Behövs extra chassifläktar för Define 7 bygge med 3090?

Permalänk
Medlem

Behövs extra chassifläktar för Define 7 bygge med 3090?

Får prexis mina sista komponenter för nya bygget som blir ett Asus B550-E mobo med en luftkyld 5800x och ett ROG Strix 3090 i ett FD Define 7 chassi. Utöver dessa komponenter så är det inte mycket mer som borde dra ström, nätagg blir ett Corsair HX850.

Det jag fillurar på är om det behövs fler chassifläktar än de 3 (2 in, 1 ut) som är förinstallerade. Det finns gott om möjligheter att installera extra fläktar men jag har ingen känsla för om det behövs, och i så fall hur mycket.

Permalänk
Medlem

Behövs gör det ju knappast, du hade antagligen klarat dig med en fläkt.

Men ju fler fläktar man har desto lägre rpm kan man ställa dem på och ändå få tillräckligt luftflöde, fler fläktar blir då = lägre ljudnivå

1 fläkt som går på 100% låter ofantligt mycket mer än 5 fläktar på 20%

Själv försöker jag nyttja så många filtrerade luftintag som det går, så man nyttjar dammfiltren fullt ut Utsugsfläktar ska man inte överdriva med om man inte vill suga in damm från ofiltrerade öppningar.

Edit: slänger in en 4år gammal bild på mitt define R5 :P, inget av den hårdvaran sitter kvar idag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Behövs gör det ju knappast, du hade antagligen klarat dig med en fläkt.

Men ju fler fläktar man har desto lägre rpm kan man ställa dem på och ändå få tillräckligt luftflöde, fler fläktar blir då = lägre ljudnivå

1 fläkt som går på 100% låter ofantligt mycket mer än 5 fläktar på 20%

Själv försöker jag nyttja så många filtrerade luftintag som det går, så man nyttjar dammfiltren fullt ut Utsugsfläktar ska man inte överdriva med om man inte vill suga in damm från ofiltrerade öppningar.

Tackar!
Jag funderar just på att sätta en 3:e fläkt i fronten. Antar att den inte behöver matchas med en extra fläkt som blåser ut ur chassit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stygger:

Tackar!
Jag funderar just på att sätta en 3:e fläkt i fronten. Antar att den inte behöver matchas med en extra fläkt som blåser ut ur chassit.

Tycker jag låter bra, 3 in och 1 ut ger ett litet övertryck i chassit så du kommer få in minimalt med damm, dammfiltren bromsar ju även luftflödet en hel del så alltid fler fläktar in än ut, speciellt på chassin med filter