Tips på dämpa brummandet av garderobs-server?

Permalänk
Medlem

Tips på dämpa brummandet av garderobs-server?

Satte upp en server i garderoben igår, som datalagring jag vill ha igång dygnet runt.

Tyvärr märkte jag att brummandet gick genom garderobsdörren så var svårt att sova.
Är en vanlig mid-tower, med väldigt låg load.

Var ganska sent så testade bara 2 saker lite halvdant innan jag körde öronproppar för att somna.
La en handduk under ena sidan av datorn, och tog av de avtagbara sidorna från chassit.
Det sista tror jag hjälpte lite grann, men inte tillräckligt.

Kan inte testa nu för andra ljud är för högt, ligger precis i spannet där det inte hörs när det finns andra ljud, men blir väldigt påtagligt när allt annat är helt tyst och man ska sova.
Garderoben, som är enda stället jag har möjlighet att ha den, är en walk-in closet, så den står på lägenhetsgolvet, så är inte att skakandet fortplantar sig ner i ett ostabilt garderobsgolv.

Har ni några tips?

Permalänk
Medlem

Klipper in ett tidigare inlägg från annan tråd gjort av mig.

Skrivet av grizzly666:

Har själv min spel burk ståendes på 4st SD fötter som stoppar en hel del ljud från att gå ut i bordet och min Unraid nas har 3st proson fötter under en hd "vagga" (14st hd) byggd av 3st hålband och 6st fläktar, vilket funkar frb bra.
Iövrigt står psu löst/moderkort ligger löst och allt ligger på en lös skiva i ett överskåp i hallen det lilla ljud som kommer ifrån cpu/psu fläktar som går ut i garderoben är litet men märks när man går förbi (hd susande hörs dock längre bort o inget som är enkelt att åtgärda), funkat fint 24/7 i 5-6 år nu.

Se bara till att använda rätt viktklass på sd/proson fötterna särskilt inte för mycket tyngd då gör dom nästan ingenting men för lätt så gör dom mer men inte allt dom kunde göra.

Länk till sd/proson fötter https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/tillbehor-2/hogtalartill... men dom proson fötter jag har verkar ej gå att få tag på längre.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Klipper in ett tidigare inlägg från annan tråd gjort av mig.
Länk till sd/proson fötter https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/tillbehor-2/hogtalartill... men dom proson fötter jag har verkar ej gå att få tag på längre.

Du dumpade chassit helt och hållet ja. Det passar samman med min misstanke om att det är vibrationer i själva chassit som är orsaken till brummandet.
Ska införskaffa ett gäng fötter, och skala av så mycket jag kan från chassit, och se hur långt det leder eller om jag får försöka skala av chassit helt.

Stort tack för tipsen och idéer!

Permalänk
Medlem

Nja!
Hade inget chassi till Unraid servern när den började byggas och sen lever den i ett garderobs överskåp som är ganska lågt så dom flesta chassin går ej in men det har en ventil i (så håller rätt bra temp).
Och skulle jag handla nåt server/rack chassi för minst 10st diskar men gärna 20 så handlar det ju dels igen om får det plats men framförallt $$$ som jag hellre lägger på fler/större diskar istället.

Om du kan väga chassit först så du vet vilka fötter du bör köra på, särskilt så det inte blir för tungt då gör dom ganska lite.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Jag upptäckte tidigt att om nån del av vibrationerna från hårddiskar (t ex genom att ström/datakablar ligger mot sidopanel) når ut till sidopanelerna så fungerar de som ganska rejäla högtalare.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Jag skulle också testat med att ställa datorn på några dämpande fötter. Jag har haft det på min inköpslista ett tag men har bara inte fått tummen ur. Min server står på ovanvåningen och ibland kan man höra ett litet brummande när den jobbar extra hårt.

För att få den helt tyst är det däremot ssd som gäller, men har man mycket utrymme så blir det tyvärr orimligt dyrt för de flesta.

Skrivet av cyklonen:

Jag upptäckte tidigt att om nån del av vibrationerna från hårddiskar (t ex genom att ström/datakablar ligger mot sidopanel) når ut till sidopanelerna så fungerar de som ganska rejäla högtalare.

Dämpande mattor kanske kan vara en lösning till det problemet. Jag menar sådana man klistrar fast på insidan av sidopanelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Dämpande mattor kanske kan vara en lösning till det problemet. Jag menar sådana man klistrar fast på insidan av sidopanelen.

Detta var i ett kraftigt dämpat chassi, med säkert 8-10 mm skummatta på insidan.
I mitt fall räckte det att se till att kablarna till hårddisken inte hade kontakt med sidoplåtarna, men nu står alla hårddiskar i en egen datorlåda, i ett annat rum (förråd/klädkammare), som filserver/NAS.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

La en tjock handduk, och vek den 4 gånger, och ställde datorn ovan på det (fortsatt med sidorna borttagna), och brummandet försvann nästan helt. I alla fall när den är idle, vilket den för närvarande är största delen av tiden.

Fortfarande lite ljud från en fläkt, som jag inte hörde tidigare, men den är nog bara att byta ut. Det värsta är helt klart borta.

Siktar på en snyggare lösning med dämpfötter men behöver inte stressa nu.

Permalänk

kolla tempertauren på hårdvaran kanske inte behöver ha fläktarna på så aggresiv kurva om den klarar att hålla tempsen på acceptabel nivå stående där inne.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Utan sidor på chassit så kan det hända att fläktarna kyler sämre om luften inte leds över all varm skit vilket kanske kan vara värt o tänka på med.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!