Kommer ni ta covid-19 vaccin när det kommer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Ta en titt på USAs befolkning, eller för den delen befolkningens genomsnittliga vikt i i-länder dom senaste 50 åren.
Genetisk fetma är i en klar minoritet jämfört med självförvållad fetma och dom flesta som hävdar annorlunda skyller bara ifrån sig i ett försök att lugna sitt eget dåliga samvete.
/Mvh en som tidigare vägde 120 kg (självförvållat) och nu väger 78 kg (även det självförvållat).

Grattis! Kul när någon verkligen lyckas

Skrivet av MinscS2:

Denna diskussionen känns dock tämligen OT.
Fetma, snusning, alkoholism m.m. är inget som "smittar" oskyldiga förbipasserande, och bör således inte jämföras med Covid 19 (eller andra patologiska sjukdomar).

Så sant!

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Påståendet om underdödlighet bör du nog styrka med statistik!
Fram till dess så kan du INTE sitta och säga att människor hatar dom som träffas i grupp, umgås i övertal eller reser. Det är enbart grundat på oförstånd!

Covid är klassad som en allmänfarlig smittsam sjukdom.
Inget som skulle skett om det nu inte vore allvarligt!
Med det så är restriktioner (med all rätt) införda för att minska smittspridningen, det har till viss del minskat smittan (beroende på hur det efterlevs), dessa åtgärder kommer och har påverkat statistiken över dödlighet, inte bara för Covid. Där är många andra accepterade sjukdomar som har en viss dödlighet, influensa som ex. Med restriktioner så minskar även smittspridningen för andra smittsamma sjukdomar. Faktorer man bör ta med!

Men med resonemanget som är snudd på fascism, så kanske det vore bättre att helt skrota vården. Då alla som det verkar ska skylla sig själva...

Gå in och läs statistiken på SCB finns dag för dag sen 1januari. Bara att läsa och inse fakta, så det är styrkt där igenom.
Har du statistik på att restriktionerna har minskat smittan? för vad jag kan se se så har dom ju inte det.
många mer öppna stater i USA har färre fall och dödlighet än stater med fler restriktioner. fantastiskt va?

Tycker inte ni det är fantastiskt att vi knappt har haft ett enda fall av vanlig influensa iår? kanske säger något om hur felrapporterat det är med dessa PCR tester, säsongsinfluensa fall har försvunnit in i corona statistik. Ett virus raderar inte ut ett annat.

Får jag skylla mig själv om jag träffar många personer eller är ute och reser och får corona på fritiden? Men jag får inte skylla mig själv om jag är på jobbet och träffar människor och får corona?

Om ni håller med ovanstående påstående så måste ju samma gälla för tjockisar och rökare tex.
Att snacka om att övervikt har med genetik att göra är otroligt lätt för den fete att säga, men jag vet att de flesta överviktiga har tappat förståndet och har slutat bry sig, dom motionerar/tränar inte, dom äter fortfarande skit mat. Har men den genetiken måste man kämpa, funkar inte att säga att det ligger i släkten. Samma med vilken sjukdom som helst, man får kämpa. Kämpar man så ger det resultat.
Men jag vet hur otroligt lätt det är, jag ser själv på min farsa som är runt 55 nu, han tränar inte längre och vad sker då? jo magen börjar växa och fettet byggs på. Samma med många i den åldern som tappar greppet, de jobbar kommer hem och sitter på soffan eller datastolen och klagar på andra dagarna i ända istället. Ännu värre blir det med pensionärerna som inte ens har jobbet att gå till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sher!kan:

Gå in och läs statistiken på SCB finns dag för dag sen 1januari. Bara att läsa och inse fakta, så det är styrkt där igenom.
Har du statistik på att restriktionerna har minskat smittan? för vad jag kan se se så har dom ju inte det.
många mer öppna stater i USA har färre fall och dödlighet än stater med fler restriktioner. fantastiskt va?

Tycker inte ni det är fantastiskt att vi knappt har haft ett enda fall av vanlig influensa iår? kanske säger något om hur felrapporterat det är med dessa PCR tester, säsongsinfluensa fall har försvunnit in i corona statistik. Ett virus raderar inte ut ett annat.

Får jag skylla mig själv om jag träffar många personer eller är ute och reser och får corona på fritiden? Men jag får inte skylla mig själv om jag är på jobbet och träffar människor och får corona?

Om ni håller med ovanstående påstående så måste ju samma gälla för tjockisar och rökare tex.
Att snacka om att övervikt har med genetik att göra är otroligt lätt för den fete att säga, men jag vet att de flesta överviktiga har tappat förståndet och har slutat bry sig, dom motionerar/tränar inte, dom äter fortfarande skit mat. Har men den genetiken måste man kämpa, funkar inte att säga att det ligger i släkten. Samma med vilken sjukdom som helst, man får kämpa. Kämpar man så ger det resultat.
Men jag vet hur otroligt lätt det är, jag ser själv på min farsa som är runt 55 nu, han tränar inte längre och vad sker då? jo magen börjar växa och fettet byggs på. Samma med många i den åldern som tappar greppet, de jobbar kommer hem och sitter på soffan eller datastolen och klagar på andra dagarna i ända istället. Ännu värre blir det med pensionärerna som inte ens har jobbet att gå till.

Du vet inte vad du pratar om helt enkelt. Vanliga influensan har inte gått in i någon statistik för något annat alls. Hur vet jag det? Jo du, det är rätt lätt att se om man ser på andra saker som t.ex RS-virus som barn får. Det är genom att folk har hållit bättre avstånd och bättra hygien-regler som gjort att det ser ut som det gör med övriga virus t.ex. Så du får försöka sätta in dig i vilka samband det finns och hur saker fungerar innan du uttalar dina funderingar/fantasier som sanningar. Kunskap kan man aldrig få för mycket av så det är inte en negativ sak.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sher!kan:

Gå in och läs statistiken på SCB finns dag för dag sen 1januari. Bara att läsa och inse fakta, så det är styrkt där igenom.
Har du statistik på att restriktionerna har minskat smittan? för vad jag kan se se så har dom ju inte det.
många mer öppna stater i USA har färre fall och dödlighet än stater med fler restriktioner. fantastiskt va?

Tycker inte ni det är fantastiskt att vi knappt har haft ett enda fall av vanlig influensa iår? kanske säger något om hur felrapporterat det är med dessa PCR tester, säsongsinfluensa fall har försvunnit in i corona statistik. Ett virus raderar inte ut ett annat.

Får jag skylla mig själv om jag träffar många personer eller är ute och reser och får corona på fritiden? Men jag får inte skylla mig själv om jag är på jobbet och träffar människor och får corona?

Om ni håller med ovanstående påstående så måste ju samma gälla för tjockisar och rökare tex.
Att snacka om att övervikt har med genetik att göra är otroligt lätt för den fete att säga, men jag vet att de flesta överviktiga har tappat förståndet och har slutat bry sig, dom motionerar/tränar inte, dom äter fortfarande skit mat. Har men den genetiken måste man kämpa, funkar inte att säga att det ligger i släkten. Samma med vilken sjukdom som helst, man får kämpa. Kämpar man så ger det resultat.
Men jag vet hur otroligt lätt det är, jag ser själv på min farsa som är runt 55 nu, han tränar inte längre och vad sker då? jo magen börjar växa och fettet byggs på. Samma med många i den åldern som tappar greppet, de jobbar kommer hem och sitter på soffan eller datastolen och klagar på andra dagarna i ända istället. Ännu värre blir det med pensionärerna som inte ens har jobbet att gå till.

Du har bara fel om överdödligheten. Här är en rapport från FHM i ämnet:

https://www.folkhalsomyndigheten.se/publicerat-material/publi...

Ge mig en länk till vad du har läst på SCB, förklara hur du tolkat det och resonerat, så skall jag förklara för dig var du gick snett.

Självklart blir en vanliga influensan i stort sett obefintlig när vi har infört så mycket restriktioner mot smittspridning. Det ena viruset raderar inte ut det andra men åtgärder mot ett virus slår även mot ett annat virus.

Ju mindre socialt umgänge, desto mindre risk för smittspridning. Ok?

Vad har fetma med saken att göra? Fetma är inte smittsamt. Inte alls samma problematik. Inte ett dugg jämförbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Du vet inte vad du pratar om helt enkelt. Vanliga influensan har inte gått in i någon statistik för något annat alls. Hur vet jag det? Jo du, det är rätt lätt att se om man ser på andra saker som t.ex RS-virus som barn får. Det är genom att folk har hållit bättre avstånd och bättra hygien-regler som gjort att det ser ut som det gör med övriga virus t.ex. Så du får försöka sätta in dig i vilka samband det finns och hur saker fungerar innan du uttalar dina funderingar/fantasier som sanningar. Kunskap kan man aldrig få för mycket av så det är inte en negativ sak.

C19 och influensa virus samt förkylning presenterar sig med samma symptombild.

Att influensorna skulle "utrotats" är orimligt.

Behövs inte ens positivt pcr test (dessa är dessutom rätt otillförlitliga) för att sätta en c19 diagnos.

U07.2 Covid-19, virus ej identifierat
Koden används när en patient har diagnostiserats med sjukdomen covid-19 och diagnosen har ställts kliniskt eller epidemiologiskt, men inte bekräftats genom laboratorietest.

Dold text

https://www.socialstyrelsen.se/utveckla-verksamhet/e-halsa/kl...

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Mmm, eller så dör de. Det är ju ett alternativ förstås, men det tar ju tid och ju fler som har antikroppar desto längre kommer det ta och därmed ökar det risken för mutationer.

Ja, och? Det ligger i sakens natur att man accepterar en lite högre risk genom att inte vaccinera sig.

Mutationer kommer ändå att uppstå utanför Sverige, det är som med allt annat, vi kan göra allt rätt här, men vi är en droppe i havet så det spelar ingen roll på den större skalan.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kvarnis:

C19 och influensa virus samt förkylning presenterar sig med samma symptombild.
<klipp>

Berätta det för den uttröttade och sönderkörda personalen på landets intensivvårdsavdelningar.

Du vet inte vad du snackar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Berätta det för den uttröttade och sönderkörda personalen på landets intensivvårdsavdelningar.

Du vet inte vad du snackar om.

Förnekade ej förekomst av den situation?
Tänk om c19 och influensa härjat samtidigt inte konstigt att det blir kaos på iva, sverige har extremt få iva platser/capita.

Överbeläggning på landets IVA har det varit tidigare redan innan coronan kom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sher!kan:

Gå in och läs statistiken på SCB finns dag för dag sen 1januari. Bara att läsa och inse fakta, så det är styrkt där igenom.
Har du statistik på att restriktionerna har minskat smittan? för vad jag kan se se så har dom ju inte det.
många mer öppna stater i USA har färre fall och dödlighet än stater med fler restriktioner. fantastiskt va?

Tycker inte ni det är fantastiskt att vi knappt har haft ett enda fall av vanlig influensa iår? kanske säger något om hur felrapporterat det är med dessa PCR tester, säsongsinfluensa fall har försvunnit in i corona statistik. Ett virus raderar inte ut ett annat.

Här blandar vi och ger lite i vad som som är fakta och inte fakta

Att det är underdödlighet just nu (vilket stämmer) innebär inte att sjukdomen är ofarlig eller ens att restriktionerna varit överdrivna. Angående skillnader mellan USAs stater så skiljer det mycket mellan både regionen och länder, trots liknande förhållningssätt. Man kan alltså inte dra några som helst slutsatser om vad som orsakar vad.

Däremot är det rimligt att utgå från att större social distansering gör det svårare för viruset att smitta. Desto färre det finns i ens närhet, desto färre kan jag smitta. Det är ett rätt okomplicerat och logiskt koncept. Samma sak med avstånd - det är mycket troligt att ju närmare man umgås, desto större risk att man smittar. Vilket också lär vara en starkt bidragande orsak till att man ser så få influensafall, det viruset är helt enkelt inte tillräckligt bra på att att smitta för att kunna föröka sig när folk håller avstånd och ser till att vara hemma om de har symptom. Om inte annat så skulle det märkas i setinel-programmen där man bl.a. håller koll på de vanliga influensorna. Det är alltså inte corona som nollar vanlig influensa, det är vår efterlevnad av covid-restriktionerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnis:

C19 och influensa virus samt förkylning presenterar sig med samma symptombild.

Att influensorna skulle "utrotats" är orimligt.

Behövs inte ens positivt pcr test (dessa är dessutom rätt otillförlitliga) för att sätta en c19 diagnos.

U07.2 Covid-19, virus ej identifierat
Koden används när en patient har diagnostiserats med sjukdomen covid-19 och diagnosen har ställts kliniskt eller epidemiologiskt, men inte bekräftats genom laboratorietest.

Dold text

https://www.socialstyrelsen.se/utveckla-verksamhet/e-halsa/kl...

Vad snackar du om?

Symptom för Covid varierar, men är långt ifrån likvärdig med influensa.

Har själv erfarenhet från båda så jag bör veta

Så att en förväxling skulle ske vid diagnos, är som jag ser det rätt liten.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sher!kan:

En massa phuu...

Lyssna och lär från ToddTheOdd, Lars Celander med flera som helt klart vet bra mycket mer!
Fantasier och feltolkningar känns så där... Odd...

Upprepar det som MinscS2 skrev, då det är point on.
Denna diskussionen känns dock tämligen OT.
Fetma, snusning, alkoholism m.m. är inget som "smittar" oskyldiga förbipasserande, och bör således inte jämföras med Covid 19 (eller andra patologiska sjukdomar).

Föreslår att du tar och tänker några varv till.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sher!kan:

Gå in och läs statistiken på SCB finns dag för dag sen 1januari. Bara att läsa och inse fakta, så det är styrkt där igenom.
Har du statistik på att restriktionerna har minskat smittan? för vad jag kan se se så har dom ju inte det.
många mer öppna stater i USA har färre fall och dödlighet än stater med fler restriktioner. fantastiskt va?

Tycker inte ni det är fantastiskt att vi knappt har haft ett enda fall av vanlig influensa iår? kanske säger något om hur felrapporterat det är med dessa PCR tester, säsongsinfluensa fall har försvunnit in i corona statistik. Ett virus raderar inte ut ett annat.

Får jag skylla mig själv om jag träffar många personer eller är ute och reser och får corona på fritiden? Men jag får inte skylla mig själv om jag är på jobbet och träffar människor och får corona?

Om ni håller med ovanstående påstående så måste ju samma gälla för tjockisar och rökare tex.
Att snacka om att övervikt har med genetik att göra är otroligt lätt för den fete att säga, men jag vet att de flesta överviktiga har tappat förståndet och har slutat bry sig, dom motionerar/tränar inte, dom äter fortfarande skit mat. Har men den genetiken måste man kämpa, funkar inte att säga att det ligger i släkten. Samma med vilken sjukdom som helst, man får kämpa. Kämpar man så ger det resultat.
Men jag vet hur otroligt lätt det är, jag ser själv på min farsa som är runt 55 nu, han tränar inte längre och vad sker då? jo magen börjar växa och fettet byggs på. Samma med många i den åldern som tappar greppet, de jobbar kommer hem och sitter på soffan eller datastolen och klagar på andra dagarna i ända istället. Ännu värre blir det med pensionärerna som inte ens har jobbet att gå till.

Helt utan att titta på statistiken så känns det omedelbart intuitivt att andra smittsamma säsongssjukdomar blir mindre vanliga i takt med nya normativa smittbegränsande åtgärder under pandemin.

Frågan om restriktionernas effektivitet har varit en ständig fråga i över ett år. Själva kärnan i den svenska vägen har varit att hantera pandemin med färre restriktioner än i stora delar av EU, som en balans mellan fortsatt kommers och smittbegränsande åtgärder. Effektiviteten tänker jag är svår att mäta, eftersom vi inte har en solklar prognos att spela på och de nya, eller förlängda, begränsningarna kommer ofta som ett resultat på en förnyad frekvens dokumenterade fall.

Att jämföra läget i USA drar jag mig för. Eftersom olika stater, och olika regioner eller metropol inom staterna, kan ha helt olika förutsättningar och attityd gentemot pandemin. Där vissa stater förblir öppna genom att ha en mindre urban befolkning. Medan vissa begränsade stater lider dubbelt genom att ha många fattiga lönearbetare och svag tilltro till myndigheterna, dess rekommendationer och kanske en något mer ambivalent inställning gentemot varandra medborgare emellan. Tillgången till tester var också, åtminstone förra året, ofta lidande i brist på samlande federal politik på området.

"Får jag skylla mig själv om jag träffar många personer eller är ute och reser och får corona på fritiden? Men jag får inte skylla mig själv om jag är på jobbet och träffar människor och får corona?"

Jag drar mig för formuleringen, men lite så är det. Inte som i att de som har umgänge eller nöjesreser förtjänar att straffas genom att bli sjuka, utan att de som gör dessa saker exponerar sig själva (och andra) för en onödig risk. De som kan ska förstås fortfarande arbeta, och de som arbetar ska givetvis göra vad man kan för att skydda sig själva och andra från onödiga smittrisker.

Tangenten om fetma är helt förbi ämnet. Viss fetma har genetiskt underlag, men självklart har den stora volymen av den globala trenden att göra med en kombination av inaktivitet och tillgång till energirik mat och dryck. Fetmasjukdom och virussjukdom är två helt olika entiteter, och det förstår du.

Permalänk
Inaktiv

Norge har börjat prioritera åldersgruppen 18-24 när det gäller vaccinering:

https://www.dn.se/varlden/norge-andrar-vaccinordningen-ska-pr...

Inte för att skydda dom utan för att stoppa spridningen. Den åldersgruppen är tydligen den som mest beter sig som självupptagna barnrumpor. Återstår att se om de som mest skiter i vuxet uppträdande är så värst intresserade av att bli vaccinerade.

Permalänk
Medlem

Här i Stockholm beter sig folk som att corona inte existerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Att jämföra läget i USA drar jag mig för. Eftersom olika stater, och olika regioner eller metropol inom staterna, kan ha helt olika förutsättningar och attityd gentemot pandemin. Där vissa stater förblir öppna genom att ha en mindre urban befolkning. Medan vissa begränsade stater lider dubbelt genom att ha många fattiga lönearbetare och svag tilltro till myndigheterna, dess rekommendationer och kanske en något mer ambivalent inställning gentemot varandra medborgare emellan. Tillgången till tester var också, åtminstone förra året, ofta lidande i brist på samlande federal politik på området.

Glöm inte heller bort att amerikanerna har helt andra förutsättningar än oss, de har inte ens i närheten av det skyddsnät med sjukförsäkringar mm som vi har. De som befinner sig längst ner har helt enkelt inga förutsättningar att stanna hemma från jobbet även om de kanske borde för såväl sin egen som andras skull och möjligheten till vård är för många väldigt begränsad och för de som har det sämst ställt är den närapå obefintlig.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av sher!kan:

Ännu värre blir det med pensionärerna som inte ens har jobbet att gå till.

Vad får dig att tro att pensionärer är sysslolösa så till den grad att de inte rör på sig. Jag är 75, pensionerades vid 67, jobbade efter pensionen tills jag var 73, har flera hobbies, motionerar regelbundet, tränar regelbundet. Alla de pensionärer jag känner och umgås med är, liksom jag, i allra högsta grad aktiva. Skillnaden nu mot förr är att jag fritt kan välja vad jag ska göra, inte att jag slutat med allt.

Permalänk
Avstängd

"Sista Bossen" i morgon - vaccineras i närheten av 10+ tals oaktsamma människor då:

Redo med gas- och förpartikelfilter + andra fabriksglasögon som skyddar runt ögonen.

Jag blev förvånad över allt folk utomhus idag. Sen upptäckte jag att förbaskat är det röd dag idag!

Hursomhelst, jag blir tillfälligt förbannad på sättet ordet "biverkningar" kastas runt nu utan kontext och sammanhang i massmedia.

Det verkar (ha!) ha blivit den "nya ryssen att vara rädd för" utan någon som helst koppling till något eller någon.

Självfallet kan fler biverkningar uppstå om du blandar mediciner rent generellt. Finns ju något som kallas för kontraindikationer vilket innebär att du kan få livsfarliga biverkningar. Notera hur jag satte biverkningar i kontext här nu.

Det finns livsfarliga biverkningar och så finns det biverkningar som ger men för livet (t.ex., svininfluensavaccinet) och så finns det biverkningar som bara är irriterande ett par dagar eller veckor och sedan försvinner dem.

Vad för slags biverkningar snackar massmedia om nu:
- Livsfarliga? Blanda Pfizer och Astra = Du dör av vaccinblandningen
- Biverkningar med men? Blanda Pfizer och Astra = Du får något permanent fel livet ut
- Vanliga biverkningar men fler? Blanda Pfizer och Astra = Feber, led- och huvudvärk som går över

För i h*e MSM, ge kontext och detaljer. Annars blir bara spam av "skrämmande ord" som "vaccin", "biverkning", "long covid-19", med mera. Tröttsamt och minst sagt kontraproduktivt under en pågående pandemi som bara kan bli värre i takt med mer desinformation i det digitala samhället.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Vad får dig att tro att pensionärer är sysslolösa så till den grad att de inte rör på sig. Jag är 75, pensionerades vid 67, jobbade efter pensionen tills jag var 73, har flera hobbies, motionerar regelbundet, tränar regelbundet. Alla de pensionärer jag känner och umgås med är, liksom jag, i allra högsta grad aktiva. Skillnaden nu mot förr är att jag fritt kan välja vad jag ska göra, inte att jag slutat med allt.

Då har du nått en högaktningsvärd ålder. Det låter bra att du är aktiv annars förfaller kroppen fortare. Trevligt sidospår vi hamnade i med motion.

Permalänk
Medlem

Kul att höra vad folk på stan tänker.

Visa signatur
Permalänk

kommer nog ta för att jag måste för ev vaccinpass... har just haft covid o överlevt så egentligen hade jag inte behövt

Visa signatur

Ryzen 5950X, Asus X570 Gaming-F, Evga 3090 FTW Ultra, 32gb G-skill Neo 3600Mhz, Corsair RM1000i, Corsair H150 med Noctuas snordyra fläktar, Define 7, 4 olika ssd

Permalänk
Skrivet av Bengt-Arne:

Vad snackar du om?

Symptom för Covid varierar, men är långt ifrån likvärdig med influensa.

Har själv erfarenhet från båda så jag bör veta

Så att en förväxling skulle ske vid diagnos, är som jag ser det rätt liten.

ja covid beter sig väldigt underligt.. hela vår familj fick det

Kärringen: fick de först , hade en löjlig hösta som hon först trodde ha pga pollen (hun brukar ha den hostan var vår) men de va covid, några dagar senare huvudvärk från helvetet i 1-2 dar sen blev hon bra...

Jag: Feber dag1 sen huvudvärk i 12 dar samtidigt som hosta o tappad smak...

barnen... 5 och 11 år märktes de inte ett skit på mer än att de va positiva på testet

Visa signatur

Ryzen 5950X, Asus X570 Gaming-F, Evga 3090 FTW Ultra, 32gb G-skill Neo 3600Mhz, Corsair RM1000i, Corsair H150 med Noctuas snordyra fläktar, Define 7, 4 olika ssd

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zyphoon:

https://www.youtube.com/watch?v=svyytTow9hk

Kul att höra vad folk på stan tänker.

Kommentarsfältet är som saxat från Flashback...

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Nu har jag fått min första dos vaccin. Det blev Pfizer. Det smakade lite märkligt i munnen några minuter senare, sticket kändes inte alls och allt var ganska odramatiskt.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sher!kan:

Gå in och läs statistiken på SCB finns dag för dag sen 1januari. Bara att läsa och inse fakta, så det är styrkt där igenom.

Yes. 2021 ser bättre ut om man tittar på just överdödligheten jämfört med 2020. Sjukvården har blivit bättre på att rädda livet på de med svår covid under det gångna året. Men ja, samtidigt har annan vård fått stå tillbaka för att covid belastar sjukvården så pass tungt just nu. Vi har byggt upp en vårdskuld när många färre undersöks, opereras och behandlas för allehanda cancerformer, hjärt/kärlsjukdomar och liknande. Så en del av dödsfallen kommer lassas över på flertalet andra sjukdomar kommande 2-3 åren här. Upptäcker man sjukdomar senare så blir följderna vanligen också allvarligare.

Skrivet av sher!kan:

Har du statistik på att restriktionerna har minskat smittan? för vad jag kan se se så har dom ju inte det.

Det här är en mycket bra fråga. Vi vet inte exakt hur mycket nytta våra insatser faktiskt gör. Det är nämligen extremt komplext att ha riktigt bra underlag för det här. Det är så pass många faktorer som inverkar att lekmän inte kan göra de här bedömningarna. Jag vill påstå att man behöver ha expertisutbildning - alltså vara epedemiolog eller dylikt för att faktiskt kunna bena ut hur effektiva olika åtgärder är för olika sjukdomar - och olika stadier - och hur dessa åtgärder påverkar olika för samma sjukdom i olika samhällen - och hur effektiva metoderna är i samma samhälle beroende på smittutbredning.
Ooootroligt komplext!

Skrivet av sher!kan:

många mer öppna stater i USA har färre fall och dödlighet än stater med fler restriktioner. fantastiskt va?

Mjaa. Njaa. Eller ja, visst är det säkert så.
Men det säger inte så mycket åt något håll.
Det är väldigt många faktorer som kan vara avgörande för hur smittläget ser ut.
Man kan ta en ensam faktor för ett område och titta på ett annat område och jämföra den faktorn. Det låter ju vetenskapligt och så.
Men det kan också leda en hel fel. Tittar vi exempelvis på faktorn språk så verkar det te sig som så att man är mycket bättre skyddad från corona av att prata norska. Det stämmer ju att om man har norska som modersmål så har smittläget varit bättre än om man har svenska som modersmål senaste året. Generellt. Men!
Kan man då också konstatera att språket är den avgörande faktorn här? Skulle man verkligen få bättre skydd av att bara börja prata norska istället?
Eller är det ett gäng andra orsaker som egentligen är grunden för varför färre norskspråkiga är smittade än svenskspråkiga?

Tittar vi på hur det ser ut i de "mer öppna staterna" i USA - vad är orsakerna till variationerna i smittläget där? Är det verkligen på grund av att de varit mer öppna - eller är det andra faktorer som har varit mer avgörande i just de fallen?
Det här är svårt att bena ut - för insatser och åtgärder kan vara olika betydelsefulla i olika områden.

Skrivet av sher!kan:

Tycker inte ni det är fantastiskt att vi knappt har haft ett enda fall av vanlig influensa iår? kanske säger något om hur felrapporterat det är med dessa PCR tester, säsongsinfluensa fall har försvunnit in i corona statistik. Ett virus raderar inte ut ett annat.

Absolut är det fantastiskt. Bra ordval! Även vinterkräksjuka och lite andra säsongssjukdomar har verkligen fått mindre spridning senaste året. Men du drar fel slutsats. För de sjukdomarna har på riktigt tryckts tillbaka. Tack vare att vi tvättar händer oftare, håller mer avstånd, jobbar mer hemma, är mindre på evenemang, fler beställer mat hem, träffar färre och är mer försiktiga så har ett antal smittsjukdomar på riktigt fått mycket svårare att sprida sig.
De åtgärder som väldigt många faktiskt genomfört har ju inte bara effekt mot en sjukdom - utan alla smittsjukdomar som vi vanligen sprider mellan oss får svårare att sprida sig när vi inte alls träffas lika mycket.
Så minskningen av bland annat flunsan är alltså på riktigt. Det här är högst tänkvärt!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sAAb:

Nu har jag fått min första dos vaccin. Det blev Pfizer. Det smakade lite märkligt i munnen några minuter senare, sticket kändes inte alls och allt var ganska odramatiskt.

Vad trodde du skulle hända? Allt som står på nätet?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Vad trodde du skulle hända? Allt som står på nätet?

Ja, ibland. Jag såg att det hade varit en bilolycka häromdagen i någon förort. Nu gjorde jag ju en bilkörning för att bli vaccinerad. Jag klarade mig från en bilolycka den här gången, också!

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Kommentarsfältet är som saxat från Flashback...

Onekligen röster som inte resonerar med dig.
Är man foliehatt/flashbackare för att man ifrågasätter? Olika röster behövs, sen måste det finnas gränser naturligtvis.
Jag delade bara en video.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zyphoon:

Onekligen röster som inte resonerar med dig.
Är man foliehatt/flashbackare för att man ifrågasätter? Olika röster behövs, sen måste det finnas gränser naturligtvis.
Jag delade bara en video.

Det beror på hur du ifrågasätter. Flashback saknar gränser på gott å ont. Sveriges "Parler" typ.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Berätta det för den uttröttade och sönderkörda personalen på landets intensivvårdsavdelningar.

Du vet inte vad du snackar om.

Så hemskt på alla iva att man nu kan lägga ner vissa iva-avd tydligen

https://twitter.com/Sven_Roman/status/1392079853235671040?s=1...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Påståendet om underdödlighet bör du nog styrka med statistik!

[...]

Underdödligheten under 2021 är bättre än på länge, bäst av alla år sedan åtminstone 2015 (alla år som jämförs av Socialstyrelsen här).

https://datawrapper.dwcdn.net/PKVla/58/

Jag har personligen inget större problem att förstå folk som är skeptiska till att nu ha tvingande restriktioner i samhället (den som är rädd kan väl stanna hemma - problem löst) och att vaccinera friska personer (ej riskgrupp) under 65 år, personer som ändå inte dör av viruset. Men heeey, jag är väl bara en högerextrem rysk antivaxxxer-foliehatt förstås.

Vi har ännu inte koll på ev långtidseffekter/biverkningar av vaccinen. 180st har dött efter att ha tagit Pfizers vaccin ( https://www.lakemedelsverket.se/sv/coronavirus/coronavaccin/i... se pdf)