AMD:s Smart Access Memory är fysiskt begränsat till Zen 3

Permalänk
Cylon

AMD:s Smart Access Memory är fysiskt begränsat till Zen 3

Funktionen Smart Access Memory är tekniskt begränsad till AMD:s senaste processorer, medan Intel har haft stöd för funktionen sedan 2014 års Haswell.

Läs hela artikeln här

Permalänk
Medlem

Oj.. hoppas det inte gör någon brutal skillnad i spelprestanda framöver då eftersom jag har en cpu utan stöd för det då.. kan ju iofs leta begagnad 5xxx serie CPU senare.

Permalänk
Medlem

Intressant!

RX 6800 XT testas på Z490 med Resizable BAR

Permalänk
Medlem

JAHA SWELL

Permalänk
Medlem

Måste vara något fel när det diffar så mycket på min-fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Måste vara något fel när det diffar så mycket på min-fps.

haha.. så det kan gå när NSA/mosad blivit strypta på sin intel cloud gpu-backdoor xD

Permalänk
Moderator, Testpilot

Frågan jag ställer mig är varför Intel inte arbetat på att implementera detta tillsammans med AMD och Nvidia sedan tidigare om det nu funnits stöd i sex år?

Permalänk
Hjälpsam

Lite surt för oss AMD-ägare, undrar om tekniken, i framtiden, kommer till RX 5000 korten och äldre än så.
Risken är att det slutar med att Intel och Nvidia skryter med att detta fungerar, även på deras äldre hårdvara, i motsats till AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Frågan jag ställer mig är varför Intel inte arbetat på att implementera detta tillsammans med AMD och Nvidia sedan tidigare om det nu funnits stöd i sex år?

Satt själv och funderade på detta. Om det funnits stöd för detta länge... Varför har ingen implementerat det förrän nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Eftersom Intel inte har haft några hög-prestanda grafikkretsar själva, så har de väl helt enkelt inte tänkt på att det skulle kunna göra så stor nytta för prestanda. Att det funnits stöd för det hos Intel var nog mest en fråga om att det inte var så mycket extra jobb att lägga in det.

Permalänk
Medlem

Fungerade det inte redan på Linux för Ryzen-3000 folk?
Jag har för mig att jag läste det.

Permalänk
Moderator, Testpilot
Skrivet av Erik_T:

Eftersom Intel inte har haft några hög-prestanda grafikkretsar själva, så har de väl helt enkelt inte tänkt på att det skulle kunna göra så stor nytta för prestanda. Att det funnits stöd för det hos Intel var nog mest en fråga om att det inte var så mycket extra jobb att lägga in det.

Jo men att implementera stöd för en teknik som man inte ser någon nytta med låter ju märkligt att lägga pengar och energi på med tanke på hur komplext det är att framställa mikroprocessorer...

Det finns ju garanterat ett bra svar på detta men att det enbart är för att Intel inte har egna grafikkretsar låter märkligt. De sammarbetar ju kring andra delar så...

Permalänk
Medlem

Utan att ha någon som helst insikt i detta skulle jag ändå våga satsa mina besparingar på att något "inte stämmer" när min fps är 3ggr högre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadByBirth:

Utan att ha någon som helst insikt i detta skulle jag ändå våga satsa mina besparingar på att något "inte stämmer" när min fps är 3ggr högre.

Det är ju helt klart skumt men största fördelarna var väl förväntade på just min fps?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Fungerade det inte redan på Linux för Ryzen-3000 folk?
Jag har för mig att jag läste det.

Det "fungerar" på så sätt att det går att sätta igång, men det ger ingen som helst prestandavinst.
Sannolikt då för att CPU instruktionerna saknas så det måste emuleras.

Permalänk
Medlem

Kommer B450 ha stöd för detta om man har en Ryzen 5xxx?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Det "fungerar" på så sätt att det går att sätta igång, men det ger ingen som helst prestandavinst.
Sannolikt då för att CPU instruktionerna saknas så det måste emuleras.

Ah, på så vis. Tack för förklaringen

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Kommer B450 ha stöd för detta om man har en Ryzen 5xxx?

Bara 500-serien, alltså B550 och X570. Tveksamt om A520 har det.

Permalänk
Medlem

Det var som jag trodde, denna PCIE inställning finns både på min X299 bräda och X99 bräda. Den kommer antagligen inte att finnas på min oanvända X470 bräda.

Permalänk
Moderator, Testpilot
Skrivet av MarkSix:

Det var som jag trodde, denna PCIE inställning finns både på min X299 bräda och X99 bräda. Den kommer antagligen inte att finnas på min oanvända X470 bräda.

Det skall implementeras stöd för det också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

För att den delen av marknaden som utnyttjar detta är lågprio för Intel? För att Intel inte är intresserade att pusha detta förrän de säljer egna dGPU:er? För att Intel de senaste åren haft mycket större problem att handskas med? Jag bara gissar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Det skall implementeras stöd för det också.

Ja men det görs väl i drivrutinen för grafikkortet

Permalänk
Medlem

Hoppas Z390 får stöd för det och RTX 30xx. Men de lär bara bry sig om Z490.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Dinoman:

Det har man, finns stöd med Intel + Nvidia i Linux sedan flera år tillbaka. Det krävs stöd på alla nivåer, vilket i detta fall är GPU, CPU, chipset samt operativsystemet.

Som jag förstår är stödet i Windows rätt nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Bara 500-serien, alltså B550 och X570. Tveksamt om A520 har det.

Var därför jag köpte X570 vid lanseringen av 3700X, kommer alltid saker i efterhand på nya moderkort som man vill ha stöd för som PCI-E 4.0 SSD & nu SAM.

Kommer dock vänta in eventuell ersättare som 5700X som jag hoppas mkt på men antar att 5600 lär vara den som kommer först då detta är en storsäljare.

Permalänk
Medlem

Att det endast är begränsat till zen3 är att bort se från Renoir som är zen2 baserad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Vad betyder det du skriver? Jag har en x99-a och en 5960x och skulle gärna få en prestandaboost med en 3080 (när det nu dyker upp) men trodde ett uppdaterat bios behövs isf. Villet jag inte finner särskilt sannolikt att asus kommer ta fram men jag kanskw har fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av leadc4ge:

Vad betyder det du skriver? Jag har en x99-a och en 5960x och skulle gärna få en prestandaboost med en 3080 (när det nu dyker upp) men trodde ett uppdaterat bios behövs isf. Villet jag inte finner särskilt sannolikt att asus kommer ta fram men jag kanskw har fel?

Jag har tyvärr inte Asus brädor utan MSI. Och om det är vad jag tror så är det inställningarna under Advanced -> PCIE Sub System -> Above 4G Decoding samt MMIO Granularity Size. Men jag kan ha fel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det har man, finns stöd med Intel + Nvidia i Linux sedan flera år tillbaka. Det krävs stöd på alla nivåer, vilket i detta fall är GPU, CPU, chipset samt operativsystemet.

Som jag förstår är stödet i Windows rätt nytt.

Windows har haft Resizable BAR support sen (WDDM) v2.

Permalänk
Medlem

Är rätt kluven/förvånad att olika uppgifter om SAM (Smart Access Memory)7Resizable BAR är fysiskt begränsat till Zen 3 eller inte, speciellt då det sägs vara begränsat till en specifik Intel instruktion som AMD endast har stöd till i Ryzen 5000 serien.
Samtidigt så var det AMD som först introducerade användandet av Resizable BAR i samband med Linux GFX drivers för ca: 6 år sedan.

Coelacanth's Dream testade Resizable BAR på ett Linux system bestående av:

• AMD Ryzen 5 2600

• AMD Radeon RX 560, 4 GB

• GIGABYTE GA-A320-HD2 (rev 1.0)

• DDR4-2933 16GB

Med upp till +12% ökning i prestanda.

Original länk till Coelacanth's Dream test

Samma men via Google translate