Strömavbrott i Micron-fabrik i Taiwan kan påverka minnespriser

Permalänk
Medlem

Det tar hundratals processteg och uppåt en månad att göra en wafer för dram chips. Stopp i det flödet gör att stora delar måste kasseras.

Nand-chip är ännu värre, de kan åka runt i fabriken uppåt fyra månader, därav blev ett stopp på 15 minuter katastrof för tillverkaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av houze:

De har helt klart högklassig produktion i Taiwan, men lönenivåerna är inte i samma nivå som Sverige, jag skulle säga den ligger runt hälften av lönen i Sverige i genomsnitt, givetvis generaliseret så det finns avvikelser, expertkompetens ligger garanterat på samma nivåer precis som det gör i de flesta länder medans inte lika så kvalificerade yrken är någonstans 30-50% mot i Sverige.

Får erkänna att jag drog en snabb sökning bara och den sa:

Citat:

TAIWAN SALARY
Average salary in Taiwan is TWD 1,246,239

Vilket ger 370k om året, på nivå med oss alltså.
Sen antog jag att personer som jobbar i en sån fab tjänar en bra bit över snittet.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Avstängd

En gång var de ju Hårddiskfabrik. De lär av varandra. EU var är ni ??

Visa signatur

ASUS X299-DELUXE II.Asus RTX 2070 SUPER.i7-7820X 4.5 GHz.Sound Blaster AE-7.Logitech Z-906.3 Samsung 970 EVO 500G.1 Samsung 970 EVO Plus 500GB.1 850 EVO 500GB.Dell S2716DG 144 Hz.Samsung 27 120 Hz.2 Radiators 5 Fans.Dominator Platinum 32GB.Windows 10 Pro.Phanteks Enthoo Pro 2.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av BergEr:

Får erkänna att jag drog en snabb sökning bara och den sa:

Vilket ger 370k om året, på nivå med oss alltså.
Sen antog jag att personer som jobbar i en sån fab tjänar en bra bit över snittet.

1,2 miljoner TWD är definitivt inte genomsnittslönen i Taiwan. Nu råkar jag förvisso veta att en lön i den magnituden resulterar i inkomstskatt om knappa 6 procent netto och således en betydligt högre disponibel inkomst än i Sverige, men genomsnittslönen är knappt högre än minimilönen i landet. Minimilönen är 23 000 TWD i månaden, och genomsnittslönen är något i stil med 26 000 TWD.

1,2 miljoner TWD om året inklusive bonusar är däremot en fullt rimlig genomsnittslön för genomsnittliga ingenjörer på företag likt Micron, TSMC, Mediatek och liknande.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av houze:

De har helt klart högklassig produktion i Taiwan, men lönenivåerna är inte i samma nivå som Sverige, jag skulle säga den ligger runt hälften av lönen i Sverige i genomsnitt, givetvis generaliseret så det finns avvikelser, expertkompetens ligger garanterat på samma nivåer precis som det gör i de flesta länder medans inte lika så kvalificerade yrken är någonstans 30-50% mot i Sverige.

Själva utrustningen för att tillverka kretsarna drar nog inte så mycket ström, men kylning, ventilation, luftrenare och allt som behövs runt dessa maskiner går det åt rejäla mängder till, en fabrik kanske använder 30-70MW så ungefär som en mellanstor stad i Sverige.
De har självklart system på plats för avbrottsfri el, UPS:er till tidskritiska system, diesel/gasturbiner till längre avbrott, stop i produktionen kostar enorma mängder pengar så de har nog miljardbelopp investerat i reservkraft.

Nu vet vi inte så mycket mer än att det var någon form av elavbrott som störde produktionen och att kortare stopp kan reservkraften hantera så gissar jag på att en eller flera centrala komponenter inne i fabriken slutat fungera, förmodligen blev inte allt strömlöst men tillräckligt många komponenter för att slå ut produktionen.

Återigen jämförelse med en mellanstor svensk stad, händer lite då och då att t.ex. ett ställverk slås ut och släcker en stadsdel, är det en stadsdel med bostadshus så påverkar det inte så mycket men är det den del där kontor, fabriker och andra arbetsplatser befinner sig så kanske en dags arbete för 10000 går om intet vilket givetvis skapar förluster i mångmiljonklassen.
Vissa drabbas hårdare än andra, att 100 st på ett kontor inte kan arbeta resten av dagen och förlorar 5 minuter auto-save i Excel är ju knappt en miljon, en tillverkningsindustri som behöver 3 dagar att sätta igång maskineriet igen tappar flera miljoner, när vi går till kretstillverkare som har enorma fabriker och kan tappa flera veckor i produktion så försvinner hundratals miljoner.

Det är självklart de har reservkraft, men hur mycket man än gör system redundanta så kan saker gå fel.

Kretstillverkning tar veckor från kisel-wafer till färdig krets, ett avbrott likt detta och veckor eller kanske t.o.m en månads tillverkning går om intet.
De förlorade inte en timmes produktionstid, de förlorade all produktion de jobbat med de senaste veckorna, wafers som precis kommit in i renrum för uppackning, wafers som ligger i transport genom fabriken, wafers som placerats i kemikalibad i flera omgångar, wafers i litografi, dopning, isolatorabsortion, tillskärning, testning, trådlödning, kapsling.

Så om större delen av fabriken förlorar ström så är veckor av produkter i det löpande bandet skada och kan i många fall inte räddas då även dammkorn i mikrometerstorlek förstör stora delar av kretsarna.

Så en timmes avbrott = veckor av förlorad produktion.

@Jacob som du förstår vid livsavgörande katastrofer och kriser till någon form av ledare för hopp om framtiden medans de samtidigt behöver en gemenskap för att ta sig genom krisen. Ett vanligt sätt att hantera kriser är att hitta något eller någon att rikta sin desperation och ilska mot för att finna gemenskap i gruppen. Nu eftersom Micron, SK-Hynix, Samsung och andra är utsocknes globala jättar vi inte kan ta oss an med högafflar och facklor så får vi leta upp en syndabock på närmare håll och den rollen föll på dig tack vare kopplingar i form av artiklar som vi kan direkt härleda till dig.

Inget personligt, vi måste helt enkelt grilla dig med ett Geforce GTX 590, koppla in nätagg från Ace of Sweden i onämnbara ställen och skära av dina lemmar med delar från ett Chieftech-chassi som offergåva till kisel-gudarna så vi kan förhindra plågor av höga DRAM-priser och långa leveranstider på senaste generationens grafikkort.

Det här var ett väldigt bra inlägg.

Permalänk
Medlem

Antingen är det ett otroligt sammanträffande att det alltid tycks ske olyckor i fabrikerna precis när grejerna ligger på rekordlåga priser. Eller så är det ett lika otroligt sammanträffande att man endast rapporterar om det just när det sker vid rekordlåga priser.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

😱 Hur kunde detta hända? /sarcasm

Vi såg det inte komma

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

1,2 miljoner TWD är definitivt inte genomsnittslönen i Taiwan. Nu råkar jag förvisso veta att en lön i den magnituden resulterar i inkomstskatt om knappa 6 procent netto och således en betydligt högre disponibel inkomst än i Sverige, men genomsnittslönen är knappt högre än minimilönen i landet. Minimilönen är 23 000 TWD i månaden, och genomsnittslönen är något i stil med 26 000 TWD.

1,2 miljoner TWD om året inklusive bonusar är däremot en fullt rimlig genomsnittslön för genomsnittliga ingenjörer på företag likt Micron, TSMC, Mediatek och liknande.

Okay, tackar

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Jacob:

Skriver jag positivt om prisutveckling inträffar en pandemi, naturkatastrof eller så slås strömmen av på en fabrik. Skriver jag negativt om fantasipriser på grafikkort och konsumentfientligt beteende blir SweClockers medlemmar arga. Jag får helt enkelt sluta göra mitt jobb.

Jävla Jacob som gör sitt jobb!

Välkommen tillbaka vi har saknat dig.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv

Jag köpte mina 64GB ddr4 för en vecka sen och nu har jag 80GB Totalt. Minnespriserna får gärna tripplas så jag kan dumpa min 2x8GB för samma pris som jag köpte mina 2x32GB för

Permalänk
Medlem

Undra hur mycket man kommer garva när man läser nyheten om att strömmen gått på propp fabriken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Vi såg det inte komma

Jag menar att bilden av strömavbrottet är felaktig.

Permalänk
Medlem

Alla som tror att några dieselaggregat täcker försörjningen till processer som detta, tänk om, inte en suck att någon har satt upp backup för att täcka bortfall av el, då kan dom lika gärna var helt oberoende, inte ena volvo c fabrik(montering) har redundant försörjning, och då har vi ändå minst två grova linor in(som dör vid åsknedslag någon halvmil undan), det är helt enkelt inte värt det vid något så när "normalt" bortfall.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Alla som tror att några dieselaggregat täcker försörjningen till processer som detta, tänk om, inte en suck att någon har satt upp backup för att täcka bortfall av el, då kan dom lika gärna var helt oberoende, inte ena volvo c fabrik(montering) har redundant försörjning, och då har vi ändå minst två grova linor in(som dör vid åsknedslag någon halvmil undan), det är helt enkelt inte värt det vid något så när "normalt" bortfall.

Fast om Volvo C-fabrik stannar (C-fabrik är slutmonteringen för de som inte vet - dvs, lackade karosser kommer in och all inredning monteras i dem) så förlorar man bara produktionen under de minuter den står still. Jag har gått upp och ner den jävla linan tusentals gånger, och det enda jag kan tänka mig som möjligen är tidsberoende är när de limmar vindrutan. Det är en bil som de måste skrota en ruta på i så fall, och jag är rätt säker på att de räddar den om de måste. Här talar man om månader av produktion som går åt skogen p.g.a ett kort stopp. Det är lite mer värt att ha en nödgenerator för en sådan produktion.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

SÅ STÖRIGT!

... Jag menar, jag läste precis artikeln och skulle gå in i forumtråden och skriva ett inlägg med en kul, lite fyndig, konspirationsteori... men så ser jag att alla redan tagna!!!

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det som förvånar mig är att man inte har reservaggregat för avbrottsfri elförsörjning när man nu har så extremt känslig produktion. En investering i några dieselaggregat vore en billig försäkring. Men det kanske finns juridiska eller utrymmesmässiga hinder?

Du kan ju räkna på kostnaderna för att skaffa reservkraft till några tiotals till upp till över hundra megawatt. För det är de siffrorna vi pratar om för enskilda fabs och strömförbrukning. TSMC använder t.ex 5%~ av Taiwans hela strömförbrukning till alla sina fabs, blir ett rejält dieselagg det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Alla som tror att några dieselaggregat täcker försörjningen till processer som detta, tänk om, inte en suck att någon har satt upp backup för att täcka bortfall av el, då kan dom lika gärna var helt oberoende, inte ena volvo c fabrik(montering) har redundant försörjning, och då har vi ändå minst två grova linor in(som dör vid åsknedslag någon halvmil undan), det är helt enkelt inte värt det vid något så när "normalt" bortfall.

Jag räknade snabbt på vad installationskostnaden för att täcka ca 60 MW är. Ca 150-170 miljoner kr. Enbart baserat på snabbt framletade prisuppgifter för färdiga gasturbinaggregat med generator. Gissar att drift/underhåll är nån eller några miljoner per år.

Jag vet inte hur mycket det man förlorade nu kostar, men reservaggregat räcker ju till flera tillfällen.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Avstängd

De har ingen elbackup för marknaden köper ju ändå ram-minnena till högre priser och de har väl nästan kartellbildning med övriga minnestillverkare så...? Profit every time?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spektra:

Vet du hur svårt det är att få det rent efter brand eller 2 meter lervatten. Ett litet oskyldigt strömavbrott är ju rena barnleken i jämförelse. Här har vi nog framtidens melodi för att hålla uppe priserna.

Hela den här branschen påminner till stor del om OPEC, ett fåtal leverantörer som dominerar branschen.

Nej det vet jag inte men kan tänka mig. Vatten problemet var ju helt klart bevisat då det syntes klart och tydligt. Men folk ifrågasatte branden då det inte kom en enda bild ifrån insidan. Sedan tyckte många att bilden med rök såg fel ut. Det spädde rycktes spridningen rejält.
Men jag tänkte också som vissa andra att jaha, vad kommer hända nu så minnespriserna går upp igen.

Tråkigt hur som hälst oberonde om någon orsakade strömavbrottet med flit eller inte. Man lär vell behöva ett extra kärnkraftverk som backup ifall elen går. Måste vara gigantiskt med batterier desutom och tvivlar på att de har så många diselagg att tillgå som det krävs att hålla allt uppe i fem-15 minuter. Men vem vet. Finns ju vissa privata företag som ser att ha den biten klart mycket bättre än regeringar i så kallade I länder.

Edit:
@Allexz Säg inte det. ICA kanske köper all skinka i hela världen och då går Willys upp sedan ser vi scamers på ebay och amazon sälja Willys skinkan med motivering. "För den trogna kunden"

Edit2: Samanfogning

Skrivet av Söderbäck:

Ja det är precis så jag tänkt också. Olyckor händer ju faktiskt på riktigt då och då.
Ibland mer lägligt, ibland mindre. Och rapporteringen kring det hela är inte alltid konsistent.
Det du säger är i grunden ett högst förnuftigt förhållningssätt.

Men nu har det hänt väldigt lägligt ännu en gång. Är det tredje eller fjärde gången i rad priserna på dram går ner och nedgången stoppas av en större olycka nu?
I samband då med att minnesbranchen har åkt dit för kartellverksamhet flera gånger senaste åren så de verkar ganska skruppelfria.

Ähh. Jag vet inte. Utan belägg ska man vara försiktig med anklagelser ändå. Ditt spår är väldigt vettigt!

Tror faktiskt det bara är tredje gången men kan ha fel, samt att det var en gång ytterligare då det gick upp för att de ändrade tillverkningen till ssd kretsar för mobiler då det gav mer pengar, då det vart minnesbrist på dram så det gick upp också. Medvetet men vad ska man göra som företag utan att gå med förlust.

Var visserligen åratal sedan jag läste företags ekonomi. Grundkurser bara. 1 eller 2.
Men man kommer till gränsen då det kostar dubbels så mycket att tillverka säg 1001 kretsar gentemot 1000 då man behöver lika mycket maskiner samt lika mycket personal för att göra den där sista 1. Så kan man inte snabbt gå till (taget ur luften) 1500 kretsar så har man gått minus på affären och kan inte räkna in det. Men har man de 1500 och förväntar sig att växa till mins ca 1750 stycken så är det en bra investering som dessutom gynnar området där man bor. Vilket påverkar ens eget boende. Sen ska man räkna in rekryterings processen mm.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Om dom normalt jobbar 24 timmar per dygn, så får dom väl se till att kompensera detta genom jobba 25 timmar dagen därpå! Svårare än så behöver det inte vara.

Hade jag inte vetat bättre hade du vart en av mina gamla chefer. Ett av hans skämt var.
"Dygnet har 24 timmar men hoppar man över Lunchen så har den 25."

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk

*Laughs in 64 Gb , 3200 MHz , DDR4*

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av houze:

@Jacob som du förstår vid livsavgörande katastrofer och kriser till någon form av ledare för hopp om framtiden medans de samtidigt behöver en gemenskap för att ta sig genom krisen. Ett vanligt sätt att hantera kriser är att hitta något eller någon att rikta sin desperation och ilska mot för att finna gemenskap i gruppen. Nu eftersom Micron, SK-Hynix, Samsung och andra är utsocknes globala jättar vi inte kan ta oss an med högafflar och facklor så får vi leta upp en syndabock på närmare håll och den rollen föll på dig tack vare kopplingar i form av artiklar som vi kan direkt härleda till dig.

Inget personligt, vi måste helt enkelt grilla dig med ett Geforce GTX 590, koppla in nätagg från Ace of Sweden i onämnbara ställen och skära av dina lemmar med delar från ett Chieftech-chassi som offergåva till kisel-gudarna så vi kan förhindra plågor av höga DRAM-priser och långa leveranstider på senaste generationens grafikkort.

Det är inte alltid lätt att vara den utvalda.

Skrivet av MåsSoppa:

*Laughs in 64 Gb , 3200 MHz , DDR4*

*Laughs in 256 Gb*

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

I call BS..
Ännu ett sett att höja priserna.. tröttsamt

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Hade jag inte vetat bättre hade du vart en av mina gamla chefer. Ett av hans skämt var.
"Dygnet har 24 timmar men hoppar man över Lunchen så har den 25."

En hel timma lunch?!? Det var generöst!

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Får erkänna att jag drog en snabb sökning bara och den sa:

Vilket ger 370k om året, på nivå med oss alltså.
Sen antog jag att personer som jobbar i en sån fab tjänar en bra bit över snittet.

Var tvungen att googla nu när du sa det, fick väldigt blandad information, helt klart att min kommentar är utdaterad, är högre löner än jag visste. Men 370k är det vad jag förstår inte, vore lite knepigt då Taiwan har en BNP per capita på halva det i Sverige.
Lönerna för vissa yrken är helt klart i samma nivå som Sverige eller högre i vissa fall. Yrken som läkare, civilingenjörer är av vad jag kan googla fram i samma nivå, men många andra yrken som sjuksköterska, lärare, programmerare är en bit lägre och inom service-yrken är det en betydande skillnad.

Så jag skulle chansa på detta scenario på en sådan här typ av fabrik:
Jobbar du som:
Fabrikschef: 10-20 mKr
Lead Production Engineer: 1-2 mKr
Specialist production Engineer: 0,7-1,2 mKr
Production operation engineer: 400-800 tKr
Operator: 150-250 tKr
HR: 150-250 tKr
Facility maintenance: 150-200 tKr
Cleaning staff: 100-150 tKr
Cafeteria staff: 100-150 tKr

Men det är bara gissningar från min sida på den information jag hittade på google, finns tydligen en minimilön i Taiwan på dryga 7 tKr men har inte en aning hur vanligt det är.
Industriarbetare verkar ligga runt medellönen på dryga 50k TWD vilket är lite över 15 tKr och eftersom Taiwan har en exceptionellt hög andel industriarbetare inom elektronikbranschen så kan vi anta att siffrorna för branschen ligger i närheten av de siffrorna.
Misstänker att jobb inom restaurang-branschen har lönenivåer på hälften eller lägre än i Sverige, flippar du burgare på McD så kanske det är 3 gånger mer betalt i Sverige.

Ser liknande ut i många andra länder, experter inom områden eller väldigt kvalificerade yrken har oftast relativt jämförbara löner med västvärlden, men övriga yrken har betydligt lägre löner.

Skrivet av Jacob:

Det är inte alltid lätt att vara den utvalda.
*Laughs in 256 Gb*

Jag får väl bjuda på öl igen nästa gång du kommer till Växjö som tröst

Skrivet av Klarspråkarn:

Det här var ett väldigt bra inlägg.

Tack, inser att jag glömde nämna att priserna förmodligen stiger i ren marknadsspekulation, även om det är en mindre del av totala produktionen som inte har någon betydande påverkan så flippar marknaden ur totalt för priserna styrs av känslomässiga spekulationer.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugashaka:

En hel timma lunch?!? Det var generöst!

Off:
Hehe. Vi kanske skulle ha två timmar lunch och sedan hoppa över den för att bli ännu effektivare.

On:
Snabbgooggla lite och hittade att:
"Priserna på basprodukter i Taiwan är lägre än i Sverige. Du måste betala 1.17 gånger mindre för shopping i Taiwan än i Sverige."
"Använda kollektivtrafiken i Taiwan kommer till en kostnad av: 6.00 SEK (20 TWD) för en enkel biljett."
http://hikersbay.com/prices/taiwan?lang=sv

Står ingent om vad det kostar att bo där annat än på temporärt boende.

Men reser man till jobbet och lagar sin egen mat borde de pengar man får bli klart bättre för det man tjänar.

Från vad jag får fram ska sjuksystemet vara rickigt bra också.

Det jag menar är att spelar ingen roll om man har bra löner om det kostar gigantiska summor att leva på platsen.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det som förvånar mig är att man inte har reservaggregat för avbrottsfri elförsörjning när man nu har så extremt känslig produktion. En investering i några dieselaggregat vore en billig försäkring. Men det kanske finns juridiska eller utrymmesmässiga hinder?

Det är som flera varit inne på redan helt omöjligt att ha reservkraft till hela produktionen av fabriker i den här storleken.
Det som reservkraften skulle kunna användas för är att säkra upp strömförsörjningen till UPSer som försörjer servrar och annan kritisk utrustning.
Man ska även veta att även om man har reservkraft är detta inget sätt att förhindra avbrott. Normalt försörjs fabriken ifrån elnätet, om ett fel uppstår där tar det flera sekunder innan ett reservkraftsaggregat har kunnat starta upp och börja ta över delar av lasten. Reservkraft är inte samma sak som avbrottsfri kraft som du har med en UPS utan reservkraft används för att vid längre avbrott säkerställa drift av kritiska delar i sjukhus och fabriker.

Sen är den viktigaste aspekten i det hela att även om du skulle ha reservkraft eller en alternativ matning via annat elnät kan du inte bara växla över direkt då detta skulle ha förödande konsekvenser på den elektroniska utrustningen. Ett avbrott är dåligt men för korta avbrott är betydligt värre

Visa signatur

CPU:Intel Core 2 Duo E4400 RAM: DDR2 2x1024MB@ 667Mhz HDD: Western Digital 500 GB PSU:Corsair 650W GFX: 8800GT 512 MB: MSI P6N Platunum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Löken99:

Det är som flera varit inne på redan helt omöjligt att ha reservkraft till hela produktionen av fabriker i den här storleken.
Det som reservkraften skulle kunna användas för är att säkra upp strömförsörjningen till UPSer som försörjer servrar och annan kritisk utrustning.
Man ska även veta att även om man har reservkraft är detta inget sätt att förhindra avbrott. Normalt försörjs fabriken ifrån elnätet, om ett fel uppstår där tar det flera sekunder innan ett reservkraftsaggregat har kunnat starta upp och börja ta över delar av lasten. Reservkraft är inte samma sak som avbrottsfri kraft som du har med en UPS utan reservkraft används för att vid längre avbrott säkerställa drift av kritiska delar i sjukhus och fabriker.

Sen är den viktigaste aspekten i det hela att även om du skulle ha reservkraft eller en alternativ matning via annat elnät kan du inte bara växla över direkt då detta skulle ha förödande konsekvenser på den elektroniska utrustningen. Ett avbrott är dåligt men för korta avbrott är betydligt värre

Inget är omöjligt. Men de har väl räknat på det och sett att produktionsbortfallet vid det antal avbrott som förväntas är billigare.

Att fixa en reservkraftsanläggning i sig är inget svårt. 3-4 större gasturbingeneratorer löser 100 MW utan problem.

Avbrottsfritt går att lösa med stora kondensatorbanker eller svänghjulslagring.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Hade de också glömt kolla soppan i diesel / fotogen generatorena? Rackarns att det tog en timme tills de fick fart på det.

Det brukar ta en liten stund för dieselgeneratorerna att kicka igång, därför har man för det mesta det viktiga på UPS. Men inte heller det är helt vattentätt. Varit med om att UPS:en brakat och då gick allt som låg på den ner.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Då var det jul igen då.