Permalänk
Medlem

Ventilation till teknikskåpet

Har moddat en gammal platsbyggd enkelgarderob till teknikskåp. I samband med att jag byter från 16p switch till en Ubiquiti 24p (ej POE) och från USG till UDM Pro så tänkte jag sätta in rackstativ i skåpet för att få det lite mer propert och snyggt. Har i dagsläget garderobsdörren lite öppen för att det inte ska bli för varmt med vill kunna stänga framöver. Om inte annat för att minska risken att en inbrottstjuv plockar med sig UDM Pro med alla inspelningar.

Har ena sidan i garderoben fri så kan ta upp hål och sätta fläktar osv. Någon som har tips på en bra lösning med fläktar, galler och drivning? Vill så klart ha så tyst som möjligt och estetiken på utsidan är ganska viktig. Behöver förmodligen en push / pull konstruktion för att blåsa ut den varma luften högt upp i skåpet. Sitter lite Sonos komponenter i skåpet också för inwall / in-ceiling högtalare.

Permalänk
Rekordmedlem

Desto större fläkt desto tystare är de och håll dig till 12 eller 230 V modeller så blir de enkla att driva, undvik varvtalsstyrning för det gör det bara onödig komplicerat

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

I mitt gamla rack så körde jag med 8 fläktar i taket. Körde dom på antingen 5 eller 7 volt. Gummibussningar vid installation & noll vibrationer samt oljud blev resultatet. Tempen i racket sjönk med ca 10c har jag för mig.

Numera så bor jag lite annorlunda & har inte lika många maskiner, så rack eller skåp behövs inte just nu.

Jag hade nog löst ditt problem med 2 luftboxar för jämnast flöde. 1 box i samma storlek som golvet i skåpet, med kanaler till 4*140 fläktar. samma lösning i taket.

Borde ge ett relativt bra resultat.

Visa signatur

//lordcom

Permalänk
Medlem

Testa först med att ta upp en öppning högt upp i garderoben, antingen i sidan eller i/ovanför dörren och sen en öppning någonstans långt ner i garderoben.

På så sätt blir det självdrag genom garderoben iom.a. den varma lusten stiger uppåt och kall luft sugs in i botten.

Sen kan du täcka öppningarna med ventilationsgaller av typen man brukar ha ovanför kyl/Fry, tex. Sån här:
https://www.biltema.se/bygg/vvs/ventilation/ventilationsgalle...

Om det vill sig väl räcker denna ventilation, och du slipper använda fläktar.

Permalänk
Medlem

Använder du 12V fläktar så kan ju en sådan här vara ett bra val: https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/stromforsorjnin...
Ger dig ju möjlighet att justera spänningen något för att få bästa kylning/ljudnivån.
Finns flera modeller med olika mängd effekt, så du får välja något som passar dina fläktar.

Permalänk
Medlem

I tv bänken kör jag med en 12v 120mm fläkt som drivs med 5v från ett USB uttag.
Fläkten är upphängd i gummiband.
I stort sett helt ljudlös.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen. Kanske provar en passiv lösning först för att se vilken skillnad det gör.