela bra bakgrundsljus att somna till.

nackdelen med PA är att tabletts inte går tillbaka till ursprungsläge när man gör det, kör du Ha kan du dock ha scener med fraser som kör på alla tabletts eller specifika enheter när du säger dom, då ändras inte tabletts utseende.
Beror på vad man köper, för mig ska alla lampor ha fysiska tryckknappar så alla kan tända släcka som vanligt om man vill.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

När man ligger i sängen och säger godnatt, men inte vill att tex lyset ute ska slå av, nästa dag vill du inte lyset ska slå av på toan för frugan är där men allt annat ska stänger ner, låser, larmar, Ska du köra detta med scener blir det jobbigt och desutom ska du gå och hämta telefonen,starta appen, hitta just den scenen som ska köras osv

När du går hemifrån sitter i bilen och kör och kommer på att du glömt låsa eller slå av kaffe bryggare. Ska du slå av det med en app "måste" du först hitta en plats att stanna på innan du kan göra något.

När man undrar var ungarna är men hittar inte telefonen då ringer jag alltid via alexa.

När det ringer på dörren men ryggen låter mig inte gå upp,sjukt smidigt att prata och se personen genom alexa spot.

Slå på/av tv när jag jag inte kan stå eller röra armarna, höja sänka volymen. Sitter på toan och skiter men har inget papper, saknar telefon och frugan är ute osv osv

För oss finns massor exempel där vi inte bara spar tid utan får en klar förbättring av funktion.

Håller med om att röststyrning är något bra om man har begränsad rörelseförmåga, det är en av de få punkter där jag ser att ett faktiskt värde tillförs.

Den "målgrupp" jag åsyftar är dock "gemene man" (kanske klantigt uttryckt) som inte har några direkta rörelsehinder.

När jag applicerar dina exempel på mig själv ser jag inget som hade gett mig vinning bortom några sekunders (kanske minuters) sparad tid i vart angivet exempel. Visst, om man drar det till sin spets och letar efter outliers så går det att hitta sådana. Men om man viktar sannolikheten mot att hamna i en sådan sits kontra kostnaden så befinner vi oss återigen i en väldigt ojämn fördelning vinning kontra kostnad.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Håller med om att röststyrning är något bra om man har begränsad rörelseförmåga, det är en av de få punkter där jag ser att ett faktiskt värde tillförs.

Den "målgrupp" jag åsyftar är dock "gemene man" (kanske klantigt uttryckt) som inte har några direkta rörelsehinder.

När jag applicerar dina exempel på mig själv ser jag inget som hade gett mig vinning bortom några sekunders (kanske minuters) sparad tid i vart angivet exempel. Visst, om man drar det till sin spets och letar efter outliers så går det att hitta sådana. Men om man viktar sannolikheten mot att hamna i en sådan sits kontra kostnaden så befinner vi oss återigen i en väldigt ojämn fördelning vinning kontra kostnad.

tja
Jag tror snare det handlar om HUR man integrerat röststyrningen och vad den kan styra/kontrollera, har man minimalt med saker som den kan styra JA då kan jag nog hålla med dig, då blir det mer en "rolig" sak man tröttnar på väldigt snabbt.

Har man integrerat "allt" blir det plötsligt någon väldigt funktionsrikt. MEN det är inte så att vi inte använder knappar Till 70% används vanliga brytare på väggen (skulle aldrig gå in i ett system för styrning som inte har fysiska knappar fast monterat)
Det finns massor exemplar utan att dra saker till sin spets, står du i duschen och vill byta låt, jäkligt bra att bara kunna säga det.
frugan baka och är klabbig, väldigt bra att kunna ringa och säga att hon blir sen utan att klabba ner saker. (båda dessa saker sker väldigt ofta) Eller en så enkel sak men sjukt värdefull, när man har blixtrande huvudvärk och solen lyser in, att bara kunna säga "Echo aj", så dras rullgardinen ner, ungarna får ett meddelande att pappa har huvudvärk så lek inte rövare inne är ni snälla.
det går gör listan lång MEN jag tror det är väldigt svårt att förklara för personer som aldrig levt med ett system på det sättet, jag var själv väldigt negativ till röststyrning föst och tänkte att det går ju tusen gånger fortare med knappar, eller telefonen, möjligen om man står med det i handen, men röststyrning är för mig främst när du inte står med sakerna i händerna.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Nej du tack! Inga mikrofonbuggar är välkomna i mitt hem inte!

Så jag antar att du inte har en smartphone då

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thor:

Håller med om att röststyrning är något bra om man har begränsad rörelseförmåga, det är en av de få punkter där jag ser att ett faktiskt värde tillförs.

Den "målgrupp" jag åsyftar är dock "gemene man" (kanske klantigt uttryckt) som inte har några direkta rörelsehinder.

När jag applicerar dina exempel på mig själv ser jag inget som hade gett mig vinning bortom några sekunders (kanske minuters) sparad tid i vart angivet exempel. Visst, om man drar det till sin spets och letar efter outliers så går det att hitta sådana. Men om man viktar sannolikheten mot att hamna i en sådan sits kontra kostnaden så befinner vi oss återigen i en väldigt ojämn fördelning vinning kontra kostnad.

Just röststyrningen är inte så viktig för mig faktiskt, hade det funnits smidiga och billiga knappar och andra switchar (rörelsesensor exempelvis) som kunde styra alla typer av smarta hem-grejer (utan så mycket mekande) så hade jag kört på det för att styra lampor och liknande. Går man all-in på ett system, typ byter alla lampor till Hue, så finns det jättebra och integrerade knappar att använda men som teknikintresserad vill jag gärna pröva lite olika lösningar, dessutom varierar vad som är prisvärt ganska mycket.

Däremot är röststyrning bra på andra saker, som att spela upp en spellista i högtalarna eller välja ett program på teven (alltså på typ Netflix). Inte minst när händerna är upptagna, exempelvis använder jag det mycket när jag lagar mat och antingen är skitig, kladdig eller blöt om händerna. Man kan få den att läsa upp recept också men om det ska funka bra behöver man nog en skärm.

Sonen på fyra år gillar också att kunna spela musik i en högtalare. Han kan ju få igång Spotify själv på sin surfplatta men den är inte så högljudd och dessutom har jag satt en tidsbegränsning på den för annars hade han inte gjort annat. Samtidigt är det ju inte så kul att behöva lyssna på Thriller femtio gånger om dagen liksom (men väldigt mycket trevligare än typ Arne Alligator).

Permalänk
Medlem
Skrivet av drefk2000:

Så jag antar att du inte har en smartphone då

Jo då, men dom har jag rensat från Google sök och liknande, och kör med LineageOS.

Felet är inte i röststyrning i sig, utan bara att det är låsning till ett ekosystem utan insyn. Tekniskt sett är det väldigt häftigt, men etiskt så finns det långt kvar att gå innan jag anammar det för egen del.

---

Självklart finns det risken att någon organisation från skuggorna (NSA?) skulle kunna hacka just min telefon och avlyssna den. Men jag ser ingen anledning till att man skulle vilja det, så risken där anser jag som ytterst minimal. Jag har, som många säger, rent mjöl i min påse. Det betyder dock inte att jag tycker att är fritt fram att gräva där för vem som helst.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Hej, är det någon på sweccan som vet varför man inte hittar någon Alexa röstassistant högtalare på
Webhallen, inet, cdon, netonnet mm...

Jag vet att det funnits förut.
Är rätt förvirrad, hur kan en produkt bara försvinna sådär från butikerna, nån själ på sweecan som vet?

Permalänk
Medlem

Så här två år senare får jag fortfarande inget svar om någon svensk version ur min Alexa, inte så där attans snabba.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rozgar23:

Hej, är det någon på sweccan som vet varför man inte hittar någon Alexa röstassistant högtalare på
Webhallen, inet, cdon, netonnet mm...

Jag vet att det funnits förut.
Är rätt förvirrad, hur kan en produkt bara försvinna sådär från butikerna, nån själ på sweecan som vet?

Finns fortfarande:
https://www.inet.se/hitta?q=amazon%20echo

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar