Återbesök bland hårdvara och projektorer hos Visualiseringscenter C

Permalänk
Melding Plague

Återbesök bland hårdvara och projektorer hos Visualiseringscenter C

För tio år sedan undersökte SweClockers vilken hårdvara som krävs för för att visa högupplöst 3D-film i en halvsfär. Nu är det dags att uppdatera kunskaperna!

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kul artikel, gillar dessa lite mer udda upplägg!

Permalänk
Medlem

Intressant kombination av steg och ljudutrustning, en digiCo mixer med Crown-steg, tydligt var budgeten hamnat!
Riktigt schysta projektorer det där, jobbat med en av deras föregångare på en park inte långt därifrån, men på 250kg, då har de blivit ca 700kg lättare sen dess.

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem

Kul när man blandar datorer, ljud och bild.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

ack du vackra hemstad, det är inte utan att man fäller en liten tår man läser detta

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Riktigt intressant artikel, keep em coming! bra jobbat SweC!

Permalänk
Medlem

Läste Peter Stormare och var såld redan där!

Och fint reportage Sweclockers.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Väldigt trevligt skriven artikel! Gillar mixen av rent nörderi och information runt omkring "huvudobjektet" (t ex bergsklättrare och städningen).
Absolut mer av denna varan! <3

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem

Bra jobbat. Mycket intressant artikel. Mer sådant tack...

Vi var där när grabben var liten och var riktigt roligt. Men nu är det kanske dags igen när allt har lagt sig i världen. Bara ta pendeln från Motala

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk

Riktigt trevlig artikel. Trevligt med lite nörderi till morgonkaffet!

Visa signatur

Dator: Corsair 4000D|i7 13700KF|ASRock Z790|MSI RTX4090|Seasonic Platinum 1kW|Kingston KC3000 2TB|G.SKill 32GB DDR5 @6400 cl32|Noctua D15|

Permalänk
Medlem

Mycket trevlig artikel!

Men som Norpan grabb är det faktiskt lite pinigt man inte har värit där än.......

Permalänk
Medlem

@emilakered Jag är väldigt nyfiken på hur många TB en sådan film kan ligga på. Om den har denna sjukt höga upplösningen samt troligtvis ingen YouTube komprimering. För jag antar att det är på några om det tar 18 stycken system med dubbla cpu för att rendera och det tar mellan 6-12 månader.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Mörksuggan:

@emilakered Jag är väldigt nyfiken på hur många TB en sådan film kan ligga på. Om den har denna sjukt höga upplösningen samt troligtvis ingen YouTube komprimering. För jag antar att det är på några om det tar 18 stycken system med dubbla cpu för att rendera och det tar mellan 6-12 månader.

Jag var som sagt där för 10 år sedan, tror @Wittwang sitter på bättre svar.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av Mörksuggan:

@emilakered Jag är väldigt nyfiken på hur många TB en sådan film kan ligga på. Om den har denna sjukt höga upplösningen samt troligtvis ingen YouTube komprimering. För jag antar att det är på några om det tar 18 stycken system med dubbla cpu för att rendera och det tar mellan 6-12 månader.

Jag har inget svar på rak arm, men drar iväg ett mejl efter helgen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

@emilakered Jag är väldigt nyfiken på hur många TB en sådan film kan ligga på. Om den har denna sjukt höga upplösningen samt troligtvis ingen YouTube komprimering. För jag antar att det är på några om det tar 18 stycken system med dubbla cpu för att rendera och det tar mellan 6-12 månader.

När vi körde en annan likande show med 3x 2k projektorer låg showen på totalt 10Tb /server, och vi rullade 3 servrar live med 3 i live-backup.
Så den showen tog 30Tb, vet inte hur mycket mer komprimerad visualiseringscenters skulle kunna vara, men om man vill utnyttja projektorn hela vägen går det mycket data...

Ska bli intressant att höra efter helgen vad @Wittvang får fram, har jag tuggat för mycket data på turné eller går det verkligen så mycket som vi kör

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nbwu:

När vi körde en annan likande show med 3x 2k projektorer låg showen på totalt 10Tb /server, och vi rullade 3 servrar live med 3 i live-backup.
Så den showen tog 30Tb, vet inte hur mycket mer komprimerad visualiseringscenters skulle kunna vara, men om man vill utnyttja projektorn hela vägen går det mycket data...

Ska bli intressant att höra efter helgen vad @Wittvang får fram, har jag tuggat för mycket data på turné eller går det verkligen så mycket som vi kör

Hur ofta gick saker ner för att behöva ha live backups körandes hela tiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Hur ofta gick saker ner för att behöva ha live backups körandes hela tiden?

Mer den enorma besvikelsen som kan undvikas, när 10-tusentals fans står och skriker så hackar en video och buggar ur eller liknande.
ås man skulle kunna säga, liten risk, men enorm skada = hög riskkostnad.

Vi hade dessutom en 7e server som man i en paus kan ställa in som backup till den server som aktiveras i backup systemet, så har du 1 fail, så har du efter 20-30 min även backup på live-backupen.
efter det blir det snabbt kärvt dock.

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem

Mycket intressant reportage! Ser gärna mer sånt här i framtiden, kanske också i video format?

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av Mörksuggan:

@emilakered Jag är väldigt nyfiken på hur många TB en sådan film kan ligga på. Om den har denna sjukt höga upplösningen samt troligtvis ingen YouTube komprimering. För jag antar att det är på några om det tar 18 stycken system med dubbla cpu för att rendera och det tar mellan 6-12 månader.

Skrivet av Nbwu:

När vi körde en annan likande show med 3x 2k projektorer låg showen på totalt 10Tb /server, och vi rullade 3 servrar live med 3 i live-backup.
Så den showen tog 30Tb, vet inte hur mycket mer komprimerad visualiseringscenters skulle kunna vara, men om man vill utnyttja projektorn hela vägen går det mycket data...

Ska bli intressant att höra efter helgen vad @Wittvang får fram, har jag tuggat för mycket data på turné eller går det verkligen så mycket som vi kör

Nu har jag fått svar från Erik kring storleken: Masterfilerna för den 33 minuter långa Making Magic 3D ligger på ungefär 8 TB. Storleken per bild ligger i spannet 200 kB till 140 MB beroende av innehållet, men i nämnda film är upplösningen 8 192 × 8 192 pixlar per bild och 60 bildrutor per öga och sekund. Det totala antalet bilder landar således på ungefär 120 000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

ack du vackra hemstad, det är inte utan att man fäller en liten tår man läser detta

Kommer nog aldrig bege mig från Norrpan. Roligt när SweC skiner lite ljus på oss kolmårdstroll!

Permalänk
Medlem

Är detta något man kan få se som privatperson?

Permalänk
Medlem
Skrivet av orjet:

Är detta något man kan få se som privatperson?

I vanliga fall är det bara att köpa en biljett men pandemin kanske satt lite käppar i hjulet?

Permalänk
Medlem

@wittwang Sjyst. Så om det hade varit 140 MB/ bild * 120 000 bilder så landar den på strax över 16 TB. Ingen nådig film. Tackar för min fråga.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

@wittwang Sjyst. Så om det hade varit 140 MB/ bild * 120 000 bilder så landar den på strax över 16 TB. Ingen nådig film. Tackar för min fråga.

Det ska väl vara 6(?) projektorer så snittet bör ligga lägre per bild

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

@wittwang Sjyst. Så om det hade varit 140 MB/ bild * 120 000 bilder så landar den på strax över 16 TB. Ingen nådig film. Tackar för min fråga.

Tror du glömde att vi har två ögon blir 33-34 Tb, då det var 60 Bilder/s per öga .
så: 60*60*33*2*140= 33 264 000. Så det blev rätt skapligt ändå.
men skönt för dem att de har frames med mindre data, så de kommer undan lindrigare

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orjet:

Är detta något man kan få se som privatperson?

Skrivet av medbor:

I vanliga fall är det bara att köpa en biljett men pandemin kanske satt lite käppar i hjulet?

Senaste som är sagt är att det stängt fram till 1 februari, skulle dock gissa på att det blir förlängt.

Personligen skulle jag gärna vilja se filmen utan 3D, tycker att 3D-glasögen döljer för mycket av synfältet så man missar "domupplevelsen" men det har blivit bättre sen dom bytte till de nya passiva glasögonen.