SFF dator med Dan case A4-sfx - tips på kylning och check på komponenter

Permalänk

SFF dator med Dan case A4-sfx - tips på kylning och check på komponenter

Skulle behöva lite råd kring komponenter och framförallt kylningi detta bygge. Har begränsat med utrymme så datorn kommer att stå i ett "skåp" som är begränsat i sidorna med 20 cm bredd och har därför spanat in Dan Case A4-sfx som jag också gillar utseendet på. Har dålig koll på datorbygge och framförallt mini-ITX så behöver få lite hjälp att spika config!

Jag har satt ihop paketet i nedan bild baserat på exempelkonfigurationerna "pricebreaker" och "amd performance" härifrån https://www.dan-cases.com/dana4_faq.html. Ingen av dessa konfigurationer verkar ha några extra chassifläktar men tror ni att det kommer behövas i min config för att den inte ska gå för varm? Skulle det i så fall vara en utblåsfläkt i botten? Jag har inga planer på att överklocka.

Vad gäller GPU så har jag också möjlighet att få ett EVGA GeForce GTX 970 4GB ACX 2.0 för 500 spänn av en kompis och då skulle jag landa närmare de 10 000:- jag hade i målpris. Borde jag ta det istället för 1650s?

Just nu är det enda krävande spelet jag spelar egentligen CS:GO men kan mycket väl tänkas att jag kommer vilja spela andra FPS framöver. Har dock inga krav på att köra på höga grafikinställningar och har en 1080 skärm så vad gäller performance så är CPU och GPU i linje med vad jag vill ha med lite marginal.

Tips kring komponent eller chassibyte för framtidssäkring eller lägre pris mottages gärna också!

Permalänk
Medlem

Verkar vara dåligt med produkter i lager hos inet, speciellt processorer. Om du kan tänka dig att bygga själv och köpa från olika butiker så kan du gå ner mycket i pris och få ut bättre prestanda. Köp din kompis grafikkort och uppgradera när det blir aktuellt:

Permalänk
Medlem

Det som får mig att hicka till är att du säger att den ska stå i ett litet skåp. Hur mycket luft har den tillgång till? Några centimeter på varje sida är inte mycket men hur är det framåt och bakåt? Är skåpet öppet eller är det helt slutet?

Permalänk
Skrivet av Nygards:

Verkar vara dåligt med produkter i lager hos inet, speciellt processorer. Om du kan tänka dig att bygga själv och köpa från olika butiker så kan du gå ner mycket i pris och få ut bättre prestanda. Köp din kompis grafikkort och uppgradera när det blir aktuellt:
https://komponentkoll.se/bild/KUdGQ.png

Den där sidan var ju riktigt grym, tack för tipset! Får kanske inolvera en kompis med mer koll för bygget. Lär vara extra pilligt i litet case.

Permalänk
Skrivet av blackcoffee:

Det som får mig att hicka till är att du säger att den ska stå i ett litet skåp. Hur mycket luft har den tillgång till? Några centimeter på varje sida är inte mycket men hur är det framåt och bakåt? Är skåpet öppet eller är det helt slutet?

Ja det förstår jag! Tänkte skriva lite tydligare men tänkte att det var wall of text redan hehe. Det är liksom ett skåp som sitter under ett skrivbord. Det är helt öppet bakåt och framåt och finns också höjd att ta ovanför (max 30 cm men skulle gärna ha mindre om det gick för att sätta en hylla med ljudkort ovanpå). Det är typ 4-5 cm per sida då med detta case. Tror du det räcker eller borde jag försöka ha den mer öppet ändå? Har ingen vidare koll på bra förutsättningar för kylningen så tar gärna input om det inte kommer bli bra så får jag hitta en annan lösning!

Permalänk
Medlem
Skrivet av funkadelic:

Ja det förstår jag! Tänkte skriva lite tydligare men tänkte att det var wall of text redan hehe. Det är liksom ett skåp som sitter under ett skrivbord. Det är helt öppet bakåt och framåt och finns också höjd att ta ovanför (max 30 cm men skulle gärna ha mindre om det gick för att sätta en hylla med ljudkort ovanpå). Det är typ 4-5 cm per sida då med detta case. Tror du det räcker eller borde jag försöka ha den mer öppet ändå? Har ingen vidare koll på bra förutsättningar för kylningen så tar gärna input om det inte kommer bli bra så får jag hitta en annan lösning!

Fattar jag då rätt att hålet som den ska stå i är 20 cm brett och kanske 50 cm högt innan du sätter i extrahyllan? Och troligen minst 60 cm djupt dvs lika djupt som en typisk bordsskiva?

Jag har inga hårda erfarenheter av just det caset eller det fallet, men det låter som om det kan bli lite dåligt med kall frisk luft att ta av. Om det blir för svettigt under last kan man ju alltid komplettera med en fläkt eller två i själva "skåpet", en fram nedtill som blåser in friskluft och en baktill som ventilerar ut det varma.

Typ så här, kladdade snabbt in en 140mm-fläkt i ett fack som är 200 mm brett på insidan:

Den estetiskt lagde kan säkert göra nåt snyggare, typ ett tunt tyg eller nät som döljer fläkten lite.

Men som sagt, det är min gissning att det kan bli lite dåligt med luftcirkulation i ett sådant fack. Det kanske blir bra nog för ditt fall ändå.

Permalänk
Skrivet av blackcoffee:

Fattar jag då rätt att hålet som den ska stå i är 20 cm brett och kanske 50 cm högt innan du sätter i extrahyllan? Och troligen minst 60 cm djupt dvs lika djupt som en typisk bordsskiva?

Jag har inga hårda erfarenheter av just det caset eller det fallet, men det låter som om det kan bli lite dåligt med kall frisk luft att ta av. Om det blir för svettigt under last kan man ju alltid komplettera med en fläkt eller två i själva "skåpet", en fram nedtill som blåser in friskluft och en baktill som ventilerar ut det varma.

Typ så här, kladdade snabbt in en 140mm-fläkt i ett fack som är 200 mm brett på insidan:

https://i.ibb.co/RjL1KYV/fl-kt.jpg

Den estetiskt lagde kan säkert göra nåt snyggare, typ ett tunt tyg eller nät som döljer fläkten lite.

Men som sagt, det är min gissning att det kan bli lite dåligt med luftcirkulation i ett sådant fack. Det kanske blir bra nog för ditt fall ändå.

Exakt så! Jag hade kanske sparat dig lite tid genom att posta bild på bordet från första början men är glad att jag inte gjorde det för då hade vi inte fått ta del av dina CAD-skills som gjorde den här tråden minst 3x bättre

Såg också nu på bilden att det är någon planka som täcker nedre delen bak i hålet (kanske iofs går att klara sig utan den). Funderar på om bästa lösningen kanske ändå blir att ställa ut datorn på golvet när jag gör tyngre saker och låta den vara i facket övrig tid.

Har du någon input kring kylningen i ett sånt här litet case i allmänhet? Går i denna att ha två fläktar i botten och en till över processorn. Behövs t.ex ett utblås eller löses det av sig själv genom värmeväxling?

Bordet:

Felaktig bildlänk
Permalänk
Medlem

Äsch, det var bara roligt att rita.

Den där plankan i bakkant gör nog varken från eller till för luften, men jag tror den är viktig för bordets strukturella integritet. Själv hade jag nog i första hand letat efter en datorlåda som tar luft framifrån och blåser ut den bak med ett sådant fack.

Jag har för lite erfarenhet av just ditt case för att kommentera mer. Antar du har sett Youtube-kalanen Optimum Tech, killen där verkar lägga all sin vakna tid på att trycka kraftfulla datorer i liknande case:

https://www.youtube.com/channel/UCRYOj4DmyxhBVrdvbsUwmAA

Permalänk
Skrivet av blackcoffee:

Äsch, det var bara roligt att rita.

Den där plankan i bakkant gör nog varken från eller till för luften, men jag tror den är viktig för bordets strukturella integritet. Själv hade jag nog i första hand letat efter en datorlåda som tar luft framifrån och blåser ut den bak med ett sådant fack.

Jag har för lite erfarenhet av just ditt case för att kommentera mer. Antar du har sett Youtube-kalanen Optimum Tech, killen där verkar lägga all sin vakna tid på att trycka kraftfulla datorer i liknande case:

https://www.youtube.com/channel/UCRYOj4DmyxhBVrdvbsUwmAA

Helt färsk på detta med minidatorer så den har jag missat, bra tips! Hm ja det låter ju faktiskt betydligt vettigare med luftflöde i den riktning som är mest öppen såklart. Blir nog att spana vidare efter ett mer lämpligt case helt enkelt så finns det förhoppningsvis något stilrent som har inflöde från och utblås bak.