Permalänk
Medlem

Ny burk till Cyberpunk

Hej

Det har blivit hög tid att köpa en ny dator till Cyberpunk. Egentligen ville jag ha en Ryzen 5 men jag pallar inte vänta på de kommer in på lager. Jag har inte bokat CPU eller GPU men hade lite tur har fått tag i båda. Komponenterna i listan är vad jag har köpt än så länge.
Jag har inte köpt någon power supply eller ram minne ännu. Är lite osäker när det gäller ram minne, räcker det med 16 GB, hur snabbt behöver det vara osv?
Angående power supply så överväger jag NZXT C650 650W men det är mest pga att den finns på lager. https://www.inet.se/produkt/6903938/nzxt-c650-650w
Jag antar också att jag kanske borde montera de 2 fläktarna som följde med chassit och köpa en fläkt till för baksidan eller är det overkill?

Permalänk
Medlem

Tja! Jag är ingen dunderexpert, sätter mig in i ämnet med några års mellanrum när jag själv uppgraderar. Men här är mina tankar iaf:

Gällande RAM-minne så räcker 16gb gott och väl om du framförallt ska ha burken till speldator. Om du sysslar med t.ex. animation och rendering eller andra minnestunga saker kan det vara aktuellt med mer, men till spel är det inte relevant med mer kapacitet just.

Eftersom du kör på ett chassi med glaspaneler så gissar jag att du bygger lite efter utseende med, annars hade du kunnat spara en slant på kylare. Finns mycket som tyder på att bra luftkylare är minst lika effektiva (ofta mer effektiva) och framförallt tystare än vattenkylare. LTT gjorde en jämförelse mellan ett par slutna vattenkylare från Corsair vs ett par luftkylare från Noctua, där denna var en solklar vinnare. Men vattenkylare är klart snyggare än luftkylare, det får man ge dem.

Om det följer två fläktar med till chassit så tycker jag det låter som en bra idé att köpa till en tredje som du kan montera där bak för bra luftflöde. Optimalt är väl att ha lite högre luftflöde in än vad du har ut, så kolla vad chassi-fläktarna som följde med har för CFM och köp en bakre fläkt som kommer så nära det som möjligt, fast inte överskrider.

Gällande PSU så ska 650W mig veterligen vara tillräckligt, det är ju vad nvidia rekommenderar som minimum till 3070, och 5800X har TDP på 105W så den är väl inte överdrivet effektslukande heller. Men om du vill ha marginal kan du ju alltid ta ett 750W, givet att du hittar ett.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 / Asus ROG STRIX B550-F Gaming / Ryzen 5 5600X / Noctua NH-U12S / Powercolor Radeon 6800 XT (reference) / EVGA Supernova G2 750W / 2x8GB Corsair Vengeance DDR4 CL16 3200Mhz / 24" 144hz AOC 24G2U

Permalänk
Medlem

Du får ju in ett mATX moderkort i chassit, varför inte köra på det? Ger dig två till minnes platser, PCI slots och eventuellt fler m.2 slots.

Permalänk

Jag personligen hade inte köpt en 5800X, det är den AMD cpun du betalar mest per kärna, hade antingen gått på en 5600x eller en 5900x.

Visa signatur

I7 13700kf | Asrock Z790 m-ITX Wifi | Noctua NH-U12A | Cooler Master Nr200P | Corsair SF 750 |OCZ Trion 240GB | Samsung 830 128 Gb | 2x 480GB Kingston SSDNow | 32 Gb DDR5 6000mhz |Asus TUF OC 3080 | Kringutrustning: Tangentbord Logitech G915, Logitech G603,Philips fidelio X2, Skärm Asus Tuf 1440p 165hz TN, AOC G2460PF 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ljunggrens:

Jag personligen hade inte köpt en 5800X, det är den AMD cpun du betalar mest per kärna, hade antingen gått på en 5600x eller en 5900x.

TS konstaterade att den egentligen ville ha en 5600X, men lyckades få tag i en 5800X istället. Så jag antar att det är tillgänglighet mer än optimalt värde TS väljer att gå på här. I dagens läge är det nog många som är tvungna till det.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 / Asus ROG STRIX B550-F Gaming / Ryzen 5 5600X / Noctua NH-U12S / Powercolor Radeon 6800 XT (reference) / EVGA Supernova G2 750W / 2x8GB Corsair Vengeance DDR4 CL16 3200Mhz / 24" 144hz AOC 24G2U

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonside:

Gällande RAM-minne så räcker 16gb gott och väl om du framförallt ska ha burken till speldator. Om du sysslar med t.ex. animation och rendering eller andra minnestunga saker kan det vara aktuellt med mer, men till spel är det inte relevant med mer kapacitet just.

Eftersom du kör på ett chassi med glaspaneler så gissar jag att du bygger lite efter utseende med, annars hade du kunnat spara en slant på kylare. Finns mycket som tyder på att bra luftkylare är minst lika effektiva (ofta mer effektiva) och framförallt tystare än vattenkylare. LTT gjorde en jämförelse mellan ett par slutna vattenkylare från Corsair vs ett par luftkylare från Noctua, där denna var en solklar vinnare. Men vattenkylare är klart snyggare än luftkylare, det får man ge dem.

Tycker ram är lite en smaksak, är man en sån som stänger av allt annat när man börjar spela och håller lite ordning bland programmen man har igång räcker 16 mer än nog. Är man däremot som jag och håller på med mycket samtidigt eller vill ha ett gäng program igång, spela någon timme för att sedan återgå till det man höll på med innan så kan det vara rätt skönt med 32. Jag maxade nästan alltid mina 16 när jag spelade och då gör jag inget "minnestungt" som redigering eller dylikt på datorn. Priserna på Ram är dessutom låga just nu.

AIO har också fördelen att man faktiskt kommer åt moderkortet runt processorn med kylaren installerad ifall man behöver göra något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hax1:

Tycker ram är lite en smaksak, är man en sån som stänger av allt annat när man börjar spela och håller lite ordning bland programmen man har igång räcker 16 mer än nog. Är man däremot som jag och håller på med mycket samtidigt eller vill ha ett gäng program igång, spela någon timme för att sedan återgå till det man höll på med innan så kan det vara rätt skönt med 32. Jag maxade nästan alltid mina 16 när jag spelade och då gör jag inget "minnestungt" som redigering eller dylikt på datorn. Priserna på Ram är dessutom låga just nu.

AIO har också fördelen att man faktiskt kommer åt moderkortet runt processorn med kylaren installerad ifall man behöver göra något.

Det förvånar mig att du lyckas maxa 16GB medan du spelar, men jag ska inte säga emot! Jag brukar hålla ganska rent i task managern när jag lirar. Kanske några monitor-appar uppe och en webbläsare med några tabbar. Går sällan över 8GB användning, och har nog aldrig gått över 10 iaf. Total användning då, inräknat OS, spel och lite strö-appar.

Hade fel, ändrade från "sällan 7" till "sällan 8"
Visa signatur

Fractal Design Define R4 / Asus ROG STRIX B550-F Gaming / Ryzen 5 5600X / Noctua NH-U12S / Powercolor Radeon 6800 XT (reference) / EVGA Supernova G2 750W / 2x8GB Corsair Vengeance DDR4 CL16 3200Mhz / 24" 144hz AOC 24G2U

Permalänk
Medlem

Valet av moderkort kanske inte var det bästa inser jag nu, jag skyller på lättja eller desperation men jag hade nog sparat några slantar på ett mATX kort också. Brukar alltid bygga i små chassie med ITX så kanske inte ens utökade sökningen till mATX.
Kan säga att det var scalper eller överpris på processorn men är man desperat så får man väll acceptera det.
Angånde utseende så gillar jag att chassit inte är svart och hittade det i somras på nån rea. Har ett hörn skrivbord och datorn till vänster så egentligen bryr jag mig inte hur det ser ut därav en AIO kylare utan RGB fläktar men jag borde kanske köpt ett annat chassi.
Har snöat in mig på detta ram minne, bryr mig inte om RGB men det finns på lager. Borde väll vara ok?
https://www.inet.se/produkt/5301807/corsair-16gb-2x8gb-ddr4-3...
Jag har inte kollat det men misstänker att jag måste skaffa en PWM hubb om jag skall ha 5 fläktar till ett ITX moderkort?

Permalänk
Medlem

Kanske skulle nämna att datorn är endast för spel och kolla på youtube. Jag har en Alienware 34 tums 1440P ultrawide monitor.
Angående spel så är det främst Cyberpunk, Baldurs gate 3 och mass effect legendary som det trånas efter.
För produktivitet använder jag jobb PC:n för solid works och inventor, speciellt nu när det jobbas hemifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Golaren:

Valet av moderkort kanske inte var det bästa inser jag nu, jag skyller på lättja eller desperation men jag hade nog sparat några slantar på ett mATX kort också. Brukar alltid bygga i små chassie med ITX så kanske inte ens utökade sökningen till mATX.

Jag har inte kollat det men misstänker att jag måste skaffa en PWM hubb om jag skall ha 5 fläktar till ett ITX moderkort?

Ah, missade att de delarna redan var köpta, du har en CPU fan header och 2 Chassi fan headers, två fan splitters och du får in alla fem (i fall CPU var inkluderad i dessa fem)

Till en ITX bräda skulle jag köra 32GB ram på en gång. Kör du 2x8 nu så kommer de ju gå till spillo om du behöver uppgradera i framtiden. (och 1x16 är dumt pga inge dual channel)

Permalänk
Medlem

Ok det låter rimligt, är dessa okej? var ganska bra pris och finns på lager.
https://www.inet.se/produkt/5302779/corsair-32gb-2x16gb-ddr4-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Golaren:

Ok det låter rimligt, är dessa okej? var ganska bra pris och finns på lager.
https://www.inet.se/produkt/5302779/corsair-32gb-2x16gb-ddr4-...

Tror de är ett bra val, om du känner att du behöver 32GB kapacitet. Jag kör samma fast 2x8 3200MHz CL16. Det är dual-rank moduler (mina åtminstone, antar att det gäller dessa med), vilket kan vara bra att veta då det inte står i specarna men är relevant för prestanda med nyare processorer.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 / Asus ROG STRIX B550-F Gaming / Ryzen 5 5600X / Noctua NH-U12S / Powercolor Radeon 6800 XT (reference) / EVGA Supernova G2 750W / 2x8GB Corsair Vengeance DDR4 CL16 3200Mhz / 24" 144hz AOC 24G2U

Permalänk
Medlem

Köp spelet till stadia annars och spela på pc så sparar du pengarna

Permalänk
Medlem

Det är sant stadia ser rätt trevligt ut egentligen men jag har lovat bort min gamla PC sen är det ganska skoj att bygga ihop datorn också.

Permalänk
Medlem

Då var RAM minne, power supply och en extra fläkt beställt. Tack för alla goda råd.

Permalänk
Medlem

Hur skall jag tänka med med radiator och fläktarna till radiatorn? och även de andra fläktarna?
2 st 140 mm fläktar följer med chassit, jag köpte en extra 140 mm fläkt, valde dock en NZXT fläkt, där var inga phantek på lager.
Har alltid byggt med luftkylare i väldigt små chassi typ Fractal design node 304.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Golaren:

Hur skall jag tänka med med radiator och fläktarna till radiatorn? och även de andra fläktarna?
2 st 140 mm fläktar följer med chassit, jag köpte en extra 140 mm fläkt, valde dock en NZXT fläkt, där var inga phantek på lager.
Har alltid byggt med luftkylare i väldigt små chassi typ Fractal design node 304.

Standard brukar vara radiator i toppen (vilket lär vara enda stället du får in den) och fläktarna som utblås. Så 2x140mm i fronten som intag. Sista platsen där bak kanske också är bäst som intag? Då får du mer kall luft till radiatorn och positivt tryck (dvs mindre damm i datorn).

Permalänk
Medlem

Tack rotkiv42 det låter som en väldigt bra ide.
Moderkort, nätaggregat, RAM och en extra fläkt är skickade och borde ha de på onsdag.

Permalänk
Medlem

Allt är monterat nu och har spenderat en hel del timmar med Cyberpunk nu men jag tycker att phanteks fläktarna som följde med chassit låter för mycket, funderar på att hålla mig till NZXT och köpa 2 st NZXT Aer F140 till, har en monterad bak. Där är även ett fläktfilter över radiatorn men det är väll lika bra att ta bort det?