Spelar antalet strömkontakter på grafikkort roll?

Permalänk
Medlem

Spelar antalet strömkontakter på grafikkort roll?

*Diskussion utbruten till egen tråd /Vzano, Moderator*

Asus TUF 3080 Oc eller Gigabyte Aorus Master 3080 vilken? Kan inte bestämma mig. Sen är 3st 8pin någon större skillnad eller räcker två. Tänkte om man vill överklocka eller får man ut samma resultat. Behövs verkligen 3st 8pin?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Siimuliize:

Asus TUF 3080 Oc eller Gigabyte Aorus Master 3080 vilken? Kan inte bestämma mig. Sen är 3st 8pin någon större skillnad eller räcker två. Tänkte om man vill överklocka eller får man ut samma resultat. Behövs verkligen 3st 8pin?

Nä 3*8 pin är 98% där för marknadsföring, på kort för extrem OC som EVGA kingpin är det dock fullt rimligt. Det är dessutom väldigt få nätdelar som har tre 12V rails som kan dedikeras för GPU. Vilket gör att 98% kommer dela en 1 till 2 rails via splitter och det tillför inget mer än mer sladdar och kontakter.

Det viktiga är att ha en kvalitets PSU med två riktigt bra 12V rails som kan klara de ganska brutala "spikes" som 3080/3090 tycks generera. Annars riskerar man få ett ostabilt system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus112233:

Nä 3*8 pin är 98% där för marknadsföring, på kort för extrem OC som EVGA kingpin är det dock fullt rimligt. Det är dessutom väldigt få nätdelar som har tre 12V rails som kan dedikeras för GPU. Vilket gör att 98% kommer dela en 1 till 2 rails via splitter och det tillför inget mer än mer sladdar och kontakter.

Det viktiga är att ha en kvalitets PSU med två riktigt bra 12V rails som kan klara de ganska brutala "spikes" som 3080/3090 tycks generera. Annars riskerar man få ett ostabilt system.

Tack!

Misstänkte det angående 3 8pin. Bygger nytt bygge som skall upp i galleriet här senare. Sitter med en sprillans Asus Rog Thor 1200w så borde inte vara något problem? Har ett Asus Rog Thor 850w platinum med som är sprillans men i hyllan och dammar. Kände att 1200w passar bättre 😁 till bygget som skall byggas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus112233:

Nä 3*8 pin är 98% där för marknadsföring, på kort för extrem OC som EVGA kingpin är det dock fullt rimligt. Det är dessutom väldigt få nätdelar som har tre 12V rails som kan dedikeras för GPU. Vilket gör att 98% kommer dela en 1 till 2 rails via splitter och det tillför inget mer än mer sladdar och kontakter.

Det viktiga är att ha en kvalitets PSU med två riktigt bra 12V rails som kan klara de ganska brutala "spikes" som 3080/3090 tycks generera. Annars riskerar man få ett ostabilt system.

Inte enbart marknadsföring.
Personligen föredrar jag 3x8-pin av den anledningen att det ska vara mindre värmeutveckling från moderkortet, eftersom ingen ström går via PCIe-porten.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Magnus112233:

Nä 3*8 pin är 98% där för marknadsföring, på kort för extrem OC som EVGA kingpin är det dock fullt rimligt. Det är dessutom väldigt få nätdelar som har tre 12V rails som kan dedikeras för GPU. Vilket gör att 98% kommer dela en 1 till 2 rails via splitter och det tillför inget mer än mer sladdar och kontakter.

Finns inget bättre än folk som spottar ur sig random siffror och får det att låta som fakta

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Finns inget bättre än folk som spottar ur sig random siffror och får det att låta som fakta

Luskade lite djupare i detta. Enligt Der8auer så är 3st 8pin om du ska hålla på med ln2. Ingen skillnad i överklocka med 2 alternativt 3 8pin för hemma bruk. Man får ut samma resultat. Givetvis kan det variera från kort till kort. Men om du inte ska köra 600w och över in i kortet så är två tillräckligt. Även om du kör in 500w så klarar man sig på två. 3 är ren marketing för oss vanliga.

Så Magnus112233 var helt rätt ute med det jag ville veta 👍

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Siimuliize:

Luskade lite djupare i detta. Enligt Der8auer så är 3st 8pin om du ska hålla på med ln2. Ingen skillnad i överklocka med 2 alternativt 3 8pin för hemma bruk. Man får ut samma resultat. Givetvis kan det variera från kort till kort. Men om du inte ska köra 600w och över in i kortet så är två tillräckligt. Även om du kör in 500w så klarar man sig på två. 3 är ren marketing för oss vanliga.

Så Magnus112233 var helt rätt ute med det jag ville veta 👍

Och informationen om att kortet inte tar ström via moderkortet när man har 3x8 pin? Så är det för Strix iaf vad jag läst att folk postat här tidigare.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Finns inget bättre än folk som spottar ur sig random siffror och får det att låta som fakta

Jaha. Tycker det framgår ganska tydlig att siffrorna jag använder är där för att beskriva hur något ser ut rent generellt. Men om du tycker jag har fel så välkomnar jag dina åsikter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Och informationen om att kortet inte tar ström via moderkortet när man har 3x8 pin? Så är det för Strix iaf vad jag läst att folk postat här tidigare.

Saker är kanske inte så enkelt alltid. Allt beror på många olika faktorer. Men förstår inte hur Asus kan vet om användaren har en separat 12V rail till port tre. Eller om användaren valt att använda den medföljande grenkontakten. Möjligen kan kortet känna av när det börjar bli spänningsfall eller hög rippel och välja att då plocka mer ström från PCI slotten. Då får an bara hoppas kortet hinner balansera detta innan nätdelen slår ifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Och informationen om att kortet inte tar ström via moderkortet när man har 3x8 pin? Så är det för Strix iaf vad jag läst att folk postat här tidigare.

Hmmm 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus112233:

Nä 3*8 pin är 98% där för marknadsföring, på kort för extrem OC som EVGA kingpin är det dock fullt rimligt. Det är dessutom väldigt få nätdelar som har tre 12V rails som kan dedikeras för GPU. Vilket gör att 98% kommer dela en 1 till 2 rails via splitter och det tillför inget mer än mer sladdar och kontakter.

Det viktiga är att ha en kvalitets PSU med två riktigt bra 12V rails som kan klara de ganska brutala "spikes" som 3080/3090 tycks generera. Annars riskerar man få ett ostabilt system.

Till 2080ti fanns där ett strix kort med 2x8 pin och 500+w bios.
Tyvärr så finns där inget 3080 med 2x8 som har över 375w för tillfället.

Och Asus TUF 3080 skall ha 375w, men rapporterar bara 340-350w under load.

Det är bra 3 pins kort som har fått de högre powerlimitsen, som tillåter att man kör 2.1ghz och upp.

Sen i gengäld finns där ingen anledning att överklocka ett 3080 i dagsläget. såvida man inte kör 4k60 fps eller högre.
Lite meck med kurvan så kan man få ett kort som drar 70-100w mindre men samma prestanda som stock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xermalk:

Till 2080ti fanns där ett strix kort med 2x8 pin och 500+w bios.
Tyvärr så finns där inget 3080 med 2x8 som har över 375w för tillfället.

Och Asus TUF 3080 skall ha 375w, men rapporterar bara 340-350w under load.

Det är bra 3 pins kort som har fått de högre powerlimitsen, som tillåter att man kör 2.1ghz och upp.

Sen i gengäld finns där ingen anledning att överklocka ett 3080 i dagsläget. såvida man inte kör 4k60 fps eller högre.
Lite meck med kurvan så kan man få ett kort som drar 70-100w mindre men samma prestanda som stock.

Precis. 3080 Drar redan så mycket ström original. Det finns inget utrymme till att göra någon OC som är meningsfull utan att effekt och medföljande värme ökar väldigt mycket (för en normal gamer). Med andra ord... 3x8 pin är meningslöst för alla som ställer den frågan. För om du köper ett kort och tänker köra extrem OC då vet redan om detta och frågar inte (öööö behöver jag 3x8 pin för att putta in 600W i mitt 3080) Då vet du redan vad du håller på med.

Tillverkarna av korten svara dessutom indirekt på detta själva genom att skicka med en grenkontakt från 1-2 x 8 pin. Dom vet att majoriteten av nätdelar som säljs inte ens levereras med sladdar nog för 3x8. Än mindre har kapacitet nog att kunna putta ut strömmen för dom. Jag tror många tror att deras typ 650W corsair är bättre än vad det är. Du måste upp på nätdelar för 2-3 gånger som pengarna för att stabilt kunna leverera strömmen kvävs för att kunna nyttja 3x8pin.

Permalänk
Medlem

Nu har man suttit hela kvällen och fastnade i olika forum där test gjorts från privata och kända överklockare. Väldigt intressant läsning detta var samt se olika klockningar folk fått. Verkligen ingen skillnad på 3080 korten mellan 2st 8pin och 3st 8pin.

Permalänk
Viking
Skrivet av Siimuliize:

Nu har man suttit hela kvällen och fastnade i olika forum där test gjorts från privata och kända överklockare. Väldigt intressant läsning detta var samt se olika klockningar folk fått. Verkligen ingen skillnad på 3080 korten mellan 2st 8pin och 3st 8pin.

Bättre att undervolta kortet. Svalare, tystare, lägre eventuell coil whine och oftast högre prestanda. Finns ingen anledning att överklocka ett 3080 om man inte är där för siffrorna.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Bättre att undervolta kortet. Svalare, tystare, lägre eventuell coil whine och oftast högre prestanda. Finns ingen anledning att överklocka ett 3080 om man inte är där för siffrorna.

Ja, det är vad jag tänker göra när jag får tag på ett. Samsung verkar ha väldigt varierande kvalitét på chippen. Så 3080 behöver väldigt hög spänning som default för att inte behöva slänga för många chipp. Men det betyder också att många chipp har stor marginal för undervolt.

Kan inte tänka mig Nvidia's plan initialt var att 3080 skulle dra 320W med strömspikar på ännu mer ån så. Så otroligt snabbt är inte 3080 så detta känns rimligt. På sätt och vis har utveckligen gått åt fel håll.

Det måste hänt något på vägen från utveckling till tillverkning som föranledde detta. Troligen är chippet utvecklat för en bättre tillverkningsprocess. Därför tycker jag egentligen 3080/3090 känns lite sådär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Bättre att undervolta kortet. Svalare, tystare, lägre eventuell coil whine och oftast högre prestanda. Finns ingen anledning att överklocka ett 3080 om man inte är där för siffrorna.

Har aldrig undervoltat. Överklocka ja för mer prestanda, men på vilket sätt får man högre prestanda utav att undervoltat?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Siimuliize:

Har aldrig undervoltat. Överklocka ja för mer prestanda, men på vilket sätt får man högre prestanda utav att undervoltat?

Korten slår i power limit på standardinställningar. Med undervoltning krävs mindre effekt för samma (eller högre) klockfrekvenser, så man slår inte längre i power limit.

Man kan förstås undervolta och samtidigt underklocka så man får nämnvärt lägre prestanda också om man så vill. Bara på test klockade jag ner mitt 3080 till c:a 3070-prestanda på omkring 160 W.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Viking
Skrivet av Siimuliize:

Har aldrig undervoltat. Överklocka ja för mer prestanda, men på vilket sätt får man högre prestanda utav att undervoltat?

Här har du en guide och prestandasiffror för undervoltning av 3080: https://www.sweclockers.com/artikel/30574-guide-sankt-spannin...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz