Nvidia: "Brist på Geforce RTX 3000 fortsätter bortom första kvartalet 2021"

Permalänk
Medlem

Måste säga att jag är sjukt tacksam att fått tag i ett grafikkort i detta kaos, känns typ som att vinna på lotto. Helt galet att det känns som ett priveligium att få spendera (ganska stora mängder) pengar på en leksak.

Visa signatur

AMD 6900XT - AMD 5800X3D - 32gb @3600Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av foreveryang:

Går att få tag i är en sak, till vilket pris är något helt annat

Är faktiskt om man ska vara krass inga som helst problem att få tag på dessa saker. Jag kan köpa 3070, 6800,6800xt, 3080, hela ryzen 5000 serien idag om jag vill men det blir betydlit och ibland extremt(tradera) mycket dyrare än om jag köpt i vanliga butiker

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

finns juh även typ 40 st rtx 3090 på inet och andra sidor från gigabyte och zotac och pny som ingen vill ha...

Permalänk
Medlem

Ända positiva jag ser med hur sent jag kommer få mitt kort är att då kanske 3080Ti är ute så jag kan köpa den i stället (och vänta ytterligare 4 månader)

Permalänk
Medlem
Skrivet av westrandy:

de går få tag i men då får man se det som ett heltidsjobb

Men typ Jag är iofs ändå inställd på is i magen och ett 3080Ti

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av UncleDirty:

Tror du tänker fel!

Alla vet ju TSMC har knök fulla order böcker. Där ska AMD prångla ut konsoll,cpu och grafik korts chips.

Tyckte AMD's svårighet att leverera volym var väldigt mer förutsägbar

Förstår hur du tänker, men att AMD själva har gått ut med att dom ska ha bättre tillgång än Nvidia men själva verket så bliv det inte så.

Nvidia har själva gått ut med att dom kommer ha svårt att tillverka fler, varför säger inte AMD det med.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Förstår hur du tänker, men att AMD själva har gått ut med att dom ska ha bättre tillgång än Nvidia men själva verket så bliv det inte så.

Nvidia har själva gått ut med att dom kommer ha svårt att tillverka fler, varför säger inte AMD det med.

AMD har nog aldrig varit bra på PR vad jag kan minnas. De vill hålla samma nivå som tidigare helt enkelt.

Permalänk
Skrivet av trickeh2k:

Men typ Jag är iofs ändå inställd på is i magen och ett 3080Ti

kan man ju va men har svårt o se hur du ska lyckas få tag i ett sånt iallafall före sommaren, troligen är det ett år bort

Visa signatur

Ryzen 5950X, Asus X570 Gaming-F, Evga 3090 FTW Ultra, 32gb G-skill Neo 3600Mhz, Corsair RM1000i, Corsair H150 med Noctuas snordyra fläktar, Define 7, 4 olika ssd

Permalänk
Medlem
Skrivet av westrandy:

kan man ju va men har svårt o se hur du ska lyckas få tag i ett sånt iallafall före sommaren, troligen är det ett år bort

Det tror jag inte, Ti lär komma februari-mars skulle jag tippa

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Dessa nyheter om brist på grafikkort börjar bli riktigt uttjatat. Skriv om någonting annat, tack!

Visa signatur

Laptop: Asus N76VZ 17,3''|Specs: CPU: Intel i7 3610QM 2.4 Ghz|Minne: 8Gb|HDD: 750GB 7200rpm|GPU: Nvidia Geforce GT 650M|OS: Windows 7 Ultimate 64-bit|Övrigt: 1920x1080p

Permalänk
Skrivet av trickeh2k:

Det tror jag inte, Ti lär komma februari-mars skulle jag tippa

bristen på 3080 ska ju fortsätta till mars..så de tror jag inte.. sen e ju stegen minimala mellan korten... ta ett 3090 istället så får du 10% bättre istället för 5

Visa signatur

Ryzen 5950X, Asus X570 Gaming-F, Evga 3090 FTW Ultra, 32gb G-skill Neo 3600Mhz, Corsair RM1000i, Corsair H150 med Noctuas snordyra fläktar, Define 7, 4 olika ssd

Permalänk
Skrivet av Suuulan:

Dessa nyheter om brist på grafikkort börjar bli riktigt uttjatat. Skriv om någonting annat, tack!

läs en annan tråd då tack! denna handlar just om bristen på kort

Visa signatur

Ryzen 5950X, Asus X570 Gaming-F, Evga 3090 FTW Ultra, 32gb G-skill Neo 3600Mhz, Corsair RM1000i, Corsair H150 med Noctuas snordyra fläktar, Define 7, 4 olika ssd

Permalänk
Medlem
Skrivet av westrandy:

bristen på 3080 ska ju fortsätta till mars..så de tror jag inte.. sen e ju stegen minimala mellan korten... ta ett 3090 istället så får du 10% bättre istället för 5

Så är det ju, men då kommer jag aktivt försöka skaffa ett när det släpps. 3090 är inte värt det, kostar för mycket sett till vad man får.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Hoppas innerligt för er som sitter med en bokning av den nya generationens GPU:er, oavsett om det är team red eller team green...att det ordnar upp sig med tillgång strax efter nyår.
Att behöva vänta i 5 månader innan tillgängligheten stabiliserats är verkligen inte nåt man ser var dag i datorvärlden.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av westrandy:

bristen på 3080 ska ju fortsätta till mars..så de tror jag inte.. sen e ju stegen minimala mellan korten... ta ett 3090 istället så får du 10% bättre istället för 5

RTX 3080 använder samma krets som RTX 3090 fast med vissa delar avstängda. Att det finns RTX 3090 nu tyder på att de har fler fungerande kretsar av den sorten. Undrar hur många RTX 3080 som nu görs med fungerade "3090-klass" kretsar och delarna avstängda ändå.

Att skillnaderna är så små kanske beror på att de slår i taket på något sätt. På samma sätt som att dra ner på volt/watt för ett kort och ger små prestandaförluster. Sweclockers gjorde en artikel om det dessutom https://www.sweclockers.com/artikel/30574-guide-sankt-spannin...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Fast... det låter ju helt tappat. Varför skulle dem stänga bokningen av varor som det är brist på? Det är väl bättre att hålla det öppet så att folk som är villiga att vänta kan ställa sig i kö samtidigt som de som inte vill det helt enkelt låter bli? Så länge man kommunicerar tydligt att det är en bristvara och (ungefärliga) väntetider är det väl rimligt.

Finns en del butiker bla Komplett som gjort just så.
Att binda upp folk med preliminära leveranstider som skenar iväg helt utom deras kontroll ser jag helt enkelt inte vad som är rimligt att tycka det är bra.
Då är det bättre att pausa möjligheten att lägga en beställning så kan kunden rikta sina ögon åt annat hål eller helt enkelt vänta tills läget stabiliserar sig något.

Det känns mest bara bra för tillverkaren och butiken som via denna metod lyckas binda upp produkter som finns i alldeles för små volymer mot efterfrågan.
Jag är konsument och står på konsumenternas sida och tycker helt enkelt inte det är bra för konsumenten ditt utvecklingen kring detta är på väg detta året.

Vid "lanseringar" av produkter med enormt sug kan en variant i framtiden vara att helt enkelt lotta ut vilka som gjort en beställning säg de första dygnet som faktiskt skall få en vara skeppad.
På så vis blir det mindre orättvisa och scalping kanske inte försvinner men minskar troligen markant då det finns fler ägare som faktiskt vill ha sin produkter istället för att bara tjäna pengar.