Uppgradera dator - vad flaskhalsar mig?

Permalänk

Uppgradera dator - vad flaskhalsar mig?

Hej!

Är taggad på releasen av Cyberpunk och undrar vilken komponent ni anser att jag bör satsa på i en eventuell uppgradering.

Min dator idag:
Corsair RM550x 550W PSU
Intel Core i5-7600K Kaby Lake Processor
ASUS Prime Z270-P, Socket-1151
Kingston Value DDR4 2400Mhz 8GB x2 (16gb totalt)
ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL
Samsung PM961 SSD 256GB M.2 NVMe

Själv har jag gått i tankar om att köpa ett GeForce GTX 2060, men vad tycker ni? Kommer min processor att hålla tillbaka ett 2060 eller orkar den med?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FruitJazz:

Hej!

Är taggad på releasen av Cyberpunk och undrar vilken komponent ni anser att jag bör satsa på i en eventuell uppgradering.

Min dator idag:
Corsair RM550x 550W PSU
Intel Core i5-7600K Kaby Lake Processor
ASUS Prime Z270-P, Socket-1151
Kingston Value DDR4 2400Mhz 8GB x2 (16gb totalt)
ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL
Samsung PM961 SSD 256GB M.2 NVMe

Själv har jag gått i tankar om att köpa ett GeForce GTX 2060, men vad tycker ni? Kommer min processor att hålla tillbaka ett 2060 eller orkar den med?

Tack på förhand!

Du är på rätt spår att det är ditt grafikkort som är din flaskhals för ettså pass grafikkrävande spel som Cyberpunk. Däremot så är ett RTX 2060 ett rätt uselt val sett till pris / prestanda då det precis släppts nya betydligt bättre och mer prisvärda grafikkort. Jag hade försökt haffa något av de sista RTX 3060ti som fortfarande finns i handeln innan även dom är slut. Webhallen har några ynka ex av detta kvar:

Om det är slut innan du hinner köpa ett så finns det eventuellt i någon annan butik av någon utgåva av 3060ti alternativt på marknaden här på forumet

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk

Tackar för svar Johan!

Jo, jag har kikat uppåt i prisklass också men är rädd för att min CPU håller tillbaka för mycket så att det inte är värt det?
I och för sig skulle jag kunna fläska på med ett dyrare GPU nu och uppa CPUn längre fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FruitJazz:

Tackar för svar Johan!

Jo, jag har kikat uppåt i prisklass också men är rädd för att min CPU håller tillbaka för mycket så att det inte är värt det?
I och för sig skulle jag kunna fläska på med ett dyrare GPU nu och uppa CPUn längre fram.

Du kan få en uppfattning hur din 7600K presterar i följande video nedan jämfört med moderna cpuer.
I flera titlar ligger den långt bakom och ger sk "micro-stutter"

Dold text