Skrivet av star-affinity:
Det är illa.
Var kan jag läsa mer om detta?
Skulle vilja läsa mer om detta också. Kan inte tänka mig att en mobil tillverkas på samma sätt och med samma råvaror.
Förresten är där med frakt en intressant diskussion då jag förstått att det verkar vara en väldigt liten del av miljöpåverkan – det är produktionen som innebär mest miljöpåverkan.
Det råder ingen tvekan om, allt annat lika, att en kortare transportsträcka har en mindre klimatpåverkan än en längre. Men som tidigare kapitel har visat är transporternas andel av en varas klimatpåverkan en komplex fråga och det går inte att generellt dra slutsatsen att varor som har producerats nära marknaden är bättre ur klimatsynvinkel. Detta beror för det första på att transportledets klimatpåverkan inte bara har att göra med transportavståndet. Det är stor skillnad i utsläppsintensiteten för olika typer av transportslag.
Första stycket under ”Slutsatser” i slutet av denna undersökning:
https://www.kommerskollegium.se/globalassets/publikationer/ra...
tjo igen!
blir ett litet hattigt svar, men.. angående transporters negativ klimat påverkan, det har väl sin grund iom https://sv.wikipedia.org/wiki/Handelsresandeproblemet
detta är speciellt relevant när man beställer saker online, men det "problemet" går längre..
Jag har hört om ordrar, på flera ton, som skickas till andra sidan jorden - där det upptäcks ett fel, tex något så banalt som att ett skruvhål fattas. Pga handelslagar blandat med sekretess och idioti och "inte vårt problem ge mig vad jag betalade" så skeppas dessa ton tillbaka och fixas på fabriken igen, och retur igen osv osv
Jag är ingen "naturälskare" men jag vill gärna att mina barn och barnbarn ska födas normala, utan neurologiska funktionshinder* eller allergier, och att de kan njuta av naturen om de så vill och andas frisk luft.
(*plast artiklar i samhället är bla. anledningen varför "alla" har adhd nu förtiden och varför "normal" könsmognad för människor numera är 8-11 år istället för de "normala" 12-17 år)
meeen.. Relaterat till transporter, du kan ha rätt? Men då skulle jag bli rejält jäkla förvånad.
Om varu-transporter INTE är en stor miljöbov, alltså.
Som det är nu så tycker jag tex. att varu-transporter som inte sker via tåg eller båt borde förbjudas..
Men inte vet jag, inte som att jag lägger tid och forskar på utsläpp, däremot så är lättja och girighet båda sk "döds synder" (inte för jag är religiös, men någon sorts vettighet i religion borde det väl finnas)
som det är nu så antar jag att alla som klickar på "köp" knappen online, för någon liten skitsak som kommer vara orelevant i deras liv inte riktigt förstår att deras prylar kommer med ett relativt* stort negativt fotavtryck på fler ställen än deras bankutdrag.
*(relativt till att prylen kommer hålla i max 1års daglig användning - troligtvis mycket längre.. för den kommer bara samla damm ändå, för prylen är varken nödvändig eller "rolig").
ps.
vår miljö och vår överlevnad kräver faktiskt att kapitalistiska systemet byggs om, med en sån enkel åtgärd som 5 års "bas" garanti tror jag marknaden skulle sanera sig själv ifrån skräp och kvalitet skulle återstå.
angående 1 fat rå-olja per enhet.. Jag läste det i en rapport som var relaterat till ett skolarbete jag gjorde..
vet inte hur eller var den är.. rapporten var skriven 2017/2018, relativt färsk.
Jag tror rapporten räknade brett.. "ton mineraler -> antal komponenter -> antal produkter, det finns säkert bättre och sämre gruvföretag, fabriks tillverkare, märken men eftersom konsumenterna inte har någon översikt om företaget underleverantörer osv osv, så är endast totalen av spenderade resurser vs produkter relevant i sammanhanget ändå?
Angående att bla. Sverige "gömmer" sin klimat påverkan kommer ifrån Greta Thunbergs sommarprat, hon är enligt mig en trovärdig källa. Greta gick inte in på hur Sverige gömmer sin negativa klimatpåverkan, men jag antar att vi gör som alla andra i-länder = tillverka i u-land , paketera om och skicka till en mer "vit" verksamhet .
exempelvis.
skin-industrin, som i stor del utgår ifrån indien, där alla giftiga galvnings kemikalier som ingår bearbetningsprocessen släpps ut på bar mark.. i bostadsområde.
Skinnet exporteras vidare till fabriker, som senare importerar till i-länder..
det är en lång internationell kedja, men Sveriges "miljölagar" / "miljö statistik" räknar bara den sista länken och det finns iinga krav för att konsumenterna ska kunna följa kedjan för att göra miljömedvetna val.