EU drar Apple inför rätta över "batterygate" och försämrad telefonprestanda

Permalänk
Medlem

Det hör till bra konsumentupplysning att även ta med reparationskostnader i testet och typ det här när en brandvägg inte är en brandvägg utan något helt annat

Apple lets some Big Sur network traffic bypass firewalls

https://arstechnica.com/gadgets/2020/11/apple-lets-some-big-s...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Har inte kvar telefonen
Var inget fel på batteriet.
däremot att öppna en app som tidigare tog sekunder kunde ta minuter och allt "laggade" om man säger så.
När man fick Iphone 4 imponerades man ju hur snabbt allt var.
Apple är också ett företag som "tvingar" folk att köpa nytt fast det inte ska behövas.

Hur vet du att batteriet var bra? På den tiden fanns inte "batterihälsa" där du kan se hur mycket livslängd som batteriet har. Att de blir slöare med tiden är väl inget konstigt, klagar du också på när datorn blir slöare och slöare med åren när mjukvaran och spelen blir tyngre?

Att de klockade ner när batteriet inte orkade med känns som en rimlig lösning men de kunde ju informerat om det. Sen om det orsakat så mycket smärta för folk så att de ska betala hundratals miljoner dollar i böter vet jag dock inte.

Permalänk
Medlem

En annan aspekt är en blandning av mycket det alla skriver.
Att man skapar prylar som är optimerade att hålla lagom länge, snarare än att medvetet bygga in fel som skall uppkomma efter ”2,3år”
Allt detta är en del av den moderna ekonomin och anledningen till att vi har det bra.
Ekonomins hjul måste snurra.

Det är inga problem att bygga ett hjullager till en bil som håller 100.000mil. Utmaningen är att bygga ett som håller lagoma 10.000mil. Sen känns det rimligt för konsumenten att byta, och jobb skapas och underhålls.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av joakim99:

Med EU stämningen, menar du stämningen som denna tråden handlar om? Vad jag kan se så är det ett privat bolag som har gjort den stämningen och inte EU som har stämt apple. Visserligen påverkar det inte frågan i sak men jag kan tycka att trådtiteln och artikeln kan vara en smula missvisande.

Jo jag förstår att det INTE är europeiska unionen/domstolen som stämmer Apple, men likväl så går det att säga att det är en "EU-stämning" då det enda som verkar skilja sig åt är det geografiska området..
EUdomstolen bedömer oklarheter och tvister mest runt länders lagar och mänskliga rättigheter

Skrivet av tvelander:

Yepp byter du batteri så blir den som ny!
Bytt nog 50 batterier på 6 och 6S

jag har en iphone XR liggandes som jag inte orkat "gått över till" så inte blir det något batteribyte
Men frågan blir ändå hur ett batteribyte står sig emot tidens tand, aka. Apples "välmenande" uppdateringar..

äh.. Apple är ganska mycket skit faktiskt, värre har det blivit efter Jobs dog. inget nytt har tillförts alls.
Bara en tidsfråga innan kulmen är nådd och die hard apple fans också börjar inse att det egentligen innebär mindre prestige att bli lurad av ytligheter och en högre prislapp medan produkten har betydligt kortare livslängd.
Jag hade sålt mina Apple aktier om jag haft några.

Skrivet av Bowman99:

En annan aspekt är en blandning av mycket det alla skriver.
Att man skapar prylar som är optimerade att hålla lagom länge, snarare än att medvetet bygga in fel som skall uppkomma efter ”2,3år”
Allt detta är en del av den moderna ekonomin och anledningen till att vi har det bra.
Ekonomins hjul måste snurra.

Det är inga problem att bygga ett hjullager till en bil som håller 100.000mil. Utmaningen är att bygga ett som håller lagoma 10.000mil. Sen känns det rimligt för konsumenten att byta, och jobb skapas och underhålls.

Äh.
Det är inte ett MÅSTE att ekonomins hjul ska spinna snabbt.. för att vi ska ha det "bra"..
konkurrensen, produktutbud och vinsterna ligger i "snabbheten" - vilket kan tolkas som "bra"
MEN.. hade man haft en legotillverkning av komponenter(som alla var tvungna att använda sig av) så hade konkurrensen och "det som är bra" inte blivit lidande, men man hade saktat ner ekonomi hjulet och samtidigt tacklat miljöproblemen som uppstår i "hastigheten" och förslitningen av produkterna, det senare är ett stort problem för vår överlevnad.

visst, det egoistiska vill ha nya produkter och det senaste skiten..
men alla argument faller till egocentriska skäl, om "branchen" vart tvungna att optimera lika mycket som de inoverade.
(och om kunderna kunde välja bort tjänster de inte använder)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon125263:

Jo jag förstår att det INTE är europeiska unionen/domstolen som stämmer Apple, men likväl så går det att säga att det är en "EU-stämning" då det enda som verkar skilja sig åt är det geografiska området..
EUdomstolen bedömer oklarheter och tvister mest runt länders lagar och mänskliga rättigheter

För min del är det väldig stor skillnad på om det är en myndighet eller liknande som stämmer ett företag eller om det är ett privat företag som i det här fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon125263:

Jo jag förstår att det INTE är europeiska unionen/domstolen som stämmer Apple, men likväl så går det att säga att det är en "EU-stämning" då det enda som verkar skilja sig åt är det geografiska området..
EUdomstolen bedömer oklarheter och tvister mest runt länders lagar och mänskliga rättigheter

jag har en iphone XR liggandes som jag inte orkat "gått över till" så inte blir det något batteribyte
Men frågan blir ändå hur ett batteribyte står sig emot tidens tand, aka. Apples "välmenande" uppdateringar..

äh.. Apple är ganska mycket skit faktiskt, värre har det blivit efter Jobs dog. inget nytt har tillförts alls.
Bara en tidsfråga innan kulmen är nådd och die hard apple fans också börjar inse att det egentligen innebär mindre prestige att bli lurad av ytligheter och en högre prislapp medan produkten har betydligt kortare livslängd.
Jag hade sålt mina Apple aktier om jag haft några.

Äh.
Det är inte ett MÅSTE att ekonomins hjul ska spinna snabbt.. för att vi ska ha det "bra"..
konkurrensen, produktutbud och vinsterna ligger i "snabbheten" - vilket kan tolkas som "bra"
MEN.. hade man haft en legotillverkning av komponenter(som alla var tvungna att använda sig av) så hade konkurrensen och "det som är bra" inte blivit lidande, men man hade saktat ner ekonomi hjulet och samtidigt tacklat miljöproblemen som uppstår i "hastigheten" och förslitningen av produkterna, det senare är ett stort problem för vår överlevnad.

visst, det egoistiska vill ha nya produkter och det senaste skiten..
men alla argument faller till egocentriska skäl, om "branchen" vart tvungna att optimera lika mycket som de inoverade.
(och om kunderna kunde välja bort tjänster de inte använder)

Också en bra poäng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Yepp byter du batteri så blir den som ny!
Bytt nog 50 batterier på 6 och 6S

Så du menar att man får snabbare cpu och mer minne så att den orkar dra runt nyare system när man byter batteri? Då ska jag köpa en iPhone!
Du missade nog poängen med att utvecklingen går framåt när det gäller hårdvaran. Vilket gör att det blir trögare med ett nytt system i en gammal telefon jämfört med en ny modell. Jag har ganska svårt att se att Tim Cook och grabbarna optimerar nyare system för att det ska gå snabbt i en gammal telefon. Detta hade gjort att folk inte köpte nya telefoner så ofta som de vill. Det är precis raka motsatsen till vad de bevisade med "battery gate". Att inte ha minneskortsplats är ännu ett bevis. Vill du ha mer plats i telefonen får du helt enkelt köpa en ny. Apple var också först med att göra batterierna fast monterade så att man inte själv kan byta. Tyvärr följer andra tillverkare efter som värsta härmapor eftersom Apple bevisat att kunderna inte bryr sig utan gärna köper en ny telefon trots de blir blåsta.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Ceji:

Så du menar att man får snabbare cpu och mer minne så att den orkar dra runt nyare system när man byter batteri? Då ska jag köpa en iPhone!

Ja CPU blir snabbare dvs lika snabb som när du köpte den om du har skit batteri kvalité för den orkar inte med CPU peakarna och full belastning detta gäller ALLA telefoner.
Hade en iPhone X som körts i graven hade 48 % kvalité blev som en ny telefon med nytt batteri.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av anon125263:

Bra frågeställningar!
Jag skulle vilja kontra med en annan fråga, som kräver att man rannsakar sig själv och bortgår ifrån sina egna känslor..
Visst är det läckert med 200fps@4k och grafiken känns levande osv osv osv..
Men är dagens pc-komponenter verkligen något som behövs eller är det kanske en onödig "lyx" att ha det allra senaste?

Jo borde skrivit att jag mer tänkte på teknik i allmänhet, men då vi är på swec var det första pc-komponenter jag tänkte på som exempel. Visst är det en lyx med förströelsespelande eller annat nöje. Men om utvecklingen för lyxen boostar utvecklingen av tekniken som även används för nyttiga ändamål så kanske världen ändå går plus i nytta om vi kan tackla problem som global uppvärmning.

Visst det låter ju konstigt att lyfta konsumtion för att hindra global uppvärmning, men om vi redan var inne på uppvärmningsspåret under förra århundradet så måste vi ju utveckla tekniken för att stävja det. Om den tekniska utvecklingen är för långsam kan det ju skada istället.

Typ: Dubbelt så hög konsumtion med snabbare teknikutveckling - hälften så stor konsumtion med långsammare teknikutveckling.

Om vi haft hälften så mycket teknikutveckling hade ju tagit dubbelt så lång tid att uppbåda tekniken som behövs. Även om andelen växthusgaser varit lägre hade de fått verka längre - så för mig är det allt annat än självklart vad som är optimalt

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Anser du att du har auktoritet nog att föra allas talan? För i så fall hade det knappast ens kommit upp till ytan. Att teknik blir lite långsammare med tiden är inget ovanligt men att döma av hur de flesta verkar uppleva det så verkar prestandatappet vara rätt rejält, och var någonstans kunde du som konsument läsa att det här är "by design" innan det hela uppdagades?

Sant att jag så klart inte kan avgöra hur andra upplever det, men är själv rätt känslig och hade definitivt upptäckt om det skillnaden vore så gigantiskt som många får det att låta. Kan ju finnas mer än en anledning till att en telefon upplevs som långsam.

Håller med dig om att det borde kommunicerats tydligt av Apple!

Skrivet av anon125263:

Som värst lägger Apple ingenjörstid på att försöka försämra produkterna, vare sig vi vill tro det eller inte.
Som "bäst", så skiter Apple fullkomligen i hållbarhet och lojalitet gentemot kunderna genom att strunta i att skräddarsy deras mjukvaru till att passa äldre produkter.
(som android gör ex. med os-uppdateringar)

Jasså? Om något brukar Apple få beröm för att de stödjer äldre enheter med nytt iOS längre än Android brukar stödjas av olika tillverkar på deras enheter.

iOS 14 som är aktuellt nu stöds på enheter som släpptes för fem år sen. Är det sämre än Android menar du? Min Nexus 7 från 2013 fick uppdateringar i ett par, tre år från Google innan de övergav den och då var det inte ens en modifierad version av Android som ju kräver att tillverkaren själv står för Android-uppdateringen.

Visst går det att trixa in Android på äldre enheter om man är ”geeky enough” och orkar trixa med det, men det är väl inte det du menar?

Skrivet av anon125263:

Precis alla mina iphone produkter har strulat, nu har jag iphone 6 och battieriet måste laddas minst 1 gång per dag.. och jag surfar bara sporradiskt 5-10 min på muggen@work och kanske skriver något sms.

Tråkigt att alla strulat, men om du har en iPhone 6 och inte bytt batteri sen den tillverkades är det kanske inte så konstigt att batteriet är slitet nu i slutet på 2020? Har knappast något med Apple att göra att det är så.

Skrivet av anon125263:

de har inte släppt EN patch..
"Apple försämrar sina produkter, när nya produkter lanseras" har varit en konspirationsteori i över 10 år.
Den började genom att någon gjorde research på Google och drog slutsatsen att sökorden "Varför är min iphone seg?" spikade i antal sökningar varje gång Apple släppte en ny produkt.

Så att när en ny släpps blir äldre plötsligt långsammare utan att användaren gjort något? Aldrig hört talas om.
Däremot har vissa nya iOS-släpp gjort en äldre enhet långsammare en den var med äldre iOS. En katastrofdålig sådan var iOS 7 på iPhone 4 som verkligen förstörde telefonen jämfört med iOS 6 (Apple-kritik befogad). Sen kom iOS 7.1 och det blev rätt snabbt igen. Likaså iOS 11 på en iPhone 6 kontra iOS 10 – inte katastrof, men märkbar försämring = jag var besviken på Apple. Sen kom iOS 12 och telefonen blev snabb som innan igen. Men det är inte varje år det beter sig såhär. På senare tid har jag tyck nya iOS-släpp snarare gör en äldre enhet snäppet snabbare, som nu med iOS 14 från iOS 13.

Skulle säga att om man vill hitta bekräftelse på ens bias på Internet så spelar det ingen roll vad man har för tankar eller konspirationsteorier – finns definitivt stöd att finna.

Skrivet av anon125263:

Sen på senare tid har de själva erkänt i rättssalen att det gjort så EN gång..
men i EU stämningen säger det att de aldrig har gjort så..?
Det bevisar faktiskt för alla att "det ligger på bordet" att försämra & behandla sina kunder och miljön på detta sätt OCH att de är kapabla till att ljuga om det, i rätten.

Har du tips på var jag kan läsa mer om detta erkännande?

Skrivet av anon125263:

I frågan om natur och hållbarhet, så ja absolut.
En mobil-enhet "kostar" naturen som om vi skulle sätta eld på ett oljefat och låta det förbrännas o-filtrerat.

Klart det har miljöpåverkan, men behöver det vara så illa? Beror inte det på hur tillverkningen går till?
Tycker Apple har skärpt säg rätt väl under det senaste deceniet: https://www.apple.com/environment/pdf/Apple_Environmental_Pro...

Skrivet av uPipe:

Det hör till bra konsumentupplysning att även ta med reparationskostnader i testet och typ det här när en brandvägg inte är en brandvägg utan något helt annat

Apple lets some Big Sur network traffic bypass firewalls

https://arstechnica.com/gadgets/2020/11/apple-lets-some-big-s...

Bra blogginlägg angående detta från utvecklaren av Little Snitch:
https://blog.obdev.at/a-hole-in-the-wall/

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schiznit:

Hur vet du att batteriet var bra? På den tiden fanns inte "batterihälsa" där du kan se hur mycket livslängd som batteriet har. Att de blir slöare med tiden är väl inget konstigt, klagar du också på när datorn blir slöare och slöare med åren när mjukvaran och spelen blir tyngre?

Att de klockade ner när batteriet inte orkade med känns som en rimlig lösning men de kunde ju informerat om det. Sen om det orsakat så mycket smärta för folk så att de ska betala hundratals miljoner dollar i böter vet jag dock inte.

Nu ska jag inte vara sån men jag måste bara säga.

Men snälla nån jag är inte tappad bakom vagnen.
Det är inte en rimlig lösning att klocka ner så telefonen imo blir värdelös att använda till annat än att ringa och sms'a, det är som inte därför man har en smartphone.

Alltså mer "Butthurt" Apple fanboys som försvara med lackade naglar denna tråd lockar alltså.
No offence.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Sant att jag så klart inte kan avgöra hur andra upplever det, men är själv rätt känslig och hade definitivt upptäckt om det skillnaden vore så gigantiskt som många får det att låta. Kan ju finnas mer än en anledning till att en telefon upplevs som långsam.

Håller med dig om att det borde kommunicerats tydligt av Apple!

Eller ännu hellre göra det valbart. Typ "Hej! Ditt batteri är skit. Du borde byta snart. Vill du inte byta så kan vi hjäpa dig att få batteriet att räcka lite längre genom att göra din telefon allt ifrån lite långsammare till skitseg på gränsen till obrukbar beroende på hur känslig du är. Annars kan du låtsas som det regnar och köra på som vanligt tills batteriet dör. Det är upp till dig, för vet du vad. Det är din telefon så du borde själv få bestämma över dina egna ägodelar. Allt annat vore överförmynderi och en 'hålla handen'-mantalitet som vi på Apple aldrig skulle drömma om att utsätta våra användare som så snällt köper våra produkter med riktigt fet vinstmarginal för."

Meeeen vem försöker jag lura? Apple's hela filosofi handlar om att bara för att du köpt en produkt så ska du inte inbilla dig att den är din på riktigt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Eller ännu hellre göra det valbart. Typ "Hej! Ditt batteri är skit. Du borde byta snart. Vill du inte byta så kan vi hjäpa dig att få batteriet att räcka lite längre genom att göra din telefon allt ifrån lite långsammare till skitseg på gränsen till obrukbar beroende på hur känslig du är. Annars kan du låtsas som det regnar och köra på som vanligt tills batteriet dör. Det är upp till dig, för vet du vad. Det är din telefon så du borde själv få bestämma över dina egna ägodelar. Allt annat vore överförmynderi och en 'hålla handen'-mantalitet som vi på Apple aldrig skulle drömma om att utsätta våra användare som så snällt köper våra produkter med riktigt fet vinstmarginal för."

Meeeen vem försöker jag lura? Apple's hela filosofi handlar om att bara för att du köpt en produkt så ska du inte inbilla dig att den är din på riktigt.

Du menar ungefär så som det faktiskt är i iOS nu sedan ett par år tillbaka?

Får jag fråga: hur många Apple-produkter du har praktisk erfarenhet, eller läser du kritiska rubriker på internet och drar slutsatser av det? 🤔 För jag upplever ingen större skillnad mellan att ha en Nexus 7 från Asus och Google eller en iPad från Apple eller att köra macOS kontra Windows gällande hur mycket det känns som mina egna ägodelar.

Sen tror jag dock att de flesta användare gärna vill ha ”hålla i handen”-mentalitet gällande IT. För min egen del som teknikintresserad är Apple ofta ändå tillräckligt nördigt gällande vad som går att göra med produkterna – framförallt macOS.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Datavetare
Skrivet av star-affinity:

Du menar ungefär så som det faktiskt är i iOS nu sedan ett par år tillbaka?

Får jag fråga: hur många Apple-produkter du har praktisk erfarenhet, eller läser du kritiska rubriker på internet och drar slutsatser av det? 🤔 För jag upplever ingen större skillnad mellan att ha en Nexus 7 från Asus och Google eller en iPad från Apple eller att köra macOS kontra Windows gällande hur mycket det känns som mina egna ägodelar.

Sen tror jag dock att de flesta användare gärna vill ha ”hålla i handen”-mentalitet gällande IT. För min egen del som teknikintresserad är Apple ofta ändå tillräckligt nördigt gällande vad som går att göra med produkterna – framförallt macOS.

Du menar att folk som kommentera har ett skrivbord som inte ser ut så här?

Dold text

Håller med om att många som kör iOS/MacOS gör det just för att de tycker Apples produkter känns enklare att använda. Undrar ändå om inte många missar att MacOS är faktiskt ett "riktigt" UNIX-system och källkoden till kärnan och vissa grundläggande bibliotek är öppna. Svårt att se något man som utvecklare kan göra på Windows som man inte kan göra på MacOS, projekt som Homebrew och MacPorts får ju rätt mycket Linux-känsla över hur man kan jobba med öppen källkod i CLI.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Du menar ungefär så som det faktiskt är i iOS nu sedan ett par år tillbaka?

Får jag fråga: hur många Apple-produkter du har praktisk erfarenhet, eller läser du kritiska rubriker på internet och drar slutsatser av det? 🤔 För jag upplever ingen större skillnad mellan att ha en Nexus 7 från Asus och Google eller en iPad från Apple eller att köra macOS kontra Windows gällande hur mycket det känns som mina egna ägodelar.

Sen tror jag dock att de flesta användare gärna vill ha ”hålla i handen”-mentalitet gällande IT. För min egen del som teknikintresserad är Apple ofta ändå tillräckligt nördigt gällande vad som går att göra med produkterna – framförallt macOS.

Ja ja, det passar att lägga till sådant som borde vara en självklarhet EFTER att folk har klagat. Men om de faktiskt har ett så pass utförligt meddelande som det jag skrev (med kanske lite finare språk då, hehe) så borde det duga gott tycker jag. Om användare nu kan välja att inte få sin produkt nedslöad för att Apple tycker att det är lämpligt så är det gott nog för mig.

Visst vill man som teknikanalfabet ha hjälp med tekniken. Men detta är ju ingefär likvärdigt med att om bensinen i din bis börjar ta slut så stryps topphastigheten till 70Km/h. En sådan sak skulle folk bli topp tunnor rasande över. Men Apple kommer undan med detta och försvaras till och med av utsatta användare - För att det är Apple, och det stör mig, ganska mycket,

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Du menar att folk som kommentera har ett skrivbord som inte ser ut så här?

Skrivet av Yoshman:

Håller med om att många som kör iOS/MacOS gör det just för att de tycker Apples produkter känns enklare att använda. Undrar ändå om inte många missar att MacOS är faktiskt ett "riktigt" UNIX-system och källkoden till kärnan och vissa grundläggande bibliotek är öppna. Svårt att se något man som utvecklare kan göra på Windows som man inte kan göra på MacOS, projekt som Homebrew och MacPorts får ju rätt mycket Linux-känsla över hur man kan jobba med öppen källkod i CLI.

Eller hur!
Många verkar ha uppfattningen att macOS är lika begränsat som iOS. Med andra ord, inga direkta erfarenheter, men mycket tyckande. Gillar citatet: ”everyone is entitled to an informed opinion”. Tyvärr är det rätt mycket ”opinion is fact” som verkar gälla nuförtiden.

Skrivet av Ozzed:

Ja ja, det passar att lägga till sådant som borde vara en självklarhet EFTER att folk har klagat. Men om de faktiskt har ett så pass utförligt meddelande som det jag skrev (med kanske lite finare språk då, hehe) så borde det duga gott tycker jag. Om användare nu kan välja att inte få sin produkt nedslöad för att Apple tycker att det är lämpligt så är det gott nog för mig.

Håller som sagt med dig om att Apple borde varit tydliga med deras avsikter, men att bara säga att ”de slöar ned telefonerna med flit” är att missa hela grejen med att telefonerna innan dess plötsligt stängde av sig när CPU:n gick i taket om batteriet var för slitet. Gissa hur många klagomål de fick om det? Så löser de detta på ett enligt min erfarenhet helt okej sätt och så blir det också fel. 🤷‍♂️

Skrivet av Ozzed:

Visst vill man som teknikanalfabet ha hjälp med tekniken. Men detta är ju ingefär likvärdigt med att om bensinen i din bis börjar ta slut så stryps topphastigheten till 70Km/h. En sådan sak skulle folk bli topp tunnor rasande över. Men Apple kommer undan med detta och försvaras till och med av utsatta användare - För att det är Apple, och det stör mig, ganska mycket,

Hellre en bil som kan köra max 70 km/h än en som helt dör på motorvägen? Tror definitivt folk blir mindre arga av hastighetsbegränsingen. Sen undrar jag som sagt hur illa det är i praktiken. Har du någon info om det? Jag har ju bara upplevt det på min iPhone 6 och där var det inte någon påtaglig skillnad, men det blir kanske värre om batteriet är riktigt illa däran. Då borde iofs telefonen stänga av sig än oftare om den inte har funktionen med ”CPU throttle” och då borde kunden förstå att något är tokigt redan där.

Hur hanteras detta på en Android-telefon förresten? Borde vara liknande problem där.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:


Eller hur!
Många verkar ha uppfattningen att macOS är lika begränsat som iOS. Med andra ord, inga direkta erfarenheter, men mycket tyckande. Gillar citatet: ”everyone is entitled to an informed opinion”. Tyvärr är det rätt mycket ”opinion is fact” som verkar gälla nuförtiden.

Håller som sagt med dig om att Apple borde varit tydliga med deras avsikter, men att bara säga att ”de slöar ned telefonerna med flit” är att missa hela grejen med att telefonerna innan dess plötsligt stängde av sig när CPU:n gick i taket om batteriet var för slitet. Gissa hur många klagomål de fick om det? Så löser de detta på ett enligt min erfarenhet helt okej sätt och så blir det också fel. 🤷‍♂️

Hellre en bil som kan köra max 70 km/h än en som helt dör på motorvägen? Tror definitivt folk blir mindre arga av hastighetsbegränsingen. Sen undrar jag som sagt hur illa det är i praktiken. Har du någon info om det? Jag har ju bara upplevt det på min iPhone 6 och där var det inte någon påtaglig skillnad, men det blir kanske värre om batteriet är riktigt illa däran. Då borde iofs telefonen stänga av sig än oftare om den inte har funktionen med ”CPU throttle” och då borde kunden förstå att något är tokigt redan där.

Hur hanteras detta på en Android-telefon förresten? Borde vara liknande problem där.

Jag har själv inte använt iPhone så hade ingen aning om att batterierna tvärdör om cpu-belastningen blir för hög om batteriet är för gammalt. Det låter som det är väldigt dålig kvalitet på batterierna eller extremt strömtörstiga processorer i iPhone i så fall.

Jag har haft Galaxy ACE 2 S2, S4, S7, och S10e, och inte upplevt problem med någon av dem. Har iofs inte haft någon av dem längre än 4 år så det kanske är för tidigt då för att problemet skall inträda om det finns, men telefonerna har fått tas över av andra när jag skaffat ny och ingen av dem har heller rapporterat problem. Det som jag tydligt märker av efter ca 2 år är att batteriet laddas ur fortare. DVS om telefonen räckte en hel dag på en laddning när den var ny så måste man kanske ladda den 1-2 gånger mitt på dagen för att batteriet helt enkelt tagit slut. Men att det dör vid för hög belastning har jag aldrig varit med om. Inte på en mobil, inte på någon enhet alls faktiskt.

Min S4 dog i och för sig en gång med 50% batteri kvar, men då var det -20C ute och jag gick och spelade Pokemon Go på lunchpromenaden, så hög last och låg temperatur är väl ingen lyckad kombo. Men när den fått tina upp ett tag så var det fortfarande ca 50% batteri kvar när jag väl satte igång den, så då kan det inte varit problem med kapaciteten utan mer att batteriet eller någon annan komponent i telefonen var utanför sin driftstemperatur.

Ursäkta för ett rätt långt och svamligt inlägg. Jag får skylla på att det är fredag Men ja... Det bästa Apple kan göra om det du säger är sant är nog att helt enkelt designa bättre batterier. Ett ändamålsenligt batteri ska ju stå pall för det det ska driva och inte dö för att det blir "överbelastat", tycker jag. Jag har som sagt aldrig stött på det fenomenet tidigare. Men om det nu är så så tycker jag i så fall att de borde sänka prestandan på processorerna. Att dra på med fullt ös och tycka att det räcker att batteriet klarar lasten "för det mesta" känns som usel design.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SkynetBuilder:

Men om utvecklingen för lyxen boostar utvecklingen av tekniken som även används för nyttiga ändamål så kanske världen ändå går plus i nytta om vi kan tackla problem som global uppvärmning.

Visst det låter ju konstigt att lyfta konsumtion för att hindra global uppvärmning, men om vi redan var inne på uppvärmningsspåret under förra århundradet så måste vi ju utveckla tekniken för att stävja det. Om den tekniska utvecklingen är för långsam kan det ju skada istället.

Typ: Dubbelt så hög konsumtion med snabbare teknikutveckling - hälften så stor konsumtion med långsammare teknikutveckling.

Om vi haft hälften så mycket teknikutveckling hade ju tagit dubbelt så lång tid att uppbåda tekniken som behövs. Även om andelen växthusgaser varit lägre hade de fått verka längre - så för mig är det allt annat än självklart vad som är optimalt

Ja, det behövs såklart en hel del ny forskning på området för att utnämna vad som är vad ur miljösynpunkter och psykologiska böjelser, och "tänk om" mentalitet osv ..
Men mina känslor säger att; Ja visst, jag vill säga att det är konsumenternas spelintresse som har möjliggjort snabbare datorer/system, och internets utveckling, och i stortsätt hela IT-samhället.
men hur stor är den egentligen nyttan med att ha snabbare datorer?
i vilken omfattning appliceras "de snabba processhastigheterna" till denna allmänna nyttan, egentligen?

Om vi tittar framåt, är vi nöjda här och nu?
eller sitter någon därute och trånar efter 100K@1ghz updaterate, VR-gaming?

min erfarenhet är att vi nöjer oss med det bästa som finns, däremot så är vi inte nöjda med "förra generationen".
Oftast för att nya program och system utvecklas till "det bästa som finns tillgängligt" och andra psykologiska aspekter spelar in.
"utvecklingen" är inte att nå optimala nivåer, utan utveckling = "nästa" generation.
jag tycker benchmark, med olika drivrutiner påvisar ganska markant att det är så.
- hur mycket mer kraft kan systemet egentligen pressa ut, när allt är optimerat kod-rad för kod rad?
- Vilken mjukvarubolag har de bästa kodarna?
är bara två frågor av många som aldrig kommer få svar.

All denna hysteri om "driva utvecklingen framåt" är ett psykologiskt ekorrhjul enligt mig och det blir väldigt subjektivt vad "utveckling" egentligen betyder när "utvecklingen" för mig betyder att det är något som vi definitivt(?) tar skada av..
Som det är nu, så tror jag teknikens framsteg i självaverket är bakåt-steg, eller i bästa fall sido-steg..
Det som är ett hållbarhetsproblem med utvecklingen är att den är i symbios med logistiken. och här finns det >helt otacklade< miljö-problem, ihop m logistik och produktkrav och vad som tillåts enligt "fri handel".

Det bästa i alla världar skulle vara lego-tillverkning av komponenter och/eller försäljning av ritningar som konsumenter kan tillverka, på lokala 3d-skrivare, med återvunna material.
men inte ens 1%(?) av människors plast-produkter återvinns pga av att det inte passar i "ekonomi hjulet", det finns helt enkelt inga globala regler som stryper tillgången till olika sorters plast, vilket gör att sorteringsarbetet och den följande återvinningen uteblir.

Skrivet av star-affinity:

Tråkigt att alla strulat, men om du har en iPhone 6 och inte bytt batteri sen den tillverkades är det kanske inte så konstigt att batteriet är slitet nu i slutet på 2020? Har knappast något med Apple att göra att det är så.

Luren köptes ny 2018 eller 2019, när självaste batteriet tillverkades vet jag inte, men ett normalt batteri borde hålla i minst 5 år?
Mina uppladdningsbara AA/AAA batteri till mina sennheiser trådlösa lurar har hållt i +12 år.

Skrivet av star-affinity:

Så att när en ny släpps blir äldre plötsligt långsammare utan att användaren gjort något? Aldrig hört talas om.

Däremot har vissa nya iOS-släpp gjort en äldre enhet långsammare en den var med äldre iOS. En katastrofdålig sådan var iOS 7 på iPhone 4 som verkligen förstörde telefonen jämfört med iOS 6 (Apple-kritik befogad). Sen kom iOS 7.1 och det blev rätt snabbt igen. Likaså iOS 11 på en iPhone 6 kontra iOS 10 – inte katastrof, men märkbar försämring = jag var besviken på Apple. Sen kom iOS 12 och telefonen blev snabb som innan igen. Men det är inte varje år det beter sig såhär. På senare tid har jag tyck nya iOS-släpp snarare gör en äldre enhet snäppet snabbare, som nu med iOS 14 från iOS 13.

Skulle säga att om man vill hitta bekräftelse på ens bias på Internet så spelar det ingen roll vad man har för tankar eller konspirationsteorier – finns definitivt stöd att finna.

Har du tips på var jag kan läsa mer om detta erkännande?

Klart det har miljöpåverkan, men behöver det vara så illa? Beror inte det på hur tillverkningen går till?
Tycker Apple har skärpt säg rätt väl under det senaste deceniet: https://www.apple.com/environment/pdf/Apple_Environmental_Pro...

Bra blogginlägg angående detta från utvecklaren av Little Snitch:
https://blog.obdev.at/a-hole-in-the-wall/

Alltså i original artikeln tolkar jag texten som att Apple erkänner denna "nedsegning" i domstolen i USA, med motiveringen att batteriets livslängd ska förbättras, och att det är en företags lösning som har appliceras på alla modeller upptill iphone 6*
*sen om de fortsätter implementera denna "lösning" efter iphone 6, trots böter.. står det inget om..
Troligtvis gör dem det, då de tjänar igen bötesbeloppet flera gånger om

angående miljöpåverkan så gillar i-länder att försköna sanningen angående deras teknik prylar.
Det är inte ovanligt att länder(tex. Sverige) helt mörkar den riktiga miljöpåverkan dess befolkning presterar per år, genom att välja att peka ut något annat land som skyldig, typ det landet som utvinner mineralerna till komponenterna.

Tillverkningsprocessen av en mobil = en ofiltrerad förbränning av 1 fat rå-olja.
+logistiken hem till dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av uPipe:

Det hör till bra konsumentupplysning att även ta med reparationskostnader i testet och typ det här när en brandvägg inte är en brandvägg utan något helt annat

Apple lets some Big Sur network traffic bypass firewalls

https://arstechnica.com/gadgets/2020/11/apple-lets-some-big-s...

Skrämmande, då allt verkar gå ut på att sätta egna produkter i en (imaginärt) bättre dager. Riktigt fult!

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon125263:

I frågan om natur och hållbarhet, så ja absolut.
En mobil-enhet "kostar" naturen som om vi skulle sätta eld på ett oljefat och låta det förbrännas o-filtrerat.

istortsätt alla patenterade produkter borde egentligen förbjudas, i dess ställe så borde vi ha ha en "planekonomi"/lego-tillverkning på innehållet/delarna och såklart reservdelarna..
Det enda som borde vara bolags styrt med tex. en mobil borde således vara mjukvaran, formen och antalet tekniska-"legobitar" de vill ha i sin produkt.

Menar du att det bara skulle finnas en uppsättning delar då? Alltså en CPU, en GPU, ett batteri, en skärm, etc. etc.

Det är väl på sätt och vis lite den vägen det lutar åt i alla fall. Med allt snack om modulära enheter. Dock blir det väl fortsatt patenterat och låst på många vis.

Visa signatur

Rigg: Corsair Carbide Air 540 | Gigabyte X570 Elite | R7 3700X | Corsair Hydro H70 V1 | 16 GB G.Skill RGB CL16@3200 MHz | Powercolor RX7900 XTX Red Devil | Samsung EVO 960/500 GB | Samsung QVO 870 8TB | Corsair AX860 | Ljud: Monitor Audio GS20 Frontar | Monitor Audio GSLCR Center | KEF Q7 Surround | Epik Legend Subwoofer | Denon 2310 Reciever

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Se svaret ovan.
Det är knappast ”anekdotisk bevisföring” när man har med många hundratals exemplar att göra.

Här är även lite färsk statistik från en stor reparatör i USA:

”Mac devotees can rest assured that Apple continues to make reliable computers, lessening the need for future Mac computer repair.”

https://www.rescuecom.com/news/2020/morningstar-2020-holiday-...

Samtidigt Apple inte i topp på listan (det är Microsoft! ) och förra året var de ännu längre ned, men de har generellt legat högt.

2019 var Samsung etta och Apple femma:
https://www.rescuecom.com/news-press-releases/2019-rescuecom-...

2018 Apple trea efter Samsung och Lenovo:
https://www.rescuecom.com/news-press-releases/rescuecom-2018-...

2017 Apple etta:
https://www.rescuecom.com/news-press-releases/rescuecom-annua...

2016 Apple också högt:
https://www.rescuecom.com/news/2016/morningstar-2016-computre...

2015 Apple tvåa:
https://www.rescuecom.com/news-press-releases/computer-reliab...

2014 Apple och Samsung i topp:
”Apple and Samsung retain strong reliability scores to round out the top three spots. Apple and Samsung have remained in the top three for the fourth straight quarter, demonstrating a high level of consistency in their reliability.”
https://www.rescuecom.com/news-press-releases/computer-reliab...

Hur långt bak ska jag gå?
Vad ska man säga? Det verkar variera, men Apple är knappast värre än andra tillverkare, snarare tvärtom (Samsung undantaget).

Du använde dina personliga erfarenheter kontra Rossmans diton (semantiken blir irrelevant eftersom den användes för båda), och hävdade med endast den bakgrunden att han är verklighetsfrånvänd. Jag antar att du höll med om bristen i argumentet eftersom du, istället för att besvara min fråga, valde att göra om ditt argument till något styrkt av större statistik. Jag gjorde aldrig något eget påstående kring Apple.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Jag har själv inte använt iPhone så hade ingen aning om att batterierna tvärdör om cpu-belastningen blir för hög om batteriet är för gammalt. Det låter som det är väldigt dålig kvalitet på batterierna eller extremt strömtörstiga processorer i iPhone i så fall.

Det var länge sen jag hade en iPhone som lade av vid användning på grund av kass batteri. Tror det var så på en iPhone 5-jobbtelefon som var begagnad. Inte haft trubbel med det på min iPhone 6, men den fick också ”performance management” (som Apple kallar det) efter några år. Tyckte som sagt inte det gjorde den så mycket långsammare vid normal användning. Kom på att begagnad iPhone SE-jobbtelefon (första gen) också hade det och den var också okej att använda.

Här en video på hur det beter sig på en iPhone 6s med ”performance management” på till vänster och med det av till höger efter batteribyte: https://www.youtube.com/watch?v=qCD_psdhCuU

Viss skillnad ibland, men knappast att telefonen blir obrukbar.

Strömtörstiga processorer? Här visar Apple 14 6W TDP mot 10W för Snapdragon 865 Plus:
https://nanoreview.net/en/soc-compare/qualcomm-snapdragon-865...

Det kommer i alla fall upp en skylt nu när det händer att batteriet inte orkar med:
This iPhone has experienced an unexpected shutdown because the battery was unable to delivery the necessary peak power. Performance management has been applied to help prevent this from happening again.
https://9to5mac.com/2018/02/27/iphone-battery-throttled-exper...

Skrivet av Ozzed:

Jag har haft Galaxy ACE 2 S2, S4, S7, och S10e, och inte upplevt problem med någon av dem. Har iofs inte haft någon av dem längre än 4 år så det kanske är för tidigt då för att problemet skall inträda om det finns, men telefonerna har fått tas över av andra när jag skaffat ny och ingen av dem har heller rapporterat problem. Det som jag tydligt märker av efter ca 2 år är att batteriet laddas ur fortare. DVS om telefonen räckte en hel dag på en laddning när den var ny så måste man kanske ladda den 1-2 gånger mitt på dagen för att batteriet helt enkelt tagit slut. Men att det dör vid för hög belastning har jag aldrig varit med om. Inte på en mobil, inte på någon enhet alls faktiskt.

Gott att de funkat fint. Men i hur många år fick du Android-uppdateringar från Samsung till dem?
Hmm… Låter inte så bra att behöva ladda två gånger om dagen efter två år. Känner jag inte igen. Men det beror så klart på hur man använder sin telefon.

Ser i alla fall att min iPhone Xs Max som jag haft i två år nu hat 100% kapacitet fortfarande. Och ”Your batteri is currently supporting normal peak performane”. Om Samsung och andra tillverkare lyckas undvika denna problematik med batteriet och ”CPU peak” undrar man ju hur det går till? 🤔

Skrivet av Ozzed:

Ursäkta för ett rätt långt och svamligt inlägg. Jag får skylla på att det är fredag

Lugnt, intressant att få höra andras erfarenheter tycker jag.

Skrivet av Ozzed:

Men ja... Det bästa Apple kan göra om det du säger är sant är nog att helt enkelt designa bättre batterier. Ett ändamålsenligt batteri ska ju stå pall för det det ska driva och inte dö för att det blir "överbelastat", tycker jag. Jag har som sagt aldrig stött på det fenomenet tidigare. Men om det nu är så så tycker jag i så fall att de borde sänka prestandan på processorerna. Att dra på med fullt ös och tycka att det räcker att batteriet klarar lasten "för det mesta" känns som usel design.

Men ett Lithium-batteri slits ju med tiden? Är inget som är unikt för Apple, så jag har svårt att se att de bara är Apples enheter som skulle ha denna problematiken.

Skrivet av anon125263:

Luren köptes ny 2018 eller 2019, när självaste batteriet tillverkades vet jag inte, men ett normalt batteri borde hålla i minst 5 år?
Mina uppladdningsbara AA/AAA batteri till mina sennheiser trådlösa lurar har hållt i +12 år.

Har förstått att lithium-batterier fungarar inte på samma sätt som NiMH-batterier. Ett lithium-batteri är bra på att snabbt leverera mycket ström till krävande enheter. Sen handlar det väl om antal laddcykler. Ett telfonbatteri laddas ofta en laddcykel på någon dag eller två, så är det kanske inte batterierna till dina lurar? Så att säga att ”ett normalt batteri borde hålla i minst 5 år” blir knasigt. Det beror helt enkelt på.

Skrivet av anon125263:

Alltså i original artikeln tolkar jag texten som att Apple erkänner denna "nedsegning" i domstolen i USA, med motiveringen att batteriets livslängd ska förbättras, och att det är en företags lösning som har appliceras på alla modeller upptill iphone 6*
*sen om de fortsätter implementera denna "lösning" efter iphone 6, trots böter.. står det inget om..
Troligtvis gör dem det, då de tjänar igen bötesbeloppet flera gånger om

Nu är det sen iOS 11.3 väldigt tydligt om batteriet inte orkar med längre. Om man får informationen om det och inte klara prestandaskillnaden så är det ju bara att gå och byta batteriet?

Skrivet av anon125263:

angående miljöpåverkan så gillar i-länder att försköna sanningen angående deras teknik prylar.
Det är inte ovanligt att länder(tex. Sverige) helt mörkar den riktiga miljöpåverkan dess befolkning presterar per år, genom att välja att peka ut något annat land som skyldig, typ det landet som utvinner mineralerna till komponenterna.

Det är illa.
Var kan jag läsa mer om detta?

Skrivet av anon125263:

Tillverkningsprocessen av en mobil = en ofiltrerad förbränning av 1 fat rå-olja.
+logistiken hem till dig

Skulle vilja läsa mer om detta också. Kan inte tänka mig att en mobil tillverkas på samma sätt och med samma råvaror.

Förresten är där med frakt en intressant diskussion då jag förstått att det verkar vara en väldigt liten del av miljöpåverkan – det är produktionen som innebär mest miljöpåverkan.

Det råder ingen tvekan om, allt annat lika, att en kortare transportsträcka har en mindre klimatpåverkan än en längre. Men som tidigare kapitel har visat är transporternas andel av en varas klimatpåverkan en komplex fråga och det går inte att generellt dra slutsatsen att varor som har producerats nära marknaden är bättre ur klimatsynvinkel. Detta beror för det första på att transportledets klimatpåverkan inte bara har att göra med transportavståndet. Det är stor skillnad i utsläppsintensiteten för olika typer av transportslag.

Första stycket under ”Slutsatser” i slutet av denna undersökning:
https://www.kommerskollegium.se/globalassets/publikationer/ra...

Skrivet av Bengt-Arne:

Skrämmande, då allt verkar gå ut på att sätta egna produkter i en (imaginärt) bättre dager. Riktigt fult!

Du menar som att fuska i benchmark-test?
https://www.extremetech.com/computing/162717-samsung-caught-a...

Här får faktiskt Apples senaste lurar beröm – på Android Authority av alla ställen:
https://www.androidauthority.com/the-companies-we-busted-chea...

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Om det nu anses som lika allvarligt, båda är allvarliga men att invagga användare i trygghet som inte ens existerar.

Så NEJ det är inte det samma!!

Apple lets some Big Sur network traffic bypass firewalls

https://arstechnica.com/gadgets/2020/11/apple-lets-some-big-s...

Är ingen fan av varken Apple eller Samsung...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Skrivet av Evil Peter:

Du använde dina personliga erfarenheter kontra Rossmans diton (semantiken blir irrelevant eftersom den användes för båda), och hävdade med endast den bakgrunden att han är verklighetsfrånvänd. Jag antar att du höll med om bristen i argumentet eftersom du, istället för att besvara min fråga, valde att göra om ditt argument till något styrkt av större statistik. Jag gjorde aldrig något eget påstående kring Apple.

OK, jag trodde jag svarade. Ska läsa din fråga igen:

Vad är det med din personliga erfarenhet (alternativt personliga åsikt, om det skulle vara där som skillnaden ligger) som kvalificerar den att vara verklighetsbaserad när Rossmans inte skulle vara det? Jag syftar inte till att säga det motsatta, dvs att du skulle vara mindre trovärdig än Rossman, jag bara undrar vad skillnaden skulle vara då du bara sätter anekdotisk bevisföring mot detsamma?

Alltså, jag vet inte ens om Rossmann direkt påstår att Apples maskiner går sönder ofta. Han kanske bara belyser att de enligt hans upptäckter ofta har designmissar som borde göra att de går sönder ofta. Men det är kanske inte så stor skillnad ? Mitt intryck är i alla fall att folk som ser på Rossmann och inte har erfarenhet av Apple-datorer i praktiken tror att alla exemplar kommer gå sönder när som helst. Det är detta jag ifrågasätter efter min ganska breda erfarenhet av flera hundratals bärbara Apple-datorer ute på fältet.

Skillnaden mellan våra båda anekdotiska bevis är kanske att jag har haft med fler maskiner att göra än Rossmann? Men det är ju bara en gissning. I alla fall är det intressant att det är så stor diskrepans mellan våra uppfattningar – vi bor ju mig veterligen i samma universum. Men att han bara får se trasiga Apple-datorer är ju som sagt inte så konstigt om han har en verkstad som försöker reparera bland annat trasiga Apple-datorer.

Är det svar på din fråga?

Hittade också detta som man kanske kan fundera över gällande Rossmann:

https://www.reddit.com/r/apple/comments/9pow06/louis_rossmann...

Bland kommentarerna:

He has done this several times. Take one small thing, blow it out of proportion, then take all the attention while the truth get ignored.

He implied that Apple was spying on users because the ram chip for the webcam was 8GB. It turned out it was 8gb. He claimed that Apple was going to shut down his channel when it actually churned out that they asked him to remove a specific part on one video.

People in Louis threads always point out how much of a hero he is for attacking Apple even though Apple is his source of revenue...

They don't realise he makes around $300,000 a year from his Youtube channel.

Nu nyligen en video där han överdriver och säger att Apple i operativsystemet Big Sur samlar in info om varje app som öppnas (vilket jag nämnt tidigare i tråden inte stämmer, efter en del efterforskning).

Vet inte, men det hela känns inte helt ärligt? I alla fall inte så nyanserat.

Skrivet av Bengt-Arne:

Om det nu anses som lika allvarligt, båda är allvarliga men att invagga användare i trygghet som inte ens existerar.

Så NEJ det är inte det samma!!

Apple lets some Big Sur network traffic bypass firewalls

https://arstechnica.com/gadgets/2020/11/apple-lets-some-big-s...

Är ingen fan av varken Apple eller Samsung...

Som jag nämnt tidigare, en bra bloggpost av en som utvecklar Little Snitch (nätverks-block-mjukvara) gällande detta:

In the light of the recent public discussions that this topic has triggered we are extremely confident that Apple stands by their word to give users control over their information and will therefore eliminate this kind of whitelisting in a future macOS update.

Just yesterday Apple announced their willingness to address such privacy concerns by improving the way how online certificate checks are performed, and even adding the possibility to completely opt out of these security protections.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Jag har haft både Apple och Android.

Jag gillar iPhones premiumkänsla samt iOS är väldigt tilltalande då det känns responsivt och vackert. Efter ett tag började min iPhone 4S tappa anslutning mot Wi-Fi och även 3G sporadiskt. Batteriet hade svårt att räcka en dag utan jag var tvungen att ladda det tidigt på kvällen. Detta ledde till att telefonen dog jag när jag glömde ladda den eller på helger när jag inte hade samma rutiner. Allt sammantaget blev det väldigt frustrerande och jag kände att jag behövde ny telefon.

Har även haft en iPhone 6S som tappar anslutning mot Wi-FI 5GHz sporadiskt. Batteriet kan laddas ur inom någon timme om det är kallt. Högtalarna är låg så man måste sätta högtalaren på speaker för att höra motparten. Appar känns långsammare än tidigare.

Mina Android-telefoner Samsung Xperia, Samsung Galaxy 4S, OnePlus 2, Honor 8 LTE, Pixel 2, OnePlus 8T Pro. Med undantag för Pixel 2 där chipet som hanterar PIN-koden blev korrupt och man kunde bli utelåst om man hade PIN aktiverat. Detta gjorde att jag inte ville använda telefonen längre. Annars så har Android-telefonerna inte haft lika stark effekt som Apple. Känslan av att göra situationen gradvis sämre tills jag känner mig tvingad att köpa en ny telefon är något jag upplevt särskilt hos dem. Även om Android-telefonerna absolut inte är helt oskyldiga till detta.

Jag litar inte på något företag som tjänar pengar på mina val skulle se till mitt bästa. Jag tror alla företag funderar på hur de ska få sina kunder att rotera sina produkter så ofta som möjligt utan att få stora eller kostsamma konsekvenser. Om de inte gjorde det vore de inte särskilt intressarade i att gå med vinst. Det mest lönsamma är såklart att använda fulspel. Kan de lyckas med konststycket att både få kunder att spendera mycket pengar och samtidigt behålla dem kommer de bli en framgångsaga. De företagen som lyckas bäst med detta är med stor sannolikhet de stora företagen vi ser idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Det var länge sen jag hade en iPhone som lade av vid användning på grund av kass batteri. Tror det var så på en iPhone 5-jobbtelefon som var begagnad. Inte haft trubbel med det på min iPhone 6, men den fick också ”performance management” (som Apple kallar det) efter några år. Tyckte som sagt inte det gjorde den så mycket långsammare vid normal användning. Kom på att begagnad iPhone SE-jobbtelefon (första gen) också hade det och den var också okej att använda.

Här en video på hur det beter sig på en iPhone 6s med ”performance management” på till vänster och med det av till höger efter batteribyte: https://www.youtube.com/watch?v=qCD_psdhCuU

Viss skillnad ibland, men knappast att telefonen blir obrukbar.

Strömtörstiga processorer? Här visar Apple 14 6W TDP mot 10W för Snapdragon 865 Plus:
https://nanoreview.net/en/soc-compare/qualcomm-snapdragon-865...

Det kommer i alla fall upp en skylt nu när det händer att batteriet inte orkar med:
This iPhone has experienced an unexpected shutdown because the battery was unable to delivery the necessary peak power. Performance management has been applied to help prevent this from happening again.
https://9to5mac.com/2018/02/27/iphone-battery-throttled-exper...

Gott att de funkat fint. Men i hur många år fick du Android-uppdateringar från Samsung till dem?
Hmm… Låter inte så bra att behöva ladda två gånger om dagen efter två år. Känner jag inte igen. Men det beror så klart på hur man använder sin telefon.

Ser i alla fall att min iPhone Xs Max som jag haft i två år nu hat 100% kapacitet fortfarande. Och ”Your batteri is currently supporting normal peak performane”. Om Samsung och andra tillverkare lyckas undvika denna problematik med batteriet och ”CPU peak” undrar man ju hur det går till? 🤔

Lugnt, intressant att få höra andras erfarenheter tycker jag.

Men ett Lithium-batteri slits ju med tiden? Är inget som är unikt för Apple, så jag har svårt att se att de bara är Apples enheter som skulle ha denna problematiken./

Man får OS-uppdateringar i 2 år och sedan säkerhetsuppdateringar mer sällan 2 år till tror jag, så an man en "snål jävel" så håller en telefon minst 4 år, vlket borde vara nog för att slita ut vilket mobilbatteri som helst vid normal användning och uppåt.

Det som händer när ett batteri blir dåligt är väl att kapaciteten minskar, alltså miliamperetimmar. Jag har aldrig hört om att spänning och Ampere skukke påverkas.

Men i vilket fall så borde det ju gå lätt att lösa. Det är bara hitta ett batteri som har högre kapacitet än vad som behövs för att driva en iPhone i "worst case", vilket då borde göra att även om ampere och spänning också "slits" med tiden så finns det "lite att ta av",

Men ja det kan ju också vara som du säger att Android-telefoner gör liknande grejer... Men med tanke på att det tyvärr också råder skyttegravskrig mellan Apple-fanboys och Androud-fanboys, så finner jag det rimligt att någon genast hade letat reda på exempel på sådant beteende för att kunna köra whataboutism, som båda sidor älskar att göra.

Jag tycker det är lika fel oavsett vem som gör det. Man ska själv få bestämma över sina grejer man köpt. Nu har ju Apple åtminstonne informerat om det, vilket är bra, men det verkar vara något de mest gjort för att blidka media. Men ja det jag menar är att om det nu finns Android-telefoner där ute som gör liknande grejer "i helmlighet", så blir jag sur.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Haft Samsung sedan S5 Neo modellen. S5an och S8an och A20e tuffar på som om dom vore nya. Aldrig behövt byta batteri. Kvalitet rakt igenom. Haft olika iPhones inom familjen men bara krångel över tid med dom. Wifi chip som strular. Bluetooth som strular. Batteri som är kass efter ett års användning. Klarar inte kyla under 10 plus. Blir överhettade och batterierna sväller. Nej iPhone är i min mening inget att lägga pengarna på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Min ena bror har näst senaste generationens iPhone, nåt snäpp under toppmodellen, och den får problem redan i temperaturer kring 8-10 plusgrader. Helt vansinnigt!

Min Samsung har aldrig fått problem, ens i tvåsiffrigt antal minusgrader.

Låter som något fel på telefonen och något som bör reklameras. Jag har nästan alltid haft iPhone förutom nu då jag har en Google Pixel. Stått utomhus och arbetat timmar i sträck i minus 20 grader eller kallare och aldrig någonsin haft problem med någon telefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptengrek:

Låter som något fel på telefonen och något som bör reklameras. Jag har nästan alltid haft iPhone förutom nu då jag har en Google Pixel. Stått utomhus och arbetat timmar i sträck i minus 20 grader eller kallare och aldrig någonsin haft problem med någon telefon.

Som jag skrev tidigare, båda våra föräldrars iPhone har samma sak, och brorsan har mängder med vänner och bekanta som också upplever samma sak. Det är uppenbart ett fel hos iPhone. Men det kanske är så att det inte gäller alla modeller, och alla årgångar.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Som jag skrev tidigare, båda våra föräldrars iPhone har samma sak, och brorsan har mängder med vänner och bekanta som också upplever samma sak. Det är uppenbart ett fel hos iPhone. Men det kanske är så att det inte gäller alla modeller, och alla årgångar.

Jag tror dig men jag tycker det låter väldigt märkligt. I Sverige har vi de temperaturerna större delen av året och med tanke på hur vanliga iPhones är så borde det blivit ett ramaskri vid det här laget om det nu är så utbrett som det är i din krets.