Hur vet jag om jag behöver en dac/amp?

Permalänk
Medlem

Hur vet jag om jag behöver en dac/amp?

Hej!

Jag köpte ett par Philips Fidelio X3 nu under Black Friday. Jag fick precis hem dem och satte in dem i min dator.
De låter klart bättre än mina gamla Artics 7. Däremot så känns det som de inte är tillräckligt höga / borde kunna bli högre.

Har ni några tips på hur man avgör och i vilken prisklass man behöver?

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Du får okej grejer för 1000-2000 kronor och det finns många instegsmodeller som räcker fullgott för normala användare. Exempelvis: Fiio E10K eller Audioquest Dragonfly. Har själv ett par HD650 som jag upplevde lät illa när jag hade högt ljud via moderkortet så det var i den vändan jag bestämde mig för att köpa något bättre.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

Hej!

Jag köpte ett par Philips Fidelio X3 nu under Black Friday. Jag fick precis hem dem och satte in dem i min dator.
De låter klart bättre än mina gamla Artics 7. Däremot så känns det som de inte är tillräckligt höga / borde kunna bli högre.

Har ni några tips på hur man avgör och i vilken prisklass man behöver?

Dom två största indikatorerna (och för mig personligen enda anledningarna om man sitter på hyfsat moderna/vettiga kretsar) är om existerande lösningen plockar upp missljud som en del integrerade lösningar gör (t ex brummar osv), och/eller att man som du skriver inte kan få ut hög nog volym.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Dom två största indikatorerna (och för mig personligen enda anledningarna om man sitter på hyfsat moderna/vettiga kretsar) är om existerande lösningen plockar upp missljud som en del integrerade lösningar gör (t ex brummar osv), och/eller att man som du skriver inte kan få ut hög nog volym.

Skrivet av firstofmay:

Du får okej grejer för 1000-2000 kronor och det finns många instegsmodeller som räcker fullgott för normala användare. Exempelvis: Fiio E10K eller Audioquest Dragonfly

Frågan är ju dock om det är jag som upplever att det är låg volym eller om det "egentligen är så höga de kan bli" om du fattar vad jag menar?

Tror ni att jag kan koppla in dem i min TV förstärkare och se om det blir skillnad eller är det ett missvisande test?

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Är där högt ohmtal på lurarna kommer du inte kunna få så hög volym jag köpte https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5034568 till mina Beyerdynamic dt770 250ohm men är på gränsen. Philips lurarna har väl rätt lågt motstånd så borde vara relativt lättdrivna.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adnerhill:

Är där högt ohmtal på lurarna kommer du inte kunna få så hög volym jag köpte https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5034568 till mina Beyerdynamic dt770 250ohm men är på gränsen. Philips lurarna har väl rätt lågt motstånd så borde vara relativt lättdrivna.

Förtydligande: det är inte bara ohmtalet som avgör volymen.
Även lågohmiga lurar kan ha låg känslighet och kräva mycket ström.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

Frågan är ju dock om det är jag som upplever att det är låg volym eller om det "egentligen är så höga de kan bli" om du fattar vad jag menar?

Tror ni att jag kan koppla in dem i min TV förstärkare och se om det blir skillnad eller är det ett missvisande test?

Testa (om de har ett hörlursuttag förstås) Alltid bra med en referens...

Jag tycker nog själva lurarna i sig borde kunna spela högt nog så det räcker för de allra flesta!
(När de börjar nå gränsen lär nog basen börja dista rätt kraftigt)
Så det kan vara en begränsning i källan..

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Testa Alltid bra med en referens...

Jag tycker nog själva lurarna i sig borde kunna spela högt nog så det räcker för de allra flesta!
(När de börjar nå gränsen lär nog basen börja dista rätt kraftigt)

Så det kan vara en begränsning i källan..

Mina Arctis 7 Wireless blir betydligt högre. Men betydligt skrikigare och skrälar typ..
Just nu är volymen "okej" till att t.ex softa. Men jag hör fortfarande mitt tangentbord när jag skriver och har hörlurarna på max.

Med min förstärkare kunde jag köra de så högt att jag inte kunde höra min egna röst / basen är significant bättre.
Förstärkaren på volym 37 / 100 = max på datorn.

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av FBGKimpan:

Frågan är ju dock om det är jag som upplever att det är låg volym eller om det "egentligen är så höga de kan bli" om du fattar vad jag menar?

Tror ni att jag kan koppla in dem i min TV förstärkare och se om det blir skillnad eller är det ett missvisande test?

Så läge lurarna inte går sönder kan de spela starkare, men de flesta lurar kan spela mycket starkare än vad dina öron tål utan att skadas.
Philipslurarna har en ganska låg impedans, 30 Ohm och normal känslighet, 100 dB vid 1 mW
Du kan koppla in den i vad som helst och provlyssna men de lär utan problem kunna spela starkare än vad som krävs för att ge hörselskador innan de ger upp om förstärkaren hänger med.
Har du själv en referens på hur starkt du verkligen spelar, jämför med en person som pratar normalt.

Jag säger inte att det är fel att ha bättre drivning men välj det i så fall inte för att kunna spela jättestark för det ger hörselskador.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adnerhill:

Är där högt ohmtal på lurarna kommer du inte kunna få så hög volym jag köpte https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5034568 till mina Beyerdynamic dt770 250ohm men är på gränsen. Philips lurarna har väl rätt lågt motstånd så borde vara relativt lättdrivna.

Konstigt, jag har själv ett par dt770 pro 250ohm, ligger på 20/100 med integrerade kretsen på min laptop vid vanlig lyssningsvolym så inget jag skulle säga är speciellt tungdrivet.

Skrivet av FBGKimpan:

Mina Arctis 7 Wireless blir betydligt högre. Men betydligt skrikigare och skrälar typ..
Just nu är volymen "okej" till att t.ex softa. Men jag hör fortfarande mitt tangentbord när jag skriver och har hörlurarna på max.

Med min förstärkare kunde jag köra de så högt att jag inte kunde höra min egna röst / basen är significant bättre.
Förstärkaren på volym 37 / 100 = max på datorn.

Måste du dra volymkontrollen hela vägen till max på datorn så kan det absolut vara värt att kolla på en hörlursförstärkare, säger väl sig själv lite om du nu inte kan få ut högre volym än vad du vill ha?

Permalänk
Medlem

Landade du i någon amo/dac?

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop