Byggt en dator skulle vilja ha respons på den

Permalänk
Medlem

Byggt en dator skulle vilja ha respons på den

https://www.inet.se/datorbygge/b1216590/dator
Byggt dator, min allra första dator och skulle gärna vilja höra hur ni tycker om denna? (Fått lite hjälp med bygget)

Permalänk
Medlem

Minne bör du byta till 3600MHz, det bör inte bli dyrare om du letar.
SSD bör du köpa en M.2 på 1 GB istället för den lilla sata och mekaniska hårddisken. t.ex kingston a2000
Tråkigt att betala över 1000:- för PSU och få ett Bronze, satsa på guld och modulärt så får du ofta passiv drift på köpet. Tyvärr är närmaste i lager på inet rm750x.

övrigt
Ryzen 3800xt är inte mycket dyrare, men då ingår inte kylare så ditt val är helt OK.
Moderkortet funkar, B550 är nyare och stöder PCIe 4.0 men jag hade främst letat efter ett med dubbla m.2 för framtiden.

Gör om samma bygge på komponentkoll och titta på alternativa butiker,
nu lär grafikkortet vara svårt att få tag på så om du beställer det först och kanske bara håller ögonen
öppna på fynd eller kalender-erbjudanden på andra delar när du bestämt dig så får du nog ihop en dator till slut.

Permalänk
Medlem

Skulle du ha lust att fixa/finslipa på detta databygge? Vill gärna inte gå över 14500
Detta skulle uppskattas som tusan då jag är väldigt taggad på att bygga min första dator.

Permalänk
Medlem

Det är ju kanske inte kul med en 3000 serie nu, då det finns 5000. B450 är ute, det är B550 du skall ha.

Tycker du skall köra på:
Minst 1TB nvme ssd
16GB ddr4 3600Mhz
B550 moderkort, gärna med en extra nvme plats
Gärna minst 650W gold nätagg av ngn sort
Ryzen 5600x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjad:

https://www.inet.se/datorbygge/b1216590/dator
Byggt dator, min allra första dator och skulle gärna vilja höra hur ni tycker om denna? (Fått lite hjälp med bygget)

Jag hade bytt ut samtliga delar, möjligen haft kvar RAM & HDD.

Chassi: är täppt i fronten, men är annars mycket av en smaksak.
CPU: Kostar nästan samma som när den lanserades för 1.5 år sedan.
GPU: helt okej, men den är slutsåld i princip överallt.
MoBo: Var kanon för 1.5 år sedan, men kostar mer nu än då och nu finns det bättre.
RAM: helt okej om man kör Intel och inte kan överklocka, men för Zen2 & vill man ha 3600MHz, inte så billiga och 16GB är idag lite meh.
SSD: BX modellerna saknar DRAM, välj en MX modell istället och gå gärna upp till 1TB dem bör gå att hitta för 1000-1100:-.
HDD: helt okej, men behövs den egentligen och det finns nog bättre pris/TB.
PSU: 750W är lite overkill, men helt okej välj dock ett guldcertifierat så sparas 50:- per år i elräkning, så det betalar sig oftast.

Här är ett bättre bygge även om CPU'n är lite overkill för GPU'n, en 10600k räcker nog:

Vill du prompt ha Ryzen, sikta på en 5600X och ett B550 eller vänta in 5600 (utan X) som borde komma i början av 2021.

Edit: lade till en CPU-kylare också.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag hade bytt ut samtliga delar, möjligen haft kvar RAM & HDD.

Chassi: är täppt i fronten, men är annars mycket av en smaksak.
CPU: Kostar nästan samma som när den lanserades för 1.5 år sedan.
GPU: helt okej, men den är slutsåld i princip överallt.
MoBo: Var kanon för 1.5 år sedan, men kostar mer nu än då och nu finns det bättre.
RAM: helt okej om man kör Intel och inte kan överklocka, men för Zen2 & vill man ha 3600MHz, inte så billiga och 16GB är idag lite meh.
SSD: BX modellerna saknar DRAM, välj en MX modell istället och gå gärna upp till 1TB dem bör gå att hitta för 1000-1100:-.
HDD: helt okej, men behövs den egentligen och det finns nog bättre pris/TB.
PSU: 750W är lite overkill, men helt okej välj dock ett guldcertifierat så sparas 50:- per år i elräkning, så det betalar sig oftast.

Här är ett bättre bygge även om CPU'n är lite overkill för GPU'n, en 10600k räcker nog:
https://komponentkoll.se/bild/RGOOd.png

Vill du prompt ha Ryzen, sikta på en 5600X och ett B550 eller vänta in 5600 (utan X) som borde komma i början av 2021.

Skulle absolut tagit en nvme, och minst en 1TB som du sa. Sen rent tekniskt kan man ju alltid snåla och köra ett billigt moderkort och bara en i5-10400 för 1500kr (Går det ens att få mer fps per krona?).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Skulle absolut tagit en nvme, och minst en 1TB som du sa. Sen rent tekniskt kan man ju alltid snåla och köra ett billigt moderkort och bara en i5-10400 för 1500kr (Går det ens att få mer fps per krona?).

Ja, en 10400F är svårslagen just nu för 1500:- det är ju bara 250kr/kärna, frågan är väl hur länge 6 kärnor kommer vara nog.
NVMe över SATA SSD är lite i samma sits som 6 eller 8 kärnor, bekymret med dagens NVMe är dock om de som är prisvärda nu kommer hålla så länge då utvecklingen där går väldigt fort. Från 2GB/s till 7GB/s på bara ett år.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Ni som är kunniga skulle ni kunna bygga ihop en ny åt mig då? Max 145000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjad:

https://www.inet.se/datorbygge/b1216590/dator
Byggt dator, min allra första dator och skulle gärna vilja höra hur ni tycker om denna? (Fått lite hjälp med bygget)

Du skulle kunna sänka kostnaderna ytterligare genom att välja en billigare CPU-kylare, mindre HDD. Tycker definitivt inte att du ska ha det chassit du har länkat. Inte heller minnet, det bör vara minst 3200 mhz samt ej högre än CL16. Moderkort bör också vara B550 om du ska köra Ryzen.

Nu är jag ingen expert men bara lite saker jag noterat då jag nyligen byggde ny dator

Permalänk
Medlem

Har vi nån dataexpert här? Som skulle kunna bygga en sån maximal dator som de bara går för 14500 (eller bara vara helt ok på att bygga) är slit taggad på köp en så ja