Fredagsfokus 8: Nästa konsolgeneration känns ganska lik den nuvarande

Permalänk
Melding Plague

Fredagsfokus 8: Nästa konsolgeneration känns ganska lik den nuvarande

Andreas och Anton har tagit sig an de nya spelkonsolerna – men ramlar inte direkt av stolen hittills.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Kontrollen på playstation är kanske modern, men jag är rädd för att den är opterad för barnhänder. Ps4 kunde jag knappt hålla, jag fick ont i fingrarna direkt då den var så liten. Grundproblemet är att det ej går göra kontroll av one size fits all, varvid de tvingas välja målgrupp för vem en kontroll ska vara bekväm för. Lösningen gör fler kontroller, vilket de också kommer göra. Men det blir dyrt att köpa en extra och man får hoppas på att de stora andra också är bra.

Annars så har utvecklingen stagnerat bland konsoler och man får vänta in nya spel som kräver mer. Och detta dröjer säkert ett tag.
Detta är en av orsakerna till varför jag inte har brytt mig om att skaffa en ny konsol nu, den största anledningen är dock att jag just nu ej har tid att spela.

Permalänk
Medlem

Upplevde man inte samma sak vid lanseringen av PS4, där tidiga PS4-spel jämfördes med föregångarens nylanserade spel i slutfasen av Playstation 3?

Permalänk

Så länge det kommer fler spel i samma kaliber som horuzon zero dawn är jag nöjd. Vad har man för förväntningar? Hologramgrafik och 8k i 60 fps?

Permalänk
Medlem

Man får tänka på att vid varje ny generation så portas många utav spelen från lastgen till nextgen och att spelen för tillfälligt är utvecklade via lastgen också.

Fast exklusiva spel till den nya generationen så har jag inte sett något i "Crysis grafiskt perspektiv" än eller om det händer sen.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Kontrollen på playstation är kanske modern, men jag är rädd för att den är opterad för barnhänder. Ps4 kunde jag knappt hålla, jag fick ont i fingrarna direkt då den var så liten. Grundproblemet är att det ej går göra kontroll av one size fits all, varvid de tvingas välja målgrupp för vem en kontroll ska vara bekväm för. Lösningen gör fler kontroller, vilket de också kommer göra. Men det blir dyrt att köpa en extra och man får hoppas på att de stora andra också är bra.

Annars så har utvecklingen stagnerat bland konsoler och man får vänta in nya spel som kräver mer. Och detta dröjer säkert ett tag.
Detta är en av orsakerna till varför jag inte har brytt mig om att skaffa en ny konsol nu, den största anledningen är dock att jag just nu ej har tid att spela.

For what it's worth så är ps5-kontrollern lite biffigare än dess föregångare.

Skrivet av HarryBee:

Upplevde man inte samma sak vid lanseringen av PS4, där tidiga PS4-spel jämfördes med föregångarens nylanserade spel i slutfasen av Playstation 3?

Inte i samma mån i min mening. Men ps3/Xbox 360 hade ju inga pro/x modeller. Det är väl de här halvgenerationsuppgraderingarna som gör att det inte känns som ett stort kliv bland annat.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Nästrimmarmannen:

Så länge det kommer fler spel i samma kaliber som horuzon zero dawn är jag nöjd. Vad har man för förväntningar? Hologramgrafik och 8k i 60 fps?

Absolut. Det är väl det vi är inne lite på i videon.
Spelen som finns nu är antingen cross gen, expansionsartade (miles morales) eller remasters (demon souls).

Vi försöker inte säga att det inte kommer bra spel eller häftiga upplevelser. Snarare att de inte är här än bara

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Skillnaden i snabbhet och smidighet mellan olika spel som är igång är som dag och natt.

Permalänk
Medlem

Det här med 8K som inte finns måste ju vara en bluff eller? Inte ens RTX3090 förmår ju riktigt få fram spelbara FPS tal så hur sjutton ska dessa konsoler som ligger på 2080 Super eller RTX3060TI (eller under) nivå kunna hantera 8K gaming?

Frågan är hur långvariga dessa konsoler blir i sina grundutföranden? Det ryktas ju om att dessa kommer uppdateras betydligt oftare och bli mer PC lika på så viss jämfört med tidigare generationer. Kanske kommer nästa juls PS5+ Ultra deluxe variant vara 30% snabbare?

I så fall så blir ju det här med prisvärdheten för konsoler lite annorlunda.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Joakim Ågren:

Det här med 8K som inte finns måste ju vara en bluff eller? Inte ens RTX3090 förmår ju riktigt få fram spelbara FPS tal så hur sjutton ska dessa konsoler som ligger på 2080 Super eller RTX3060TI (eller under) nivå kunna hantera 8K gaming?

Frågan är hur långvariga dessa konsoler blir i sina grundutföranden? Det ryktas ju om att dessa kommer uppdateras betydligt oftare och bli mer PC lika på så viss jämfört med tidigare generationer. Kanske kommer nästa juls PS5+ Ultra deluxe variant vara 30% snabbare?

I så fall så blir ju det här med prisvärdheten för konsoler lite annorlunda.

Sony har uttalat sig om att 8K på ps5 ska komma när det finns tjänster för det. Eller något i den stilen. Dvs video snarare än spel.

Det samma lär väl gälla Xbox. Men enklare spel med 2d grafik etc borde ju funka också. Om utvecklare ges den möjligheten.

Gränssnitten lär dock inte renderas i 8k vad jag förstått.

Men märkligt är det ju att det står så framtydande på båda kartongerna men att det inte funkar ännu på någon av dem.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Gäsp.. tycker alla konsolgenerationer varit ganska mediokra sen gamecube / ps2 / xbox tiden.

Under xbox 360 / ps3 generationen kunde man i princip matcha deras prestanda med en PC i 900p t.ex. amd athlon 64 x2 med 2gb ram och en 250gb 7200 rpm hdd med ett 8600 gts, byggde en sån här dator tidigt 2007 och den gjorde mitt xbox 360 omodern direkt och en komplett pc med sådana specs gick på cirka 5k.

Xbox one / ps4 ska vi inte prata om med deras pinsamma cpu kraft, grafiken blev iofs bättre den generationen men spelen rullade fortfarande i 20-30 fps och även vid lansering kunde man matcha med en PC med liknande komponenter för runt 7-8k.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Förboka senaste konsollerna har aldrig varit mer menlöst! Tur att man inte gick på hypen, lättlurad som man är!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

PS4 var knappt skräddarsydd hårdvara till skillnad från tidigare generationer. Enda sen konsoler började husera PC-hårdvara så använder man ju samma spelmotorer och grafiska gränssnitt över hela brädet oavsett vilken konsol eller PC den körs på. Moderna motorer skalar rätt bra över alla möjliga upplösningar och med effektiv TAA-implementering ser spel bra ut även i låga upplösningar. Att den nya generationen siktar på 60fps och 4K, så kommer ju grafiken vara typ densamma som förra generationens konsoler i 30fps och 1080p-1440p. Faktum är att 30fps med jämna renderingstider och handkontroll är gravt underskattat. Därmed blir inte wow-känslan jättestor rent grafiskt med bump upp till 60fps och 4K.

Vill man få uppleva next gen rent grafiskt så borde det satsas på sinnessjuk detaljrikedom och 30fps. Och smartare AI hade varit trevligt. Det finns ju inte många spelvärldar som känns speciellt levande direkt. Där har ju utvecklingen stått riktigt still.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Det här med 8K som inte finns måste ju vara en bluff eller? Inte ens RTX3090 förmår ju riktigt få fram spelbara FPS tal så hur sjutton ska dessa konsoler som ligger på 2080 Super eller RTX3060TI (eller under) nivå kunna hantera 8K gaming?

Frågan är hur långvariga dessa konsoler blir i sina grundutföranden? Det ryktas ju om att dessa kommer uppdateras betydligt oftare och bli mer PC lika på så viss jämfört med tidigare generationer. Kanske kommer nästa juls PS5+ Ultra deluxe variant vara 30% snabbare?

I så fall så blir ju det här med prisvärdheten för konsoler lite annorlunda.

Det finns mycket annat man borde satsa på innan man ens funderar på 8k. Jag tar t ex mer fps, hdr, större världar etcistället för högre upplösning.

Jag tycker fortfarande att 1440p är fullt tillräckligt, knappt någon skillnad mot 4K. 4k är ju inte relevant förrän vid 100".(lite beroende på avstånd)

Permalänk
Inaktiv

Hade samma känsla när PS4 kom. Konsolreleaser är grovt överskattade. Det brukar ju ta något år innan det finns riktigt bra spel. Har spelat lite Demon’s Souls och lite Spiderman. Gäsp kände jag typ. Man vill ju vara taggad men det var inget direkt nytt.

Däremot Astros Playroom, helt fantastiskt litet spel och visade verkligen vad PS5 kan bjuda på i framtiden.

Just nu kör jag Ghost of Tsushima för första gången. Det i 60 fps känns mer next-gen än de andra topptitlarna. Jag hoppas att även Last of Us 2 får samma behandling. Annars får jag sätta tänderna i God of War

Permalänk
Medlem

@anon193054 Konsolreleaser är inte överskattade egentligen, se hur glada folk blir när det kommer ett nytt grafikkort eller ny processor som är 20% snabbare än den året innan. Med konsoler får man i alla fall en rätt stor prestandaökning. Och även PC folk bör bli glada eftersom spelen till slut använder den nya generationen som grund.

Skrivet av Baxtex:

Jag tycker fortfarande att 1440p är fullt tillräckligt, knappt någon skillnad mot 4K. 4k är ju inte relevant förrän vid 100".(lite beroende på avstånd)

Konsolerna kör ju oftast dynamisk upplösning så det är mer en "upp till" siffra när de skriver upplösningen. Och det verkar ju bli vanligare med ett "kvalitetsläge" och ett "prestanda" då får båda sidor som de vill.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jOnÄTÄn:

@d-x_x-b Konsolreleaser är inte överskattade egentligen, se hur glada folk blir när det kommer ett nytt grafikkort eller ny processor som är 20% snabbare än den året innan. Med konsoler får man i alla fall en rätt stor prestandaökning. Och även PC folk bör bli glada eftersom spelen till slut använder den nya generationen som grund.
Konsolerna kör ju oftast dynamisk upplösning så det är mer en "upp till" siffra när de skriver upplösningen. Och det verkar ju bli vanligare med ett "kvalitetsläge" och ett "prestanda" då får båda sidor som de vill.

Inte hårdvaran i sig, men spelutbudet. Är väl Nintendo som har hållit en hyfsad standard. Men ingen killer app till PS5 i mitt tycke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193054:

Inte hårdvaran i sig, men spelutbudet. Är väl Nintendo som har hållit en hyfsad standard. Men ingen killer app till PS5 i mitt tycke.

Ja spelutbudet är nog inte så kul om man redan kört spelen på förra generationen.
Nintendo har inte heller varit så bra på att släppa konsoler med bra utbud Utan sånt kommer med tiden. Gamecube hade typ luigis mansion. wii vet jag ej var aldrig intresserad av viftpinnarna, Wii u hade inte mycket kul i början. Switch var ju mest en remaster konsol de förstat året.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ja spelutbudet är nog inte så kul om man redan kört spelen på förra generationen.
Nintendo har inte heller varit så bra på att släppa konsoler med bra utbud Utan sånt kommer med tiden. Gamecube hade typ luigis mansion. wii vet jag ej var aldrig intresserad av viftpinnarna, Wii u hade inte mycket kul i början. Switch var ju mest en remaster konsol de förstat året.

Har för mig att Breath of the Wild släpptes vid release. Ingen personlig favorit men det anses väl vara ett av världens bästa spel, så måste väl vara godkänt som releasetitel.

Men, menar mer generellt att det inte finns så mycket att hämta vid release för någon konsol, så vi verkar vara inne på samma spår

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193054:

Har för mig att Breath of the Wild släpptes vid release. Ingen personlig favorit men det anses väl vara ett av världens bästa spel, så måste väl vara godkänt som releasetitel.

Men, menar mer generellt att det inte finns så mycket att hämta vid release för någon konsol, så vi verkar vara inne på samma spår

Det är ett Wii u spel som de väntade med (antagligen pga att wii u sålde dåligt) och släppte till båda plattformar med bättre grafik på switch, jag tröttnade och hann sälja min wii u och skaffade inte switch för enbart det. Så det räknar jag inte utan det är ju spel som inte går att skapa på gamla generationen som är intressanta (om man ser till det tekniska).
Just denna generationen är det väldigt mycket samma spel bara att de är snyggare/bättre presterande på nya generationen. Tråkigt om man har PC eller Xone/PS4 men kul om man inte haft det.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193054:

Har för mig att Breath of the Wild släpptes vid release. Ingen personlig favorit men det anses väl vara ett av världens bästa spel, så måste väl vara godkänt som releasetitel.

Men, menar mer generellt att det inte finns så mycket att hämta vid release för någon konsol, så vi verkar vara inne på samma spår

BotW var ju en rerelease när den släpptes till switch, som de flesta andra spelen (super smash, mario kart, etc). Exakt som den personen du citerar säger.

Edit: Hmm. Nja botw släpptes samtidigt som switch. Men det var ju helt uppenbart att den blev delayad för att matcha releasen. Helt uppenbart en titel tänkt för wii u, de tog till och med bort funktioner för att inte wii u versionen skulle vara överlägsen switchen.

Permalänk
Medlem

Hoppas detta blir sista gen, kan de börja fokusera på att göra feta PC spel istället 😄👌🏼

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Det enda som är positivt med den här bristen på konsoler för egen del är att när jag väl har prioritet i form av pengar att spendera på en...så har förhoppningsvis Sony släppt en uppdaterad version som inte ser ut som saurons öga

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Har ni inget coil whine ifrån era ps5or?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av tjobbo:

Har ni inget coil whine ifrån era ps5or?

Inget alls i mitt fall och jag är relativt känslig.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Skippar att köpa ps5 eller xbox series x, inväntar istället att microsoft släpper en app till tvn så man kan köra xcloud den vägen! Det är framtiden

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av tjobbo:

Har ni inget coil whine ifrån era ps5or?

Har inte upptäckt något alls. Jag har förvisso inte stoppat örat precis vid konsolen, men där jag sitter i soffan kanske ~2 meter från konsolen hör jag inget alls. Det enda jag hör från den är när BD-skivorna startas upp, annars nästintill inget.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Inget alls i mitt fall och jag är relativt känslig.

Okej, jag har ett litet spoltjut, inget överdrivet, hör det inte ifrån soffan med ljudet avstängt. Hör det dock om jag stoppar örat nära, eller går overkill och stänger av ventilationen i hela lägenheten Ska bli intressant och se hur det kommer bete sig när man spelar 120Hz läget.

Sen det som loevet sa om Demon Souls, jag fick verkligen "nextgen" känsla utav det spelt!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem

@UndaC Det här med att SSDn har slitits ut av vanlig användning i PS4, låter lite konstigt tror jag?

Undrar ändå om det råkar vara så att det är en Samsung 840/840 EVO (du nämner 870, men lät inte som om det var så säkert? 870 är relativt "ny" och QLC) som inte fått sina bits refreshade på ett tag.

Tror antingen det är löst i sista släppta firmware, alt så är det Samsung Magician dvs windowsmjukvara som sköter detta. Rimligtvis så finns det väl risk att det inte sköts korrekt inuti en PS4:a vilket i sin tur leder till att SSDn underpresterar.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Snusfri

Sony's DS-kontroller är ju hemska, ligger på minus när det kommer till ergonomi.
De må vara mer "moderna" än Xbox men det har imho 0 betydelse om det knappt går att använda i 5 minuter innan man får så ont i händerna att man måste få massage.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro