Permalänk

Jag läste med några indier och de skrattade åt oss för att vi slog ihop ord och då kunde bygga hur stora som helst.
Och jag tycker det då känner väldigt meningslöst att diskutera hur bra fantasi man har att bygga ihop ord för att få ett långt. Men intressant är längsta ej sammansatta ordet vilket det nu kan vara?

För att ta TS exemepel:
Högbelastningsbartljuddämpningsunderlag. Så lägger jag till färg på slutet och jag vann:
Högbelastningsbartljuddämpningsunderlagfärg och då lägger någon till spruta, Högbelastningsbartljuddämpningsunderlagfärgspruta.
Gäsp

Permalänk
Avstängd

Att ingen nämnt flaggstångsknoppsrengöringsmedel när det talas om långa ord

Permalänk
Skrivet av Klubba:

Att ingen nämnt flaggstångsknoppsrengöringsmedel när det talas om långa ord

Då säger jag flaggstångsknoppsrengöringsmedelburk
Nästa person säger då flaggstångsknoppsrengöringsmedelburköppnare
Nästa person säger då flaggstångsknoppsrengöringsmedelburköppnarefodral.
Nästa person säger då flaggstångsknoppsrengöringsmedelburköppnarefodralförpackning.
Nästa person säger då flaggstångsknoppsrengöringsmedelburköppnarefodralförpackningbeskrivning.
o.s.v

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Då säger jag flaggstångsknoppsrengöringsmedelburk
Nästa person säger då flaggstångsknoppsrengöringsmedelburköppnare
Nästa person säger då flaggstångsknoppsrengöringsmedelburköppnarefodral.
o.s.v

Hej jag vill köpa ett flaggstångsknoppsrengöringsmedelburköppnarefodral, njaeh. Då säger man nog snarare "Ett fodral till min burköppnare"

Men ja, i princip går det ju att konstruera hur långa ord som helst i svenskan. Helt fantastiskt!

Saknar ofta möjligheten att göra egna ord i t'ex engelskan

Permalänk
Medlem

Kemiska namnet (IUPAC) på proteinet titin, som på engelska består av 189 819 bokstäver. Med svensk stavning blir det kortare.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Titin

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

Ganska långt "flaggstångsknoppsputsningsmedel".

Permalänk
Medlem
Skrivet av fagerja:

Kemiska namnet (IUPAC) på proteinet titin, som på engelska består av 189 819 bokstäver. Med svensk stavning blir det kortare.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Titin

Vinnaren utsedd 🤓

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Rekordmedlem

Om man klassar kemiska beteckningar och liknande som "ord" så kan man kanske få vränga till det så att DNAkod skriven som bokstavskombinationer också är "ord" och då kan vi få ganska långa bokstavssträngar, människan har ju drygt 3.1 miljarder DNApar så det blir ju ett ganska mastigt "ord", det är ju också det som gör att det går att ha det för identifiering med stor säkerhet.
Världens längsta "riktiga" skönlitterära verk innehåller tex 9,6 miljoner tecken om jag hittade rätt uppgifter (Guinnes) och det är ju i så fall ändå bara en bråkdel av "dnaordet"
Det finns tydligen några böcker som är längre men det är omdebatterat om det är "riktiga böcker" eller bara nått som är konstruerat för att vara långt men om man tex döper bokens karaktärer till deras dnasdträng och skriver en roman typ sagan om ringen så har man bara där slösat ganska mycket trycksvärta på att skriva namnen på karaktärerna och ingen kommer nog att kunna hinna läsa den men den blir lång.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.