Billiga accesspunkter som kan agera bryggor?

Permalänk
Medlem

Billiga accesspunkter som kan agera bryggor?

Hej,
Jag har satt upp en trådlös brygga hos min mamma som hennes IP-TV går via. Nu sjunger nuvarande accesspunkter på sista versen och jag skulle behöva införskaffa nya åt henne. Men det är sällan det går att filtrera produkter på huruvida de går att ställa i klient-/bryggläge eller ej. Så jag söker än en gång Sweclockers samlade kunskapskälla: Vilka accesspunkter finns till en billig slant som går att brygga?

5Ghz är krav, men i övrigt finns inga direkta krav.
Avstånd ~7 meter genom två gipsväggar.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Om det bara handlar om 7m så känns ju som att kabel är ett klart bättre alternativ, både billigare och framförallt mer pålitligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av No_Jah:

Om det bara handlar om 7m så känns ju som att kabel är ett klart bättre alternativ, både billigare och framförallt mer pålitligt.

Tack för svar, men kabel är inget alternativ. Låt oss hålla diskussionen kring bryggor.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Dom flesta AP/Repeaters brukar gå att köra som brygga till ethernet. Leta upp nån billig och ladda ner manualen och kontrollera.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Har en AP som varit utlånad till en vän nåt år som jag nu fått tillbaka.
Hp E-MSM430, du får googla för information.
Vet att den var jävligt dyr när den kom och tror den rullar på båda 2,4 och 5 bandet.

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem

Homeplug kanske är ett alternativ?

Typ en sån här, eller liknande: https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradlost-natverk/h...

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Tack för svar, men kabel är inget alternativ. Låt oss hålla diskussionen kring bryggor.

Det är ju tråkigt att det bästa alternativet inte är ett alternativ.
Jag kan ju förstå om det är ett badrum som ligger mellan de två punkterna, och att man inte vill bryta fuktspärren genom att borra hål i väggen. Annars kan jag inte se vad problemet är. Men vi är ju alla olika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av brackemannen:

Har en AP som varit utlånad till en vän nåt år som jag nu fått tillbaka.
Hp E-MSM430, du får googla för information.
Vet att den var jävligt dyr när den kom och tror den rullar på båda 2,4 och 5 bandet.

Saluförs inte längre, tyvärr.

Skrivet av Thor:

Homeplug kanske är ett alternativ?

Typ en sån här, eller liknande: https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradlost-natverk/h...

Är Homeplug ett bättre alternativ än WiFi? Känns som ett lotteri om Homeplug funkar eller ej.

Skrivet av No_Jah:

Det är ju tråkigt att det bästa alternativet inte är ett alternativ.
Jag kan ju förstå om det är ett badrum som ligger mellan de två punkterna, och att man inte vill bryta fuktspärren genom att borra hål i väggen. Annars kan jag inte se vad problemet är. Men vi är ju alla olika.

Det är just ett badrum som ligger emellan.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Är Homeplug ett bättre alternativ än WiFi? Känns som ett lotteri om Homeplug funkar eller ej.

Det beror på hur elnätet är uppbyggt, Homeplug fungerar nämnligen bäst om eluttagen ligger på samma säkring, det fungerar även om de inte skulle göra det men då måste det hoppa över nolla/jord, vilket oftast försämrar uppkopplingen.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Det beror på hur elnätet är uppbyggt, Homeplug fungerar nämnligen bäst om eluttagen ligger på samma säkring, det fungerar även om de inte skulle göra det men då måste det hoppa över nolla/jord, vilket oftast försämrar uppkopplingen.

Vi kan nog förutsätta att de ligger på olika säkringar i det här fallet, tyvärr.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Saluförs inte längre, tyvärr.

Är Homeplug ett bättre alternativ än WiFi? Känns som ett lotteri om Homeplug funkar eller ej.

Det är just ett badrum som ligger emellan.

Ok, då har är det kanske också lite besvärliga väggar för wifi att ta sig igenom.

Permalänk
Medlem

Om du skall köra IPTV genom dem så ställer det helt andra krav än vanlig trafik.
IPTV använder multicast och det är extra besvärligt att köra över Wifi.
En multicast skall enligt wifi specen använda lägsta supporterade hastighet, detta kan vara så lite som 5 Mbit/s.
Så för att lyckas med detta måste man ha prylar som kan sända Multicast och att man ställa in vilken som är lägsta hastighet.

En del kan gå runt detta genom att göra en brygga som gör paketen till singelcast och sedan tillbaka till multicast i andra ändan.
Homeplug gör detta och många använder därför homeplug för IPTV.
Hur bra homeplug fungerar vet man aldrig på förhand så det måste testas på plats.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W