AMD gpu på rullande distro - bra val för mig?

Permalänk
Medlem

AMD gpu på rullande distro - bra val för mig?

Sitter och smuttar på kommande uppgradering. Sitter på en 3570k och ett 1060 6GB och kör Manjaro. Har gjort det i 1½ år och är mycket nöjd. Nu börjar jag dock snegla på ny hårdvara, tycker att jag är värd det. ;D Det lutar åt Ryzen 5600 och kanske ett kommande 6700/6700XT som jag inbillat mig att jag läst något om.

Då jag sitter på Manjaro, använder datorn mestadels till att CAD:a i FreeCAD, spela CS och WoW då tid ges(eventuellt någon single player som stöds native i Steam) och samtidigt ha youtube igång på andra skärmen medan jag CAD:ar, är AMD ett lämpligt val för mig? Jag gillar tanken på att Mesa-drivaren uppdateras löpande och misstänker att det är den jag bör köra?

Jag har spelat WoW classic via Lutris i över ett år och det har fungerat kanon bortsett från att battle.net klienten frusit vid uppstart några gånger(bara att starta igen). CS flyter riktigt bra i Linux tycker jag.

Då jag alltid haft en kärt öga för AMD skulle det vara kul att satsa på en renodlad AMD-rigg.

Tror ni att det en bra satsning?

Permalänk
Medlem

Bör fungera bra. AMD har bra drivrutiner för Linux.

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Har inte haft några problem med 6800 i manjaro men gör å andra sidan inget grafikkrävande. Skriver mest kod

Men överlag verkar det fungera fint, mitt gamla Radeon vii hade lite problem med fläktar som flåsade på även vid låg last.

Permalänk
Medlem

Mitt 6800 XT har fungerat felfritt i Mint sedan support i kernel lades till, tror du är inne på rätt spår!

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮