EU drar Apple inför rätta över "batterygate" och försämrad telefonprestanda

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Tror inte ett dugg på att ett företag lägger ingenjörstid på att medvetet försämra sina produkter istället för att förbättra dem. Däremot fins det designmissar och andra saker som kan anses klantiga eller vara en kompromiss, men att det skulle vara en medveten strategi är osannolikt.

Jag är nyfiken på hur ofta "planned obsolescence" konceptet gäller inom hårdvara. Intressant att höra vad du tror med lång erfarenhet.

Jag skulle personligen önska att möjligheten till att klocka ner CPU'n på min smartphone var erbjuden i min Samsung telefon. Däremot tycker jag att Apple gjorde en fuling genom att inte göra det väldigt tydligt för sina kunder. Jag känner ett flertal personer som väljer att köpa en ny telefon när den upplevdes vara 'sakta'. Apples design språk gör att jag inte nödvändigtvis drar slutsatsen att de medveten försökte lura konsumenter, men det förändrar inte utkomsten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är ju inte direkt en funktion som folk visste om, eller uppskattade när det uppdagades. Känns som "planerat åldrande" utan att informera konsumenten. Vem föredrar en telefon som batteriet räcker längre på men som inte går använda till något?

Ungefär lika logiskt som folk som avstår allt roligt och gott i livet för att kunna leva något halvår längre. Jag förstår i alla fall inte det tankesättet. Så det är bra att de stäms och jag hoppas de fälls om de befinns skyldiga.

Jag har haft en Iphone 6s och har använt den nästan sen den kom.
Anledningen till att den inte gick att använda till något är batteriet alltid är slut och inte att den är så seg att den är oanvändbar.

Visa signatur

Ghost S1 || Asrock Phantom Gaming Z390 || 9900KF || Corsair 32GB@3400MHz CL16/1.45volt || Intel 660p 1gb || Corsair sf600 || RTX 4070 Inno3d 2x|| Asus PG279QM

Macbook pro 14 M1

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av star-affinity:

Tror inte ett dugg på att ett företag lägger ingenjörstid på att medvetet försämra sina produkter istället för att förbättra dem. Däremot fins det designmissar och andra saker som kan anses klantiga eller vara en kompromiss, men att det skulle vara en medveten strategi är osannolikt.

Planned obsolescence är väl knappast hittepå.

Jag vet inte om du haft med hemmaskrivare att göra - men nog tusan drev branschen patronerna mot att slitas ut så att det inte skulle gå att fylla på dessa patroner. Andra trix var att mjukvara snarare än innehållsmängd styrde när skrivarna tvingade användaren att byta bläckpatron. Eller att man satte in öppningsskydd på patronerna för att de skulle gå sönder vid försök till påfyllning.
De åtgärderna var knappast gjorda för att bibehålla en bra standard på produkten.
Tvärt om var syftet väldigt specifikt att vingklippa produkterna.
Jag minns tydligt när skrivarboomen kom och de flesta skrivarna faktiskt funkade OK i början. Eller ja, det var ofta strul med dem på något sätt. Drivrutiner och grejer. Men patronerna fungerade faktiskt bra de första åren. Därefter gick det verkligen utför. Och det var ingen slump alltså.

Men det räcker med att man börjar välja skruvhuvuden på skruvar vilka har en onormal form. Apple (bland annat - bilvärlden är väl experter på det här också) har hållit på med det där så att folk inte ska kunna laga grejer i hemmen längre. Man kan ju försöka hävda att det är för konsumentens bästa - men det där ger jag faktiskt inte mycket för. OK om det är på en brandvarnare med radioaktivt innehåll. Men inte på en laptop. Nope - not buying it. Det är bara till för att försvåra en lagningsprocess.
Eller att limma igen grejer eller aktivt motarbeta och förbjuda ritningar för att kunna laga grejer. Det här håller apple också på med. Ja, de har säkert upphovsrätten på ritningarna/designen - så juridiskt agerar de säkert rimligt.
Men jag tror inte en sekund på att de är så hårda på den fronten för att vara schysst mot användarna. De är ute efter att begränsa möjligheten för produktreparationer.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Snooc:

Jag är nyfiken på hur ofta "planned obsolescence" konceptet gäller inom hårdvara. Intressant att höra vad du tror med lång erfarenhet.

Skrivet av Söderbäck:

Planned obsolescence är väl knappast hittepå.

Skulle säga att det är mer kostnad för all den service och support som trasiga och krånglande produkter innebär än att ha produkter som fungerar väl så länge som möjligt efter inköp. Inte heller gratis att ha ingenjörer som medvetet försämrar produkter – rätt övertygad om att det långsiktigt är mer lönsamt att förbättra dem istället.

Men visst; menar inte att det inte finns eller har funnits något planerat åldrande (skrivarna och dess patroner som du nämner är kanske ett exempel). Finns alltid undantag och fula fiskar, men att hela tiden säga "planerat åldrande!" så fort det är något utan att se till helheten och alla de produkter (inte minst från Apple) som håller både länge och väl blir skevt tycker jag.

Skrivet av Söderbäck:

Men det räcker med att man börjar välja skruvhuvuden på skruvar vilka har en onormal form. Apple (bland annat - bilvärlden är väl experter på det här också) har hållit på med det där så att folk inte ska kunna laga grejer i hemmen längre. Man kan ju försöka hävda att det är för konsumentens bästa - men det där ger jag faktiskt inte mycket för. OK om det är på en brandvarnare med radioaktivt innehåll. Men inte på en laptop. Nope - not buying it. Det är bara till för att försvåra en lagningsprocess.

Förstår inte riktigt dramatiken med pentalobe-skruvarna Apple använder. Det är väl bara att skaffa en sådan skruvmejsel liksom man skaffar en stjärnskruvmejsel som passar till den storlek skruven man vill skruva har? Pentalobe är dessutom mycket mer hållbara i skruvhuvudet – stjärnskruvar har en förmåga att slitas ut, framförallt när de är små.

Går också bra att byta batteri i en dator eller telefon där Apple inte rekommenderar att man gör själv. Har gjort det några gånger.

"No serviceable parts inside" är rätt vanligt att läsa på en produkt. Håller med om att det är trist om det motarbetas att kunna reparera, men att på något sätt påstå att Apple är värre än andra är det jag funderar lite över.

Skrivet av Söderbäck:

Eller att limma igen grejer eller aktivt motarbeta och förbjuda ritningar för att kunna laga grejer. Det här håller apple också på med. Ja, de har säkert upphovsrätten på ritningarna/designen - så juridiskt agerar de säkert rimligt.
Men jag tror inte en sekund på att de är så hårda på den fronten för att vara schysst mot användarna. De är ute efter att begränsa möjligheten för produktreparationer.

Rossmann igen?

Lite intressant sista mening:

 Update: ”Louis Rossmann has posted a follow-up video in which he says that he has been contacted by IP lawyers acting for Apple but is not currently being faced with a lawsuit. He said there is an issue with a schematic, but Apple is said to like the channel.”

https://9to5mac.com/2016/07/01/tekserve-closure-louis-rossman...

Apple sägs alltså gilla Rossmanns YouTube-kanal.

Citat från webben:
Is there another computer/smartphone company that does support non-authorized repair shops? NO. Apple does things in a way that's typical of the entire computer industry.

Louis Rossmann wants to perform Surface Board component repairs, yet practically the entire electronics industry does NOT perform surface board component repairs in the field. There are several reasons why they won't do that.

In fact, MOST surface mount based electronic products are NOT repaired in the field at the board level, they typically only replace the component (storage, motherboard, logic board, major component) that's socketed or screwed in place and they do NOT perform surface mount component repairs in the field. That's typical of ANY mfg of electronic products based on surface mount technology. So, Apple is conducting the servicing of their products much like the entire industry.

Så återigen; alla stora teknikföretag är väl mer eller mindre lika goda kålsupare i så fall?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7800 XT | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Skulle säga att det är mer kostnad för all den service och support som trasiga och krånglande produkter innebär än att ha produkter som fungerar väl så länge som möjligt efter inköp. Inte heller gratis att ha ingenjörer som medvetet försämrar produkter – rätt övertygad om att det långsiktigt är mer lönsamt att förbättra dem istället.

Att medvetet göra en äldre telefon slö när nya modellen kommit är egentligen brilliant.

Hetsiga användare byter då direkt.
De mindre hetsiga som "håller ut" får en fix efter någon månad och blir även de nöjda.

Generellt (om planerat åldrande) tror jag inte att ingengörerna behöver "utveckla brister". Snarare tangerar man kända toleranser som nudgar användaren att göra rätt beslut (uppgradera modell).

Tex
Gör utrymmet litet och uppdateringen stor, så att det är krångligt att uppgradera utan att rensa bort alla bilder
Gör telefonen slö genom uppdatering
Stryper processorn när batteriet laddats X cyklar
Slutar släppa uppdateringar helt (andriod framförallt)
Väljer för klena kondensatorer som bara överlever strax efter garantin (TV apparater)
Limma ihop display och glas så att ett glasbyte kostar 1/3 av telefonens nypris (Samsung)
Löder fast batteriet (Min eltandborste)

M.m....

lade till lite rant
Permalänk
Skrivet av henkiii:

Att medvetet göra en äldre telefon slö när nya modellen kommit är egentligen brilliant.
Hetsiga användare byter då direkt.
De mindre hetsiga som "håller ut" får en fix efter någon månad och blir även de nöjda.

Undrar varför man då lägger energi på att göra mjukvaran snabbare på äldre modeller, för det händer också. Som t.ex. iOS 13 till 14 på min två år gamla Xs Max. Känner inget sug alls på att köpa ny telefon faktiskt. Visst hade det varit roligt med ännu bättre foto och video, men verkligen inte dåligt som det är nu (jo, när det är mörkt är den inte särskilt bra).

Skrivet av henkiii:

Generellt (om planerat åldrande) tror jag inte att ingengörerna behöver "utveckla brister". Snarare tangerar man kända toleranser som nudgar användaren att göra rätt beslut (uppgradera modell).

Eller som min tio år gamla Mac Pro som bara rullar på år efter år. Vad är grejen med det? TV:n är tio år gammal nu också. Hur länge ska den hålla om planerat åldrande är så vanligt förekommande? Kylskåp och frys från 2006 borde också braka ihop. Morsans dator från 1989 och den från 1990-talet borde verkligen inte funka, men det gör de. Massor med fler exempel. Sen finns det så klart saker som strular och går sönder också, men att det är så generellt vet jag inte om jag tycker.

Skrivet av henkiii:

Tex
Gör utrymmet litet och uppdateringen stor, så att det är krångligt att uppgradera utan att rensa bort alla bilder
Gör telefonen slö genom uppdatering
Stryper processorn när batteriet laddats X cyklar
Slutar släppa uppdateringar helt (andriod framförallt)
Väljer för klena kondensatorer som bara överlever strax efter garantin (TV apparater)
Limma ihop display och glas så att ett glasbyte kostar 1/3 av telefonens nypris (Samsung)
Löder fast batteriet (Min eltandborste)

M.m....

Om telefonen blir slö efter en uppdatering blir jag snarare irriterad än sugen på att köpa ny från samma tillverkare.
Strypa processorn lite bättre än att telefonen dör. Men visst, bättre om batteriet orkade med. Handlar det om medvetet dålig design är det illa, men det behöver inte vara så. Att batterier slits ut handlar knappast om ”planerat åldrande” utan fysikens lagar.

TV-apparater brukar väl generellt hålla hur länge som helst? Det är min erfarenhet i alla fall. Bildskärmar också – byts snarare ut för att det kommit nyare och bättre teknik inte för att de är trasiga.

Det där med tandborsten tänkte jag på nu också. Har två i familjen och de har hållit i flera år nu och borde snart bli trött. Men en elektrisk tandborste som är vattentät med ett batteri du kan byta själv? Kanske, men absolut inte riskfritt. Om tillverkaren tar tillbaka uttjänt produkt och återvinner den väl så borde man få rabatt på en ny vid inlämnandet.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7800 XT | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk

Vilka svin Apple är – tänker inte alls på folks integritet. 🙄

https://www.macrumors.com/2020/12/08/apple-warns-devs-follow-...

Meeeen, säkert bara ett spel för gallerierna. I själva verket är de i maskopi med Google och Facebook med flera. Det känner jag på mig och då är det så. 🤪

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7800 XT | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av star-affinity:

Det är illa.
Var kan jag läsa mer om detta?

Skulle vilja läsa mer om detta också. Kan inte tänka mig att en mobil tillverkas på samma sätt och med samma råvaror.

Förresten är där med frakt en intressant diskussion då jag förstått att det verkar vara en väldigt liten del av miljöpåverkan – det är produktionen som innebär mest miljöpåverkan.

Det råder ingen tvekan om, allt annat lika, att en kortare transportsträcka har en mindre klimatpåverkan än en längre. Men som tidigare kapitel har visat är transporternas andel av en varas klimatpåverkan en komplex fråga och det går inte att generellt dra slutsatsen att varor som har producerats nära marknaden är bättre ur klimatsynvinkel. Detta beror för det första på att transportledets klimatpåverkan inte bara har att göra med transportavståndet. Det är stor skillnad i utsläppsintensiteten för olika typer av transportslag.

Första stycket under ”Slutsatser” i slutet av denna undersökning:
https://www.kommerskollegium.se/globalassets/publikationer/ra...

tjo igen!
blir ett litet hattigt svar, men.. angående transporters negativ klimat påverkan, det har väl sin grund iom https://sv.wikipedia.org/wiki/Handelsresandeproblemet
detta är speciellt relevant när man beställer saker online, men det "problemet" går längre..
Jag har hört om ordrar, på flera ton, som skickas till andra sidan jorden - där det upptäcks ett fel, tex något så banalt som att ett skruvhål fattas. Pga handelslagar blandat med sekretess och idioti och "inte vårt problem ge mig vad jag betalade" så skeppas dessa ton tillbaka och fixas på fabriken igen, och retur igen osv osv

Jag är ingen "naturälskare" men jag vill gärna att mina barn och barnbarn ska födas normala, utan neurologiska funktionshinder* eller allergier, och att de kan njuta av naturen om de så vill och andas frisk luft.
(*plast artiklar i samhället är bla. anledningen varför "alla" har adhd nu förtiden och varför "normal" könsmognad för människor numera är 8-11 år istället för de "normala" 12-17 år)
meeen.. Relaterat till transporter, du kan ha rätt? Men då skulle jag bli rejält jäkla förvånad.
Om varu-transporter INTE är en stor miljöbov, alltså.

Som det är nu så tycker jag tex. att varu-transporter som inte sker via tåg eller båt borde förbjudas..
Men inte vet jag, inte som att jag lägger tid och forskar på utsläpp, däremot så är lättja och girighet båda sk "döds synder" (inte för jag är religiös, men någon sorts vettighet i religion borde det väl finnas)
som det är nu så antar jag att alla som klickar på "köp" knappen online, för någon liten skitsak som kommer vara orelevant i deras liv inte riktigt förstår att deras prylar kommer med ett relativt* stort negativt fotavtryck på fler ställen än deras bankutdrag.
*(relativt till att prylen kommer hålla i max 1års daglig användning - troligtvis mycket längre.. för den kommer bara samla damm ändå, för prylen är varken nödvändig eller "rolig").

ps.
vår miljö och vår överlevnad kräver faktiskt att kapitalistiska systemet byggs om, med en sån enkel åtgärd som 5 års "bas" garanti tror jag marknaden skulle sanera sig själv ifrån skräp och kvalitet skulle återstå.

angående 1 fat rå-olja per enhet.. Jag läste det i en rapport som var relaterat till ett skolarbete jag gjorde..
vet inte hur eller var den är.. rapporten var skriven 2017/2018, relativt färsk.

Jag tror rapporten räknade brett.. "ton mineraler -> antal komponenter -> antal produkter, det finns säkert bättre och sämre gruvföretag, fabriks tillverkare, märken men eftersom konsumenterna inte har någon översikt om företaget underleverantörer osv osv, så är endast totalen av spenderade resurser vs produkter relevant i sammanhanget ändå?

Angående att bla. Sverige "gömmer" sin klimat påverkan kommer ifrån Greta Thunbergs sommarprat, hon är enligt mig en trovärdig källa. Greta gick inte in på hur Sverige gömmer sin negativa klimatpåverkan, men jag antar att vi gör som alla andra i-länder = tillverka i u-land , paketera om och skicka till en mer "vit" verksamhet .

exempelvis.
skin-industrin, som i stor del utgår ifrån indien, där alla giftiga galvnings kemikalier som ingår bearbetningsprocessen släpps ut på bar mark.. i bostadsområde.
Skinnet exporteras vidare till fabriker, som senare importerar till i-länder..
det är en lång internationell kedja, men Sveriges "miljölagar" / "miljö statistik" räknar bara den sista länken och det finns iinga krav för att konsumenterna ska kunna följa kedjan för att göra miljömedvetna val.