Dålig prestanda på allt via USB - Asus ROG Strix SCAR III

Permalänk
Medlem

Dålig prestanda på allt via USB - Asus ROG Strix SCAR III

Hej!

Har under en längre tid haft undermålig prestanda både i spel och andra applikationer, men det största problemet är gällande användandet av USB-enheter. Datorn används till gaming men också främst till streaming. Jag driver ett litet produktionsbolag som gör livesändningar av föreläsningar, kurser, seminarier osv och vi använder vMix som mjukvara.

Problemet är att det verkar som att USB-bandbredden inte räcker till. Det räcker att jag kör ett capturekort på USB så kan hela systemet frysa om jag sätter i ett USB-minne eller liknande. Samma minne ger mig typ 10-20mb/s överföringshastighet på Scar III men 100+mb/s på min XPS 15. Använder jag en extern display via HDMI blir prestandan ännu sämre.

Vi kör ofta flera livesändningar samtidigt, och exakt samma setup körs på en stationär dator med äldre och sämre hårdvara, men totala användningen i systemet överstiger aldrig ens 20%. Motsvarande ligger totala användningen på minst 50% i Scar III.

Jag har givetvis ställt in allt i Nvidia Control Panel och Windows energiinställningar. Specs står här nedan. Gör jag något uppenbart fel eller är det något fel på skiten? Tacksam för hjälp!

Asus ROG Strix SCAR III:
6 core i7-9750H
RTX 2060 6GB
16GB 2666MHz RAM - Single Channel
512GB NVMe SSD
3 x USB 3.1
1 x USB-C 3.1 Gen 2

Permalänk
Medlem

Har du kollat så att du har drivrutinerna installerade för usb 3? För mig att usb 3 behöver det annars får man bara usb 2.
Kan också ha totalt fel

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Har du kollat så att du har drivrutinerna installerade för usb 3? För mig att usb 3 behöver det annars får man bara usb 2.
Kan också ha totalt fel

Gjorde senast igår en scanning med Driver Booster men jag ska dubbelkolla för säkerhets skull. Hade ju varit helt sjukt om det var så haha.