Jämförelse av epost-tjänster hos webbhotell?

Permalänk

Jämförelse av epost-tjänster hos webbhotell?

Hej! Jag är på jakt efter en jämförelse (eller åsikter) om e-post-utbudet hos diverse webbhotell. Är det någon som sitter på en sådan länk, eller en åsikt? Framförallt är jag på jakt efter hur spam-filtret fungerar, för det inkluderas ju överallt men fungerar alltid olika bra.
Exempel på webbhotell: loopia, egensajt, fsdata, misshosting, etc..

Kontext är att jag funderar på vilket webhotell en förening skulle kunna använda, och då är den inkluderade eposten en viktig funktion, framförallt dess spam-hantering och användarvänlighet för slutanvändaren (t.ex. webmail, som är det mest troliga att det används).

Alla tips mottages tacksamt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SteelSide:

Hej! Jag är på jakt efter en jämförelse (eller åsikter) om e-post-utbudet hos diverse webbhotell. Är det någon som sitter på en sådan länk, eller en åsikt? Framförallt är jag på jakt efter hur spam-filtret fungerar, för det inkluderas ju överallt men fungerar alltid olika bra.
Exempel på webbhotell: loopia, egensajt, fsdata, misshosting, etc..

Kontext är att jag funderar på vilket webhotell en förening skulle kunna använda, och då är den inkluderade eposten en viktig funktion, framförallt dess spam-hantering och användarvänlighet för slutanvändaren (t.ex. webmail, som är det mest troliga att det används).

Alla tips mottages tacksamt!

Jag har använt One.com i flera år och tycker det funkar galant dessutom att det sällan är problem! Man får en del spam men tycker att deras filter tar det mesta

Permalänk
Medlem

Jag kör med godaddy, funkar bra och får ingen spam .Ganska billigt med

Permalänk
Medlem

En liten varning för fsdata, de har precis haft en gigantisk krasch för alla kunders epost där den legat nere i över 3 dagar. De påstår att det är på väg upp men fungerar fortfarande inte för mig. Tycker det är allvarligt när en leverantör tar så lång tid på sig att få igång tjänsterna igen. Har man ingen beredskapsplan för eventuella krascher?

https://status.fsdata.se/2020/11/30/driftstorning-e-post-61/

Permalänk
Medlem

Jag ligger på Inleed, och har inga klagomål alls. Billigt, och väldigt snabb och hjälpsam support (till skillnad från Unoeuro/Simply som jag bytte från för ett år sen eller så).
Webmailen dom kör är Roundcube, vilket är samma som varit installerad hos andra webhotell jag haft tidigare. SpamAssassin är installerat som filter, och du har gott om tweakmöjligheter däri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pake:

En liten varning för fsdata, de har precis haft en gigantisk krasch för alla kunders epost där den legat nere i över 3 dagar. De påstår att det är på väg upp men fungerar fortfarande inte för mig. Tycker det är allvarligt när en leverantör tar så lång tid på sig att få igång tjänsterna igen. Har man ingen beredskapsplan för eventuella krascher?

https://status.fsdata.se/2020/11/30/driftstorning-e-post-61/

Och det ligger fortfarande nere.
Vi har portat hela vår organisation till Google nu istället, tar hellre övervakning än fsdata.
Dom är i full "damage control mode" nu och raderar facebook kommentarer, ljuger för sina kunder, försöker släta över problemet via IDG (där vd:n mer eller mindre säger rakt ut att kraschen berodde på eftersatt underhåll).

Miss hosting och fsdata är samma bolag så båda är nog vettigt att styra undan.

Tror nog det är vettigt att separera mail och webbhotell så man inte låser upp sig mot en enda leverantör som blir svår att lämna om något skiter sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the_weird:

Och det ligger fortfarande nere.
Vi har portat hela vår organisation till Google nu istället, tar hellre övervakning än fsdata.
Dom är i full "damage control mode" nu och raderar facebook kommentarer, ljuger för sina kunder, försöker släta över problemet via IDG (där vd:n mer eller mindre säger rakt ut att kraschen berodde på eftersatt underhåll).

Miss hosting och fsdata är samma bolag så båda är nog vettigt att styra undan.

Tror nog det är vettigt att separera mail och webbhotell så man inte låser upp sig mot en enda leverantör som blir svår att lämna om något skiter sig.

Jag har ingen koll på hur man sätter upp Exchange men ska det verkligen ta 5 dagar att sätta upp och läsa in backup? De påstår att de återställer 5000 konto per timme. De har verkligen inte varit öppna i beskeden i sin driftstörning. Någonstans måste man veta om det tar 1 dag eller 5 dagar att återställe. Har man ingen uppfattning om det så sysslar man med fel saker. De hade inte alls lyckats återställa alla kunder till kl 17-18 igår kväll. Förstår inte hur man kan sysselsätta 15 personer på det här.

Permalänk

Jag undrar hur mycket fsdata och Misshosting delar dock? Fsdata verkar ju visserligen ägda av misshosting, men de verkar skilja sig båda på mail och webbhotellshantering. Dvs, i praktiken kanske helt skilda världar?

Att FSData brakade ihop på den här nivån inger ju inget förtroende direkt, och inte heller att återställningen kan gå till på det här viset. Aja, de anställda lär ju få lite mer argument mot ledning för att det faktiskt kostar mer att inte underhålla miljön, nu när ledningen (förhoppningsvis) har fått betala övertid för 15 nissar som ska jobba dygnet runt i en vecka för att fixa det.
Sen låter det rätt groteskt att de har kö-problem på sin exchangeserver nu när folk skall byta lösenord, så många kunder kan de väl ändå inte ha att en modern maskin inte orkar med att uppdatera ett fält..
Men det här ska nog in i en annan tråd om man vill diskutera det vidare.

Jag tar gärna success-stories från andra leverantörer!

Permalänk
Medlem

Jag kör Loopia nu sedan de köpte upp min tidigare leverantör för några år sedan. Det blev en dyrare och mer begränsad tjänst, men det funkar. Spamfilter vet jag inte riktigt, får ingen spam dit, men några marknadsföringsmail från exempelvis Benify har hamnat i skräpposten.

Permalänk
Medlem

Kan höja ett varningens finger för Crystone. Har genom jobbet varit kund hos dem under drygt tio år och de har gått från hög service och bra tjänster till dålig service och ännu sämre tjänster.

Mailen ligger ofta nere och systemet för webmail är undermåligt.

Har migrerat många mailkonton till Google Suite. Funkar bra, men priserna är orimliga om man är privatperson.

Har privat några adresser hos Loopia. De känns stabila. Används dock inte så mycket att jag vågar ge Loopia mer än ett försiktigt positivt omdöme.

Permalänk
Medlem

@pake Ja nä detta är ett klockrent exempel på hur man INTE ska göra...

@SteelSide Samma VD så troligen rätt liknande rutiner, såna här problem brukar börja i toppen.

Vi körde webhosting via Oderland ett tag och det funkade bra.
Teknisk support var i regel snabba (<1h) och kändes överlag stabilt, vi fick dock byta då vi behövde vps istället och den tjänsten var inget vidare hos dem.

Google för mail är som sagt vad det är, troligen rutten support men samtidigt har jag kört det på flera domäner sedan GoogleApps var i beta och aldrig haft några problem.

Permalänk
Medlem

re

Skrivet av Pake:

Jag har ingen koll på hur man sätter upp Exchange men ska det verkligen ta 5 dagar att sätta upp och läsa in backup? De påstår att de återställer 5000 konto per timme. De har verkligen inte varit öppna i beskeden i sin driftstörning. Någonstans måste man veta om det tar 1 dag eller 5 dagar att återställe. Har man ingen uppfattning om det så sysslar man med fel saker. De hade inte alls lyckats återställa alla kunder till kl 17-18 igår kväll. Förstår inte hur man kan sysselsätta 15 personer på det här.

Vet inte om jag missuppfattat allt men hade inte deras SAN rasat? Då finns det ju inget att restora till till det nya är uppe. Ni som är kunder hos FS Data och klagar ställde ni frågan om deras virtuella och storage plattformar var reduntanta när ni tecknade avtal ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av raGGGe:

Vet inte om jag missuppfattat allt men hade inte deras SAN rasat? Då finns det ju inget att restora till till det nya är uppe. Ni som är kunder hos FS Data och klagar ställde ni frågan om deras virtuella och storage plattformar var reduntanta när ni tecknade avtal ?

Så klart, det vore oansvarigt annars. Problemet är att FS Data nog inte riktigt har samma definition av redundans och backup som oss andra.
Min misstanke är att där enbart fanns en offline backup på SAN:et och ingen redundans.
Efter att ha läst vad VD:n vräkt ur sig så var dom medvetna om problemet med den lösningen men inte brytt sig om att åtgärda det. Detta är ju så klart inget ett företag som håller på med hosting är intresserade av att redogöra för sina kunder...

Bil analogin funkar här, Du frågar bilhandlaren om bilen har krockkudde, hen säger ja, då frågar du inte vilken typ av kabel den är ansluten med eller kräver att se de senaste resultaten av provsprängningen av laddningen. Du förväntar dig att den fungerar samt följer industristandarden för tillförlitlighet.