Kommer ni ta covid-19 vaccin när det kommer?

Permalänk
Medlem

Kommer ni ta covid-19 vaccin när det kommer?

Tankarna är många kring vaccin och vissa har fått för sig att det utvecklats alldeles för snabbt för att vara säkert. Dessa personer jämför med andra vacciner som brukar ta 5-10 år att utveckla. Vad de missar är den ofantliga budgeten och resurser som funnits att tillgå så forakningstid delat med budget/resurser blir extremt långsam utveckling helt plötsligt. Jaja, det var mina egna reflektioner. Nu till frågan:

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Jag tror att risken att få biverkningar av Covid-19 är större än av vaccinet.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Medlem

Det som gör att det går att utveckla de här vaccinen så fort är att de prioriteras både från företagens håll (d.v.s. får alla resurser som krävs i form av pengar, personal och korta interna ledtider) och myndigheters håll (d.v.s. ingen "kö" till utredning av kliniska prövningar, vetenskapliga möten samt först i kö i godkännandeprocesser). Kraven på effekt och säkerhet är detsamma som gäller som för vilket prioriterat läkemedel som helst. Med det sagt så vet man aldrig om en herrans massa biverkningar när ett läkemedel först kommer ut på marknaden, men det är inget som är unikt för de här vaccinen utan gäller för i princip alla nya läkemedel.

Permalänk
Medlem

Utrullningen kommer ju ta ett tag, alla erbjuds inte så fort vaccinet blivit tillgängligt. Sedan krävs det några veckor mellan första och andra dosen, så även processen att vaccinera befolkningen kommer ta avsevärd tid.
Eftersom jag inte tillhör någon riskgrupp ställer jag mig snällt i kön och väntar på min tur, och därmed blir svaret "efter några månader".

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Tja, det första vaccinet som kommer är ju inte ett direktverkande medel mot Covid-19, det är ett immunförstärkande medel.
Jag kommer nog till att vänta med att ta en vaccin till det är beprovat och testat, och flera utgåvar finns. Tur som är, jobbar jag hemma så och lär nog göra detta ett gott tag framöver, och beställer hem varor, besöker ingen.

Permalänk

Som twit skrev. Det blir att vänta några månader då jag rent praktisk inte ens kan ta det snabbare när alla andra som prioriteras ska ha det först.

Permalänk
Medlem

Tar efter att de som behöver det mest har fått sitt.

Visa signatur

Team Plopp

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag skulle tro att om man kommer igång med vaccineringen av de första priogrupperna (riskgrupper, 65+ och vård/omsorgspersonal) i januari och att det pågår fram till kanske slutet av mars, så börjar lägre prioriterade grupper få det under senare delen av våren och under sommaren. Jag, som inte formellt tillhör nån riskgrupp (även om jag gör det i praktiken, bara inte bekräftat genom läkare) lär nog inte få chansen förrän kanske i juni eller juli, skulle jag tro. Om allt går bra skulle jag tippa att alla som vill ta vaccinet har fått möjlighet till det innan oktober är slut.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Ungefär som twit säger, ej riskgrupp så kanske nångång till sommaren. Vaccinet lär bli en del "beprövat och testat" på äldre och riskgrupper.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk

Om det kan hjälpa de som är i riskgrupp (finns många i min bekantskapskrets) att jag tar vaccin och bidrar till minskad smittspridning, så självklart gör jag det. Ju färre som tar vaccinet desto mindre effekt får det ju. Jag tror att det gäller att tänka på andra, inte bara på sig själv.
Men självklart ska de i riskgrupp, vårdpersonal och dylikt ta först.

Visa signatur

1: Ryzen 5 5600x, ASRock b450 Pro4, 32GB 3.2GHZ RAM, Noctua D-15, 1TB & 500GB A2000 SSD, NVidia 3070 Founders Edition, Kolink Enclave 600W
2: Ryzen 5 3600, Asus ROG Strix B450F Gaming, 32GB 3.2GHz Ram, 1TB A2000 SSD, ASUS Radeon RX5700, Corsair 650W
3: Ryzen 5 3600, Gigabyte B450m DS3H, 32GB 3.2GHZ RAM, 1 TB Samsung QVO SSD, Asus GTX 1070 Dual, Corsair CV550

Tur att man har barn att bygga burkar åt. Funderar på att bygga en till ungarnas hamster med... :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mbryngelsson:

Men självklart ska de i riskgrupp, vårdpersonal och dylikt ta först.

Jag faller in i kategorin vårdpersonal. Personlig assistent för en äldre autist.
Men det är ändå oklart om jag får mitt 3080-kort eller blir vaccinerad först.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Hah! Där ser man. Kanske en mod kan flytta kommentarerna till den tråden o ta bort min omröstning?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig tagit vaccin mot nåt, svinfluensan, corona eller annat
Gjorde ett test nyligen efterson jag har varit lite förkyld sista veckan, men svaret var negativt
Jag sitter mest ensam hemma framför datorn. Förkylningen kan bero på att jag hade en takfläkt på då luften är lite kvav i min lägenhet

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Jag sitter mest ensam hemma framför datorn. Förkylningen kan bero på att jag hade en takfläkt på då luften är lite kvav i min lägenhet

Förkylningar orsakas av virus, inte av luftdrag.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AMD-FX:

Jag har aldrig tagit vaccin mot nåt, svinfluensan, corona eller annat
Gjorde ett test nyligen efterson jag har varit lite förkyld sista veckan, men svaret var negativt
Jag sitter mest ensam hemma framför datorn. Förkylningen kan bero på att jag hade en takfläkt på då luften är lite kvav i min lägenhet

Inte mot stelkramp eller polio heller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Inte mot stelkramp eller polio heller?

Inget jag minns men det är sånt man fick i småskolan eller?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Förkylningar orsakas av virus, inte av luftdrag.

Jag blir snorig av takfläkten i alla fall. Min säng har pajat så jag var tvungen att ta bort benen och ligger nästan i golvhöjd. Då känner man draget klart tydligare

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Tror inte alla föstår hur viktigt vaccin varit för mänskligheten, många av oss skulle inte vara här idag om det inte vore för vaccin.

För mig handlar det inte bara att skydda sig själv, men även nära och kära och andra medmänniskor i allmänhet. Självklart kommer jag ta vaccin när det är tillgängligt, sedan ska priogrupper så klart få det först, såsom äldre och vårdpersonal.

Ju fler som vaccinerar sig, desto större chans har vi att återgå till ett mer normalt liv igen och på sätt kunna vända andra problem, såsom ekonomiska effekter. Det kommer inte lösa allt men det är en oerhört viktig del i en väg tillbaka.

Permalänk
Medlem

"Ja, så fort det finns" betyder för mig "Ja, så fort det finns tillgängligt för mig". Innebörden blir då att jag tar det så fort det blir tillgängligt för mig, dvs efter att alla andra som behöver det bättre har fått det.

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Inget jag minns men det är sånt man fick i småskolan eller?

Det ingår i det allmänna vaccinationsprogrammet, så om dina föräldrar inte är "anti-vaxxers", eller du tillhör någon grupp som inte kan få vaccinet, så har du sannolikt fått dessa vaccin. Stelkramp ska man väl egentligen fylla på med typ 20 års mellanrum eller vad det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ekhyddan:

Jag faller in i kategorin vårdpersonal. Personlig assistent för en äldre autist.
Men det är ändå oklart om jag får mitt 3080-kort eller blir vaccinerad först.

FYI, jag blir vaccinerad innan jag får hem ett RTX 3080.
Eftersom att jag jobbar för en äldre gubbe så har jag förtur till att få vaccin.

Det är kanske är så att jag kan resa iväg i Mars eller April.
Det känns plötsligare trevligare när det finns hopp om livet.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Medlem

Kommer ta vaccinet när det erbjuds. Troligen kommer det dröja då man inte tillhör någon riskgrupper eller vårdpersonal.

Vet inte om jag skulle kalla vaccinet framstressat då forskning runt covid-19 samt SARS har hållt på långt innan förra året. Det har dock lagts enorma resurser för att påskynda framtagningen av ett vaccine den sista tiden vilket jag hoppas kommer ge utdelning nu när man ser tillbaka på resultatet i framtiden.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

Kommer du få vaccin mot COVID-19?

(*) Högst oklart...

Vi får väl till sommaren börja köpa det av scalpers på Blocket...

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Inaktiv

Ja, jag anser att det är varje medborgares skyldighet. Jag anser också att "coronapass" bör införas för att resa utomlands och in i Sverige för att tvinga fler att ta det.

Permalänk
Moderator

Håll diskussionen till ämnet denna gången

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Vzano:

Håll diskussionen till ämnet denna gången

/Vzano, Moderator

Tog bort mitt inlägg eftersom det förlorade syftet när trådarna slogs ihop.

Permalänk
Medlem

Jag kommer att ta det, självklart. Men, jag räknar inte med att få spruta två förrän tidig höst, och kanske ännu senare, dvs kanske november. Det blir mer och mer uppenbart att hela vaccinationsplanen blir förskjuten nu när flera vaccintillverkare har "leveransproblem" (läs: de låter vissa länder gå före i kön, frivilligt eller ofrivilligt).

Jag kommer dessutom inte att ändra mitt beteende, dvs närmast total isolering i hemmet, förrän smittotalen är nere på i stort sett noll, så förmodligen om ungefär ett år, förutsatt att det inte kommer muterade virusvarianter som vaccinen inte är effektiva mot, för då fortsätter jag isolera mig ännu längre.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Jag tillhör vården och har redan tagit vaccinet. Inga komplikationer alls.

Permalänk
Medlem

Ja, frågan är ju om man ska lyssna på experterna eller de självutnämnda "experterna" som figurerar på Facebook, Flashback och diverse andra forum.