Designerad plockare eller liknande för distansköp.

Permalänk
Avstängd

Designerad plockare eller liknande för distansköp.

Hej,

Hade en tanke då jag har behov av vissa ting som tyvärr inte finns i min stad. Då man ser ganska ofta att Blocket-annonser visar sig vara lurendrejeri föreslår jag något som vi kanske kan hjälpas åt med.

Detta är alltså något man kan göra frivilligt och kanske vinna lite tillit på helt enkelt.

Jag är Stockholmare. Säg att du i Göteborg vill köpa ett grafikkort på blocket från någon i Stockholm. Du kan inte åka hit bara för det men är lite osäker på leverans. Vad händer om hen skickar ett paket blöjor istället? Vi vet alla att riskerna finns.

Hur som haver så kan man fråga här eller i någon mer officiell designerad tråd, om en "plockare" eller ngt. Någon som kan ta emot varan å dina vägnar. Så när du ska betala så går jag i detta fallet till personen som har kortet, kollar att det faktiskt är rätt kort och kanske tom. kör videosamtal öppet med dig så du också får se det. Du swishar då till säljaren varpå jag tar emot ett paket som bara kan lämnas in.

Jag förstår om detta är mycket begärt för vissa, men för mig känns det som att det kan vara ngt. Kanske kan slänga en 50-lapp eller ngt till plockaren vid varje tillfälle om man vill. Jag är öppen för förslag och hålslagning av denna idé.

Precis som handeln på Sweclockers är relativt säker där jag inte sett mycket av svindleri så är vi väl alla entusiaster och vill kunna handla säkert.

Det är alltså i stil med att skicka iväg sitt syskon, kusin, whatever för att kolla en vara och att allt är grönt. Alltså tryggheten i att paketet som kommer på posten inte innehåller en tegelsten och att ens nästa steg är en rättstvist som kan ta tid. Speciellt i dessa tider då det är så mycket på gång.

Jag kan tänka mig vara någon som kollar en säljares vara mot endast en liten kompensation (typ bensinen eller så) för att göra en annan köpare trygg. För mig är kred man får en stark booster av självkänslan. Att veta att man bidrar med ngt bättre alltså.

Som sagt, såga, banka eller whatever. Vill gärna höra hur folk tänker kring det hela och om det ens är rimligt. Det vanligaste är väl egentligen storstäderna tänker jag men även mindre orter kan vara nice. Råkade själv ut för gränsfall till lurendrejeri på Blocket därav denna idé.

Permalänk
Medlem

Det är absolut en intressant idé! Vet fortfarande inte hur man ska "verifiera" att den man skickar faktiskt är en schysst person, och även för den som ställer upp att hämta något att denne inte blir lurad på något vis av dem som säger sig vilja köpa.
Däremot har jag handlat saker både åt och från kompisar och kollegor som jag känner runtom i landet.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cyne:

Det är absolut en intressant idé! Vet fortfarande inte hur man ska "verifiera" att den man skickar faktiskt är en schysst person, och även för den som ställer upp att hämta något att denne inte blir lurad på något vis av dem som säger sig vilja köpa.
Däremot har jag handlat saker både åt och från kompisar och kollegor som jag känner runtom i landet.

Tack för feedback. Ja det där med vem man ska lita på är ju den svåra biten egentligen, man kanske ska börja med de som redan har bra omdöme på Sweclockers så de har ngt att förlora på om de skulle göra ngt fuffens. Folk med redan bra cred här är väl ändå respekterade som bra köpare/säljare. Bara en tanke. Dock kan man sätta upp en helt ny tråd för just detta där användare anmäler sig och så får köparen hetl enkelt välja själv vem man vill kontakta för att få detta gjort? Ju fler som använder detta detso fler kommer behövas och då byggs det naturligt på ned antalet "plockare" vill säga.

Hela tanken var egentligen för att göra specifikt Blocket lättare men om man har osäkerheter här på forumet så får man väl också använda det tänker jag.