Jobbar hemma, upplevelse, framtid.

Permalänk
Medlem

utvecklare

Ja jag kör hemma för fullt nu, nackdelarna är att rätt vad det är kan det komma ett barn och vråla rakt ut eller att sambon inte riktigt förstår att jag"är på jobbet" men annars fungerar det rätt bra tycker jag. Tycker det är skönt att slippa folk när jag jobbar så kan jag umgås i andra sammanhang när jag är ledig.

Permalänk
Medlem

Nu vill jag aldrig tillbaka till det andra kontoret

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

https://i.imgur.com/z3uwy1J.jpg

Nu vill jag aldrig tillbaka till det andra kontoret

Du får ju till att byta ut den där s.k. kaffemaskinen mot en riktig espressomaskin, sen ser det toppen ut!

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk

Har kört hemifrån nu ett tag från scratch på ett helt nytt jobb och som småbarnsförälder är det oslagbart i vissa hänseenden:
1) sparar massor med tid. Restid, hänga tvätt etc på lunchen osv, tid som man kan lägga på ungarna istället.
2) sparar en hel del pengar via avsevärt mindre inköp av luncher, bensin, kläder etc.
3) jag äter också bättre hemma utan fet mat från lunchställena
Nackdelar:
1) längre tid att lära känna folk eller ens bara att träffa alla i ens team, tog mig över ett år innan jag hann träffa alla mina närmaste kollegor IRL..
2) svårt med gränsdragning mellan jobb/fritid
3) tufft ibland med skrikande ungar i möten (både mina egna och andras).
4) ovant att samarbeta via teams för vissa personer -> svårt att jobba ibland
5) rör på mig mycket mindre, kortare till kaffemaskinen antar jag...

Men överlag, övervägande positivt för min del. Hade nog inte varit så om jag inte hade haft småbarn hemma och hade haft tonåringar som inte är lika glada att se en om dagarna. Då kanske jag hade saknat tugget vid lunch/fika och sånt mer men så är jag inte så social heller så det är rätt najs att kunna sitta och knacka på tangentbordet hur högt man vill, svära över alla genvägar som konsulterna som varit före mig har tagit...

Permalänk
Avstängd

Mitt företag börjar bli lite sugna på att folk ska komma tillbaka nu märker man. Flera gånger har olika personer använt i princip exakt samma formulering, chefer, HR och liknande. Typ: "Vi får se hur vi gör i höst, om det blir tre dagar på kontoret eller två hemma eller så..." Jag väljer två hemma i så fall.

Men jag tolkar det som att det är bestämt att det är så det ska bli, alltså 3 på kontoret och 2 hemma. Dock har några av mina kollegor flyttat nu över sommaren, en av två PO som mitt team jobbar mot flyttade till Norge exempelvis, så vi får väl se hur det blir med det.

Permalänk
Medlem

Jag föredrar kontorsarbete men har respekt för andras åsikter och upplevelser.

För egen del uppskattar jag att gå till kontoret där jag har min egen arbetsplats och kollegor. Dagen har en tydlig början och slut, blir lättare att släppa jobbet på kvällen. Saknar gemensamma luncher, spontana små möten och korridors snack. Jag har även lättare att koncentrera mig på mina arbetsuppgifter när jag är på plats.

Hur företag kommer se på hemma arbete i framtiden är oklart, tror det kommer variera. Hos oss skulle jag gissa på att det snart kommer direktiv om att jobba ett visst antal dagar på plats i veckan. Andra ställen med dyra kontor kommer kanske se möjligheter att skala ner.

edit: Jobbar som utvecklare/programmerare.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Du får ju till att byta ut den där s.k. kaffemaskinen mot en riktig espressomaskin, sen ser det toppen ut!

Den kan göra någon form av espresso, men det kvittar, jag vill bara ha svart kaffe

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Har jobbat hemma sedan Mars förra året och tycker följande:

+ Underbart att slippa köra till jobbet och slippa köer samt att man sparar pengar på det också
+ Det är mycket lugnare här hemma (har inga barn iofs), annars blir jag ofta störd på kontoret (iofs ingår det delvis i min roll att bli störd). Sen är utsikten (grönska, träd osv) mycket trevligare än en stor parkering och kontorshus.
+ Gillar att kunna jobba i min takt, även om jag tidigare också hade flex så kan jag flexa lite mer nu.
+ Skönt att sitta i mjukiskläder istället för en stel skjorta
+ Gött att kunna käka lunch och titta på en trevlig film i soffan.
+ Avsevärt godare kaffe hemma

- Kontoret är även där jag delvis spenderar tid på kvällarna mao är man på jobbet "hela tiden".
- Det blir ensamt. Även om jag har möten ibland så är det en annan sak att sitta runt ett mötesbord än hemma framför skärmen.
- Saknar lite rutinen av "att åka till jobbet" där man käkar frukost en viss tid, gör sig iordning, åker till jobbet och sen när arbetsdagen är slut så åker man hem och lämnar jobbet bakom sig.

Hade gärna jobbat hemma tre dagar i veckan och två på kontoret.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Har jobbat hemma sedan Mars förra året och tycker följande:

+ Underbart att slippa köra till jobbet och slippa köer samt att man sparar pengar på det också
+ Det är mycket lugnare här hemma (har inga barn iofs), annars blir jag ofta störd på kontoret (iofs ingår det delvis i min roll att bli störd). Sen är utsikten (grönska, träd osv) mycket trevligare än en stor parkering och kontorshus.
+ Gillar att kunna jobba i min takt, även om jag tidigare också hade flex så kan jag flexa lite mer nu.
+ Skönt att sitta i mjukiskläder istället för en stel skjorta
+ Gött att kunna käka lunch och titta på en trevlig film i soffan.
+ Avsevärt godare kaffe hemma

- Kontoret är även där jag delvis spenderar tid på kvällarna mao är man på jobbet "hela tiden".
- Det blir ensamt. Även om jag har möten ibland så är det en annan sak att sitta runt ett mötesbord än hemma framför skärmen.
- Saknar lite rutinen av "att åka till jobbet" där man käkar frukost en viss tid, gör sig iordning, åker till jobbet och sen när arbetsdagen är slut så åker man hem och lämnar jobbet bakom sig.

Hade gärna jobbat hemma tre dagar i veckan och två på kontoret.

Bra sammanfattning!

Min egna lista:

Plus
+ Sparar 60 minuters pendlings- + eftersvettnings-tid på kontoret varje dag, som jag kan lägga på något mer fokuserat.
+ Jag har många möten där det är viktigt att jag "har koll" men inte säger så mycket (något). Perfekt att diska/vika tvätt under tiden.
+ Skönt att inte behöva ta med kaffekvarn och Aero Press till jobbet.
+ Perfekt att kunna ta en långlunch för att träna, om vädret tillåter, utan att behöva oroa sig för att därtill passa in ombytningstid, lunch, osv.

Minus
- Dagarna jag går upp 06:00, går direkt till datorn, och sen sitter framför skärmen till 20:00 utan nämnvärda pauser är dåliga. När jobbtiden och "hobbykodningstiden" flyter ihop blir det konstig balans.

Summering
Jag tycker att hemmifrånarbete är toppen. Det innebär mycket mer frihet och lite mer ansvar, men jag kan hantera det och vill inte gå tillbaka till kontoret.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Är rätt less på att bara jobba hemifrån, saknar att umgås och käka lunch med kollegor, att ha ett sammanhang. Funderar lite på att byta jobb bara för att kunna gå till kontoret ett par dagar i veckan..

Visa signatur

Define c | i5 8400 | 16 GB Corsair vengeance 3000 mhz |Gigabyte GTX 1080 Windforce OC| 500 GB SSD M2 + 1 TB HDD + 240 GB SSD SATA | EVGA 650GQ PSU | AOC AGON 27GQ 165 hz IPS | Logitech G610 | Steelseries Rival 310

Permalänk
Medlem

Jag blev såld på hela konceptet med distans efter inte ha besökt kontoret en enda gång på 1.5 år som systemutvecklare, så bytte till ett jobb som är helt distans innan vi blev tillbakatvingade till kontoret, vi kunde jobba hemma förut med på mitt gamla jobb, typ ett par dagar men jag brukar ligga lite i framtiden när det gäller min personlighet och hoppar på distansjobb redan nu, det finns även kontor om man vill kan jag tillägga i mitt nya jobb, men jag går hellre dit när jag känner för det än att ha en plats i ett kontorslandskap. Man bör nog ha en sommarstuga, besöka cafe/pub eller liknande än att sitta o trycka i en etta heltid för hemjobb, jag har alternerat mellan tre olika ställen under min tid som distansjobbare.

Jobbar fantastiskt bra hemma när ingen stör mig. Ser inga nackdelar med distans alls.

Jag hoppas kunna ta ett par månader i teneriffa eller liknande när jag blivit mer varm i distansrollen. Någon som har erfarenhet av det?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ecu971:

Jag blev såld på hela konceptet med distans efter inte ha besökt kontoret en enda gång på 1.5 år som systemutvecklare, så bytte till ett jobb som är helt distans innan vi blev tillbakatvingade till kontoret, vi kunde jobba hemma förut med på mitt gamla jobb, typ ett par dagar men jag brukar ligga lite i framtiden när det gäller min personlighet och hoppar på distansjobb redan nu, det finns även kontor om man vill kan jag tillägga i mitt nya jobb, men jag går hellre dit när jag känner för det än att ha en plats i ett kontorslandskap. Man bör nog ha en sommarstuga, besöka cafe/pub eller liknande än att sitta o trycka i en etta heltid för hemjobb, jag har alternerat mellan tre olika ställen under min tid som distansjobbare.

Jobbar fantastiskt bra hemma när ingen stör mig. Ser inga nackdelar med distans alls.

Jag hoppas kunna ta ett par månader i teneriffa eller liknande när jag blivit mer varm i distansrollen. Någon som har erfarenhet av det?

Fungerar helt klart dock lär du se till att vpn eller vdi kan nås ifrån den regionen.
Vi har Australien, usa och eu öppet på vårt jobb såvitt jag vet.

Permalänk
Medlem

Finns massa komplikationer med skatteregler och försäkringar att ta hänsyn till för företaget,vilket jag misstänker gör att det (tyvärr ) lär vara ovanligt att få jobba från andra länder än där man är anställd

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ajn:

Finns massa komplikationer med skatteregler och försäkringar att ta hänsyn till för företaget,vilket jag misstänker gör att det (tyvärr ) lär vara ovanligt att få jobba från andra länder än där man är anställd

Nja, valet är ju ditt lixom. Sen kanske man inte behöver säga något?

Skattereglerna är simpla du ska vara i Sverige mer än xx antal dagar per år då är det samma lika skatt och du skall beskattas k Sverige

Permalänk
Medlem

Jag bytte IT jobb mitt under Corona perioden och förhandlade redan då till att kunna arbeta hemifrån minst 2 dagar i veckan. Sedan började chefer ta Corona på allvar och arbetar nu på fulltid hemifrån. Jag har väldigt långt till arbetet och jag vill inte bo i en dyr storstad utan nära till skog och hav där man kan köra MTB på fritiden. Jag är nöjd och jag kommer fortsätta förhandla till mer jobb på distans då det är värt det. Slippa bilköer, stress mm samt människor som är i vägen på MTB leder mm =). När man är klar med jobbet ut & köra MTB = avkoppling. Kunder märker också av att man är mer flexibel osv mm. Har inga barn osv så jag tycker det är suveränt att kunna arbeta hemifrån om man exempelvis har MTB eller andra utomhussporter mm som hobby. Jag har märkt att jag mår bättre och orkar jobba mer, just för att man orkar ta sig ut i naturen efter en arbetsdag. När man pendlar flera mil om dagen en väg orkar man inte detta.

felstavning
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dl380g7:

Jag bytte IT jobb mitt under Corona perioden och förhandlade redan då till att kunna arbeta hemifrån minst 2 dagar i veckan. Sedan kom Corona och arbetar nu på fulltid hemifrån. Jag har väldigt långt till arbetet och jag vill inte bo i en dyr storstad utan nära skog och hav där man kan köra MTB på fritiden. Jag är nöjd och jag kommer fortsätta förhandla till mer jobb på distans då det är värt det. Slippa bilköer, stress mm samt människor som är i vägen på MTB leder mm =). När man är klar med jobbet ut & köra MTB = avkoppling. Kunder märker också av att man är mer flexibel osv mm. Har inga barn osv så jag tycker det är suveränt att kunna arbeta hemifrån om man exempelvis har MTB eller andra utomhussporter mm som hobby. Jag har märkt att jag mår bättre och orkar jobba mer, just för att man orkar ta sig ut i naturen efter en arbetsdag. När man pendlar flera mil om dagen en väg orkar man inte detta.

Med barn är distansjobb mycket enklare
Dagis ca 5-10 min hemifrån tar en promenad dit med barnen lämnar och sen hem igen. Som att man slipper restiden är de mindre tid för barnen på dagis.

Sen kan man tvätta på rasten, diska osv dvs andra sysslor som tar tid annars.

Permalänk

För er som är intressanta, här är min och klasskamrats kandidatuppsats angående detta ämne: kandidatuppsats

Synd att denna tråd skapades ett tag efter vi sökte personer att intervjua.... Annars ser jag potentiella respondeter som skulle göra uppsatsen mer gediget!

Alex

Permalänk

Nu kommer snart företaget jag arbetar på tvinga in så jag måste göra 3 dagar på kontoret varje vecka och det känns riktigt skit. Det är en sak att jag måste åka till kontoret för att uträtta något, alltifrån kundmöte, pilla med någon hårdvara eller annat.
Men spendera 3h per dag som i mitt fall, endast för att komma till ett kontor där jag har sämre kontorsutrustning än hemma, otroligt mycket oljud som gör att alla mina kundkontakter blir som att jag jobbar på ett callcenter.
Det är även mycket svårare att koncentrera sig osv.. Och ofta de jag jobbar med, ja de finns såklart inte på det kontoret som jag ska åka till. Argumentet att man arbetar bättre med en person om man träffar den utan webkamera är då inte giltigt, när jag nu likaförbaskat får träffa dem med webkamera fast en massa störiga kollegor i bakgrunden.

Nej det är inget jag ser fram emot igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Nu kommer snart företaget jag arbetar på tvinga in så jag måste göra 3 dagar på kontoret varje vecka och det känns riktigt skit. Det är en sak att jag måste åka till kontoret för att uträtta något, alltifrån kundmöte, pilla med någon hårdvara eller annat.
Men spendera 3h per dag som i mitt fall, endast för att komma till ett kontor där jag har sämre kontorsutrustning än hemma, otroligt mycket oljud som gör att alla mina kundkontakter blir som att jag jobbar på ett callcenter.
Det är även mycket svårare att koncentrera sig osv.. Och ofta de jag jobbar med, ja de finns såklart inte på det kontoret som jag ska åka till. Argumentet att man arbetar bättre med en person om man träffar den utan webkamera är då inte giltigt, när jag nu likaförbaskat får träffa dem med webkamera fast en massa störiga kollegor i bakgrunden.

Nej det är inget jag ser fram emot igen.

Dags att söka efter nytt!

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Nu kommer snart företaget jag arbetar på tvinga in så jag måste göra 3 dagar på kontoret varje vecka och det känns riktigt skit. Det är en sak att jag måste åka till kontoret för att uträtta något, alltifrån kundmöte, pilla med någon hårdvara eller annat.
Men spendera 3h per dag som i mitt fall, endast för att komma till ett kontor där jag har sämre kontorsutrustning än hemma, otroligt mycket oljud som gör att alla mina kundkontakter blir som att jag jobbar på ett callcenter.
Det är även mycket svårare att koncentrera sig osv.. Och ofta de jag jobbar med, ja de finns såklart inte på det kontoret som jag ska åka till. Argumentet att man arbetar bättre med en person om man träffar den utan webkamera är då inte giltigt, när jag nu likaförbaskat får träffa dem med webkamera fast en massa störiga kollegor i bakgrunden.

Nej det är inget jag ser fram emot igen.

Ta ett snack med arbetsgivaren om din arbetsmiljö på jobbet och hur den sänker din produktivitet. Prentera en investeringskalkyl på eget rum. Behöver inte vara ett stort rum, nu för tiden har vi inget behov av en massa bokhyllor och enorma skärmar, bara en bra stol och en platt skärm samt, viktigast av allt, en dörr.

Annars finns det alltid andra arbetsgivare som delar ditt intresse för hög produktivitet.

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Nu kommer snart företaget jag arbetar på tvinga in så jag måste göra 3 dagar på kontoret varje vecka och det känns riktigt skit. Det är en sak att jag måste åka till kontoret för att uträtta något, alltifrån kundmöte, pilla med någon hårdvara eller annat.
Men spendera 3h per dag som i mitt fall, endast för att komma till ett kontor där jag har sämre kontorsutrustning än hemma, otroligt mycket oljud som gör att alla mina kundkontakter blir som att jag jobbar på ett callcenter.
Det är även mycket svårare att koncentrera sig osv.. Och ofta de jag jobbar med, ja de finns såklart inte på det kontoret som jag ska åka till. Argumentet att man arbetar bättre med en person om man träffar den utan webkamera är då inte giltigt, när jag nu likaförbaskat får träffa dem med webkamera fast en massa störiga kollegor i bakgrunden.

Nej det är inget jag ser fram emot igen.

Dags att aktivera Fuck-off kapitalet!

Permalänk
Medlem

re

Skrivet av anon214822:

Ta ett snack med arbetsgivaren om din arbetsmiljö på jobbet och hur den sänker din produktivitet. Prentera en investeringskalkyl på eget rum. Behöver inte vara ett stort rum, nu för tiden har vi inget behov av en massa bokhyllor och enorma skärmar, bara en bra stol och en platt skärm samt, viktigast av allt, en dörr.

Annars finns det alltid andra arbetsgivare som delar ditt intresse för hög produktivitet.

Min upplevelse är tyvärr är det inte lika lätt att hitta distans jobb om man inte är utvecklare möjligvis om man tillhör den absoluta toppen inom det man pysslar med.

Jag kommer behöva vara på kontoret 2 dagar i veckan vilket känns rätt OK, tiderna på kontoret kommer vara flytande också det är ok att börja dagen hemma för att komma till till 10 tiden.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Funderat en del på detta.
Finns mycket gott med distansarbete men jag tror inte det kommer bli normen så fort som många tänker sig. En viss del av kreativitet går förlorad när vi går över till att ha bokade ”interaktioner” via exempelvis Teams. Det gäller både sälj och utvecklingsarbete. Vi tänker ganska mycket i grupp och det blir inte samma. Visst kan vi lära oss att göra detta via nätet till viss del. Mycket går att lösa på distans men vi är inte maskiner. Vissa typer av jobb och givetvis även olika individer kommer fungera bättre och vissa sämre via distans.
Det är bra att det påtvingade hemarbetet skyndat på trenden endel men det kommer inte göra om saker i grunden. (Tror jag)

Allt för många är för heta på att springa på trender som dessa, speciellt när det finns en hacka att tjäna. Som att avveckla kontor snabbt som ögat för att spara pengar. Det är lätt att bara se fördelar utan att faktisk ha något vettigt underlag för nackdelarna. Jag Tor att de arbetsgivare som klarar balansera detta är de stora vinnarna på sikt.

Tänker också på att många är lite naiva. Man gillar att kunna sitta i Norrlands inland och jobba på distans utan någon som helst tanke om att det jag gör här kan Chen på andra sidan jorden göra för en bråkdel av kostnaden. Det gäller ju visserligen det mesta men att flytta vissa typer av jobb som inte kräver interaktion från andra människor i någon högre grad kan flyttas extremt fort. Kanske mycket av det redan är gjort men mer kommer det bli när det synliggörs när fler jobbar hemifrån. Poängen är att många inte inser att det är en av baksidorna.

Jag är positiv till mer hemarbete, om vi bara kan ta det lite vackert och analysera för/nackdelar längs vägen så kommer det bli bra.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av raGGGe:

Min upplevelse är tyvärr är det inte lika lätt att hitta distans jobb om man inte är utvecklare möjligvis om man tillhör den absoluta toppen inom det man pysslar med.

Jag kommer behöva vara på kontoret 2 dagar i veckan vilket känns rätt OK, tiderna på kontoret kommer vara flytande också det är ok att börja dagen hemma för att komma till till 10 tiden.

Man kan ju alltid ställa krav på arbetsgivaren, det gjorde jag på mitt senaste jobb långt innan covid. Sa helt enkelt ”jag brukar arbeta hemma mycket när jag känner för det så om det skall vara intressant för mig att byta så behöver ni vara okej med det”. Säger de nej hittar man någon annan som är okej med det.

Tror inte det kommer bli standard där alla får möjligheten presenterad för dem utan det kommer nog fortsatt vara något man får ”kräva”.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det är även mycket svårare att koncentrera sig osv.. Och ofta de jag jobbar med, ja de finns såklart inte på det kontoret som jag ska åka till.

Hur var din effektivitet innan corona? jobbade du på kontoret då eller hemifrån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Tror inte det kommer bli standard där alla får möjligheten presenterad för dem utan det kommer nog fortsatt vara något man får ”kräva”.

Det tror jag också. Beroende på ens uppgifter och hur pass viktig man är för arbetsgivaren kommer att spela in när man diskuterar detta.

Det som många glömmer eller inte tänker på är att det på många platser är ett lagarbete och även om vissa individers prestation blir lidande av att de inte kanske är lika effektiva så kan det fortfarande vara bättre för gruppen som sådan att man t ex jobbar på kontoret. Det är väldigt olika från arbetsplats till arbetsplats men att endast utgå från sin egen situation är lite snävt tycker jag..

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Hur var din effektivitet innan corona? jobbade du på kontoret då eller hemifrån?

Jobbade på kontor. Viss jobbar med lite olika saker då och nu. Men helt klart jobbar jag bättre hemifrån.

Jag tror inte det handlar så mycket om mig. Utan det handlar om alla anställda där de ser att nyanställda får det tuft och blir lite utanför. Därför sätter de krav på närvaro för alla.
Alltså ska jag fråga någon om något, så ringer jag upp personen i teams och delar skärm. Jag förstår inte riktigt varför det skulle vara smidigare att gå till personen be den komma till ens arbetsplats, vissa exakt samma sak där. Diskutera och störa kollegor som har kundsamtal över telefonen. Och dessa kollegor då låter som de jobbar på ett callcenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Utan det handlar om alla anställda där de ser att nyanställda får det tuft och blir lite utanför. Därför sätter de krav på närvaro för alla.

Helt enig. Som nyanställd tror jag det är väldigt svårt att komma in på ett nytt jobb om alla jobbar hemifrån.

Permalänk
Medlem

re

Skrivet av Aktsu:

Man kan ju alltid ställa krav på arbetsgivaren, det gjorde jag på mitt senaste jobb långt innan covid. Sa helt enkelt ”jag brukar arbeta hemma mycket när jag känner för det så om det skall vara intressant för mig att byta så behöver ni vara okej med det”. Säger de nej hittar man någon annan som är okej med det.

Tror inte det kommer bli standard där alla får möjligheten presenterad för dem utan det kommer nog fortsatt vara något man får ”kräva”.

Fast min poäng var att det är svårare att ställa krav om man inte har ett bristyrke eller är extremt duktigt på det man gör.
En medelmåtta som utvecklare har 100x lättare att få igenom sina krav än någon som t ex jobbar i backoffice.

Permalänk
Medlem
Skrivet av raGGGe:

Fast min poäng var att det är svårare att ställa krav om man inte har ett bristyrke eller är extremt duktigt på det man gör.
En medelmåtta som utvecklare har 100x lättare att få igenom sina krav än någon som t ex jobbar i backoffice.

Ja så är det ju såklart, så är det ju med allt som det är att förhandla om. Har man mindre att komma med är det svårare att ställa krav. Däremot ska man ju såklart alltid försöka, det är ju inte ofta som man får någonting genom att sitta och vänta på det utan man skall ju själv ta upp saker.