Permalänk
Medlem

Stödjer denna TV HDR för spel?

Liksom många andra tog jag steget och köpte en ny TV nu under "Black week" då jag även sitter och väntar på att PS5orna ska bli tillgängliga. Det blev en 58PUS8505 "The One" och jag är i det stora hela väldigt nöjd med mitt köp.

MEN...jag har stött på ett problem när det kommer till att spela spel på min PS4a. Min förhoppning var så klart att äntligen få uppleva HDR i all dess skönhet men jag börjar nu misstänka att TVn jag köpt inte stödjer det "på riktigt". När jag aktiverar det in-game så blir bilden istället något mindre färggrann och det svarta blir något ljusare/gråare. "Washed out" som man kanske säger på engelska. Att avaktivera det ger mycket bättre resultat. Jag har testat alla möjliga inställningar på både TVn och mitt PS4 men ingen förändring. Har så klart även googlat runt för olika lösningar men hittar inget bra svar.

Här finns detaljerade specifikationer: https://www.flatpanelshd.com/philips_pus8505_2020.php

Jag har inte mycket kunskap alls när det kommer till TV-apparater och vad som krävs för vissa funktioner så jag frågar nu om du/ni ser något som skulle indikera att TVn inte är anpassad för HDR i spel? Eller kan lösningen vara något så simpelt att jag behöver en ny HDMI sladd? De jag har är ganska gamla och den jag fick med PS4an kan ha försvunnit under någon flytt eller något.

All hjälp uppskattas!

Permalänk
Medlem

Tevin stödjer iaf de flesta HDR format så problemet är inte att xbox kör annat HDR format. Vilket HDR format kör PS4?

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

HDR10 bör det vara - https://www.playstation.com/sv-se/support/hardware/ps4-how-to...

Som sagt väntar jag på en PS5a så om det är så att det är HDMI kabeln som är problemet så räknar jag med att den jag får med då kommer att funka. Men eftersom det kan ta månader tills PS5or börjar skickas ut igen så försöker jag under tiden identifiera andra möjliga anledningar till att det inte fungerar.

Permalänk
Medlem

Mjo det kan ju vara så att du har en HDMI kabel som inte har stöd för så stor bandbredd. De är ju inte dyra så det är värt att testa.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwea00:

Liksom många andra tog jag steget och köpte en ny TV nu under "Black week" då jag även sitter och väntar på att PS5orna ska bli tillgängliga. Det blev en 58PUS8505 "The One" och jag är i det stora hela väldigt nöjd med mitt köp.

MEN...jag har stött på ett problem när det kommer till att spela spel på min PS4a. Min förhoppning var så klart att äntligen få uppleva HDR i all dess skönhet men jag börjar nu misstänka att TVn jag köpt inte stödjer det "på riktigt". När jag aktiverar det in-game så blir bilden istället något mindre färggrann och det svarta blir något ljusare/gråare. "Washed out" som man kanske säger på engelska. Att avaktivera det ger mycket bättre resultat. Jag har testat alla möjliga inställningar på både TVn och mitt PS4 men ingen förändring. Har så klart även googlat runt för olika lösningar men hittar inget bra svar.

Här finns detaljerade specifikationer: https://www.flatpanelshd.com/philips_pus8505_2020.php

Jag har inte mycket kunskap alls när det kommer till TV-apparater och vad som krävs för vissa funktioner så jag frågar nu om du/ni ser något som skulle indikera att TVn inte är anpassad för HDR i spel? Eller kan lösningen vara något så simpelt att jag behöver en ny HDMI sladd? De jag har är ganska gamla och den jag fick med PS4an kan ha försvunnit under någon flytt eller något.

All hjälp uppskattas!

Vad kör du för spel? Långt ifrån alla spel som stödjer HDR på ps4.

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av qwea00:

Liksom många andra tog jag steget och köpte en ny TV nu under "Black week" då jag även sitter och väntar på att PS5orna ska bli tillgängliga. Det blev en 58PUS8505 "The One" och jag är i det stora hela väldigt nöjd med mitt köp.

MEN...jag har stött på ett problem när det kommer till att spela spel på min PS4a. Min förhoppning var så klart att äntligen få uppleva HDR i all dess skönhet men jag börjar nu misstänka att TVn jag köpt inte stödjer det "på riktigt". När jag aktiverar det in-game så blir bilden istället något mindre färggrann och det svarta blir något ljusare/gråare. "Washed out" som man kanske säger på engelska. Att avaktivera det ger mycket bättre resultat. Jag har testat alla möjliga inställningar på både TVn och mitt PS4 men ingen förändring. Har så klart även googlat runt för olika lösningar men hittar inget bra svar.

Här finns detaljerade specifikationer: https://www.flatpanelshd.com/philips_pus8505_2020.php

Jag har inte mycket kunskap alls när det kommer till TV-apparater och vad som krävs för vissa funktioner så jag frågar nu om du/ni ser något som skulle indikera att TVn inte är anpassad för HDR i spel? Eller kan lösningen vara något så simpelt att jag behöver en ny HDMI sladd? De jag har är ganska gamla och den jag fick med PS4an kan ha försvunnit under någon flytt eller något.

All hjälp uppskattas!

När det kommer till spel och HDR10 är det man ser ett resultat av hur man ställer in källan och hur TV:n fungerar med HDR. Det finns också lite dolda fällor eller källor till fel. Ett exempel är att du ofta måste köra igenom videoinställningarna på nytt i PS4:n när du byter TV. Det kan vara så att spelet aktiverar HDR men signalen fortfarande är SDR. När HDR-bild feltolkas som SDR-bild blir det blekt och ljust.

Så kolla att du får HDR aktiverat i automatisk av TV:n. Det ska dyka upp en indikator och menyer i TV:n brukar ändras som visar att TV:n kör HDR.

Dyker inget upp som gör att TV:n indikerar HDR med automatik är det fel signal som skickas. Du måste kolla videoinställningarna i PS4:n.

Du ska INTE manuellt aktivera ett HDR-läge i TV:ns menyer. Dessa är fejk-lägen ungefär som "dynamisk" eller "livfull". HDR aktiveras alltid automatiskt när källan skickar en HDR-signal.

Det kan vara så att du får HDR att fungera enligt ovan, med indikator och info om at HDR är igång. Men ändå ha blek bild. Detta kan då bero på TV:n inte är så bra. Har tyvärr inte sett årets "The One" men det är inte första gången jag hör om detta. Så kan vara något med TV:n som inte är 100 procent rätt med HDR.

Det kan också bero på hur du ställt in spelet med olika reglage för ljus och kontrast i HDR. Det blir lätt fel där om man inte har någon mental referens för HDR ska se.

Dessutom finns det spel som inte är så bra på HDR därför att man inte genomfört skapandeprocessen rätt för HDR. Typexemplet på detta är Red Dead Redemption 2, där HDR-genomförandet är mindre lyckat.

Detta har annars inget med HDMI-kabeln att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

När det kommer till spel och HDR10 är det man ser ett resultat av hur man ställer in källan och hur TV:n fungerar med HDR. Det finns också lite dolda fällor eller källor till fel. Ett exempel är att du ofta måste köra igenom videoinställningarna på nytt i PS4:n när du byter TV. Det kan vara så att spelet aktiverar HDR men signalen fortfarande är SDR. När HDR-bild feltolkas som SDR-bild blir det blekt och ljust.

Så kolla att du får HDR aktiverat i automatisk av TV:n. Det ska dyka upp en indikator och menyer i TV:n brukar ändras som visar att TV:n kör HDR.

Dyker inget upp som gör att TV:n indikerar HDR med automatik är det fel signal som skickas. Du måste kolla videoinställningarna i PS4:n.

Du ska INTE manuellt aktivera ett HDR-läge i TV:ns menyer. Dessa är fejk-lägen ungefär som "dynamisk" eller "livfull". HDR aktiveras alltid automatiskt när källan skickar en HDR-signal.

Det kan vara så att du får HDR att fungera enligt ovan, med indikator och info om at HDR är igång. Men ändå ha blek bild. Detta kan då bero på TV:n inte är så bra. Har tyvärr inte sett årets "The One" men det är inte första gången jag hör om detta. Så kan vara något med TV:n som inte är 100 procent rätt med HDR.

Det kan också bero på hur du ställt in spelet med olika reglage för ljus och kontrast i HDR. Det blir lätt fel där om man inte har någon mental referens för HDR ska se.

Dessutom finns det spel som inte är så bra på HDR därför att man inte genomfört skapandeprocessen rätt för HDR. Typexemplet på detta är Red Dead Redemption 2, där HDR-genomförandet är mindre lyckat.

Detta har annars inget med HDMI-kabeln att göra.

Jag får ett indikator i nedre hörnet som säger att HDR är aktiverat så kanske är det så att det är TVns fel. Störande att inte hitta någon på hela nätet med samma TV och problem. Också störande att det inte är lätt att peka ut vad som saknas/behövs. Detta är ju liksom en stor anledning till varför folk vill ha HDR. Man tycker de borde berätta tydligt om deras produkt faktist stödjer det.

Permalänk
Medlem

Din TV stödjer:
DR formats
HDR10
HDR10+
HLG
Dolby Vision så TVn har stöd för det.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av qwea00:

Jag får ett indikator i nedre hörnet som säger att HDR är aktiverat så kanske är det så att det är TVns fel. Störande att inte hitta någon på hela nätet med samma TV och problem. Också störande att det inte är lätt att peka ut vad som saknas/behövs. Detta är ju liksom en stor anledning till varför folk vill ha HDR. Man tycker de borde berätta tydligt om deras produkt faktist stödjer det.

Ja, HDR-stödet finns där såklart. Går knappt att köpa en TV utan HDR-stöd idag.

Men det säger tyvärr ingenting om kvalitet hos vare sig TV eller spelen i sig. Och speltillverkarna skulle vinna på att anamma HDR10+ och Dolby Vision eftersom det löser en hel del av sådan här problematik.

Permalänk
Medlem

Var det inte så att på Philips så är alla inställningarna unika för ingångskällan. Så om du gör inställningar i TVn med en SDR-källa så gäller inte dessa när du kopplar in en HDR-källa. Du måste pilla på inställningarna i TVn medan HDR-källan är aktiv. Eller så har jag helt fel!

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

Vad kör du för spel? Långt ifrån alla spel som stödjer HDR på ps4.

Har testat spel som sägs ska vara jättebra när de kommer till HDR. Typ Horizon och Spider Man.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwea00:

Har testat spel som sägs ska vara jättebra när de kommer till HDR. Typ Horizon och Spider Man.

Nu har jag ps4pro men ja där finns det stor skillnad på HDR i Horizon.

Bara för att dubbelkolla, när du är i menyn på PS4at så ser all bra ut?
Sen klickar du på Horizon, och tven blinkar till och byter läge till HDR där någon form av popup dyker upp som säger att nu är det HDR?

Men då är bilden helt urtvättad? matt och grå?

Något sånt här?

/Sweex

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

Nu har jag ps4pro men ja där finns det stor skillnad på HDR i Horizon.

Bara för att dubbelkolla, när du är i menyn på PS4at så ser all bra ut?
Sen klickar du på Horizon, och tven blinkar till och byter läge till HDR där någon form av popup dyker upp som säger att nu är det HDR?

Men då är bilden helt urtvättad? matt och grå?
https://lh3.googleusercontent.com/proxy/hEV7uvrPSXtF2h9PQdTe3ezpCjTWfX0F3LS12w1HuJuGBikmSFtLesTMYW26-Xp7ubfNwRkMSfyiBMyx5Uy6ZTTV3HJhhOPABkh5dXeL3xTujg
Något sånt här?

/Sweex

Ah, jag ser att jag har förklarat lite missledande och fått problemet att verka värre än det är. Bilden är inte dålig. Färgerna blir bra men kontrasten ser för låg ut vilket gör att det nästan känns som en lätt grå hinna på bilden. Men vid det här laget vet jag inte ens om detta är ett problem eller om det bara har med personlig preferens att göra. Kontrasten känns bara fel nog (för mig?) att jag hellre stänger av HDR och kör på typ standard Vivid mode istället (vilket jag vet ger nästan överdriven kontrast/färg).

Jag har justerat alla inställningar som finns både på TVn och PS4at och jag har följt så gott som varje youtube tutorial som finns för att sätta upp HDR så bra som möjligt så det blir nog inte bättre än så här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Var det inte så att på Philips så är alla inställningarna unika för ingångskällan. Så om du gör inställningar i TVn med en SDR-källa så gäller inte dessa när du kopplar in en HDR-källa. Du måste pilla på inställningarna i TVn medan HDR-källan är aktiv. Eller så har jag helt fel!

/hulle.

Precis så är det. Lätt att dribbla bort sig när man konfigurerat bilden efter en viss källa och sedan inte fattar att bildinställningarna ändras per automatik vid källbyte.

Jag har 70"-versionen av årets The One. Har ej kopplat upp någon PS4a mot den men åtminstone en Xbox Series S. Min TV hittar också HDR-signalen automatiskt utan problem. Hur väl det hela sedan implementeras är en annan femma. Hos en del spel märks knappt något (Rocket League och Minecraft Dungeons är bra exempel på detta). Andra ser i mitt tycke otroligt läckra ut (DOOM Eternal, The Touryst). Sedan finns besvikelsen (bildmässigt) Bloodstained: Ritual Of The Night. Det spelet ser i HDR ut precis så som TS beskriver bilden. (Grådassigt och småtrist). Allt detta är alltså vid precis samma bildinställningar.

Ett råd är m ao att jämföra olika spel vid samma inställningar för att säkerställa att det inte är spelet som felar snarare än bildinställningarna.

Just bildinställningar är ju annars i mångt och mycket upp till ens eget tycke och smak. För att HDR-spel skulle se bra ut i mina ögon var det viktigt att först och främst välja "kall" som färgtemperatur och sedan se till så att materialet skalades upp. Vidare drog jag upp bakgrundsljuset rejält och så även färgen och skärpan. Detta är inga inställningar som fungerar särskilt bra till film men till spel har jag fått till det riktigt bra måste jag säga. Åtminstone när spelet själv är med på noterna.

Permalänk
Bildexpert 📺

"Kall" färgtemperatur, särskilt på en Philips gör bilden blåare än någon blåton som finns i naturen. Skulle vara skymningsljuset på toppen av Matterhorn möjligtvis.

Eftersom vi inte har så mycket blåtoner i naturen är vi biologiskt trimmade att tolka en blå vitbalans som "klarare" eller "renare". Måla ett sjukhus vita väggar med mild blåton och det uppfattas som just önsvärt rent och mer sterilt jämfört med en mer varmgul vit blandning eller äggskalsvitt.

Problemet med "Kall" på en Philips är att man når en färgtemp mot 15 000 – 20 000 Kelvin och då blir ansikten lila och växtlighet går mot turkos. Men på ett spel tänker man kanske inte på detta. Mest att man vänjer sig vid helt fel färger i spelen.