Hjälpa en vilsen stackare med överklockning av 5950X

Permalänk
Medlem

Hjälpa en vilsen stackare med överklockning av 5950X

Senast jag klockade min processor var min 4790k för flertalet år sedan, och klocka Ryzen är då inte riktigt samma sport känner jag 😅

Behöver hjälp med att förstå vilka inställningar jag ska ändra på och vad ni har för tips, då jag bara höftat lite grundat på jag läst här i forumet och reddit, ungefär.

Använder Cinebench R20 för bänkning och Ryzen Master för temps och hastigheter.
Just nu når jag ca 11350-11400p i multicore, och 634 i single. Tempen vid multicoretest är ca 78C, och under 60 vid single.

Mina inställningar är dessa:
-0.1v offset vcore

Load Line Calibration - Normal (Gigabyte har nivåer som High, Turbo, Extreme etc). Hade "Turbo" innan, men det gav bara typ 10C varmare processor och inte bättre poäng.

PBO-inställningar
PBO Limits - Motherboard
PBO Scalar - 5X
Max CPU Boost Override - 50mhz
Curve Optimizer - All core, -20

Har petat runt lite med PBO-inställningarna, och max klock vid CB r20 single core-testet är ~4960mhz, men ligger som oftast på runt 4940. Vad måste man göra för att komma över 5ghz? Sjukt irriterande att se tester och andras singlecore på över 640, och jag knappt kommer över 630 😅 Även om det kanske inte betyder någon märkbar skillnad i verkligheten, så stör det mig, det bara är så haha.

Kan jag göra något för att förbättra detta? Tips, info etc mottages gladeligen.

Visa signatur

WC 13900k | Asus Z790 Maximus Hero | 64Gb G.Skill TridentZ 6000mhz CL30 | Gigabyte RTX 4090 Gaming OC | beQuiet 1200w Platinum

Permalänk
Medlem

Kan inte vara så att de har snabbare RAM bara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Kan inte vara så att de har snabbare RAM bara?

Ja det är absolut inte en omöjlighet att det är så men har ingen aning.

Men ja, frågan om vad jag kan optimera i mina inställningar kvarstår ju, även om köpa snabbare RAM säkert vore bra ändå 😄

Visa signatur

WC 13900k | Asus Z790 Maximus Hero | 64Gb G.Skill TridentZ 6000mhz CL30 | Gigabyte RTX 4090 Gaming OC | beQuiet 1200w Platinum

Permalänk
Medlem

De sista enstaka poängen nås genom att se till att du inte kör någonting annat samtidigt, som monitorprogam för att titta på tempen, eller Ryzen master, eller steam eller annat trams som snurrar i bakgrunden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gimbal:

De sista enstaka poängen nås genom att se till att du inte kör någonting annat samtidigt, som monitorprogam för att titta på tempen, eller Ryzen master, eller steam eller annat trams som snurrar i bakgrunden.

Ah jo, brukar avsluta det jag kan tänka mig gör någon skillnad när jag kör CB, och har inte Steam på autostart ändå så det är inte igång.. men ja, utan Ryzen Master hade man ju kunnat testa, och även att döda alla randomprocesser som kommer med t.ex Adobe Creative Cloud osv.

Visa signatur

WC 13900k | Asus Z790 Maximus Hero | 64Gb G.Skill TridentZ 6000mhz CL30 | Gigabyte RTX 4090 Gaming OC | beQuiet 1200w Platinum

Permalänk
Medlem

Det får duga, antar jag

Visa signatur

WC 13900k | Asus Z790 Maximus Hero | 64Gb G.Skill TridentZ 6000mhz CL30 | Gigabyte RTX 4090 Gaming OC | beQuiet 1200w Platinum