Problem med Samsung 49" c49rg90, den hittar aldrig källan

Permalänk

Problem med Samsung 49" c49rg90, den hittar aldrig källan

Jag har en Samsung 49" c49rg90.

Sedan ny har den varit väldigt problematisk med att själv hitta källan till bildsignal.

Jag använder tre olika ingångar, och den känner aldrig av om det är signal på en ingång. Jag måste alltid gå in i menyn och aktivera själv vilken ingång som skall användas.

Detta är väldigt irriterande.

Jag har kollat efter firmware uppdatering (min är ver. m-RG949CCAA-1004.0) men hittar inga uppdateringar som kan tänkas lösa problemet.

Är det någon annan som har samma typ av skärm och har hittat lösningen?

När jag kopplar in min laptop så vill jag att skärmen autoamtisk skall välja rätt ingång, som precis ALLA andra skärmar jeg någonsin ägt gör.

Och om jag sedan har PCn på (samma skärm) så skall den välja den ingången.

Nu väljer den ingenting alls. Och skärmen startar knapp om PCn startar, man måste starta allt manuellt ibland med en sjukt störig knapp som sitter påundersidan av skärmen.

Mycket tacksam för lösning på detta problem!

//GF

Permalänk
Medlem

Är tyvärr många som har samma eller liknande problem med Samsungs 49"-skärmar.

Ifall jag startar skärmen på on-knappen (som lyckligtvis är väldigt lätt att nå för mig) före jag rör mus/tangentbord så fungerar allting helt normalt

Den "lösningen" som jag har för att få skärm att fungera ifall den inte vill vakna på korrekt sätt är att dra ur kabeln till respektive dator och plugga in den igen. Därefter verkar iaf min skärm hitta källan automatiskt.
Förhoppningsvis är det bara ett drivrutinsproblem på Nvidias sida eller ett firmware-problem från Samsungs sida och att de kommer komma med en fix för det. Tills vidare verkar det som att vi är många som får dras med dessa problem, vilket är synd med tanke på att det är en helt enastående skärm i övrigt!

For the record:
GFX card: GTX 1080 Ti - Nvidia drivers 457.30 - via Display Port
Screen info: LC49RG90SSUXEN
Current version: m-RG949CCAA-1004.0

(Btw, ifall du/någon annan med ultrawide inte redan hittat det så finns det ett jättebra windows-verktyg som kallas Powertoys som gör ett jättebra jobb med att organisera windows-fönstren)

Visa signatur

"Trying is the first step towards failure"

Permalänk
Medlem

Hmm, du kanske kan trixa lite med dyrare kablar. Verkar som den här personen fick det att fungera iaf och han hade ju iaf delvis liknande problem som dig.

https://www.reddit.com/r/ultrawidemasterrace/comments/k4ds06/...

Visa signatur

"Trying is the first step towards failure"

Permalänk

Dyrare kablar kanske är melodin?

Någon annan som löst problemet?

//GF

Permalänk

Funkar powertoyz i Win7 också?

Jag läser bara Win10 överallt. Och jag gillar inte helt Win10, jag är gammal.

Finns det flera program också som kan hantera flera fönster på denna skärm? Jag är urbota trött på att alla dialogrutor hamnar längst upp till vänster, och att flera program envisas med att starta i fullskärmsläge. Samt ofta fönster flyttar runt på skärmen och gör en röra av allt.

En app som organiserar fönsterhanteringen vore grymt bra!
Jag har funderat på om man kanske skall köra dubbla kablar till skärmen och dela upp den i "två soner" men då kommer gamingen kanske bli lidande av det, eftersom man då inte gamar på hela skärmen.

Har inte samsung ett program för detta? Har läst det någonstans men hittar det ALDRIG när jag googlar efter det.

//GF

Skrivet av Davidow:

Är tyvärr många som har samma eller liknande problem med Samsungs 49"-skärmar.

Ifall jag startar skärmen på on-knappen (som lyckligtvis är väldigt lätt att nå för mig) före jag rör mus/tangentbord så fungerar allting helt normalt

Den "lösningen" som jag har för att få skärm att fungera ifall den inte vill vakna på korrekt sätt är att dra ur kabeln till respektive dator och plugga in den igen. Därefter verkar iaf min skärm hitta källan automatiskt.
Förhoppningsvis är det bara ett drivrutinsproblem på Nvidias sida eller ett firmware-problem från Samsungs sida och att de kommer komma med en fix för det. Tills vidare verkar det som att vi är många som får dras med dessa problem, vilket är synd med tanke på att det är en helt enastående skärm i övrigt!

For the record:
GFX card: GTX 1080 Ti - Nvidia drivers 457.30 - via Display Port
Screen info: LC49RG90SSUXEN
Current version: m-RG949CCAA-1004.0

(Btw, ifall du/någon annan med ultrawide inte redan hittat det så finns det ett jättebra windows-verktyg som kallas Powertoys som gör ett jättebra jobb med att organisera windows-fönstren)

Permalänk

Uppdatering:

Läste igenom manualen till skärmen, där nämner samsung ett program som heter "easy setting box".

Detta skall vara ett program som delar upp skärmen i olika områden. Får se om det funkar, försöker hitta DL länk nu:
https://displaysolutions.samsung.com/solutions/monitor-soluti...

https://www.youtube.com/watch?v=1HRtS7jEUU0&ab_channel=bktruo...

När jag kollade youtube klippen fick jag upp denna också:
DisplayFusion Windows Management
https://www.youtube.com/watch?v=CvXtcB2mYPE&ab_channel=DavidZ...

//GF

Permalänk
Medlem

Fick ni/TS någon lösning på det här problemet? Jag har haft samma problem med min, både med 1080 ti samt 2080 ti.
Har haft det över ett år, men tänkte att det nu är dax att fixa till det!

Edit:

Hittade precis en ny firmware som kom feb. 2021, (https://www.samsung.com/se/support/model/LC49RG90SSUXEN/)
gick bra att installera, bara och se om det löser mina uppstartsproblem.

Jag lade firmwaren på en USB sticka, sedan stoppade jag in den i skärmen, öppnade upp menyn, gick ner till 'Shutdown' och sedan höll jag in den nedåt i 5 sekunder och då frågade den om jag ville uppdatera firmware.

Visa signatur

programmers gets overlaid...