Livesända förinspelad video Facebook

Permalänk
Medlem

Livesända förinspelad video Facebook

Hej!
Jag behöver för jobbet förinspela en video på ca 50 minuter som jag vill ska livesändas via schemaläggning på vår facebooksida, men jag förstår verkligen inte hur jag ska gå tillväga!
Har provat mig igenom alla facebooks verktyg för schemaläggning av livesändningar men begriper ingenting.
Vill någon snälla försöka förklara för mig?
Ska jag spela in videoklippet i streamingprogrammet och sedan ladda upp det färdiga klippet i schemaläggningen på facebook?
Eller ska jag spela in klippet i facebook direkt, men att det inte sänds förrän utsatt datum?
Hur går jag tillväga steg för steg?

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Vet inte om det går att ladda upp ett förinspelat klipp som sen "livestreamas". Det går ju lite emot tanken med det hela (rent tekniskt skulle du ju lika gärna kunna ladda upp filen istället), men förstår att du kanske vill att det ska uppfattas som live.

Schemalägg en livesändning och använd OBS Studio för att spela upp klippet när det är dags.

En mer eller mindre simpel guide finns här:
https://socialmedia.mayoclinic.org/2017/12/13/your-step-by-st...

Permalänk
Medlem

Jag har löst det nu!
Löser det med OneStream, webbaserad schemaläggare!
Men har du något tips på bra program man kan spela in med via extern systemkamera?

Permalänk
Medlem

Beror på vilken kamera det är. Canon har exempelvis en egen mjukvara för det. Annars finns det generella tredjepartsprogram med stöd för massor av olika kameramodeller.

Googla "dslr webcam software" så bör du snart hitta något.

EDIT: Du såg att gratiskontot på OneStream bara tillåter dig att streama 5 min? Bara så att du har koll på det.