Kommer ni ta covid-19 vaccin när det kommer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Man kan ju lika gärna vända på det, varför vaccinera sig mot något som inte är så farligt för yngre? Det finns ju flera värre sjukdomar som folk inte vaccinerar sig mot, trots att det finns vaccin.

Vet inte hur många gånger det sagts men det behöver uppenbarligen sägas en gång till. Även om man själv inte blir sjuk så kan man bära smitta och sprida den vidare. Det kan man förvisso även om man är vaccinerad men risken att sprida smittan vidare är avsevärt mycket mindre än om man inte är det. Vaccinet minimerar riskerna på alla plan helt enkelt. Sedan är det också så att du kan inte vara helt säker på hur sjuk du blir, om du alls blir det, förrän du blir smittad. Enstaka fall av dödsfall finns även bland barn och unga vältränade idrottare. Det finns flera exempel från dessa grupper där intensivvård krävts men de har klarat sig, även här enstaka fall med lång och svår rehabilitering. Det finns åt andra hållet en hel del äldre som blivit smittade men inte känt av mer än lättare förkylningssymtom. Det går helt enkelt inte att förutsäga med någon säkerhet vem som drabbas eller inte.

Att få den lilla extra tryggheten vaccineringen ger borde vara tillräcklig för att få alla att sova lugnt, även för den som "inte är rädd."

Att jämföra med sjukdomar som t.ex. de olika varianterna av Hepatit, som kräver utbyte av kroppsvätskor genom nära fysiska kontakt eller via smittad mat, är som att jämföra äpplen och päron. Det enda de har gemensamt är att de är virus, smittan sker på helt olika sätt. Hepatit finns i stort sett inte i landet, bortsett från hos missbrukare och vissa invandrade folkgrupper, vilket gör att vaccinering egentligen inte behövs förrän man ska resa till någon plats där den florerar i högre grad.

Själv är jag såpass gammal att jag blev vaccinerad mot såväl mässling som TBC under min uppväxt. Man slutade vaccinera mot dessa i tron att de var utrotade men då de börjat spridas igen är det sannolikt att man inleder nya vaccinationsprogram om spridningen tilltar. Ännu så länge har man kunnat begränsa de utbrott som förekommit men framtiden får utvisa vad som sker där.

Du får gärna nämna vilka sjukdomar du syftar på.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Enligt en expert på TV4s nyheter för några veckor sen så var det iaf den slutsatsen Norge hade dragit.

God tillgång på vaccin är det väl ingen som har.

https://www.fhi.no/nyheter/2021/astrazeneca-vaksinen-tas-ut-a...

Du har rätt, dock känner jag att deras uttalande delvis tagits ur sitt sammanhang då hela deras resonemang kring detta startar i att de i princip är klara med vaccination av gruppen >65år.
Det de säger är att de då faktiskt tagit ställning till om de skulle börja använda AZ-vaccinet för övriga befolkningen och då valt bort det baserat på de kända riskerna (som lett till den här åldersbaserade gränsdragningen) i kombination med nuvarande låg smittspridning i Norge.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Kan vi passa på att införa tjockis pass med? Alla som har övervikt får inte handla onyttiga saker i mataffären och gå på restauranger. Dyrare flygbiljetter osv osv

Dör ju ändå över 2 miljoner (2.8) varje år av fetma samt att dom belastar vården med alla möjliga sjukdomar.

https://easo.org/media-portal/statistics/

Känns helt efterblivet att införa vaccinationspass. Känns lite som på 30,40-talet.

Dyrare flygbiljetter har redan de extremt överviktiga, de måste betala för två säten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Fast i Norge bedömer man att faran med vaccin överstiger risken att bli allvarligt sjuk i covid, därför de bannat AstraZenicas vaccin. I Sverige är det större risk att bli smittad och då överstiger den risken chansen med allvarliga biverkningar.

Man kan ju lika gärna vända på det, varför vaccinera sig mot något som inte är så farligt för yngre? Det finns ju flera värre sjukdomar som folk inte vaccinerar sig mot, trots att det finns vaccin.

För du kan smitta, och potentiellt döda, någon som inte är yngre och inte har haft möjlighet att ta vaccin.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Skarvsladdad:

Det jag tycks ha märkt efter att ha läst mycket i tråden är att även forumanvändare som har uttryckt en relativt neutral ställning i frågan sorterats in i "anti-vaxxers" gruppen och polariseringen har spätts på från "pro-vaxxers" håll.

Det stämmer. Jag beklagar. Det är på brist av tålamod från vetenskapens sida eftersom det är en tävling mot vaccinresistenta varianter och inte huruvida du skall överväga OLED eller vänta på mer data för att veta om hur förekommande dess burn-ins är eller inte.

De tillgängliga data just nu för mRNA-vaccinen är nästan lika tydliga som att du skall använda motorolja och INTE socker till din bilmotor oavsett vad Alex Bildoktor på nätet hävdar som sedan sitter på flera ton säckar av socker att sälja till dig. (ja, det är på den nivån vi är på)

Här är lite sammanfattande om mRNA-vaccinen för den som fortfarande tvivlar och samtidigt gärna vill leva längre än kortare med sitt liv:

Citat:

- mRNA vaccines do not rewrite your DNA. They don’t even get into the nucleus of the cell.
- They do not permanently create viral protein. The mRNA only lasts 10-14 days.
- They do not shed spike proteins that can affect the unvaccinated
- They do not cause spontaneous abortion or infertility
- The science was not rushed – only the regulatory process was streamlined so that multiple steps could be taken simultaneously.
- mRNA technology is not new, it has been around for decades. These are just the first mRNA vaccines.

Källa: https://theness.com/neurologicablog/index.php/covid-vaccines-...

P.S. Du som väljer att inte ta vaccin tillsvidare får självfallet göra det. Samtidigt skall du inte komma och gnälla om att du inte plötsligt kan komma in på olika ställen, resa till olika ställen runtom världen, och så vidare. Samma sak gäller rökare som får finna sig i att det faktiskt finns rökfria platser överallt i omgivningen - av uppenbara skäl.

Den som tror att dessa vaccinbeviskrav på olika offentliga ställen är enbart för att "jävlas med de som inte vågar ta vaccin" får ta och kamma sig två gånger till och se sig själv i spegeln och plocka upp en gymnasiebok om Naturvetenskap och läsa kapitlet Människocellen.

Någon jävla vetenskapliga måtta får det vara nu!!! Lever vi fortfarande på Medeltiden eller lever vi 300+ år efter Upplysningens tid???

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Det stämmer. Jag beklagar. Det är på brist av tålamod från vetenskapens sida eftersom det är en tävling mot vaccinresistenta varianter och inte huruvida du skall överväga OLED eller vänta på mer data för att veta om hur förekommande dess burn-ins är eller inte.

De tillgängliga data just nu för mRNA-vaccinen är nästan lika tydliga som att du skall använda motorolja och INTE socker till din bilmotor oavsett vad Alex Bildoktor på nätet hävdar som sedan sitter på flera ton säckar av socker att sälja till dig. (ja, det är på den nivån vi är på)

Här är lite sammanfattande om mRNA-vaccinen för den som fortfarande tvivlar och samtidigt gärna vill leva längre än kortare med sitt liv:

Källa: https://theness.com/neurologicablog/index.php/covid-vaccines-...

P.S. Du som väljer att inte ta vaccin tillsvidare får självfallet göra det. Samtidigt skall du inte komma och gnälla om att du inte plötsligt kan komma in på olika ställen, resa till olika ställen runtom världen, och så vidare. Samma sak gäller rökare som får finna sig i att det faktiskt finns rökfria platser överallt i omgivningen - av uppenbara skäl.

Den som tror att dessa vaccinbeviskrav på olika offentliga ställen är enbart för att "jävlas med de som inte vågar ta vaccin" får ta och kamma sig två gånger till och se sig själv i spegeln och plocka upp en gymnasiebok om Naturvetenskap och läsa kapitlet Människocellen.

Någon jävla vetenskapliga måtta får det vara nu!!! Lever vi fortfarande på Medeltiden eller lever vi 300+ år efter Upplysningens tid???

Vi verkar leva i konspirationsteoriernas tid, där rykten och påståenden om konspirationer väger tyngre än saklighet, forskning och vetenskap, där troll och konspiratörer verkar ha större inflytande än sunt förnuft och eftertanke.

Permalänk
Skrivet av Red Beaver:

Fast i Norge bedömer man att faran med vaccin överstiger risken att bli allvarligt sjuk i covid, därför de bannat AstraZenicas vaccin.

Nej. I Norge (och vissa andra länder) bedömer man att faran med att folk väljer bort vaccinet av rädsla för en nästintill obefintlig risk för biverkningar väger tyngre än riskerna som uppstår av försenad vaccinering. Med tillräckligt låg smittspridning och tillräckligt stor tillgång på andra vaccin kan det hända det är ett sunt beslut, men det ska inte mycket till för att detta ska visa sig vara ett signalpolitiskt spel för gallerierna som i själva verket kostar fler liv än det räddar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

P.S. Du som väljer att inte ta vaccin tillsvidare får självfallet göra det. Samtidigt skall du inte komma och gnälla om att du inte plötsligt kan komma in på olika ställen, resa till olika ställen runtom världen, och så vidare. Samma sak gäller rökare som får finna sig i att det faktiskt finns rökfria platser överallt i omgivningen - av uppenbara skäl.

Den som tror att dessa vaccinbeviskrav på olika offentliga ställen är enbart för att "jävlas med de som inte vågar ta vaccin" får ta och kamma sig två gånger till och se sig själv i spegeln och plocka upp en gymnasiebok om Naturvetenskap och läsa kapitlet Människocellen.

Någon jävla vetenskapliga måtta får det vara nu!!! Lever vi fortfarande på Medeltiden eller lever vi 300+ år efter Upplysningens tid???

Jag vill bara tillägga att vaccinbeviskrav inte är något nytt, det finns många länder i världen (framförallt i Afrika och Asien) som redan kräver bevis på att du är vaccinerad mot vissa sjukdomar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Nu var det dock ett försök att få personen att förstå vad han själv sysslar med. dvs att klistra epitet på personer utan att veta orsak.
Förvisso, men grupperna 17-0, gravida osv ska inte vaccineras, dom har skola som vanlig rör sig i större grupper,
så länge man inte vaccinera dessa grupper eller kräver att dom ska hålla distans blir inte hela denna vaccin hysterin lite ihålig om man hävdar att det är för samhället och inte för personlig?

Gravida rekommenderas visst att vaccinera sig.
Uppenbart att du inte jobbar inom sjukvården.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Just därför drabbar det rökaren.

Du förstår inte att sambandet mellan rökaren och dom som befinner sig runtomkring, Du skrev att är man onyttig drabbar det bara en själv och inte andra... När någon röker så drabbar det i högsta grad andra... Och inte endast den som röker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Vore kanske en intressant tråd: "Dessa grupper borde begränsas i någon mening och på något sätt!"

Tror dock att den skulle urarta snabbt. Modsen skulle nog stoppa den direkt.

Inte då, det är ju redan infört i europa tex att gravt överviktiga får betala för två flygstolar, både för deras men framförallt för andra passagerares komfort och jag har inte sett att någon har opponerat sig mot det.

https://www.aftonbladet.se/resa/a/G10lX6/air-france-kraver-at...

Permalänk
Medlem

Tycker det är ganska osmakligt att prata om människor som är tjocka och jämföra med en pandemi eller bara säga att det är en risk för samhället.

Det finns ett väldigt stigma mot överviktiga människor och ett skuldbeläggande som är äckligt. En person som är överviktig har inte valt det, och nej det är inte bara att gå ner i vikt, vi är alla olika och har olika förutsättningar.
Tror ni på allvar att en överviktigt blir motiverad att röra på sig pga debatten som förs i samhället och hur vissa kräker ur sig en massa idioti?

Lägg ner liknelsen och välj något annat eller ännu hellre skit i det.

Ta ert ansvar och visa lite empati. Är du så orolig att du inte vill ta vacccin, ja men strunta i det då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Får vi applicera det på andra områden också, det finns massor av människor som är en del av problemet jag skulle vilja begränsa? (är i grunden för vaccinering, men ser inget behov av att tvinga på det på alla, fri vilja står högre i kurs hos mig, men ser också att det finns saker som JAG ser som betydligt större problem i samhället, så har du lösningen här så applicerar jag den mer än gärna på andra grupper som stör mig!)

Du kan applicera det var du vill! Är man en del av problemet istället för en del av lösningen, är "straffet" troligen detsamma. I slutändan blir man fast.

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Skrivet av griid:

Gravida rekommenderas visst att vaccinera sig.
Uppenbart att du inte jobbar inom sjukvården.

Lokalt på vissa sjukhus/i vissa regioner?

Från Folkhälsomyndigheten:

Citat:

I dagsläget erbjuds inte en allmän vaccination mot covid-19 för personer som är 17 år eller yngre, samt personer som är gravida. Två grupper är dock undantagna från det. En grupp är barn i åldern 16–17 år, som har bakomliggande kroniska tillstånd som kan öka risken för att bli allvarligt sjuk i virusutlösta luftvägsinfektioner. Den andra gruppen är gravida som har tillstånd eller sjukdomar som kan innebära en ökad risk för att bli allvarligt sjuk i covid-19.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Tycker det är ganska osmakligt att prata om människor som är tjocka och jämföra med en pandemi eller bara säga att det är en risk för samhället.

Det finns ett väldigt stigma mot överviktiga människor och ett skuldbeläggande som är äckligt. En person som är överviktig har inte valt det, och nej det är inte bara att gå ner i vikt, vi är alla olika och har olika förutsättningar.
Tror ni på allvar att en överviktigt blir motiverad att röra på sig pga debatten som förs i samhället och hur vissa kräker ur sig en massa idioti?

Lägg ner liknelsen och välj något annat eller ännu hellre skit i det.

Ta ert ansvar och visa lite empati. Är du så orolig att du inte vill ta vacccin, ja men strunta i det då.

Du har uppenbarligen inte följt debatten. Någon ville ha någonting som begränsar ej vaccinerades rörlighet i samhället, någon annan undrade vilka andra som skulle råka ut för begränsningar, en tredje påpekade att det redan fanns begränsande åtgärder mot t.ex. överviktiga i det att de på vissa flygbolag tvingas betala för två säten om de inte klarar sig med ett säte (det visar sig att man kan få tillbaka kostnaden för det ena sätet om planet inte blev fullbokat). Vari ligger bristen på empati? Får man inte alls nämna ordet övervikt? Jag gick själv upp alldeles kollosalt när jag på grund av skador tvingades sluta med kampsport. Jag blev fet. Visst fanns det folk som påpekade min storlek men de fick alltid svar på tal. Det tog många år (och mycket lidande) att komma ner i en vikt som inte är uppenbart skadligt för min hälsa.

Permalänk
Medlem

Undrar hur det hade låtit om alla invånare var tvungna att ta vaccinet, hur hade tongångarna gått då tro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Du har uppenbarligen inte följt debatten. Någon ville ha någonting som begränsar ej vaccinerades rörlighet i samhället, någon annan undrade vilka andra som skulle råka ut för begränsningar, en tredje påpekade att det redan fanns begränsande åtgärder mot t.ex. överviktiga i det att de på vissa flygbolag tvingas betala för två säten om de inte klarar sig med ett säte (det visar sig att man kan få tillbaka kostnaden för det ena sätet om planet inte blev fullbokat). Vari ligger bristen på empati? Får man inte alls nämna ordet övervikt? Jag gick själv upp alldeles kollosalt när jag på grund av skador tvingades sluta med kampsport. Jag blev fet. Visst fanns det folk som påpekade min storlek men de fick alltid svar på tal. Det tog många år (och mycket lidande) att komma ner i en vikt som inte är uppenbart skadligt för min hälsa.

Jo det var ju därför jag skrev det?
Att jämföra tjocka med pandemi är väl ändå ett bevis för att det finns ett stigma kring det? Du skrev själv att folk var tvungen att påpeka. Sen att du kanske inte blev så påverkad betyder inte att det är ok för det.
Då kan du kanske förstå problemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Undrar hur det hade låtit om alla invånare var tvungna att ta vaccinet, hur hade tongångarna gått då tro?

Det hade väl varit att direkt göda "antivaxxer"-rörelsen, så det är ingen som vill gå den vägen.
Det hade väl dock (om man tänker sig undantag för faktiska medicinska orsaker) varit rimligt om man ser det rent rationellt. (Det är ju inte egentligen en personlig preferens detta handlar om.)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Jo det var ju därför jag skrev det?
Att jämföra tjocka med pandemi är väl ändå ett bevis för att det finns ett stigma kring det? Du skrev själv att folk var tvungen att påpeka. Sen att du kanske inte blev så påverkad betyder inte att det är ok för det.
Då kan du kanske förstå problemet?

Ingen har jämfört överviktiga med pandemin, tvärtom har man påpekat skillnaden och jag skrev inte att folk var tvungna att påpeka, jag skrev att "visst fanns det folk som påpekade". Dessutom finns en negativ sak med att, vid min ålder, gå ner i vikt. Man blir inte vackrare av det, man får hängrumpa och hängbröst och det svider i själen hos en som var ganska fåfäng och van vid att se bra ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Ingen har jämfört överviktiga med pandemin, tvärtom har man påpekat skillnaden och jag skrev inte att folk var tvungna att påpeka, jag skrev att "visst fanns det folk som påpekade". Dessutom finns en negativ sak med att, vid min ålder, gå ner i vikt. Man blir inte vackrare av det, man får hängrumpa och hängbröst och det svider i själen hos en som var ganska fåfäng och van vid att se bra ut.

Ja, då lär du inte heller uppskatta vad stigande ålder kan göra med utseendet.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Gravida rekommenderas visst att vaccinera sig.
Uppenbart att du inte jobbar inom sjukvården.

möjligt att rekommendationen förändrats, sist jag läste på 1177 stod det gravida och personer under 17år.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

möjligt att rekommendationen förändrats, sist jag läste på 1177 stod det gravida och personer under 17år.

Det stämmer, förutom gravida i riskgrupper, så som jag förstått det som

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortal1ty:

Klart man vaccinerar sig, något annat vore ju helt tappat!

Givetvis!
Men ser vissa undantag för min egen del, just nu iallafall.
Orsaken är att jag redan haft Covid och då ser jag inte att det är rätt att ta första tjinget före dom som inte haft Covid.
Menar att jag antagligen har en viss mängd antikroppar, och då är det en större samhällsnytta att någon annan kan bli vaccinerad just nu.
Givetvis så kommer jag att ta vaccin, men lite senare då jag ser att det antagligen kommer att ge ett längre och mer fullgott skydd.

Skrivet av Cango:

Att du (och andra) ställer en sådan fråga med en sådan självklarhet, utan att (?) reflektera hur uppåt väggarna en sådan restriktion/lag brott mot alla mänskliga rättigheter/ går långt över mitt förstånd.

Den riktiga frågan är mer hur länge vi ska ge makt åt de som vill begränsa mänskligheten dess friheter. Korthuset kommer falla så småningom. Tänk, pojkar, tänk.

Brott mot mänskliga rättigheter kan ses olika. Men låt mig ställa en fråga hypotetiskt.
Alla har rätt till ett liv, något jag är säker på att du kan hålla med om.
Men om nu du eller någon annan ser samhällsnyttan med vaccinet som ett brott och då vägrar ta vaccinet. Längre fram så lyckas du eller någon annan vaccinvägrare bära med er smittan till någon som inte är så lyckligt lottad, den dör av Covid!
Vem bär ansvaret för att den personen då dör?
Vem har tagit ifrån den personen dess mänskliga rättigheter? För det är ju vad som skett.

Vad du gör med ditt liv skiter jag totalt i, det är din rättighet!

Men vad du kan göra med andras liv genom att inte ta vaccinet, det bryr jag mig om!

Covid är klassad som en allmänfarlig smittsam sjukdom.
Jag föreslår att du tar reda på vad det innebär!
Jag hoppas att du inte tror att alla dom människor som dött av Covid i världen har dött av någon konspiratorisk massutplåning utförd av den styrande eliten.

När en smitta/sjukdom klassas som en allmänfarlig smittsam sjukdom. Så är det inte längre frågan om mänskliga rättigheter i den form du försöker stödja dig på, det har då gått över till att ge människor det skydd dom har rättigheter till. Även det en mänsklig rättighet!

Men visst, konspirationsteorierna flödar i vissa forum. Ibland så blir man mörkrädd över hur folk kan falla så lågt, heja på varandra, skyffla galna rykten utan minsta uppbackning mer än från några ryggdunkande konspirations vänner.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Ja, då lär du inte heller uppskatta vad stigande ålder kan göra med utseendet.

Snälla du, driv inte med det
Räcker att jag försöker att undvika att se mig själv i spegeln på morgonen.
Ibland så lyckas jag Tills någon påminner mig, då är jag ingen tonåring längre...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sher!kan:

Svårt att komma med en bipacksedel med möjliga biverkningar när det är så pass dåligt testat så man helt enkelt inte vet.

Men det har gjorts kliniska tester på ett antal personer i ett antal länder? Vad begär du egentligen? Att vaccinen ska vara perfekta?

Skrivet av sher!kan:

Att fler insjuknar i covid än biverkningar kanske är klarlagt nu ja. Men vi får helt enkelt se, jag bara tycker det är märkligt hur man kan få ett läkemedel godkänt så pass fort där man inte har en aning dels med biverkningar och för framtida mutationer och hur det tar på immunförsvaret i längden.

Om det finns det goda skäl att skynda på processen, som en global pandemi där 158 miljoner har hitills insjuknat och över tre miljoner har avlidit som följd, så kan du ge dig fan på att eventuella biverkningar hos dessa läkemedel kommer ses som acceptabla risker eftersom de är oftast mer hanterbara än ett muterande virus som härjar.

Skrivet av sher!kan:

fortfarande dör människor, blir inlagda på intensiv och smittas av corona trots dessa vaccin.

Ja, för det finns fler fall av COVID-19 än det finns tillgängligt vaccin. Duh!

Skrivet av sher!kan:

Att alla tester och studier är klara med vaccinen är ju en stor lögn, det är färdigt tidigt 2023. Först då har vi en första hint om läget med alla vaccinerade.

Ingen har väl påstått att studierna skulle vara färdiga? Var har du hört det?

Skrivet av sher!kan:

Man kan inte påskynda tester som ska vara i 1.5-3 år till ett halvår även om mera pengar och fler personer deltar, det är helt omöjligt.

Som jag har skrivit ovan, om goda skäl för det ges.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem

Ganska intressant:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tegnell-om-vaccinlarmet-va...

"En rapport från Folkhälsomyndigheten visar att 91 procent av alla över 80 år som är födda i Sverige fått minst en vaccindos i slutet av april. Men bland utrikesfödda var vaccinationsgraden betydligt lägre.
Bland personer som är födda i Asien och Mellanöstern hade mellan 66 och 62 procent vaccinerat sig. Vad gäller personer från Nordafrika var samma siffra 59 procent och övriga Afrika 44 procent."

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av playguu:

Ganska intressant:

Undersökningen SVT gjort tidigare visade ett samband mellan socio-ekonomiska begränsningar och anti-vaxxers. DET är ett problem som heter duga. Jag avundas inte de Svenska politiker som har blåslampa på sig att "göra något" åt saken.

Permalänk
Medlem

Utomlands verkar erbjudandet av drop-in vaccination vid t.ex. matbutiker göra att en del av de som tidigare avstått eller inte orkat väljer att vaccinera sig. Att göra det lättare och smidigare att bli vaccinerad borde hjälpa även här. Men det kommer väl förmodligen inte ske förens det blir ett överflöd av doser.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk

Fler än en miljon har testats positivt för viruset. Borde inte många av de varit i fas 4+?

Om folk ändå brann lika mycket för miljön som att få alla vaccinerade. Covid-19 är en fis i rymden i jämförelse; tänk på det ni alla självutnämda altruister.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jusernejm:

Fler än en miljon har testats positivt för viruset. Borde inte många av de varit i fas 4+?

Om folk ändå brann lika mycket för miljön som att få alla vaccinerade. Covid-19 är en fis i rymden i jämförelse; tänk på det ni alla självutnämda altruister.

Personligen tycker jag att bristen på grafikkort är ett ännu större problem! Ska man köra med whataboutism kan man väl få hugga till med något roligare.