4k redigering samt gaming uppgradering

Permalänk
Medlem

4k redigering samt gaming uppgradering

För några år sen så fick jag hjälp med att bygga min första dator och nu är det dags att uppgradera lite! Detta är min nuvarande dator med skillnaden att jag har köpt till 1 hårddisk.

Den funkar helt okej när jag spelar Overwatch men när jag försöker att redigera 4K material i premiere pro så laggar det ganska rejält. Jag har beställt mer ram så det går upp från 16gb till 34gb men bör jag uppgradera något mer?

Vi kan säga att jag har en budget på 10-15K

Permalänk
Medlem

uppgradera cpu till den du har råd med
Din moderkort stödjer dessa https://www.gigabyte.com/Motherboard/GA-AB350M-Gaming-3-rev-1...

Permalänk
Medlem

3950X är en brutalt snabb CPU om den går att få tag i, annars behöver du uppgradera mer delar

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

@Torayami Du skall vara glad att du inte köpte Webhallen Config systemet, då hade du behövt byta moderkort och köpa 32GB RAM istället för att uppgradera med 16GB till samt antagligen SSD:n också (vilken är mer oklar nu, beror på hur mycket du använder).

32GB RAM är en bra uppgradering för videoredigering. Jag skulle också kolla på en ny proccessor, ligger åtminstone en AMD Ryzen 9 3950X på SweClockers Marknad och det är en som du precis verkat missa med en timme. Kolla på Tradera och blocket också. Även en ryzen 3000 serie med färre kärnor skulle bli en markant uppgradering dock. Fundera på ett nytt chassi också, blir det över 3700X så verkligen behövs det för luftflödet.
Använder du din M.2 SSD för redigering som jag tänkte när jag gjorde listan? Rymms dina projekt på den? Annars skulle en större SSD vara en bra uppgradering.

Ett snabbare grafikkort från Nvidia skulle också snabba på redigeringen något.

Hoppas du varit nöjd med din dator under åren!

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av muki91:

uppgradera cpu till den du har råd med
Din moderkort stödjer dessa https://www.gigabyte.com/Motherboard/GA-AB350M-Gaming-3-rev-1...

Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

@Torayami Du skall vara glad att du inte köpte Webhallen Config systemet, då hade du behövt byta moderkort och köpa 32GB RAM istället för att uppgradera med 16GB till samt antagligen SSD:n också (vilken är mer oklar nu, beror på hur mycket du använder).

32GB RAM är en bra uppgradering för videoredigering. Jag skulle också kolla på en ny proccessor, ligger åtminstone en AMD Ryzen 9 3950X på SweClockers Marknad och det är en som du precis verkat missa med en timme. Kolla på Tradera och blocket också. Även en ryzen 3000 serie med färre kärnor skulle bli en markant uppgradering dock. Fundera på ett nytt chassi också, blir det över 3700X så verkligen behövs det för luftflödet.
Använder du din M.2 SSD för redigering som jag tänkte när jag gjorde listan? Rymms dina projekt på den? Annars skulle en större SSD vara en bra uppgradering.

Ett snabbare grafikkort från Nvidia skulle också snabba på redigeringen något.

Hoppas du varit nöjd med din dator under åren!

Jo tack det är jag ^^

Nice får kolla på det!

Nja den var lite för liten men har beställt en större på 500gb.

Jo tack det har den! Har spelat en jävla massa, redigerat i photoshop och premiere samt gjort 3d modeller i Blender och det är egentligen bara 4k material som den har börjat att krabba med

Permalänk
Medlem

Det är inte omöjligt att ditt moderkort uppdateras och får stöd för nya Ryzen 5000 CPUs i framtiden, skulle kunna vänta på det. Men kan ju bli att man väntar förgäves.

Permalänk
Medlem

Du behöver ett Nvidia 3xxx serie kort för att arbeta med accelererat 4K video redigering, radeon serien har inte stöd for bra video codec compression.

Permalänk
Medlem

Inte undra på att det laggar med en processor med relativt låg enkeltrådsprestanda, utan integrerad GPU med Quicksync (vilket ofta hjälper klenare Intel-processorer) och ett grafikkort som Premiere Pro knappt kan använda.

Nytt moderkort och en 3900X/3950X eller ännu hellre en 5900X och ett grafikkort baserat på Nvidias Turing eller Ampere-arkitektur. T om ett GTX 1660 Ti skulle göra stor skillnad i realtidsprestandan så länge du redigerar filmer sparade i codecs som GPUn kan dekoda. GPUn kan även accelerera exporten till h.264/h.265-format.

Det är vad du behöver. Kasta gärna in en M.2 Nvme SSD att redigera från.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Du behöver ett Nvidia 3xxx serie kort för att arbeta med accelererat 4K video redigering, radeon serien har inte stöd for bra video codec compression.

Med tanke på tillgången till 3xxx-kort går det lika bra med kort från 2xxx-serien då Nvenc/Nvdec-modulerna är i stort sett identisk i de två generationerna.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reflux:

Med tanke på tillgången till 3xxx-kort går det lika bra med kort från 2xxx-serien då Nvenc/Nvdec-modulerna är i stort sett identisk i de två generationerna.

Håller med!

Så kan han hitta ett 2xxx serie kort till ett lågt pris är det ju klockrent!

Permalänk
Medlem

Okej så nu har jag satt ihop en dator med vissa av era förslag på uppgraderingar och undrar vad ni tycker om denna?
https://pcpartpicker.com/list/4yryVc

@muki91 @medbor @276208 @rotkiv42 @JoOngle @reflux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torayami:

Okej så nu har jag satt ihop en dator med vissa av era förslag på uppgraderingar och undrar vad ni tycker om denna?
https://pcpartpicker.com/list/4yryVc

@muki91 @medbor @276208 @rotkiv42 @JoOngle @reflux

500GB NVME känns som att slösa en slot, kör på en större 1TB eller mer skulle jag rekommendera. Dessutom skiljer det väldigt lite i pris per gig på de två du har i listan, tror nästan det kan bli billigare också...

Personligen är jag inte så positivt inställd till asus efter deras kassa kort till 400-serien till AM4, men det är nästan en smaksak...

Du behöver inte så många watt på psu, men skadar såklart inte.

Om du kan få tag i 5000-serien är 5900X oftast lika snabb som 3950X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torayami:

Okej så nu har jag satt ihop en dator med vissa av era förslag på uppgraderingar och undrar vad ni tycker om denna?
https://pcpartpicker.com/list/4yryVc

@muki91 @medbor @276208 @rotkiv42 @JoOngle @reflux

Var inte poängen med 3950x att du kunde ha kvar det gamla moderkortet? Tror du får bättre hjälp att välja prisvärda produkter om du lägger upp listan på en sida med svenska priser (och markerar vad du redan äger) komponentkoll.se tex, eller ska du handla i USA?

Skrivet av medbor:

Personligen är jag inte så positivt inställd till asus efter deras kassa kort till 400-serien till AM4, men det är nästan en smaksak...

De visade väll sig bara vara misskommunikation från någon på Asus kundtjänst? (alt att de pudlade och skylde ifrån sig)
https://www.sweclockers.com/nyhet/30597-asus-ger-stod-for-ryz...

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

Var inte poängen med 3950x att du kunde ha kvar det gamla moderkortet? Tror du får bättre hjälp att välja prisvärda produkter om du lägger upp listan på en sida med svenska priser (och markerar vad du redan äger) komponentkoll.se tex, eller ska du handla i USA?

De visade väll sig bara vara misskommunikation från någon på Asus kundtjänst? (alt att de pudlade och skylde ifrån sig)
https://www.sweclockers.com/nyhet/30597-asus-ger-stod-for-ryz...

Kände inte till komponentkoll.se så ska fixa ihop en ny lista

Permalänk
Medlem

Sådär nu finns den på komponentkoll.se Hårddiskar och ram minne har jag redan men hade kvar de för att ni ska få en helhetsbild.
https://komponentkoll.se/bygg/kUZFZ

Ang 3950X så var det väl mer andra som rekommenderade den till mitt moderkort men jag har inga problem att köpa ett nytt moderkort då frugan ska få min gamla dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

Var inte poängen med 3950x att du kunde ha kvar det gamla moderkortet? Tror du får bättre hjälp att välja prisvärda produkter om du lägger upp listan på en sida med svenska priser (och markerar vad du redan äger) komponentkoll.se tex, eller ska du handla i USA?

De visade väll sig bara vara misskommunikation från någon på Asus kundtjänst? (alt att de pudlade och skylde ifrån sig)
https://www.sweclockers.com/nyhet/30597-asus-ger-stod-for-ryz...

Jag tänkte mer på deras bristande VRM och allmänt gränsfall med kylning och annat på de korten för 400-serien. 500-serien ser bättre ut, men lite av principskäl skulle jag skippa dom på AMD...

Skrivet av Torayami:

Sådär nu finns den på komponentkoll.se Hårddiskar och ram minne har jag redan men hade kvar de för att ni ska få en helhetsbild.
https://komponentkoll.se/bygg/kUZFZ

Ang 3950X så var det väl mer andra som rekommenderade den till mitt moderkort men jag har inga problem att köpa ett nytt moderkort då frugan ska få min gamla dator

Finns ingen riktig poäng att välja 3000-serien om du ändå köper nytt moderkort, 3950X fungerade i ditt gamla, därför var det ett alternativ att bara droppa i där.

5900X är bra värde för pengarna, och 650W räcker och blir över på nätdelen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torayami:

Sådär nu finns den på komponentkoll.se Hårddiskar och ram minne har jag redan men hade kvar de för att ni ska få en helhetsbild.
https://komponentkoll.se/bygg/kUZFZ

Ang 3950X så var det väl mer andra som rekommenderade den till mitt moderkort men jag har inga problem att köpa ett nytt moderkort då frugan ska få min gamla dator

Med nytt moderkort kan man köra 5950x som är klar uppgradering, om än dyrare. 5900X är också ett alternativ, den har bra bit bättre singeltråds prestanda fast sämre flertråds prestanda än 3950x.

Passade kan också uppgradera nätagget till ett mycket bättre, corsair cv är lite budget nätagg.

Grafikkortet byte jag till lite billigare kylare men häftigare krets, borde ge ca 40% bättre GPU prestanda. Bytte också chassit till billigare variant för kompensera CPU uppgraderingen, men det är ju en smaksak, kanske behöver köra någon extra fläkt till det billigare dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

Med nytt moderkort kan man köra 5950x som är klar uppgradering, om än dyrare. 5900X är också ett alternativ, den har bra bit bättre singeltråds prestanda fast sämre flertråds prestanda än 3950x.

Passade kan också uppgradera nätagget till ett mycket bättre, corsair cv är lite budget nätagg.

Grafikkortet byte jag till lite billigare kylare men häftigare krets, borde ge ca 40% bättre GPU prestanda. Bytte också chassit till billigare variant för kompensera CPU uppgraderingen, men det är ju en smaksak, kanske behöver köra någon extra fläkt till det billigare dock.
https://komponentkoll.se/bild/HNalz.png

Det ser mycket bättre ut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torayami:

Okej så nu har jag satt ihop en dator med vissa av era förslag på uppgraderingar och undrar vad ni tycker om denna?
https://pcpartpicker.com/list/4yryVc

@muki91 @medbor @276208 @rotkiv42 @JoOngle @reflux

Datorkomponenterna har du valt bra tycker jag, men du kommer att sakna ett 2-3xxxx series kort, men din PC är iaf. klar till ett sån kort när du omsider har råd med den, så kör hårt!

Är dock enig med den ändra medlem som säger att du borde köpa en 1TB SSD istället. 512 är för litet, men du kan använda en 4TB IronWolf till spel än så länge, dom är inte så sega när du väl installerar alla spel från t.eks steam du har, sekvensiellt, (och inte tar bort/raderar spel hela tiden, för då bliver HDD'n riktig seg).

Permalänk
Medlem

När det gäller förslagen här i tråden håller jag med om i princip allt, förutom då att win10 pro går att köpa på ebay för några tior. Lägg de 1300 på ett bättre grafikkort exempelvis. (En "tier" högre än det valda). Förslagsvis ett 2060 eller ett 1660S. Jag redigerar 4K på 1660S, och det går helt smärtfritt. (3700X@4.3GHz all core, 32GB RAM, Kingston Nvme 2000 1TB).

Ska köpa ett 3060 till sommaren eller när de väl går att köpa..

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för hjälpen allihopa! Om man skulle ta och köpa ett 2060 grafikkort istället vilket rekommenderas av folket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torayami:

Tack så mycket för hjälpen allihopa! Om man skulle ta och köpa ett 2060 grafikkort istället vilket rekommenderas av folket?

Vad är det för tidsram på inköpen? Om någon månad eller tre bör det släppas 3000-serien i det segmentet, och lite tråkigt att köpa ett två år gammalt kort kan jag tycka...

De allra flesta korten presterar likvärdigt, det som skiljer är främst kylare och fläktkurvan

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vad är det för tidsram på inköpen? Om någon månad eller tre bör det släppas 3000-serien i det segmentet, och lite tråkigt att köpa ett två år gammalt kort kan jag tycka...

De allra flesta korten presterar likvärdigt, det som skiljer är främst kylare och fläktkurvan

Egentligen ingen tidsram men tänkte handla grejer i mellandagarna.