Corsair Force MP510 960 GB eller WD Black SN750 1 TB ?

Permalänk

Corsair Force MP510 960 GB eller WD Black SN750 1 TB ?

Tjenare!
Beställde under black friday från komplett Corsair MP510 960 GB då den var rabatterad från 1849kr till 1290 kr vilket jag tycker var ett väldigt bra erbjudande(?). Var egentligen precis på väg till ombudet för att hämta upp min nya (första) M.2 SSD när jag såg att Komplett nu har WD Black SN750 1 TB för nästintill exakt samma pris. Har försökt att jämföra dem så gott jag kan själv och antagligen blåser jag upp det hela då det inte är så stor skillnad, men nu när jag ändå inte ens hämtat och öppnat MP510 så tänkte jag att jag lika gärna kan kolla här innan jag bestämmer mig helt och hållet

Vilken anser ni är bäst och som jag skall köra på?

Visa signatur

Phanteks Eclipse P350X Mid Tower | Corsair TX550M, 550W PSU | AMD Ryzen 7 2700X |
ASUS ROG Strix B450-F | Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 16GB | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Acer | Acer Nitro VG240Y (Sbmiipx) | Razer DeathAdder Elite | Func KB-460 MX Red | SteelSeries Arctis 5

Permalänk

Var precis och hämtade MP510 och ser nu på paketet att det är stor skillnad när det gäller random read/write.
MP510 är upp till 280K IOPS random read medan SN750 är nästan dubbelt så mycket 515K
MP510 har däremot upp till 700K IOPS random write och SN750 har 560K

Hur stor roll spelar det och i vilka områden kommer jag märka någon skillnad?

Visa signatur

Phanteks Eclipse P350X Mid Tower | Corsair TX550M, 550W PSU | AMD Ryzen 7 2700X |
ASUS ROG Strix B450-F | Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 16GB | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Acer | Acer Nitro VG240Y (Sbmiipx) | Razer DeathAdder Elite | Func KB-460 MX Red | SteelSeries Arctis 5

Permalänk
Entusiast

MP 510 (B) är inte lika bra som originalet, framförallt inte på random IOPS och TBW. I detta fall hade jag definitivt valt WD SN750. Hade det varit den äldre MP510 så är det hugget som stucket, den är lika bra på pappret som WD's alternativ.

Permalänk
Skrivet av Calathea:

MP 510 (B) är inte lika bra som originalet, framförallt inte på random IOPS och TBW. I detta fall hade jag definitivt valt WD SN750. Hade det varit den äldre MP510 så är det hugget som stucket, den är lika bra på pappret som WD's alternativ.

Så det har alltså skett en downgrade av den utan att det framgår på komplett? Varför har dem gjort så Corsair?

Visa signatur

Phanteks Eclipse P350X Mid Tower | Corsair TX550M, 550W PSU | AMD Ryzen 7 2700X |
ASUS ROG Strix B450-F | Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 16GB | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Acer | Acer Nitro VG240Y (Sbmiipx) | Razer DeathAdder Elite | Func KB-460 MX Red | SteelSeries Arctis 5

Permalänk
Entusiast
Skrivet av AbbzKebabz:

Så det har alltså skett en downgrade av den utan att det framgår på komplett? Varför har dem gjort så Corsair?

Ja du . tyvärr händer det ibland. Men jag kan hålla med om att det är en downgrade. Original MP510 960GB har en TBW livlängd på 1700 terabyte. Helt sinnessjukt bra. B-varianten "endast" 720. Det är långt över vad man behöver som vanlig användare i a f. Gissningsvis har Corsair börjat använda billigare minnesceller och reviderat produkten för att tjäna mer pengar. Man kan tycka de skulle byta modellnamn helt istället för att lägga till ett diskret B suffix.

I praktiken tror jag inte du märker skillnad mot modellerna.

Permalänk
Skrivet av Calathea:

Ja du . tyvärr händer det ibland. Men jag kan hålla med om att det är en downgrade. Original MP510 960GB har en TBW livlängd på 1700 terabyte. Helt sinnessjukt bra. B-varianten "endast" 720. Det är långt över vad man behöver som vanlig användare i a f. Gissningsvis har Corsair börjat använda billigare minnesceller och reviderat produkten för att tjäna mer pengar. Man kan tycka de skulle byta modellnamn helt istället för att lägga till ett diskret B suffix.

I praktiken tror jag inte du märker skillnad mot modellerna.

Ja exakt, men jag uppmärksammade ju inte ens något (b) så väldigt skumt. Har iaf instrallerat den förra veckan o näjd med den hitills men får tacka så mycket för den välsigt intressanta infon!

Visa signatur

Phanteks Eclipse P350X Mid Tower | Corsair TX550M, 550W PSU | AMD Ryzen 7 2700X |
ASUS ROG Strix B450-F | Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 16GB | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Acer | Acer Nitro VG240Y (Sbmiipx) | Razer DeathAdder Elite | Func KB-460 MX Red | SteelSeries Arctis 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calathea:

Ja du . tyvärr händer det ibland. Men jag kan hålla med om att det är en downgrade. Original MP510 960GB har en TBW livlängd på 1700 terabyte. Helt sinnessjukt bra. B-varianten "endast" 720. Det är långt över vad man behöver som vanlig användare i a f. Gissningsvis har Corsair börjat använda billigare minnesceller och reviderat produkten för att tjäna mer pengar. Man kan tycka de skulle byta modellnamn helt istället för att lägga till ett diskret B suffix.

I praktiken tror jag inte du märker skillnad mot modellerna.

Citerar mig själv från annan tråd:

Skrivet av twit:

Det som hänt med MP510B är att Corsair bytt från NAND med 64 lager till NAND med 96 lager, vilket sänkt tillverkningskostnaden. Prestandan är faktiskt BÄTTRE än MP510, baserat på denna recension av Sabrent Rocket 1TB, som hårdvarumässigt är identisk med MP510B.

Mer info.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720