Proshop har fått in noll Radeon RX 6800 XT och RX 6800 från partnertillverkare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Belive in the dream!

https://i.imgur.com/EPhQXtH.jpg

Jag tycker inte man kan avgöra ngt om denna lansering eller jämföra efter lika mycket tid har gått mellan dem. Att jämföra AMD's tredjeparts lansering för en vecka sedan med nVidias för som skedde för 8-9 veckor sedan är en väldigt vriden jämförelse. Återkom Första veckan i Februari med hur det ser ut då.

Förlåt men jag kunde inte undgå att läsa följande i din signatur:

Radeon 6800 XT (Ersätts av AMD Radeon RX 6900 XT)

Du har alltså ett 6800XT och har redan bestämt dig för att ersätta det med ett 6900XT, utan någon som helst aning om pris eller prestanda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Inte ett enda grafikkort från AMD:s partnertillverkare. Det är facit när Proshop publicerar leveranssiffror för höstens grafikkort.

Läs hela artikeln här

Man kanske ska nämna att lanseringen ägde rum 25/11 för partnerkorten och Proshop har sedan inte uppdaterat sin sida för försäljning av 6800 korten sedan 26/11 dvs dagen efter. ( Last updated: 26.11.2020 at 15.01 )
Medans Nvidias sidan uppdaterades senaste 1/12.

Skulle vara intressant och få se uppdaterade siffror från Mindfactory + Newegg

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadByBirth:

Förlåt men jag kunde inte undgå att läsa följande i din signatur:

Radeon 6800 XT (Ersätts av AMD Radeon RX 6900 XT)

Du har alltså ett 6800XT och har redan bestämt dig för att ersätta det med ett 6900XT, utan någon som helst aning om pris eller prestanda?

Budgeten jag lagt undan är 16K för kortet (detta inkluderar då vattenblock), det gjorde jag redan i somras. Går det över det för referens versionen så behåller jag mitt 6800 XT.

Prestandan kan vi ju räkna med +10% minst överlag om man ser ökningen till streaming processorerna och CU. Och på AMD's site ser jag inga fantasi siffror de publicerat, de verkar stämma ganska bra bara om man shavear av några procent. 6900 XT är ett bättre binnat (eller snarare 6800 XT är ett sämre binnat) 6800 XT basically, så man vet ju att det förmodligen kommer klocka högre. Mitt 6800XT klarar 2564-2664 stabilt i (på luft) med en undervolt. Och jag har ett vattenblock till kortet att hämta ut på hemköp. Så jultomten kommer tidigt i år.

Förövrigt köpte jag min 5950X utan att veta pris och prestanda också men alla läckor såg ju ut att stämma tidigt, särskilt Mooreslawisdead och NotanApplefan och Redgamingtech. Jag valde att lita på dem som jag gjort många gånger tidigare och blev inte besviken.

Jag har uppgraderat till varenda varenda Radeon toppkort ett bra tag nu, och gått igenom sammanlagt 8 st Zen, Zen+, Zen 2 och Zen 3. Men detta är min sista uppgradering på minst 2 år framåt. Så du förstår vilken typ av person jag är (och ska försöka sluta vara ).

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guffel:

Man kanske ska nämna att lanseringen ägde rum 25/11 för partnerkorten och Proshop har sedan inte uppdaterat sin sida för försäljning av 6800 korten sedan 26/11 dvs dagen efter. ( Last updated: 26.11.2020 at 15.01 )
Medans Nvidias sidan uppdaterades senaste 1/12.

Skulle vara intressant och få se uppdaterade siffror från Mindfactory + Newegg

Bra poäng

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Att AMD trots löften om att ingen papperslansering ska ske, gör det trots allt. Ett billigt knep att försöka öka bolagsvärdet eller något på börsen? Uppenbarligen kan de ju inte sälja några kort om de inte existerar. För att sen skylla på hög efterfrågan på deras 0 kort är ju under all kritik.
Nvidia imponerade givetvis inte heller. Men detta är ju om möjligt ett ännu mer uppseendeväckande spel för gallerierna.

En annan känner ju att en lika gärna kan vänta på nästa generation vid det här laget.
Tillgången lär väl komma ikapp efterfrågan lagom tills dess.

Pinsamt är ett milt uttryck i sammanhanget.

@guffel De uppdaterar väl inte sidan för att de inte har något att uppdatera?

Förmodar att de vill sälja korten de beställer in eller?

Visa signatur

Dator:
CPU: Intel Core i5 13600K @5,3GHz(P-core) @4.0Ghz (E-core) | Kylning: Corsair Hydro H100x | Minne: G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL40 | GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phoenix | Lagring: 2x Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB (Read: 7000MB/s - Write: 6000MB/s) | Chassi: Corsair 4000D Airflow | Nätagg: Corsair RM850e 850W (Gold)

Tillbehör: Acer 27" Predator XB271HU G-Sync IPS (@ 1440p 165hz) | Microsoft intellimouse 3.0 | Tangentbord: Zon Keyboard1 | Headset: HyperX Cloud II

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av gashemi:

Så går det om man väljer Samsungs skitnod för att spara några kronor.

Det hade förmodligen inte blivit fler grafikkort om de beställt från TSMC - och snarare säkert färre, på grund av grundläggande kapacitetsbrist. TSMC är fulltecknad på 7nm, så fler geforce hade förmodligen skett på bekostnad av deras DGX A100-produkter istället. Och med vinstmarginalen de lär ha där så vore det ingen bra ide.

Skrivet av anon140864:

Jag önskar höra alla personer som protesterade vildsint och hätskt när jag sa att AMD inte är att lita på.
Önskar även höra deras förklaring nu.

Innan vi visste hur släppet skulle gå, så var ju gissningar om släppet faktiskt bara gissningar... Så att klappa sig själv på ryggen över att man gissade rätt är lite fånigt - gissningar räknas ju trots allt inte.

I övrigt så håller jag väl med i dina iakttagelser, höstens stora produktsläpp har varit världens debakel - större än något annat jag sett tidigare. Nog för att det varit brist på konsoller förut vid nylanseringar, men så gruvlig brist på både konsoller och grafikkort på samma gång som det är nu är utöver det vanliga. Leveransbesked (eller gissningar snarare, som *hurm!* inte räknas!) om någon gång nästa år osv är det stolligaste jag varit med om hittils i mitt liv.

Hur är tillgången på Ryzen 5000-serie? Dess chiplets är ju inte så stora.

Visa signatur

Es ist verboten Pajas zu spielen!
Min dator Uggla

Permalänk
Medlem

Det värsta enligt mig som har haft koll på den listan är att Asus aldrig har levererat 3080 tuf korten som som såldes rabatterade i september. Känns som att där borde det finnas ett bedrägeri scoop om man är opartisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Hans försvar var väl att så länge de sålde något kort alls så var det inte en papperslansering. Vilket också är ett sätt att tolka det på.

Ja men väldigt nära en skulle jag säga.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gambit_2K:

Belive in the dream!

https://i.imgur.com/EPhQXtH.jpg

Jag tycker inte man kan avgöra ngt om denna lansering eller jämföra efter lika mycket tid har gått mellan dem. Att jämföra AMD's tredjeparts lansering för en vecka sedan med nVidias som skedde för 8-9 veckor sedan är en väldigt vriden jämförelse tycke jag personligen Man får ju också tänka på att AMD börjat tillverka korten senare, sen tar man de 5-6 veckor det tar för båtarna med containers att komma över med korten. Ja då är vi där vi är. Tillverkas ett kort och skickas från Fabrik så är den inte framme i vår del av världen förrän mitten av Januari (tar den jämförelsen då Inet drog den jämförelsen när bristen på Cooler Master Nrp200 chassit var som störst). Detsamma gäller det mesta som tillverkas där. Ingenting flygs i Covid tider om man inte har Apple pengar)

Återkom Första veckan i Februari med hur det ser ut då.

Varför dröjer dom inte med lansering då om dom vet att korten inte kommer förrän februari? Varför säger marknadsansvarig att det inte kommer bli en papperslansering? Det är ju detta folk blir irriterade över.

Skrivet av LennyV:

Det hade förmodligen inte blivit fler grafikkort om de beställt från TSMC - och snarare säkert färre, på grund av grundläggande kapacitetsbrist. TSMC är fulltecknad på 7nm, så fler geforce hade förmodligen skett på bekostnad av deras DGX A100-produkter istället. Och med vinstmarginalen de lär ha där så vore det ingen bra ide.

Innan vi visste hur släppet skulle gå, så var ju gissningar om släppet faktiskt bara gissningar... Så att klappa sig själv på ryggen över att man gissade rätt är lite fånigt - gissningar räknas ju trots allt inte.

I övrigt så håller jag väl med i dina iakttagelser, höstens stora produktsläpp har varit världens debakel - större än något annat jag sett tidigare. Nog för att det varit brist på konsoller förut vid nylanseringar, men så gruvlig brist på både konsoller och grafikkort på samma gång som det är nu är utöver det vanliga. Leveransbesked (eller gissningar snarare, som *hurm!* inte räknas!) om någon gång nästa år osv är det stolligaste jag varit med om hittils i mitt liv.

Hur är tillgången på Ryzen 5000-serie? Dess chiplets är ju inte så stora.

Vet inte hur gammal du är eller hur ofta du hänger här, men om du varit på Swec ett tag eller hårdvarubranschen vet du att detta inte är AMDs första vurpa, och jag är ändå inte speciellt aktiv här på senare år. Om du tror det är första gången dom ger dig ett politiker svar kan jag säga att så inte är fallet. Därmed är det inte en "gissning" vilket slags företag dom är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon140864:

Varför dröjer dom inte med lansering då om dom vet att korten inte kommer förrän februari? Varför säger marknadsansvarig att det inte kommer bli en papperslansering? Det är ju detta folk blir irriterade över.

Vet inte hur gammal du är eller hur ofta du hänger här, men om du varit på Swec ett tag eller hårdvarubranschen vet du att detta inte är AMDs första vurpa, och jag är ändå inte speciellt aktiv här på senare år. Om du tror det är första gången dom ger dig ett politiker svar kan jag säga att så inte är fallet. Därmed är det inte en "gissning" vilket slags företag dom är.

De ville få ut kort innan julhandeln vilket är den viktigaste delen på hela året. Sen blev det väl inte som tänkt. Och jag tror att folk blivit irriterade vad den än sagt. Folk är ju irriterade på nVidia och de har inte gått ut med ngt alls förutom att det kommer dröja tills nästa år.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Skrivet av ZothOmmog:

Ingen här som vanligt tänker på att fabrikerna i Kina var nerstängda på grund av Covid.

Så inte undra på att det inte finns tillräckligt med grafikkort.

Det var länge sedan fabriker var stängda i Kina pga Corona, 6 månader minst så det påverkar inte det hela

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Mark Papermaster.
Kan det bli annat med en Pappersmästare?
Hoppas dock på ökad tillgång framgent, tror delvis att AMD blev överraskade över den höga efterfrågan, delvis beror det nog också på att deras GPU:r konkurrerar med deras CPU:r hos TMC.

Tror varken Nvidia eller AMD blev särskilt överraskade av efterfrågan men det finns andra saker som är mer lönsamma att leverera eller kostar mer att inte leverera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Undrar hur Proshops relationer med AMD, Nvidia och grossister blivit sedan de blivit focal-point för media. Man kanske vill tro att de skulle kunna få fler kort än snittet bara för att siffrorna får sån tyngd, men skulle också kunna vara så att leverantörer blivit arga på dem och de får mindre.

Bra att du suttit och studerat Nvidia ekonomi, kommit fram till att det bara handlade om några kronor samt att noden är skit. Bra för AMD som sitter där och bara spottar ur sig grafikkort på all den enorma kapacitet som TSMC hade över i år.

Seriöst.. är det inte bra att fler fabriker sattes i spinn för att möta vår marknad än om allting hade gått genom en och samma flaskhals?

Ja vi kan titta på Nvidia ekonomi, den går som tåget. Men trots det kohandlar dom mellan Samsung och TSMC och väljer den uppenbart sämre noden. Jag vet att det trångt hos TSMC men så betala mer än Apple då och få mer utrymme. Det är inte så Nvidia jobbar dom vill ha så hög marginal som möjligt.

Permalänk
Medlem

Jag är så förbannad att jag har svårt att se Nvidia eller AMD:s lansering som något annat än ett hånskratt mot oss konsumenter och jag hoppas att jag inte är ensam om att känna detta.

Det värsta är att det hade gått att lösa enkelt genom att vara tydliga från början med att det handlar om en papperslansering eller att skjuta upp lanseringen. Tråkigt nog finns det ju inget annat företag man kan köpa av istället utan man får väl vänta tills nästa generations lansering och hoppas att det är en riktig sådan.

Grymt besviken.

Permalänk
Medlem

Jag tänker spontant två saker:

För det första så förstår jag mig inte på företagen. Speciellt Mr. Azor's tweet där han halvtomhalvt hånade Nvidia samt försäkrade om att det här skulle minsann inte vara en papperslansering. Eh? Hur kan AMD ha så förbannat dålig kontroll över vad deras anställda sitter och twittrar om?

För det andra så måste fasiken hårdvaruentusiaster coola ner sig, heeeeerregud både hjärta och hjärna lär ju explodera snart av det där blodtrycket. Synd, ni fick inte den nya fina kretsen i November. Gick världen under för det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Jag tänker spontant två saker:

För det första så förstår jag mig inte på företagen. Speciellt Mr. Azor's tweet där han halvtomhalvt hånade Nvidia samt försäkrade om att det här skulle minsann inte vara en papperslansering. Eh? Hur kan AMD ha så förbannat dålig kontroll över vad deras anställda sitter och twittrar om?

För det andra så måste fasiken hårdvaruentusiaster coola ner sig, heeeeerregud både hjärta och hjärna lär ju explodera snart av det där blodtrycket. Synd, ni fick inte den nya fina kretsen i November. Gick världen under för det?

Du har nog missförstått den kritik som riktar sig mot AMD och Nvidia. För mig handlar det inte om huruvida just jag får en krets eller inte utan det handlar om en brist på respekt från tillverkerna mot oss konsumenter. Säg den riktiga sanningen istället för att skylla på "enorm efterfrågan hos konsumenter". Det blir bara patetiskt att prata om det samtidigt som den absoluta majoriteten av kretsarna verkar hamna hos krypto-miners och i konsoller. Säg som det är istället och behandla oss inte som att vi alla vore svagbegåvade.

Kan någon förklara varför man sätter NDA samma dag som korten släpps? Vad är positivt med det förutom att tillverkarna försöker maximera att så många som möjligt köper grisen i säcken? Är genuint nyfiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Belive in the dream!

https://i.imgur.com/EPhQXtH.jpg

Jag tycker inte man kan avgöra ngt om denna lansering eller jämföra efter lika mycket tid har gått mellan dem. Att jämföra AMD's tredjeparts lansering för en vecka sedan med nVidias som skedde för 8-9 veckor sedan är en väldigt vriden jämförelse tycke jag personligen Man får ju också tänka på att AMD börjat tillverka korten senare, sen tar man de 5-6 veckor det tar för båtarna med containers att komma över med korten. Ja då är vi där vi är. Tillverkas ett kort och skickas från Fabrik så är den inte framme i vår del av världen förrän mitten av Januari (tar den jämförelsen då Inet drog den jämförelsen när bristen på Cooler Master Nrp200 chassit var som störst). Detsamma gäller det mesta som tillverkas där. Ingenting flygs i Covid tider om man inte har Apple pengar)

Återkom Första veckan i Februari med hur det ser ut då.

Erkänn att du har du photoshoppat bilden!

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Jag skämtar inte, ger man AMD Radeon Group en enda chans att sabba en lansering så gör dom det. Varje jävla gång.

Radeon VII. Jag kommer aldrig förlåta dom för det.

2xRX480 är ultimat spelprestanda per $.

Hade inte AMD sparkat alla på marknadsavdelningen för GPU-sidan och börjat om redan? Om inte så varför? Ut med alla humaniora idioter och in med ingenjörer. Behåll en ekonom för trökgörat.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HULTAS:

Du har nog missförstått den kritik som riktar sig mot AMD och Nvidia. För mig handlar det inte om huruvida just jag får en krets eller inte utan det handlar om en brist på respekt från tillverkerna mot oss konsumenter. Säg den riktiga sanningen istället för att skylla på "enorm efterfrågan hos konsumenter". Det blir bara patetiskt att prata om det samtidigt som den absoluta majoriteten av kretsarna verkar hamna hos krypto-miners och i konsoller. Säg som det är istället och behandla oss inte som att vi alla vore svagbegåvade.

Kan någon förklara varför man sätter NDA samma dag som korten släpps? Vad är positivt med det förutom att tillverkarna försöker maximera att så många som möjligt köper grisen i säcken? Är genuint nyfiken.

Jag håller helt med om NDA-begränsningen och dess korkade "samma tidpunkt som release" och det visar bara att de inte tror på sina egna produkter eller det de själva presenterat i siffror.

När det kommer till varför det är brist så stämmer dock deras förklaring. Stor efterfrågan. Sen att de sålt till krypto är väl också en efterfrågan. Konsoler är helt klart också efterfrågan och det var ju känt för länge sedan att AMDs chip finns i både Xbox och PS5. Vi visste också släpptiderna för konsolerna relativt tidigt. Detta var ingen nyhet.

Sen kommer Covid som fuckar upp det mesta för de flesta. Släng in scalpers som haffar allt nytt bara för att (fick de inte tag på flera miljoner kronor värt med bara PS5:or?).

Det var inga jättebra lanseringar från några leverantörer men bara på detta lilla forum har vi tusentals som vill ha kort men inte får tag i ngt, iaf inte från butik.

En sak folk får tänka på är detta: tillverkaren tjänar inget på att inte sälja kort. Har de inga kort vänder man sig till nästa bästa. Folk skämtar om att det aldrig varit så svårt att ge sina pengar till ett företag. Nej det är sant. Fler och fler sitter hemma och behöver datorer för sina ändamål. De familjer som hade 1 dator kanske ska ha 3 nu.

Sen vill jag bara påpeka en liten detalj; Ryzen laptops har det varit brist på sen de lanserade nya processorerna. Ingen ifrågasatte varför eller om det fanns motiv bakom utan godtog de problem som varit. Det är ju också en typ av lansering av ny teknik.

Jag säger inte att de är felfria, det fins att klaga på och jag vill såklart också ha nytt, men att helt skylla på en syndabock med hemska motiv känns lite meh.

Permalänk

Tänk vad mycket bättre det var förr, då kunde man när som gå till sin lokala datorbutik och bara gå in plocka upp ett Gforce 3 eller liknande , betala och gå hem, prova gör det med ett 3080 eller ett AMD kort.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X /Radeon RX 6950XT / Gigabyte X570 AORUS ULTRA / 32gb Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Lian-li O11 Dynamic /M.2 Samsung 950pro,WD BLACK SN750 /EKWB Watercooling 240+120mm radiator /Corsair Hydro X Series XC7 RGB / Corsair K70 RGB / Phillips 27" G-sync + 2st 27" AOC .

Permalänk
Medlem

Nu när man i princip vet att ett 6900XT kommer så blev 6800XT ett konstigt kort till det priset.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Returtony:

Tänk vad mycket bättre det var förr, då kunde man när som gå till sin lokala datorbutik och bara gå in plocka upp ett Gforce 3 eller liknande , betala och gå hem, prova gör det med ett 3080 eller ett AMD kort.

Det är Youtubes, tillverkarnas och de lättpåverkade kundernas eget fel. Produkterna blir fruktansvärt hypade i förväg och när de släpps ska alla ha för att produkten är så djäkla bra. Förr var inte intresset så stort vid släpp. Ett nytt grafikkort släpptes utan att megahypas innan släpp. När kortet släppts testades det i diverse tidningar och var det bra började det sälja bra. Idag byggs en hype upp av tillverkarna, Youtube och kunderna själv långt innan produktsläpp och alla ska ha produkten direkt när den släpps. Inte konstigt att det ser ut som det gör egentligen. Pandemin har säkert också påverkat en del. Spelandet har säkert ökat stort med allt hemmasittande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Erkänn att du har du photoshoppat bilden!

Det är sant, jag tog bort fönstret ut till mig bakgård där man ser Bigfoot ridandes på en enhörning med Lochness odjuret i bakgrunden.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Nu när man i princip vet att ett 6900XT kommer så blev 6800XT ett konstigt kort till det priset.

Vet du vad 6900XT kommer kosta?

Permalänk
Medlem

Fattar inte riktigt vad som händer? Är det Corona som ställer till allt eller finns där andra orsaker, dolda agendor etc?

Mot slutet av detta år har vi haft massor av smaskiga releaser (lagom till julhandeln tänker man) . RTX 3000 från nvidia med ett helt gäng olika modeller, Radeon 6000 med ett antal modeller där också, Ryzen 5000 även här ett gäng olika modeller, Xbox series X samt Playstation 5.

En uppsjö av produkter/modeller från olika tillverkare, nu inför julhandeln kan man beställa EXAKT 0 NADA ZERO ZIPP INGET!!!! av ovan nämnda produkter ??? WTF????? Ovanligt hög efterfrågan säger alla tillverkare, långt högre än tillgången. Undrar lite vad var förväntad efterfrågan från tillverkarnas sida? ett hundratal ex per land ? Om vi sedan pratar om "tillgång" , vilken tillgång? den är ju noll och obefintlig.?!?!

Jag förstår inte? Klart man varit med om lite halvtaskig tillgång tidigare vid lansering av hypade produkter, med detta är ju bortom löjligt!

Någon som sitter på svaren?

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxF:

Fattar inte riktigt vad som händer? Är det Corona som ställer till allt eller finns där andra orsaker, dolda agendor etc?

Mot slutet av detta år har vi haft massor av smaskiga releaser (lagom till julhandeln tänker man) . RTX 3000 från nvidia med ett helt gäng olika modeller, Radeon 6000 med ett antal modeller där också, Ryzen 5000 även här ett gäng olika modeller, Xbox series X samt Playstation 5.

En uppsjö av produkter/modeller från olika tillverkare, nu inför julhandeln kan man beställa EXAKT 0 NADA ZERO ZIPP INGET!!!! av ovan nämnda produkter ??? WTF????? Ovanligt hög efterfrågan säger alla tillverkare, långt högre än tillgången. Undrar lite vad var förväntad efterfrågan från tillverkarnas sida? ett hundratal ex per land ? Om vi sedan pratar om "tillgång" , vilken tillgång? den är ju noll och obefintlig.?!?!

Jag förstår inte? Klart man varit med om lite halvtaskig tillgång tidigare vid lansering av hypade produkter, med detta är ju bortom löjligt!

Någon som sitter på svaren?

Efterfrågan på IT/Gaming iom corona och i kombination med att next gen, zen3, ampere och RDNA2 i princip lanseras samma kvartal är det som skapat denna situation. Vissa har ju till och med sagt att det har varit i princip black friday tryck varje vecka, och det gäller inte bara dessa produkter, smartphones försäljning etc har också gått upp, och systembyggare som Dell och HP har också börjat torka upp, har försökt få in maskiner till jobbet som typ alltid brukar komma inom en vecka, är flera månaders väntetid från centrallagret. Det är ett enormt tryck i hela branchen, och corona skapar ju inte bara högre efterfrågan, utan skapar även problem i leveransleden, släng in att så många även är helt beroende av TSMC kapacitet (och halvledarkapacitet kan man inte utöka hur som helst även om det inte hade vart corona) så har vi en perfect storm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Inte ett enda grafikkort från AMD:s partnertillverkare. Det är facit när Proshop publicerar leveranssiffror för höstens grafikkort.

Läs hela artikeln här

Skrivet av pv2b:

Der ser onekligen ut som att AMD lyckats med att ha en ännu sämre lansering än Nvidia, vilket är imponerande på ett dåligt sätt.

Men att jämföra siffror rakt av mellan hur mycket AMD levererat med hur Nvidia levererat är inte helt rättvisande. 3090 har funnits på marknaden i 11 veckor nu, medan 6800/600XT bara i cirka 2 veckor. Om målet med artikeln är att jämföra hur väl Nvidia och AMD skött sina lanseringar så bör man egentligen titta på hur Nvidia låg till hos leverantörer 2 veckor efter lansering.

Alternativt vänta 2 månader och se hur AMD ligger tilll då, jämfört med hur Nvidia ligger till nu.

Precis, jag väntar på en uppföljande artikel i början av februari nästa år som på ett liknande sätt tar upp antalet leveranser av 6800-serien då, och jämför med leveranser av 3090/3080 i slutet av september i år. Allt i oberoende god journalistisk anda. Apropå inget särskilt är äpplen och päron fina frukter.